رَهی نو

کافه نادری تهران | عکس ها + تاریخچه و مسیر دسترسی

تعداد بازدید: ۵۴۹ ۸ آذر ۱۴۰۲

اگر بخواهیم یکی از خاطره‌انگیزترین و قدیمی‌ترین کافه‌های تهران در زمان معاصر را نام ببریم، می‌توانیم به کافه نادری تهران که در آن زمان بسیار بر سر زبان‌ها بود، اشاره کنیم. در دوره پهلوی این کافه محلی دنج برای گردآمدن مشاهیر و مورد علاقه روشنفکران بود. اگر می‌خواهید در زمان سفر کنید و به اطلاعات بیشتری از تاریخچه و بخش‌های مختلف کافه نادری دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو را از دست ندهید.

معرفی کافه نادری تهران

 

معرفی کافه نادری تهران

یکی از اولین و قدیمی‌ترین کافه‌های تهران که قدمتی بیشتر از صدسال دارد، کافه نادری است که در آن زمان پاتوق قشر خاصی از جامعه به‌شمار می‌آمد. همین دلایل موجب شده تا این کافه همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.
کافه نادری در یک محله قدیمی قرار گرفته و حال و هوای آن به‌گونه‌ای است که در زمان ورود به آن گویی در زمان سفر کرده‌اید. اگر شما هم در آن زمان یکی از مشتریان کافه نادری بودید، پیشنهاد می‌کنیم برای زنده شدن خاطراتتان باری دیگر سری به این کافه بزنید.

کافه نادری کجاست؟ 

کافه نادری تهران در یک محله قدیمی و تاریخی و در خیابان جمهوری قرار گرفته است. این خیابان را در گذشته با نام کوچه نادری می‌شناختند که در دسته گذرگاه‌های مهم تهران قرار گرفته بود. شاید به همین دلیل است که نام این کافه را کافه نادری گذاشته‌اند.

بخش ‌های مختلف مجموعه کافه نادری 

طراحی کلی کافه نادری برگرفته از سبک معماری غربی است و همین امر سبب شد تا در آن زمان توجه بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کند. در دهه پنجاه این کافه به‌دلایل نامعلومی دچار آتش‌سوزی شد و بخش‌هایی از آن آسیب دید که البته به‌جهت محبوبیت زیادی که داشت، مجدد بازسازی شد و شکل امروزی‌تری به خود گرفت.
هر کدام از قسمت‌های کافه نادری که شامل کافه و هتل هستند، در سالن‌های جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند، ولی بهم مرتبط هستند. در قسمت میانی ساختمان و نزدیک درب کافه، قنادی نادری را می‌بینید که البته تعطیل است.
زمانی که از راهرو باریک آن عبور می‌کنید، دو سالن جداگانه را خواهید دید. در ابتدای این سالن یک کافی‌شاپ قرار دارد. میز و صندلی‌های لهستانی، سقف بلند و کاغذ دیواری‌های سنتی آن در وهله اول توجه شما را به خود جلب می‌کند. همینطور پنجره‌های چوبی همراه با پرده‌هایی از جنس مخمل قرمز، از شاخصه‌های منحصربفرد این کافه محسوب می‌شود. مواردی از جمله صندوق فروشگاهی و دستگاه قهوه‌ساز این کافه، بی‌شباهت به موزه نیست.
بخش جالب توجهی که در این کافه می‌بینید، میز چهار نفره‌ای است که به میز مشاهیر شهرت دارد. این میز از گذشته تا به امروز توسط مشاهیر بنام و اهل قلم رزرو می‌شد. هم‌اکنون نیز اهالی علم و فرهنگ و همینطور اساتید دانشگاه این میز را برای گردهمایی‌های خود انتخاب می‌کنند. بر روی دیوارهای این کافه عکس‌های مشاهیر قدیمی به چشم می‌خورد و هر فردی در زمان ورود به کافه با آنها روبرو می‌شود.
در سالن بعدی، رستوران نادری با ظرفیت 50 نفر قرار دارد که از کافه آن کوچک‌تر است و 15 میز چهار و شش نفره در آن دیده می‌شود. دکوراسیون این سالن هم شبیه به کافه است و خاطرات قدیم افراد را زمانی که به این سالن می‌آیند، زنده می‌کند.
رستوران و کافه نادری به‌طور کلی 140 نفر ظرفیت دارد. زمان ورود به این کافه در سمت راست آن، صندوق را مشاهده می‌کنید و همینطور پرسنلی که روپوش‌های سرخ بر تن دارند. 
طبقه دوم کافه نادری، به هتل آن اختصاص یافته است که با داشتن ورودی مجزا و لابی زیبا، توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند.
حیاط کافه نادری در حدود 30 سال است که  استفاده نمی‌شود. در گذشته از حیاط این کافه برای برگزاری مراسم، جشن‌ها و اجرای موسیقی استفاده می‌شد؛ اما متاسفانه امروزه درختان سربه‌فلک کشیده آن، خشک شده و علف‌های هرز این حیاط را پر کرده است. آب‌نماهایی که امروزه خاموش هستند و دیگر اثری از آن گلدان‌های باطراوت و آن صندلی‌های چوبی نیست.

