رَهی نو

همه چیز درباره دریاچه سد لتیان تهران + عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۱۷۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۲

جاذبه‌های طبیعی در تهران به‌قدری زیاد است که شاید در باورتان نگنجد. یکی از این مکان‌های گردشگری، دریاچه سد لتیان در جنوب لواسان است. این دریاچه به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع و مناظر چشم‌نواز از مکان‌های تفریحی تهران به‌شمار می‌آید که بیشتر تهرانی‌ها آخر هفته خود را در آنجا سپری می‌کنند. اگر می‌خواهید سفری یک روزه به این منطقه دیدنی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

سد لتیان کجاست؟ 

سدهای زیادی در تهران بر روی رودخانه‌ها قرار گرفته که سد لتیان با تامین 30 درصد آب شرب تهران، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این سد در دره‌ای مابین مناطق لواسان و منطقه‌ای ییلاقی در شمال شرق تهران قرار دارد. سد لتیان در محل نقطه اتصال دو رود برگ جهان و جاجرود احداث شده است.

تاریخچه سد لتیان 

 

تاریخچه سد لتیان.

 

سد لتیان تهران در سال 1346 ساخته شد که البته نام آن تا قبل از انقلاب اسلامی، سد فرحناز بود. این سد در جنوب شهر لواسان و بر روی رودخانه جاجرود ساخته شد که مساحت آن حدود 330 هکتار، ارتفاع 107 متر، پهنای 450 متر و عمق 99 متر است. دلیل ساخت سد لتیان، تامین آب مورد نیاز کشاورزی دشت ورامین و همچنین تولید برق بود که در سال 1367 علاوه‌بر موارد گفته شده، برای گسترش آب آشامیدنی تهران هم مورد استفاده قرار گرفت.
دلیل نام‌گذاری لتیان بر روی سد این است که در زمان ساخت این سد، روستایی به نام لتیان به زیر آب رفت که بعد از این اتفاق نام این روستا را بر روی این سد گذاشتند. 

جاذبه های گردشگری سد لتیان 

آب‌وهوای مطبوع و دل‌انگیز دریاچه لتیان و امکانات رفاهی قرار داده شده، از دلایلی است که بیشتر خانواده‌های تهرانی و حتی شهرهای دور، این مکان را برای سفرهای یک روزه انتخاب می‌کنند. در اطراف این دریاچه امکان چادر زدن برای مسافران وجود دارد تا بتوانند از آب‌وهوای دلپذیر این منطقه بهره ببرند. اگر به سد لتیان می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از تفریحاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.

قایق سواری

 

قایق سواری در سد لتیان

یکی از تفریحات مهیج در این منطقه، قایق سواری در سد لتیان است. در دریاچه سد لتیان، قایق‌های تفریحی توسط محلی‌های این منطقه برای گشت‌وگذار مسافران درنظر گرفته شده تا بتوانند ساعاتی را با آرامش بر روی آب‌های این دریاچه سپری کنند.

آبشار و روستای کمرد

 

آبشار و روستای کمرد

روستایی بسیار زیبا در 25 کیلومتری شهر تهران و در بخش جاجرود قرار گرفته که نام آن کمرد است. کوهستانی بودن آب‌وهوای این منطقه باعث شده که گردشگران زیادی در فصل تابستان به این منطقه سفر کنند.
از زیبایی‌های این روستا می‌توان به آبشاری اشاره کرد که ارتفاعی نزدیک به 20 متر دارد. همچنین در نزدیکی این آبشار، غاری به نام چهل دختر به مساحت 10 متر مربع وجود دارد که جزوی از جاذبه‌های این روستا به‌شمار می‌آید.
اگر می‌خواهید در روستای کمرد این آبشار را ببنید، باید با ده دقیقه پیاده‌روی و در میان انبوهی از درختان زرشک، چنار و نارون آن را پیدا کنید. از آنجایی که این یک آبشار فصلی است، برای دیدن آن باید در فصل بهار به سراغ آن بروید.

طبیعت گردی

پوشش گیاهی و درختان بی‌شمار اطراف دریاچه لتیان باعث شده تا مسافران، این منطقه را به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای سفرهای یک روزه خود انتخاب کنند.

ماهیگیری

یکی از دلایلی که بیشتر افراد به سد لتیان می‌روند، ماهیگیری در این دریاچه است. اگر قصد ماهیگیری در این منطقه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که صبح و بعدازظهر را انتخاب کنید. بیشتر ماهیگیران تهرانی اوقات فراغت خود را در کنار این دریاچه به ماهیگیری می‌پردازند. ماهی‌هایی که در این دریاچه وجود دارند، شامل اسلک، سفید، کپور کراس، زردپر و ماهی سفید رودخانه هستند. در این میان گاهاً شنیده شده که ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان هم در این دریاچه دیده شده اما نمی‌توان به آن اکتفا کرد. گرچه سالیان پیش این نوع از ماهی در این دریاچه به‌وفور دیده می‌شد.

معرفی پارک های جنگلی لتیان

همانطور که گفتیم در اطراف سد لتیان، مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم. از دیگر مکان‌های تفریحی این سد می‌توان به پارک جنگلی لتیان و پارک جنگلی تلو اشاره کرد که در ادامه بیشتر درمورد آن صحبت می‌کنیم.

