رَهی نو

منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست  | عکس و مسیر دسترسی

تعداد بازدید: ۱۷۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲

یکی از مناطق ییلاقی که در شمال شرق تهران قرار گرفته، منطقه حفاظت شده ورجین با ارتفاع بیش از 2400 متر است. این منطقه مابین روستای راحت آباد و امامه قرار گرفته و جزو یکی از بهترین مقاصد گردشگری تهران به‌شمار می‌رود. منطقه ورجین فاصله کمی با تهران دارد و شما می‌توانید با طی یک مسیر کوتاه از آب‌وهوای مطبوع آن همراه با رودخانه و پوشش گیاهی و جانوری متنوعی که دارد، لذت ببرید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد منطقه حفاظت شده ورجین کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

معرفی منطقه حفاظت‌ شده ورجین 

 

معرفی منطقه حفاظت‌ شده ورجین

 

اگر می‌خواهید با یکی از مناطق ییلاقی در شمال شرق تهران آشنا شوید، پیشنهاد ما به شما سفر به منطقه حفاظت شده ورجین است. این منطقه کوهستانی در کوه‌های البرز مرکزی واقع شده که ارتفاع آن به بیش از 2400 متر می‌رسد. فصل بهار به این منطقه، پوشش گیاهی مخمل‌گونه‌ای هدیه می‌دهد و فضایی دل‌انگیز و بی‌بدیل را ایجاد می‌کند. ورجین به‌دلیل داشتن جاذبه‌های اکوتوریستی همواره مورد توجه گردشگران و بخصوص تهرانی‌ها بوده است. همین امر باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی مانند آلودگی آب به‌دلیل وجود شهرها در حاشیه رودخانه‌ها، شکارهای غیرقانونی، تصرف اراضی ملی، ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و تخلیه فاضلاب در حوالی رودخانه‌ها شده است. به‌همین جهت پاسگاه‌های گلندوک، زردبند، کلوگان و گرمابدر، عهده‌دار محافظت از این منطقه هستند.

تاریخچه منطقه حفاظت‌ شده ورجین 

منطقه ورجین در زمان قاجار و پهلوی یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سازمان محیط زیست واگذار شد. سپس در سال 1361 ورجین را به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده و استراتژیک در تهران معرفی کردند. امروزه افرادی که به کوهنوردی و دیدن حیات وحش علاقمندند، در تمامی فصول و البته بیشتر در فصل اول سال راهی این منطقه می‌شوند. 

ورجین کجاست؟ 

 

ورجین کجاست

ورجین منطقه‌ای کوهستانی و با مساحتی بیش از 26 هکتار، در لواسانات که از بخش‌های شمیرانات است، قرار دارد. در شمال این منطقه پارک ملی لار و شرق آن هم منطقه تحت حفاظت البرز مرکزی را خواهید دید.

بهترین زمان بازدید از منطقه حفاظت‌ شده ورجین 

 

بهترین زمان بازدید از منطقه حفاظت‌ شده ورجین

 

منطقه حفاظت شده ورجین با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع و رودخانه‌های جاری در همه فصول زیبایی‌های خاص خود را دارد. باتوجه به اینکه ورجین، یک منطقه کوهستانی است، پیشنهاد می‌کنیم فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید از  استشمام هوای خنک و مطبوع این ناحیه و آرامشی که در آنجا وجود دارد، لذت ببرید. فصل پاییز هم با داشتن برگ‌های رنگارنگ چیزی از دیگر فصول کم ندارد. اگر اهل برف‌بازی هستید، پیشنهاد می‌کنیم فصل زمستان این منطقه را از دست ندهید.

نکات بازدید از منطقه حفاظت‌ شده ورجین 

  • در این منطقه امکان رفت‌وآمد با اتومبیل برای گردشگران فراهم شده است؛ بنابراین می‌توانید خودرو خود را در کنار جاده پارک کرده و با بودن در این طبیعت بکر و زیبا روح خود را جلا دهید.
  • باتوجه به اینکه ورجین منطقه‌ای غنی از اکوسیستم‌های طبیعی است، در زمان بازدید از آنجا، از ریختن زباله، ته سیگار و ... خودداری کنید. ریختن زباله و همینطور دادن غذا به حیوانات، موجب برهم خوردن نظم طبیعت شده و تهدیدی برای جانداران و گیاهان به‌حساب می‌آید.
  • چنانچه برای سفر خود اقامتگاهی را درنظر نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از هتل‌های تهران را رزرو  کنید؛ به‌این ترتیب دیگر نگران محل اسکان خود نخواهید بود.

جاهای دیدنی نزدیک منطقه ورجین

 

جاهای دیدنی نزدیک منطقه ورجین.

