رَهی نو

بهشت گمشده تهران کجاست؟ | دریاچه های تار و هویر+ عکس

تعداد بازدید: ۲۸۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۲

شاید باورش برایتان سخت باشد که در میان این حجم از شلوغی و آلودگی شهر تهران، جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی و بکر زیادی وجود داشته باشد. بهشت گمشده تهران فقط یکی از جاذبه‌های بکر این شهر است که نام آن به گوش کمتر کسی خورده است. آب‌وهوای کم‌نظیر آن در کنار طبیعت ناشناخته‌اش باعث شده تا نام بهشت گمشده را برای آن انتخاب کنند. ناگفته نماند که تهران چندین بهشت گمشده دارد که شامل دریاچه هویر، دریاچه تار، دره همون و تهراندشت هستند. اگر می‌خواهید که آشنایی بیشتری با بهشت گمشده تهران داشته باشید، این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را از دست ندهید.

تهراندشت ؛ بهشت گمشده غرب تهران 

اگر می‌خواهید از ترافیک و دود و دم تهران خلاص شوید و به یک منطقه بکر و ناشناخته بروید که در نزدیکی تهران باشد، تهراندشت انتخاب مناسبی برای شما است. تهراندشت یکی از توابع بخش ساوجبلاغ است که در غرب تهران واقع شده و 70 کیلومتر با کرج فاصله دارد. باتوجه به اینکه موقعیت جغرافیایی این منطقه درست روبروی کردان است، به‌همین دلیل به آن کردان جنوبی هم می‌گویند.

تهراندشت روستاهای مختلفی از جمله سهیلیه، زعفرانیه، آران، حسین آباد، نمکلان و عباس آباد دارد. روستای دیگری به نام سرخاب در این منطقه وجود دارد که به‌دلیل فضای بسیار سرسبزش، به آن نگین ساوجبلاغ نیز می‌گویند. منطقه تهراندشت به دلیل داشتن باغ‌های بسیار سرسبز و آب‌وهوای معتدل، مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری هستید، با خرید ویلا و زمین ‌می‌توانید برای سالهای طولانی در این منطقه سرمایه‌گذاری کنید.

دریاچه های تار و هویر ؛ بهشت های گمشده شرق تهران

دریاچه های تار و هویر

در نزدیکی ارتفاعات البرز مرکزی، دو دریاچه تار و هویر که به نام‌های بهشت گمشده معروف هستند را می‌بینید. این دو دریاچه با داشتن آب شیرین فقط 30 کیلومتر با شرق دماوند فاصله دارد. تپه ماهور موجب جدایی دریاچه‌های تار و هویر شده و آنجا را به مکانی برای پیاده‌روی تبدیل کرده است.

دریاچه های تار و هویر به دلیل نوع قرار گرفتنشان در طبیعت، موجب به‌وجود آمدن یک سد طبیعی به عمق 50 متر شده است. بنابراین محیط مناسبی را برای ذخیره کردن آب‌های سطحی ایجاد کرده است. دریاچه تار و هویر سرچشمه‌های مختلفی دارد که شامل حوضه آبریز شمالی، سیاه چال و شاه نشین، چشمه‌های کف دریاچه و آبراهه‌های فصلی زرین کوه هستند. آب‌وهوای دریاچه تار و هویر همواره کوهستانی بوده و به‌دلیل فرسایش خاک، هیچ نوع پوشش گیاهی در اطراف آن دیده نمی‌شود.

از تفریحات نزدیک این دو دریاچه می‌توان به شنا و قایقرانی اشاره کرد. البته در این منطقه به‌دلیل بکر بودن، هیچ قایقی وجود ندارد و چنانچه قصد قایقرانی را دارید، می‌بایست با خود قایق بادی ببرید. ماهیگیری از دیگر تفریحات این دو بهشت گمشده تهران است. نکته مهم این است که علاوه‌بر انتخاب فصل مناسب، برای انجام این کار باید از سازمان حفاظت و محیط زیست، مجوز دریافت کنید.

دره هملون بهشت گمشده شمال تهران 

بهشت گمشده دیگری به نام دره هملون در تهران وجود دارد که بین دو روستای شمشک و میگون قرار گرفته است. به دره هملون، همه جا لانه یا همه لانه هم می‌گویند و دلیلش وجود تعداد بسیار زیاد لانه‌های پرندگان و غارهای مختلف در طول دره است.

اگر می‌خواهید درختان گیلاس، گردو، آلبالو، سرسبزی و پر آب بودن دره هملون را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به  این منطقه سفر کنید. همینطور در طول این دره گیاهان دارویی مختلفی مانند گون، آویشن و باریجه را نیز خواهید دید. در اطراف دره هملون جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد که در ادامه این مقاله به آنها می‌پردازیم.

