رَهی نو

سردر باغ ملی، مکانی دیدنی در پایتخت

تعداد بازدید: ۲۵۸ ۱۶ دی ۱۴۰۲

تهران به‌عنوان پایتخت ایران، نه تنها یک مرکز اقتصادی و سیاسی است، بلکه یک شهر تاریخی نیز محسوب می‌شود. این شهر پرجمعیت میزبان جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی است. یکی از این آثار تاریخی، سردر باغ ملی است که نمادی از معماری  و هنر کهن در ایران محسوب می‌شود. 
امروزه، سردر باغ ملی تهران به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب شهر تهران شناخته می‌شود که هر ساله بسیاری از گردشگران و شهروندان برای دیدن این بنا به تهران سفر می‌کنند. کسب اطلاعات قبل از سر زدن به آثار تاریخی، باعث درک بهتر تاریخ می‌شود و بازدید را خاطره انگیزتر می‌سازد. پس قبل از رفتن به سردر باغ ملی حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

سردر باغ ملی تهران، شاهکاری کهن از تاریخ ایران

کاشی‌کاری در این مکان تاریخی به گونه‌ای طراحی شده است که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. قبل از احداث برج آزادی، این بنا به‌عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد. اگر به تهران سفر کردید و به دنبال مکان‌های گردشگری شهر تهران هستید. به مرکز شهر سری بزنید در این منطقه اصیل و قدیمی می‌توانید تنها در یک روز اکثر مکان‌های دیدنی و تاریخی را ببینید و از آن لذت ببرید. زیرا بیشتر آثار در مرکز شهر قرار گرفته است و دسترسی آن به تمامی نقاط تهران آسان است. در ادامه مطلب قصد داریم ویژگی‌های سردر باغ ملی را با یکدیگر بررسی کنیم. این ویژگی‌ها به ما کمک می‌کند تا دید وسیع‌تری نسبت به این بنای باارزش پیدا کنیم.

سردر باغ ملی کجاست؟

اگر به خیابان امام خمینی رفته باشید به احتمال زیاد بناهای متعدد تاریخی را در آنجا دیده‌اید. اکثر کسانی که برای مسافرت کاری خود به تهران سفر می‌کنند به دلیل مسائل رفت‌وآمدی ترجیح می‌دهند در مرکز شهر محلی برای اقامت انتخاب کنند. برای مثال، هتل بزرگ فردوسی تهران یکی از گزینه‌های مناسب برای استراحت است. یکی از این جاذبه‌های بسیار زیبا در این منطقه سردر باغ ملی است.

برای رفتن به این محل با وسیله نقلیه مانند مترو باید یکی از خطوط فرهنگسرا-صادقیه و تجریش-کهریزک انتخاب کنید و در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید و بعد از 5 الی 10 دقیقه پیاده‌روی به این مکان تاریخی می‌رسید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های پایانه‌های قورخانه و فیاض بخش نیز به این مکان دسترسی داشته باشید.

تاریخچه سردر باغ ملی

در زمان قدیم، میدان مشق منطقه‌ای از تهران بود که در آن نظامیان و سربازان آموزش می‌دیدند. امروزه این مکان را با نام سردر باغ ملی می‌شناسند.  باغ ملی در زمان محمدحسین خان سپهسالار توسعه یافت. از آن پس این بنا طبق دستورات ناصرالدین شاه به‌عنوان یک سربازخانه ایجاد شد و خود شاه نیز اغلب بر فراز آن حضور یافته و رژه سربازان را مشاهده می‌کرد. 
سردر باغ ملی به کمک آلمانی‌ها ساخته شد و در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار گرفته است. این بنا در انتهای خیابان ملل تا ابتدای قزاقخونه ادامه دارد. سردر باغ ملی دروازه‌ای برای ورود نظامیان بود در اختیار قشون قرار داشت. بعد از آن زمین‌های درون مشق تبدیل به باغ و پارک شد و باغ ملی نام گرفت. از آن پس دروازه میدان مشق را سردر باغ ملی نامیدند. اما باغ ملی بعد از چندین سال با ساخت ساختمان‌های وزارت امور خارجه ایران و موزه ایران باستان در مجاور آن، از بین رفت و تنها سردر باغ ملی، نمادی از معماری ایران به جای ماند. 

تاریخچه-سردر-باغ-ملی

طراحی و معماری سردر باغ ملی

معماری سردر باغ ملی توسط جعفرخان و تعدادی دیگر از افراد و اساتید کاربلدی مانند کریم منیژه، استاد اسماعیلی و مقدم انجام شد. نقش کلاه فرنگی و کاشی کاری در نمایه آن نشان از معماری اروپایی و دیگر اجزای آن مانند طرح‌های گنبدی از معماری ایرانی بهره گرفته است. 

