رَهی نو

همه چیز درمورد کوه دارآباد تهران | عکس و اماکن تفریحی

تعداد بازدید: ۱۳۰۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲

دارآباد یکی از محله‌های قدیمی و خوش آب‌وهوای تهران در منطقه یک شهرداری محسوب می‌شود. وجود دو رودخانه در اطراف این منطقه و نزدیک بودن به کوه، مناطق جنگلی انبوهی را به‌وجود آورده است.  اگر اهل کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که دارآباد را انتخاب کنید. موزه حیات وحش، کوهستان، رودخانه و کاخ مظفری از مکان‌های دیدنی نزدیک کوه دارآباد تهران هستند که با طی مسیر کوتاهی به این مناطق خواهید رسید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از دارآباد تهران بدست آورید، این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را دنبال کنید.

دارآباد کجاست؟ 

دارآباد کجاست.

در شمال شرق تهران محله‌ای قدیمی به نام دارآباد قرار دارد که نزدیک به محله شمیران و در منطقه یک تهران است. این منطقه از غرب به آجودانیه، نیاوران و کاشانک، از شرق به شهرک محلاتی و از جنوب به ازگل و اراج می‌رسد. یکی از دلایل معروف بودن این محله را وجود رودخانه زیبایی می‌دانند که از میان دره‌های آن می‌گذرد.

در گذشته شدت شرجی بودن این منطقه به‌اندازه‌ای بود که جنگل‌های بسیار انبوهی را به‌وجود آورد. به‌دلیل واقع شدن رودخانه دارآباد در ارتفاعات 1700 متری از سطح زمین، بسیاری از افراد در فصل تابستان به این منطقه می‌آیند تا از هوای مطبوع آن لذت ببرند.

مسیر دسترسی به دارآباد

برای رفتن به دارآباد می‌توانید از اتومبیل شخصی، وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. در صورت استفاده از اتومبیل شخصی باید وارد بزرگراه ارتش و بزرگراه صیاد شیرازی شوید و درنهایت به بزرگراه امام علی بروید.  اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید، باید به پایانه تجریش یا نوبنیاد رفته و سپس با یک تاکسی یا اتوبوس دیگر به دارآباد بروید.  چنانچه از مترو برای رفتن به دارآباد استفاده می‌کنید، می‌بایست در مترو اقدسیه پیاده شده و سپس با یک تاکسی یا اتوبوس دیگر به سمت دارآباد بروید. 

تاریخچه محله دارآباد

همانطور که گفته شد،  دارآباد یکی از محله‌های قدیمی تهران است که قدمتی بیش از 350 سال دارد. اهالی این محله در ابتدا به‌شغل کشاورزی و دامپروری مشغول بودند. در محله کهنه دارآباد باتوجه به اینکه مردم در آن زمان بیشتر به کشت باقلا می‌پرداختند، این محله به باقلازار هم مشهور بود. بعدها این منطقه دچار خشکسالی شد و مردم آن مجبور شدند که به منطقه دارآباد کنونی مهاجرت کنند. تاریخ‌شناسان زمان شکل‌گیری محله دارآباد را به دوره ناصرالدین شاه قاجار نسبت می‌دهند. 

محله دارآباد به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آب‌وهوای مطبوع و دل‌انگیزش، یکی از مناطق مورد علاقه ناصرالدین شاه به‌شمار می‌رفت. باتوجه به روایات ثبت‌شده در کتب تاریخی،  زمانی که ناصرالدین شاه به بیماری سل مبتلا شد، بنابه توصیه طبیبان و تصمیم خود، کاخی در این منطقه ساخت تا در آنجا دوره نقاهت خود را طی کند. این کاخ هم‌اکنون در حیاط بیمارستان مسیح دانشوری است که البته به‌عنوان یک میراث تاریخی هیچ توجهی به آن نمی‌شود.
در زمان رضاشاه، به این کاخ چند ساختمان دیگر اضافه شد که از آنها برای مراقبت از بیماران مبتلا به سل استفاده می‌شد. روستای دارآباد بعد از انقلاب اسلامی و با رشد جمعیت وارد بافت شهری شد و در حال حاضر یکی از بهترین محله‌های تهران است.

آب و هوای دارآباد 

طبیعت دارآباد باعث شده تا آب و هوای این منطقه بسیار مطلوب باشد. اکسیژنی که حاصل رودخانه، کوه و دره محله دارآباد است، از ورود گرد و غبار به این منطقه جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، وجود درختان انبوه در دره‌های دارآباد  اکسیژن لازم را برای پاکسازی  هوای شهر تامین می‌کند. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا دارآباد در لیست یکی از مناطق خوش آب‌وهوای تهران قرار بگیرد.

جاهای دیدنی  کوه دارآباد تهران

جاهای دیدنی دارآباد تهران

در اطراف کوه دارآباد جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به کوه دره دارآباد، کوه قله دارآباد، موزه گیاه‌شناسی دارآباد و طبیعت بکر دارآباد اشاره کرد. یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی نزدیک محله دارآباد، چشمه جهان است که سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن، به دارآباد می‌روند. از آبشارهای دارآباد می‌توان به آبشار چال مگس و زنبور عسل اشاره کرد که بودن در این مکان‌ها، لحظات شادی را به شما هدیه می‌دهد. در ادامه این مطلب، دیگر مکان‌های دیدنی اطراف دارآباد  را معرفی می‌کنیم.

کوه های دارآباد

اگر بخواهیم مهم‌ترین مقصد گردشگری دارآباد را بگوییم، باید به کوه های دارآباد اشاره کنیم. درواقع قسمت اصلی دارآباد، کوه‌های آن هستند که ارتفاعی بیش از 3000 متر دارند. کوه‌های دارآباد که  به «مونگچال» معروفند،  ادامه رشته کوه‌های البرز هستند و در شمال شرق تهران قرار دارند.

