رَهی نو

معرفی کوچه مروی تهران؛ معروف به بازار عرب ها

تعداد بازدید: ۴۹۹ ۷ آذر ۱۴۰۲

شهر تهران به‌دلیل داشتن موقعیت سیاسی و مکانی خود، همیشه مورد توجه بوده و تجارت در آن رونق داشته است. جمعیت بالای این شهر موجب شده تا بازارها و مراکز خرید زیادی در این شهر وجود داشته باشد. یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای تهران، کوچه مروی است که در خیابان ناصرخسرو و نزدیک به بازار بزرگ تهران قرار دارد. احتمالا نام این بازار را بسیار شنیده‌اید و اکنون می‌خواهید اطلاعاتی در مورد آن به‌دست بیاورید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو قصد داریم تا در مورد این بازار قدیمی، مسیر دسترسی، تاریخچه و جاهای دیدنی اطراف آن اطلاعاتی به شما ارائه کنیم.

کوچه مروی کجاست؟ 

کوچه مروی یکی از بازارهای معروف و قدیمی تهران است که در منطقه 12  تهران قرار دارد. این بازار خرید از یک طرف به محله پامنار و از طرف دیگر به خیابان ناصرخسرو راه دارد. 

مسیر دسترسی به کوچه مروی 

برای اینکه به کوچه مروی بروید، ‌می‌توانید از مترو استفاده کنید. برای رفتن به  این بازار باید در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شده که  با یک پیاده‌‍روی 10 دقیقه‌ای به کوچه مروی می‌رسید. همینطور می‌توانید از درشکه یا ماشین‌های دودی مسیر بین ایستگاه مترو تا کوچه مروی را طی کنید. 
راه دیگری که برای رفتن به کوچه مروی وجود دارد این است که در ایستگاه مترو امام خمینی پیاده شده و وارد خیابان ناصرخسرو شوید. در نهایت با 15 دقیقه پیاده‌روی به کوچه مروی خواهید رسید.

مختصری درباره کوچه مروی 

مختصری درباره کوچه مروی

اگر می‌خواهید با یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای تهران آشنا شوید، ما به شما کوچه مروی را معرفی می‌کنیم. این بازار در گذشته محلی برای تجارت اعراب بود که امروزه تعداد آنها بسیار کم شده است. زمانی که وارد کوچه مروی می‌شوید، بخش‌هایی از آن را مسقف و به‌شکل حجره می‌بینید. از خانه‌های قدیمی موجود در کوچه‌های پیچ‌درپیچ، به‌عنوان انبار استفاده می‌شود.
معروف‌ترین فلافلی‌های تهران، فلافلی مروی است که سر همین کوچه قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری اطراف کوچه مروی می‌توان به عمارت شمس‌العماره، سرای روشن و بازار تهران اشاره کرد.
امروزه در نمای مغازه‌های کوچه مروی تغییراتی ایجاد شده و کف کوچه نیز سنگ‌فرش شده است. به دلیل قدیمی‌بودن، گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن این کوچه قدیمی به این منطقه از شهر می‌آیند.

تاریخچه کوچه مروی

در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه، با حمله ازبک‌ها به مرو، محمدحسین خان که از گذشته بر این منطقه حکومت داشت، از آنها شکست خورد و راهی کابل شد. در نهایت به قندهار رفت و از آنجا به تهران آمد. در زمان ورود به تهران، فتحعلی‌شاه به او لقب فخرالدوله داد. در آن زمان وی در کوچه مروی بناهایی را احداث کرد و در این مدت ثروت فراوانی برای خود جمع کرد. فخرالدوله در محله عودلاجان تهران، برای خود خانه و باغ ساخت که  در مقابل عمارت شمس‌العماره یا کوچه مروی کنونی قرار داشت.
فخرالدوله که به خان مروی نیز معروف بود،  در پایان عمر خود زمین‌هایی که در جنوب مسجد و در بخش جنوبی کوچه مروی قرار داشت، وقف ساخت مسجد و مدرسه علوم دینی کرد. به‌همین دلیل این مساجد و مدارس به نام مروی یا خان مروی شهرت پیدا کرد.

