رَهی نو

معرفی محله کن | عکس ها و جاهای دیدنی کن

تعداد بازدید: ۲۳۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲

محله کن یکی از محلات قدیمی تهران محسوب می‌شود که به‌دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادش، گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این محله با داشتن باغ‌ها، دره‌ها، دریاچه‌ها و طبیعت زیبایش، بهترین انتخاب برای سفرهای یک‌روزه به‌شمار می‌رود. برای رفتن به این محله قدیمی بهتر است که اطلاعات کاملی در مورد تمامی جاذبه‌های گردشگری آن داشته باشید تا با رفتن به این مکان‌ها، سفر به کامتان شیرین و لذت‌بخش باشد.

معرفی محله کن

محله کن در شمال غرب تهران قرار دارد. این محله متشکل از دو روستای سولوقان و کن است و رودخانه‌ کن به طول 33 کیلومتر بین این دو روستای خوش آب‌وهوا قرار دارد. سرچشمه این رودخانه از کوه‌های توچال است.
محله کن در گذشته مربوط به منطقه ری بود که به‌تدریج و توسعه شهرها، جزیی از منطقه 5 شهرداری تهران شد. بافت خانه‌ها در این منطقه با دیگر محلات تهران فرق داشت؛ بطوریکه خانه‌های ساخته شده در آن از جنس آجر و خشت بود. البته در حال حاضر، بیشتر این خانه‌ها شکل امروزی به خود گرفته و به آپارتمان تبدیل شده‌اند. در این میان روستاهایی مانند میان ده، بالان، اسماعیلیون، سرآسیاب و دار قاضی هستند که همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده‌اند. در این محله آثار و بناهایی وجود دارد که نشان از قدمت دوهزار ساله آن است. 

محله کن کجاست؟

محله کن کجاست

محله کن درشمال غرب تهران و در منطقه 5 قرار دارد. این محله از غرب به دهکده المپیک، از شرق به محله کوهسار، از شمال به محله بهاران و از جنوب به بزرگراه همت می‌رسد. سرچشمه رودخانه کن از رودخانه‌های رندان، سنگان، کیگا و کشار است که بعد از گذشتن، وارد رودخانه کن می‌شود. این رودخانه با گذر از مناطق 21،18 و 5 تهران و عبور از دشت ورامین و قم، وارد دریاچه نمک قم می‌شود. اما امروزه به دلیل برداشت‌های غیرمجاز، رودخانه کن در حال خشک شدن است. 

تاریخچه محله کن

باستان‌شناسان مدارک و شواهدی  پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد  قدمت محله کن به 2000 سال پیش برمی‌گردد. نوشته‌های تاریخی این موضوع را روایت می‌کند که فردی به نام مهناو کبیر روستا را تاسیس کرده است. وجود امامزاد‌ه‌های این محله، درختان کهنسال، زبان محلی و آداب و رسوم خاص آن، گواه تاریخ کهن محله کن است. در کتاب‌ها و نقشه‌های بسیاری، از کن با عناوین دهکده، روستا، منطقه سبز و رودخانه نام برده شده است. بطوریکه امین احمد رازی در کتاب هفت اقلیم، علی اکبر دهخدا در لغتنامه‌اش و حسین کریمان در کتاب قصران از محله کن و پیشینه آن مطالب مهمی نوشته‌اند.

جاذبه های دیدنی محله کن

همانطور که گفتیم محله کن پر از جاهای دیدنی مانند کوه، رودخانه، دره و مکان‌های تاریخی و مذهبی است که هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌تواند این منطقه را برای سفر و تفریح انتخاب کند. اگر برای دیدن این جاذبه های دیدنی به تهران سفر می‌کنید، قطعا به چند روز اقامت در این شهر نیاز دارید. به‌این‌ترتیب بهتر است که برای داشتن یک مسافرت خاطره‌انگیز و بیاد ماندنی یکی از هتل‌های تهران مانند هتل اسپیناس بلوار تهران را رزرو کنید. چنانچه می‌خواهید روح خود را سرشار از آرامش کنید، کوه‌ها، رودخانه و مناطق سرسبز این منطقه همپای شما خواهند بود. در ادامه این مطلب شما را با جاهای دیدنی محله کن آشنا می‌کنیم.

رودخانه کن

رودخانه کن

در طول تاریخ، تمدن‌ها و سکونت‌گاه‌ها در کنار رودخانه‌ها شکل می‌گرفتند که رودخانه کن نیز یکی از آنها است. این رودخانه که سرچشمه آن کوه‌های توچال است، یکی از جاذبه های محله کن به‌شمار می‌رود که طول آن به 33 کیلومتر می‌رسد. رودخانه کن یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های تهران است، بطوریکه آب دریاچه چیتگر از آب این رودخانه تامین می‌شود.