غارهای دره هملون 

 

غارهای دره هملون

 

زمانی که وارد دره هملون می‌شوید دو غار به نام‌های هملون بزرگ و هملون کوچک را مشاهده می‌کنید. فاصله زمانی هملون کوچک تا ابتدای دره 15 دقیقه است که می‌توانید آن را در زیر طاق سنگی و کمی بالای رودخانه ببینید. هملون بزرگ بعد از هملون کوچک و در بالای دامنه پرشیب قرار دارد. طول هملون بزرگ 100 متر است که در اطراف آن غارهای دیگری از جمله اسپول کوچک، اسپول بزرگ و غار سه طبقه‌ای را می‌بینید. 

آبشار یخی هملون 

 

آبشارهای هملون

 

آبشار یخی هملون در منطقه‌ای سردسیر قرار دارد. ارتفاع این آبشار 30 متر و وسعتش نزدیک به 15 متر مربع است که یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریحات زمستانی مثل یخ نوردی به‌شمار می‌رود. آبشار یخی هملون یکی از بهترین مکان‌ها برای افرادی است که به ورزش یخ نوردی علاقمندند. در این منطقه به دلیل سردسیر بودن، هرساله مسابقات آسیایی یخ نوردی برگزار می‌شود.

 رودخانه هملون 

سرچشمه آبی که به رودخانه هملون می‌‌ریزد، از ارتفاعات و کوه‌های نزدیک به دره هملون است. این رودخانه در مسیر خود به چشمه‌های مختلف پیوسته که در نهایت تمامی این آب‌ها وارد پشت سد لتیان می‌شوند.

جاهای دیدنی نزدیک به بهشت های گمشده تهران

در نزدیکی سه بهشت گمشده، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که درصورت تمایل می‌توانید از آنها دیدن کنید.

دریاچه های تار و هویر

در اطراف این دو دریاچه روستاهای زیادی مانند روستای مومنج، روستای هویر، روستای دهنار، روستای جابان و آبشار آیینه رود و همینطور چشمه‌ اسپه خانی و چشمه اعلا در نزدیکی این دو بهشت گمشده وجود دارد.

تهراندشت

از جاهای دیدنی نزدیک تهراندشت می‌توان به کاروانسرای عباسی، رودخانه و منطقه ییلاقی کردان، تپه اسماعیل آباد، موشلان تپه، امامزاده علی نقی و تپه سرخاب اشاره کرد.

دره هملون

تنگه میگون، دره شمشک، دربندسر، مدرسه یخ نوردی میگون، دره آهنگرک، پیست اسکی شمشک، غار استوار، قلعه مازیار، پیست اسکی دربند سر، آبشار شکراب، پیست اسکی دیزین و آبشار آهار از جاهای دیدنی نزدیک دره هملون هستند.

اطلاعات بازدید از بهشت گمشده تهران 

زمان بازدید از بهشت های گمشده تهران به‌صورت 24 ساعته و ورودی آن رایگان است. امکانات رفاهی برای تامین نیازهای اولیه در این مکان‌ها وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع حرکت، لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. چنانچه از شهرهای دور به این مناطق سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما هتل مورد نظر خود مانند هتل پارسیان استقلال تهران را از قبل رزرو کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه تار و هویر

برای دیدن دو دریاچه تار و هویر بهتر است که ماه خرداد تا اواخر تابستان را انتخاب کنید. باتوجه به اینکه ماه‌های تیر ومرداد دمای آب مناسب است، می‌توان در آن به شنا پرداخت.
 

سخن پایانی

اگر قصد دارید که با سفری یک روزه کمی از ترافیک و هوای آلوده تهران دور باشید، پیشنهاد می‌کنیم که دور شهرهای دور را خط بکشید. در اطراف شهر تهران، جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که تابحال حتی نام آنها را هم نشنیده‌اید. در این مقاله ما سعی کردیم تا بهشت گمشده را که در نزدیکی تهران قرار دارد، به شما معرفی کنیم.

سوالات متداول در مورد بهشت  گمشده

بهشت های گمشده تهران کدامند؟

تهراندشت، دریاچه های تار و هویر و دره هملون.

دریاچه تار و هویر در کجا قرار گرفته است؟

در نزدیکی ارتفاعات البرز مرکزی، دو دریاچه تار و هویر که به نام‌های بهشت گمشده وجود دارد.

دره هملون چه جاذبه های گردشگری دارد؟

غارهای دره هملون، آبشار یخی هملون و رودخانه هملون.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...