 

اگر برای دیدن ورجین به این منطقه می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از دیگر جاهای دیدنی نزدیک آن هم دیدن کنید. جاجرود و سد لتیان از مکان‌هایی هستند که با داشتن آب‌وهوای بهشتی و درختان آلبالو و گیلاس، تصویر زیبایی را خلق کرده‌اند. گلابدره از دیگر جاهای دیدنی و طبیعت‌گردی است که در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده ورجین قرار دارد. اگر از شهرهای دور، برای سفر به منطقه ورجین می‌روید، بهتر است که از قبل محل اقامت خود مانند هتل پارسیان استقلال تهران را از طریق سایت رهی نو رزرو کنید.
اگر اهل دیدن آثار تاریخی در اطراف ورجین هستید، حتما از قلعه مازیار در نزدیکی روستای امامه و کاخ موزه وزیری بازدید کنید.
برای دیدن یکی از مقاصد لوکس که بیشتر تهرانی‌ها برای گذراندن اوقات فراغت خود آنجا را انتخاب می‌کنند، بهتر است به منطقه لواسان بروید. در این منطقه کافه‌ها و رستوران‌های مجللی وجود دارد که شما با رفتن به این مکان‌ها می‌توانید علاوه‌بر استراحت، از مشاهده طبیعت زیبای آن هم لذت ببرید.

پوشش گیاهی منطقه ورجین

 

پوشش گیاهی منطقه ورجین

 

در منطقه حفاظت‌شده ورجین گونه‌های مختلف گیاهی مانند گل گاوزبان، درختان بادام کوهی، بابویه، درختان ارس، پیچک، بومادران و همینطور گیاهان نادر و کمیاب به‌چشم می‌خورد. همچنین می‌توان از میان گونه‌های جانوری به روباه، میش، عقاب، پلنگ، لاشخور، گرگ، شاهین، گربه وحشی، پرستو، کلاغ، طوطی، خرس، حواصیل، سمور، بز، شغال، گراز، کرکس، بلبل، قوچ و هدهد اشاره کرد.

مسیرهای دسترسی به منطقه ورجین

باتوجه به اینکه منطقه ورجین در نزدیکی تهران قرار دارد، مسیرهای دسترسی مناسبی نیز برای آن درنظر گرفته شده است. بهترین و اصلی‌ترین مسیر، از تهرانپارس آغاز می‌شود که بعد عبور از گردنه قوچک باید از حاشیه منطقه ورجین عبور کرده و در شرق به شهر لواسان و در غرب به سمت فشم بروید. برای وارد شدن به منطقه ورجین دو راه دارید که یکی از آنها شهر لواسان و دیگری شهر فشم است که هردو این مسیرها، آسفالت هستند. علاوه‌بر مسیرهای گفته شده، راه دیگری به نام گرمابدر وجود دارد که از آن می‌توانید وارد منطقه ورجین شوید. این مسیر در ابتدای راه آسفالت است که در  میانه راه، خاکی و شن‌ریزی شده و ممکن است کمی عبور و مرور را سخت کند.

اطلاعات بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین

زمان بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین آزاد است و در هر ساعتی از روز امکان ورود به این منطقه وجود دارد.
ورود به منطقه ورجین هزینه‌ای ندارد و در چهار فصل سال بازدید از این منطقه رایگان است.

هتل های نزدیک منطقه ورجین

اگر از شهرهای دیگر ایران برای بازدید از منطقه ورجین می‌آیید، بهتر است که محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید. در اطراف این منطقه حفاظت‌شده، هتل‌های مختلفی از جمله هتل استقلال تهران و هتل پارسیان آزادی وجود دارد که بهتر است قبل از شروع سفرتان، محل اقامت خود را رزرو کنید. هتل‌های گفته شده جزو بهترین هتل‌ها و با امکانات رفاهی کامل هستند که از نظر موقعیت جغرافیایی در مناطق شمالی تهران قرار دارند.


سخن پایانی
منطقه حفاظت شده ورجین یکی از جاهای دیدنی در شمال شرق تهران است. ورجین یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است که انتخاب مناسبی برای سفرهای یک روزه محسوب می‌شود. چنانچه به این منطقه سفر می‌‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از جاهای دیدنی نزدیک آن مانند جاجرود، سد لتیان، کاخ موزه وزیری و قلعه مازیار نیز دیدن کنید. اگر تجربه سفر به ورجین را دارید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.  


سوالات متداول  در مورد منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین در کجای تهران است؟

این منطقه در شمال شرق تهران و در بخش لواسانات و رودبار قصران قرار دارد.

بهترین زمان برای رفتن به منطقه حفاظت‌شده ورجین چه فصلی است؟

ورجین در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما باتوجه به سردسیر بودن این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم در فصول گرم سال از این منطقه بازدید کنید.

پوشش گیاهی منطقه ورجین از چه نوعی است؟

بیشترین نوع پوشش گیاهی ورجین از گندمیان و گون‌ها هستند.

آیا در نزدیکی منطقه ورجین، هتل و یا اقامتگاهی وجود دارد؟

باتوجه به اینکه منطقه ورجین در شمال شرقی تهران واقع شده، بنابراین بهتر است که یکی از هتل‌های تهران مانند هتل شهر تهران  که در نزدیکی این منطقه قرار دارد را رزرو کنید. 
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...