تاریخچه کافه نادری 

 

تاریخچه کافه نادری

در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، ایران دچار یک سری تحولات شد که فرهنگ غرب را ترویج می‌کرد. این تغییرات علاوه‌بر پوشش، بر زبان، دیدگاه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی نوع بافت اماکن هم دیده می‌شد. یکی از تحولات سنگینی که فرهنگ غرب بر ایران آن زمان گذاشته بود، پدید آمدن رستوران‌ها، کافه‌ها و مهمان‌خانه‌ها بود که در تهران به وفور دیده می‌شد. هتل و کافه نادری نمونه‌ای از ورود فرهنگ غرب به ایران بود که اتفاقا در آن زمان مورد توجه مردم قرار گرفت. در این میان افرادی که از قشر متوسط و سطح بالای جامعه که رجال سیاسی و مشاهیر ادبی بودند، فرهنگ کافه‌نشینی را در سطح شهر رواج دادند. 
در سال 1306 یک فرد ارمنی به نام خاچیک مادیکیانس در خیابان نادری و روبروی سفارت بریتانیا، شیرینی‌پزی و قنادی را تاسیس کرد. در آن زمان از قنادی نادری استقبال زیادی شد. اما از آنجایی که کافه‌ها و رستوران‌های شهر تهران روزبه‌روز در حال افزایش بود و طرفداران زیادی پیدا کرده بود، این شخص تصمیم گرفت تا قنادی و شیرینی‌پزی خود را به کافه نادری تبدیل کند. کافه نادری در ابتدا یک رستوران بود، اما ویژگی‌هایی مانند شیرینی‌پزی که از هنرهای مادیکیانس بود، باعث شد که این رستوران شکل کافه را به خود بگیرد و به‌این‌ترتیب افراد بسیاری را به سمت خود جذب کرد.
با توسعه و رشد تهران در این دوره، مادیکیانس بر آن شد تا در طبقه دوم کافه، هتل نادری را افتتاح کند که از نظر وسعت در رده بعدی گراند هتل محسوب می‌شد.
اگر تمایل دارید در نزدیکی هتل نادری اقامتی چند روزه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که یکی از هتل‌های نزدیک آن مانند هتل نادری نو تهران را رزرو کنید.

اهمیت کافه نادری در تاریخ معاصر ایران

 

اهمیت کافه نادری

کافه نادری به‌جهت اینکه محفل مشاهیر، روشنفکران، هنرمندان و اهالی شعر و ادب بود، در تاریخ معاصر ایران اهمیت بسیاری دارد. کافه نادری را با چهره‌هایی همچون احمد شاملو، صادق هدایت، نیما یوشیج، بزرگ علوی، جلال آل احمد، سیمین دانشور، هوشنگ ابتهاج و دیگر اهالی شعر و قلم می‌شناسند. این افراد کافه نادری را به‌عنوان مامنی برای گردهمایی‌های خود می‌دانستند که درکنار هم جمع شده، روزنامه می‌خواندند، در مورد سیاست باهم گفتگو می‌کردند و حتی در آنجا آثار ماندگاری را خلق می‌کردند.
کافه‌نشینی و ترویج این سنت توسط صادق هدایت پایه‌گذاری شد. طبق گفته‌ها مسعود فرزاد، صادق هدایت، بزرگ علوی و مجتبی مینوی بعد از فراغت از کار در این کافه جمع می‌شدند. حتی یکی از آثار صادق هدایت با عنوان سگ ولگرد در این کافه نوشته شد.
باتوجه به اینکه کافه نادری در زمان کودتای 28 مرداد در بطن ماجرا بود، اتفاقات آن زمان موجب شد که این کافه محلی برای تبادل و بحث‌های سیاسی شود. به‌همین دلیل بود که همواره از سوی نیروهای امنیتی توجه زیادی به آن می‌شد.
کافه نادری بعد از انقلاب اسلامی کم کم به‌دست فراموشی سپرده می‌شد که با احداث دانشگاه هنر در میدان مشق، بار دیگر دانشجویان این مکان را به‌عنوان پاتوق خود انتخاب کردند. اما با این‌حال این کافه دیگر طراوت و تازگی سالیان گذشته را ندارد.