پارک جنگلی لتیان

در نزدیکی دریاچه لتیان، یک پارک جنگلی به همین نام و با مساحتی بیش از 1000 هکتار وجود دارد. پارک جنگلی لتیان یکی از مناطق سرسبز و ییلاقی شهر تهران است که در قسمت جنوبی سد لتیان قرار گرفته و تا بزرگراه شهید بابایی امتداد دارد. شما با طی یک مسیر 10 کیلومتری و فاصله زمانی 30 دقیقه‌ای، می‌توانید به این پارک بروید.
از درختان پارک جنگلی لتیان می‌توان به درختانی مانند افرا، سرو، چنار، بلوط و اقاقیا اشاره کرد. همچنین برای رفاه حال مسافران، امکاناتی مانند کافی شاپ، سفره‌خانه سنتی، نمازخانه، بوفه، آلاچیق، سطل زباله و سرویس بهداشتی درنظر گرفته شده است.

پارک جنگلی تلو

 

پارک جنگلی تلو

 

دیگر پارک جنگلی نزدیک به سد لتیان که چهارمین پارک تهران از نظر وسعت است، می‌توان به پارک جنگلی تلو یا غزال اشاره کرد. شاید نام این پارک تابحال به گوش شما نخورده باشد؛ به‌همین دلیل اگر می‌خواهید به یک پارک دنج و بکر بروید، پیشنهاد ما به شما پارک جنگلی تلو است. درختان سرو خمره‌ای، سوزنی برگ، بادام کوهی، سنجد، زبان گنجشک، نارون و کاج از پوشش گیاهی این منطقه هستند. همچنین اگر حیواناتی مانند لاکپشت، شغال، روباه، کبک وخرگوش در این پارک مشاهده کردید، تعجب نکنید؛ چون در این منطقه این حیوانات به‌وفور دیده می‌شوند.
برای اینکه دسترسی به تمامی قسمت‌های این پارک برای گردشگران امکان‌پذیر باشد، دورتادور این پارک، مسیری درنظر گرفته شده است. همچنین برای گردشگران امکانات رفاهی مناسبی مانند وسایل بازی کودکان، آلاچیق، منقل کباب، زمین والیبال، فوتبال دستی، ترامپولین، سرویس بهداشتی و نمازخانه و سطل زباله درنظر گرفته شده است. نکته مهم این است که در این پارک بوفه و دکه‌ای برای خرید خوراکی وجود ندارد؛ پس بهتر است که خوراکی و آب آشامیدنی باخود به همراه داشته باشید. زمان بازدید از این پارک از ساعت 6 صبح تا 7 شب است و توجه داشته باشید که امکان ماندن در شب در این پارک وجود ندارد.

درباره کاخ شاه در سد لتیان 

در نزدیکی دریاچه لتیان و در میان انبوهی از درختان، ساختمان مجللی را خواهید دید که متعلق به دوره پهلوی است. این ساختمان به کاخ شاه شهرت دارد که شنیده شده برخی از افراد سرشناس نیز برای گذراندن اوقات فراغت خود در این ساختمان اقامت داشته‌اند.

اقامت در اطراف سد لتیان

احتمالا در انتهای سفر خود به سد لتیان، نیاز به استراحت کوتاهی داشته باشید. برخی از افراد اقدام به برپایی چادر در نزدیکی سد لتیان می‌کنند. اما نکته مهم این است که در این منطقه، امکان حضور گراز وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اقامت کوتاهی در هتل شهر تهران داشته باشید تا با استفاده از امکانات رفاهی مناسبی که در این هتل وجود دارد، بتوانید سفری خوش و خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید.

بهترین زمان سفر به سد لتیان

 

/بهترین زمان سفر به سد لتیان

 

باتوجه به اینکه سد لتیان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، آب‌وهوای آن نیز به‌تبع سرد است. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن از تمامی جاذبه‌های تفریحی، در فصل بهار و تابستان به این منطقه بروید.
سخن پایانی
اگر می‌خواهید آخر هفته خوبی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از شهر تهران خارج نشوید. تهران و اطراف آن جاذبه‌ها و مکان‌های تفریحی بسیار زیادی دارد که با طی مسیر کوتاهی می‌توانید سفری خوش برای خود رقم بزنید. سد لتیان و جاذبه‌های گردشگری نزدیک آن مانند آبشار و روستای کمرد، قایق‌سواری، ماهیگیری و پارک‌های جنگلی اطراف آن می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفرهای یک‌روزه به‌شمار بیاید.

سولات متداول در مورد سد لتیان

سد لتیان کجاست؟

سد لتیان در شمال شرق تهران قرار گرفته که باید وارد بزرگراه تهران - دماوند شده و سپس به سمت دریاچه لتیان بروید.

جاهای دیدنی اطراف سد لتیان کدامند؟

قایق‌سواری، ماهیگیری، طبیعت‌گردی، آبشار و روستای کمرد و پارک جنگلی لتیان و تلو.

کدام هتل در نزدیکی سد لتیان قرار دارد؟

هتل شهر تهران که در شمال شرق تهران قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...