بورس کالاهای کوچه مروی

با ورود به کوچه مروی بامغازه‌هایی که در آنها انواع خوراکی‌ها به فروش می‌رسد، روبرو می‌شوید. در این کوچه مغازه‌های شکلات فروشی، چای و قهوه، اکسسوری مو، کلاه‌گیس و تاج عروس  وجود دارد. اگر به‌دنبال خرید  لوازم آرایشی، بهداشتی و تزئینات لباس هستید، کوچه مروی انتخاب بسیار مناسبی است. یکی از مزیت‌های خرید از کوچه مروی علاوه‌بر متنوع بودن اجناس، قیمت مناسب آنها در مقایسه با دیگر بازارها است.

مکان های دیدنی کوچه مروی

 

جاهای دیدنی اطراف کوچه مروی

اگر برای خرید به کوچه مروی رفته‌اید، اما دست خالی از این بازار برگشتید، پیشنهاد می‌کنیم که از مکان‌های دیدنی کوچه مروی دیدن کنید. کوچه مروی 350 متر طول دارد که در دو طرف آن مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی قرار گرفته است. در این کوچه تندیس یک مرد گاری‌کش و فرزندش به چشم می‌خورد که البته در سال 1395 سر آن توسط افرادی کنده شد و بعدها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

سرای روشن

سرای روشن از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک کوچه مروی است که در سال 1311 ساخته شد. برای ساخت این بنا از هنر روز اروپا و معماری ایران باستان استفاده شد که اولین مرکز بازرگانی تهران به‌شمار می‌آمد.

مدرسه مروی

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف کوچه مروی، مدرسه مروی است که به دستور فخرالدوله در سال 1231 ساخته شد. این مدرسه به‌عنوان اولین آموزشگاه دینی شهر تهران شناخته شد که البته در دوره رضاشاه به دبستان و دبیرستان تغییر پیدا کرد. در این مدرسه افرادی مانند مرتضی ممیز، جلال خالقی مطلق، جلال آل احمد، پرویز تناولی، حسین الهی قمشه‌ای و ابوالقاسم حالت تحصیل کرده‌اند.

کاخ گلستان

کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد و در میدان ارگ واقع شده که از دیگر جاهای دیدنی اطراف کوچه مروی است. معماری این بنا از سبک ایرانی و اروپایی الهام گرفته که  می‌توانید آخرین محل زندگی شاه ایران را ببینید. از بخش‌های کاخ گلستان می‌توان به تخت مرمر، شمس‌العماره، عمارت بادگیر، تخت مرمر و تالار الماس اشاره کرد. امکان بازدید از این کاخ همه روزه از ساعت 9:30 الی 18 وجود دارد. 

بازار بزرگ تهران

اگر برای خرید به کوچه مروی می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار تهران بزنید. این بازار مربوط به زمان قاجار است که در منطقه 12 تهران قرار دارد. بازار تهران بسیار بزرگ است و می‌توانید انواع مختلف کالاها را خریداری کنید. از بازارهایی که در بازار بزرگ تهران وجود دارد می‌توان به بازار چهارسوق، بازار جعفری، بازار زرگرها، بازار بین‌الحرمین و بازار حاجب‌الدوله اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات کاملی در مورد کوچه مروی تهران که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین محله تهران است، اطلاعاتی به شما ارائه کنیم تا برای خرید یا گشت‌وگذار، اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید. اگر از شهرهای دور به این محله می‌آیید، پیشنهاد می‌کنیم که یکی از هتل‌های نزدیک کوچه مروی مانند هتل بزرگ فردوسی تهران را برای اقامت خود انتخاب کنید. سایت رهی نو به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید رزرو هتل مورد نظر خود را انجام دهید.

سوالات متداول در مورد کوچه مروی تهران

کوچه مروی تهران کجاست؟

کوچه مروی در منطقه 12  تهران قرار دارد. این بازار خرید از یک طرف به محله پامنار و از طرف دیگر به خیابان ناصرخسرو راه دارد. 

چه اجناسی در کوچه مروی برای فروش وجود دارد؟

انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، کلاه گیس، لوازم مربوط به اکستنشن مو، وسایل تزئین لباس، انواع شکلات، قهوه و چای.

چه جاذبه های دیدنی در نزدیکی کوچه مروی وجود دارد؟

کاخ گلستان، سرای روشن، بازار بزرگ تهران و مدرسه مروی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...