مصادره و تعطیلی کافه نادری 

 

مصادره و تعطیلی کافه نادری

یک سال بعد از انقلاب اسلامی، کافه نادری مصادره و به بخش خصوصی واگذار شد؛ اما نتوانست رونق گذشته را داشته باشد. حتی قنادی این کافه برای همیشه تعطیل شد. کافه نادری در سال‌های اخیر چندین‌بار با اخطار بسته شدن روبرو شده که هربار با تلاش مردم از افتادن چنین اتفاقی جلوگیری شده است.
در سال 1396 بنا به فرمان امام، بخش‌هایی از کافه نادری دیوارکشی شد که بهت و تعجب مردم را در پی داشت. همینطور محوطه این کافه که به 2000 متر می‌رسید، مورد مزایده گذاشته شد که البته با دخالت اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 12 تهران، لغو شد. 
کافه نادری در سال 1382 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد که با قدمتی بیش از یکصد سال، جزئی از آثار تاریخی ایران به‌شمار می‌آید. باتوجه به اطلاعاتی که جمع‌آوری شده، هم اکنون مدیریت و اداره این کافه به‌دست نوادگان خاچیک مادیکیانس انجام می‌شود.

منوی کافه نادری

 

منوی کافه نادری

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد کافه نادری، منوی آن است که با داشتن تنوع توانسته طرفداران زیادی را جلب کند.

منوی غذا

از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این کافه، شاتوبریان کافه نادری است. این غذا از دو تکه گوشت گوساله آبدار با سیب‌زمینی، قارچ، هویج و لبوی پخته شده تشکیل شده که در ظرف چدنی سرو می‌شود. 
از دیگر غذاهای کافه نادری می‌توان به شنیسل مرغ و گوشت، استیک با سس و دورچین، فیله تازه، ژیگو، بیف استراگانف و بیفتک اشاره کرد. اغلب غذاهای فرنگی در ایران اولین بار در رستوران نادری سرو شدند. از منو غذاهای ایرانی این رستوران هم می‌توانید باقالی پلو با ماهیچه و ماهی، جوجه کباب و زرشک‌پلو با مرغ سفارش دهید.

منوی نوشیدنی های کافه نادری

اگر می‌خواهید خود را به یک قهوه و کیک خوش‌طعم دعوت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به کافه نادری بزنید. منو این کافه یکی از بهترین و کامل‌ترین منوهای تهران است که یک باریستای ارمنی باتجربه، نوشیدنی‌های این کافه را به بهترین نحو سرو می‌کند. 

دسترسی به کافه نادری

باتوجه به قرار گرفتن کافه نادری در محدوده طرح ترافیک، بهتر است که از تاکسی‌های میدان جمهوری و اتوبوس استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کافه نادری، میدان فردوسی است. بعد از اینکه در ایستگاه میدان فردوسی پیاده شدید، با کمی پیاده‌روی به سمت چهارراه استانبول و خیابان جمهوری بروید و با قدم زدن به سمت پل جمهوری به کافه نادری که در مقابل سفارت انگلیس است، خواهید رسید.
برای رسیدن به ایستگاه میدان فردوسی، می‌بایست سوار خط دو متروی تهران شده و با یک تغییر مسیر در ایستگاه دروازه شمیران پیاده شوید. اگر از سمت شمال تهران حرکت می‌کنید، می‌توانید با خط شماره یک مترو به سمت کهریزک رفته و با تغییر مسیر در ایستگاه دروازه دولت، به سمت ایستگاه ارم سبز حرکت کنید.
با خط یک و سه مترو از سمت جنوب تهران، امکان رفتن به مرکز شهر وجود دارد. چنانچه از خط آزادگان سفرتان را شروع می‌کنید، می‌بایست در ایستگاه تئاتر شهر پیاده شده و به سمت ایستگاه کلاهدوز ادامه مسیر دهید که در نهایت به ایستگاه فردوسی خواهید رسید.
سخن پایانی
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به سنت و گذشته ایران علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم که برای یکبار هم شده، سری به کافه نادری بزنید. زمانی که وارد این کافه می‌شوید، با تزئینات ساده، استکان‌های بلوری، ظروف پذیرایی کلاسیک و نوشابه‌های شیشه‌ای روبرو می‌شوید. اگر به شهر تهران سفر می‌کنید و می‌خواهید جاذبه های دیدنی این شهر از جمله کافه نادری را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم هتل بزرگ فردوسی تهران برای محل اقامت خود انتخاب کنید.
 

سوالات متداول در مورد کافه نادری

کافه نادری کجاست؟

کافه نادری تهران در یک محله قدیمی و تاریخی و در خیابان جمهوری قرار گرفته است.

چگونه می‌توانیم به کافه نادری برویم؟

باتوجه به قرار گرفتن کافه نادری در طرح ترافیک، می‌توانید از وسایل نقلیه مانند تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید.

قدمت کافه نادری تهران چند سال است؟

این کافه در سال 1306 تاسیس شد که قدمت آن به یک قرن می‌رسد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...