•    سردر

اولین چیزی که در سردر باغ ملی به چشم می‌خورد، گذرگاهی بزرگ و کاشی کاری آن است. در هر دو طرف آن گذرگاه کوچک‌تری مخصوص پیاده‌روی قرار دارد. عرض سردر باغ ملی حدود 27 متر است. روی این کاشی کاری‌ها اشعار، آیه‌های قرانی، نام امامان، تصویر رضا خان، نقاشی‌هایی نظیر شیر، خورشید و پلنگ تیربار و گلوله‌های توپ طراحی شده است. بعد از انقلاب اسلامی، طرح شیر و خورشید پاک شد و به جای آن پرچم سه رنگ ایران طراحی شد.

سردر

•    درب ها

درب ها در سردر باغ ملی بسیار خلاقانه و ماهرانه توسط استاد محمد علی کرمانی ساخته شده‌اند. جنس آن از چدن و وزن هرکدم از 6 درب حدود 6 تن است. طرح روی آن از روش ریخته‌گری به شکل پرنده هما طراحی شده است. این قسمت از سردر باغ ملی مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش از این اثر است که ابهت و بزرگی آن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. درب‌های سردر باغ ملی عمدتا محل گذر نیروهای نظامی بوده است.

درب-ها

•    نمای بیرونی

در نمای بیرونی این بنای تاریخی 8 ستون به چشم می‌خورد و نمای آن از آجر و و برگ کنگر است. قاب بندی و طرح مدور ستون‌ها قدرت و ابهت خاصی به نما بخشیده است. جایگاه این ستون‌ها به گونه‌ای خاص و معماری شگفت‌انگیزی تعبیه شده است که با بازدید از آن متوجه سایه روشن و جلوه خاص آن خواهید شد. 

 

•    اتاقک ها 

در قسمت بالای درب‌ها دو اتاق در سمت راست و چپ سردر باغ ملی قرار گرفته است که مخصوص بازرسی و نگهبانی بوده است اما بعد از آن محل استقرار اداره پست تهران و شرکت نفت ایران و انگلیس شد و پس از مدتی این قسمت تخریب گردید.
 اتاق دیگری در بالاترین قسمت سردر باغ ملی به‌عنوان شیروانی، مزین به پنجره‌های هلالی است. این قسمت در زمان قدیم مخصوص بازرسی، دیده‌بانی و نقاره زنی بوده است. نقارخانه، مردم تهران را با نواختن شیپور از طلوع و غروب خورشید آگاه می‌ساختند. این قسمت از بنا به شکل کلاه فرنگی ساخته شده و طراحی آن الهام گرفته از معماری روسیه است.

اتاقک ها

•    نمای درونی

نقش‌های زیادی در نمای داخلی سردر باغ ملی است که تمامی آن هنر و معماری ایرانی را به رخ می‌کشد. نمونه‌های تصاویر آن برگرفته از میدان جنگ، فرشته پیروزی، سربازان قزاق و ... به چشم می‌خورد.

مکان های دیدنی اطراف سردر باغ ملی

اگر از سردر باغ ملی دیدن کردید، دیدن از  آثار دیگری در اطراف آن خالی از لطف نیست. برخی از این مکان ها که با پیاده روی نیز می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید عبارتند از:

موزه ملی ایران 

موزه عبرت

موزه استاد صنعتی

موزه اتباطات

موزه استاد صنعتی

 سخن آخر 

در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی سردر باغ ملی، ویژگی‌ها، تاریخچه و معماری آن پرداختیم.  با توجه به تاریخچه ویژه سردر باغ ملی تهران و معماری زیبای آن، این ساختمان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است. بازدید از این ساختمان و باغ‌های زیبای آن، فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ شهر تهران است. به همین دلیل، سفر به سردر باغ ملی تهران را به دوستداران سفر و گردشگری پیشنهاد می‌کنیم.

سوالات متداول در مورد باغ ملی تهران

باغ ملی تهران توسط چه کسی ساخته شد؟

باغ ملی به دستور رضا خان در میدان مشق یا خیابان امام خمینی کنونی ساخته شد. این باغ به دلیل ساخت ساختمان‌هایی نظیر کتابخانه ملی، وزارت امور خارجه ایران از بین رفت و فقط سر در آن باقی مانده است.

چه ویژگی‌های معماری در ساختار سردر باغ ملی مشاهده می‌شود؟

معماری سردر باغ ملی توسط جعفرخان و دیگر معماران ایرانی طراحی شده است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به کاشی‌کاری‌های آیه‌های قرانی، طرح‌های گنبدی از معماری ایرانی، و طراحی خلاقانه درب‌ها اشاره کرد.

چگونه به سردر باغ ملی برویم؟

برای رفتن به سردر باغ ملی، از متروی خطوط فرهنگسرا-صادقیه یا تجریش-کهریزک استفاده کنید. در ایستگاه امام خمینی پیاده شده و پس از 5 الی 10 دقیقه پیاده‌روی به این مکان تاریخی خواهید رسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...