کوه های اطراف محله کن

کوهنوردی آن هم در یک منطقه خوش آب‌وهوا تفریحی است که می‌توانید در این محله تجربه کنید. در محله کن کوه‌های مختلفی وجود دارند که از میان آنها می‌توان به دره ملا، باغ میر، گرم دره، پیر داوود، کوه کبوتک، مزرا، بازارک، لیچه و شاهنشین اشاره کرد.

دره های اطراف کن

قطعا با وجود رودخانه‌ای مانند کن، باید انتظار دره‌هایی در اطراف کن را داشته باشید. دره حصارک، زرنو کوچک، دره لوسک، تنگه باغ میر، آسیاب باد، خرگوش دره، دره پل حاج محمد علی کنی، دره قلاچ و پستونک از دره‌های اطراف کن هستند. این منطقه با داشتن درختان گردو و شاه توت و همچنین مکان‌های سرسبز، انتخاب مناسبی برای طبیعت‌گردان است. 

پل تاریخی کن

پل تاریخی کن

در دوره قاجار و در سال 1290 در شمال کن، پل تاریخی کن ساخته شد. در سال 1312 فرد خیری به نام حاج محمد علی کنی، پل امروزی را بر روی پل کن ساخت. نوع طراحی و سبک آن بسیار منحصربفرد است؛ بطوریکه تا سالیان سال بدون هیچگونه آسیبی عملکرد خود را حفظ کرد. در سال 1398 بعد از وقوع سیل در تهران، بخش‌هایی از این پل دچار تخریب شد که البته در سال 1400 با ترمیم و مرمت، عبور و مرور از روی پل ادامه پیدا کرد. 

روستاهای کن

محله کن با قرار گرفتن در یک منطقه ییلاقی، روستاهای زیبایی دارد که افراد این مناطق را برای روزهای گرم سال انتخاب می‌کنند. این روستاها عبارتند از:

روستای وردیج

در روستای وردیج که به روستای قلمرو آدم های سنگی هم معروف است، باغ‌های گلابی، گیلاس، سیب، گردو و انگور را خواهید دید. از جاذبه های دیدنی روستای وردیج، آبشار زیبای لت مال است که امکان بازدید آن برای مردم وجود دارد.

روستای واریش

روستاهای ییلاقی زیادی در تهران وجود دارد که واریش یکی از آنها است. این روستا به حدی خنک است که شما در اوج روزهای گرم سال هم با حضور در آنجا احساس سرما خواهید کرد. در روستای واریش چشمه‌ای قرار دارد که محل مناسبی برای تفریحات یک روزه به‌شمار می‌آید.

روستای سنگان

روستای سنگان

سنگان از دیگر روستاهای ییلاقی محله کن است که مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت تهرانی‌ها به‌شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم که در ماه‌های فروردین و اردبیهشت از این روستای زیبا دیدن کنید. همینطور اگر به کوهپیمایی علاقمندید، روستای سنگان انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

مکان های مذهبی اطراف کن

ایرانیان و مسلمانان علاقه زیادی به زیارت امامزاده‌ها دارند. در اطراف کن امامزاده‌های زیادی برای زیارت است که از میان آنها می‌توان به امامزده داوود، امامزاده عقیل، امامزاده علاء الدین و امامزاده قاسم اشاره کرد. امامزاده داوود یکی از معروف‌ترین مکان‌های زیارتی به‌شمار می‌رود که اغلب مردم نام آن را شنیده‌اند. این امامزده در دوره صفویان ساخته شده و به مرور زمان توسعه پیدا کرد.

سخن پایانی

در این مقاله درمورد یکی از محله‌های قدیمی تهران یعنی محله کن صحبت کردیم. این منطقه با داشتن آب و هوای بسیار مطبوع و دل‌انگیز، همواره انتخاب پایتخت‌نشین‌ها بوده است. البته محله کن به‌دلیل داشتن اقلیلم خنک و مناظر زیبا، میزبان افرادی است که از شهرهای دور به آنجا می‌روند. دیدن جاذبه‌های نزدیک محله کن نیازمند اقامت چند روزه در این شهر است. به همین دلیل اگر از شهرهای دور به تهران می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از هتل‌های تهران را از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو رزرو کنید.

سوالات متداول در مورد محله کن

محله کن کجاست؟

محله کن درشمال غرب تهران و در منطقه 5 قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف محله کن کدامند؟

کوه های اطراف کن، دره‌های اطراف کن، رودخانه کن، پل تاریخی کن، روستاهای سنگان، وردیج و واریش.

قدمت محله کن به چه زمانی برمی‌گردد؟

روستای کن قدمتی بیش از 2000 سال دارد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...