کوه‌های دارآباد انتخاب کوهنوردانی است که قصد دارند در بخش شمال شرقی تهران به ورزش کوهنوردی بپردازند. همینطور بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان نیز این منطقه را برای تفریحات و گذراندن اوقات فراغت خود در آخر هر هفته انتخاب می‌کنند.

کاخ مظفری

از بناهای دیدنی دارآباد، کاخ مظفری است که زمان ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. زمانی که مظفرالدین شاه به بیماری سل مبتلا شد، پزشکان توصیه کردند که وی دوره نقاهت خود را در یک منطقه خوش آب‌وهوا بگذراند. اگر به کاخ مظفری بروید، کتیبه‌ای از سنگ مرمر را خواهید دید. بر روی این کتیبه نوشته شده که فردی به نام علی اصغرخان امیر سلطان این باغ را در سال 1273 شمسی به مساحت 60000 متر خریداری کرد. سپس به دستور وزیر دربار در این منطقه کاخی ساختند که به نام کاخ شاه معروف شد. 

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

یکی از موزه‌های دارآباد که پیشینه‌ای طولانی دارد، موزه تاریخ دارآباد است. بنای این موزه به دستور فاطمه پهلوی دختر رضاشاه به‌جهت پذیرایی از مهمانان ساخته شد، اما هیچ‌وقت از این ساختمان استفاده نشد. 
بعد از انقلاب اسلامی با مصادره این موزه و ایجاد تغییراتی در آن، به موزه طبیعت ایران تغییر کاربری داد. در سال 1376 به دستور شهرداری تهران، این مکان با نام موزه تاریخ طبیعی دارآباد و به جهت آشنایی افراد با اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش افتتاح شد. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به بخش زمین‌شناسی، آبزیان،  پستانداران، پرندگان، کارگاه تاکسیدرمی و سالن پروانه‌ها اشاره کرد.

پارک ساحلی دارآباد

در سال 1371 پارک ساحلی دارآباد با وسعتی قریب به 36000 مترمربع در نزدیکی کوه دارآباد احداث شد. همچنین در سال 1389 فاز دیگر آن در بخش غربی رودخانه ساخته شد. مهم‌ترین موضوعی که در زمان ورود به این بوستان نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، عبور رودخانه دارآباد از بین این پارک است. چنین منظره‌ای باعث شده تا هر شخصی در زمان ورود به این پارک لحظاتی را در کنار این رودخانه بگذراند  و خود را به دیدن یک تصویر بی‌بدیل دعوت کند.

رودخانه دارآباد

سرچشمه رودخانه دارآباد از کوه‌های پیازچال و توچال است. این رودخانه دارای دو بخش رودخانه کهنه دارآباد و رودخانه دارآباد  است که بعد از رسیدن به منطقه دارآباد، باهم تجمیع می‌شوند. 

از آب رودخانه دارآباد برای آبیاری زمین‌ها و باغات ازگل، لارک و دارآباد استفاده می‌شود که البته بعد از عبور از زیر پل بزرگراه بابایی، وارد مسیر باختر می‌شود. شرجی بودن این منطقه باعث شده در اطراف رودخانه، درختان بسیاری برویند.

از دیگر مکان‌های دیدنی دارآباد، می‌توان به پارک‌های نزدیک آن مانند پارک ساحلی دارآباد و سیمین قلعه اشاره کرد. این پارک‌ها بر روی قلعه مرتفع ساخته شده‌اند که آثار باستانی مختلفی در آنها کشف شده است و به‌نوعی یک تپه تاریخی شناخته می‌شود. 

اراضی اطراف دارآباد تهران

در اطراف دارآباد، اراضی و مراتع زیادی وجود دارد که شامل تخت شاه، توپز بلند، شهربانو کشک، بند چلچلا، میردلو، چپ دره، عرق چینک، پیازچال، خوش چال پایین، خوش چال بالا، چال مگس، پهنه خرگوش نو و فراخ سینه هستند. 
در دارآباد قله‌های دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها سیاه بند مابین توچال و دارآباد است و ارتفاعی نزدیک به 3320 متر دارد. قله دیگر آن، عرق چین است که با ارتفاع 2780 متر یکی از بهترین مسیرها برای کوهنوردی به‌شمار می‌آید.

سخن پایانی

شاید باورتان نشود اما در همین محله دارآباد، جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که قطعا انتظار دیدنشان را نخواهید داشت. این منطقه یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری تهران است و یکی از بهترین مسیرها برای پیاده‌روی و کوهنوردی به‌شمار می‌رود. 
شما می‌توانید با طی مسیر 15 دقیقه‌ای در کنار رودخانه نفسی تازه کنید و با یک پیاده‌روی چند ساعته از دیدن آبشارها و قله‌های آن، لذت ببرید. چنانچه از شهرهای دیگر به دارآباد می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم که برای داشتن یک سفر خاطره‌انگیز، هتل‌های نزدیک محله دارآباد مانند هتل ویستریا تهران را رزرو کرده و خستگی این سفر یک‌روزه را از خود دور کنید.

سوالات متداول در مورد محله دارآباد

محله دارآباد کجاست؟

دارآباد یکی از محله قدیمی در شمال شهر تهران و در منطقه یک قرار دارد.

قدمت محله دارآباد به چه دوره‌ای می‌رسد؟

زمان شکل‌گیری محله دارآباد به دوره قاجار برمی‌گردد.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک محله دارآباد کدامند؟

کاخ مظفری، موزه تاریخ طبیعی دارآباد، پارک ساحلی و رودخانه دارآباد.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...