رَهی نو

زیباترین آبشارهای ایران، معرفی 14 آبشار زیبای ایران + تصویر

تعداد بازدید: ۷۳۸ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

زیباترین آبشارهای ایران

کشور ایران با مناظر بکر و زیبای خود و البته آب‌وهوای چهارفصل و متنوع، یکی از جاذبه‌های توریستی شناخته شده در سطح جهانی است. یکی از زیبایی‌های طبیعی ایران، وجود تعداد زیادی آبشار در شهرهای مختلف است. بسیاری از مردم هر ساله ترجیح می‌دهند بخشی از تعطیلات خود را در نزدیکی آبشارها بگذرانند. اما وجود تعداد بالای آبشار در ایران، می‌تواند انتخاب را برای شما سخت کند.

به همین دلیل هم در این مقاله قصد داریم تا زیباترین آبشارهای ایران را به شما معرفی نماییم. همچنین سعی می‌کنیم بهترین فصل سفر به هر آبشار و سایر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این آبشارها را با هم بررسی کنیم تا انتخاب برای شما راحت‌تر باشد. پس اگر شما هم اهل سفرکردن هستید و یا به دنبال یک تجربه جدید می‌گردید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آبشار لونک؛ یکی از زیباترین آبشارهای ایران

آبشار لونک در جاده سیاهکل گیلان قرار دارد و از دو آبشار کوچک با عرض ۲۰ متر تشکیل شده است. این آبشارها از ارتفاع ۶ متری به پایین سقوط می‌کنند و در پایین آبشار، رودخانه‌ای با آبی شفاف شکل می‌گیرد. آب این رودخانه از دره و صخره‌ها عبور کرده و به سمت مزارع و شالیزارهای اطراف می‌رود. آبشار لونک نیز به عنوان یکی از یکی از آبشارهای زیبای ایران شناخته می‌شود.

درختان زیبایی مانند توسکا و گل‌های رنگارنگ در این منطقه رشد می‌کنند و صدای دلنشین پرندگان همراه با صدای آب، جاذبه آبشار لونک را بیشتر می‌کند. طی سال‌های اخیر، این منطقه به یک مقصد گردشگری طبیعی تبدیل شده است. از طرفی، وجود امکانات رفاهی در جنگل لونک نشان‌دهنده توجه به‌راحتی و راحتی بازدیدکنندگان است. 

آلاچیق‌ها، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، باربیکیو، غرفه صنایع‌دستی و رستوران‌ها از جمله امکاناتی هستند که در این جنگل توریستی موجود است. این وسایل و امکانات می‌توانند باعث آسایش و راحتی شما در زمان بازدید و استفاده از منطقه گردشگری شوند.

آبشار لونک؛ یکی از زیباترین آبشارهای ایران

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار لونک

یکی از مزایای آبشار لونک این است که در کنار یک جنگل زیبا قرار داشته و می‌تواند لذت سفر را برای شما صدچندان کند. به این ترتیب پس از بازدید از این آبشار زیبا و گرفتن عکس‌هایی شگفت‌انگیز، شما می‌توانید به جنگل رفته و از طبیعت بکر گیلان نیز بهره ببرید. پیاده‌روی در این جنگل می‌تواند تجربه‌ای خاص و دلنشین باشد، زیرا هوای پاک و تمیز آن احساسی از آرامش و تازگی به ارمغان می‌آورد.

درنهایت درصورتی‌که قصد سفر به استان سرسبز گیلان را دارید، پیشنهاد ما به شما، اقامت در هتل کادوس رشت است. این هتل از یک طرف امکان یک اقامت بی‌نظیر را در این شهر برای شما فراهم می‌سازد و از سوی دیگر دسترسی بسیار مناسبی به سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر در اختیار شما قرار می‌دهد.

آبشار شیرآباد گلستان

آبشار شیرآباد که به نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود، یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده در استان گلستان است. این آبشار زیبا در پارک جنگلی سرسبز و دلنشین شیرآباد قرار گرفته و فاصله آن از شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر، حدود هفت کیلومتر و از گرگان حدود ۵۵ کیلومتر است.

آبشار شیرآباد از مجموعه‌ای شامل ۱۲ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که همگی در مسیر رودخانه شیرآباد قرار دارند. این مجموعه به نام هفت آبشار شیرآباد شناخته می‌شود، اما در واقع دارای بیشتر از هفت آبشار است. آبشار اول از انتهای پارک شیرآباد، در فاصله دو کیلومتری روستای شیرآباد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۰۸ متر است. همچنین، آبشار هفتم بلندترین آبشار این مجموعه بوده و ارتفاع آن ۳۸۵ متر است.

هر یک از آبشارهای شیرآباد به دلیل ویژگی‌های خاص خود به نام‌هایی مانند «عروس»، «پنهان» و «دوقلو» شناخته می‌شوند. آبشار اول ارتفاعی حدود ۲۵ متر دارد و آبشار دوم دارای ارتفاع ۱۲ متر است. همچنین، حوضچه‌های آبشارها نیز عمقی بالغ بر ۱۰ متر دارند. بلندترین آبشارها در این مجموعه ارتفاعی تا ۳۵ متر دارند و در پایین آن‌ها حوضچه‌هایی با عمق ۴۰ و ۸۰ متر وجود دارد.

آبشار شیرآباد یک مکان زیبا و دلنشین است که از زیبایی خاص خود در تمامی فصل‌های سال برخوردار است. در این مکان، شما می‌توانید از طبیعت بکر و دیدنی آن لذت ببرید و لحظات خاطره‌انگیزی را ثبت کنید. می‌توانید در آبشارها و حوضچه‌های پر آب آبشار شیرآباد شنا کرده و شیرجه زنید، اما درصورتی‌که مهارت کافی در این حوزه ندارید، این فعالیت را بهتر است انجام ندهید.

همچنین می‌توانید در میان درختان سبز و بلند جنگلی قدم بگذارید و به صدای طبیعت گوش فراداده کنید. این یکی از بهترین تفریحاتی است که در آبشار شیرآباد می‌توانید انجام دهید. همچنین، نزدیکی غار دیو سپید به این آبشار، فرصتی مناسب برای غارنوردی و تجربه یک تفریح هیجان‌انگیز است.

آبشار شیرآباد گلستان

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد و محیط زیبای آن یک مکان مفرح برای برگزاری پیکنیک‌های خانوادگی و دوستانه است. در این مکان، امکاناتی مانند پارکینگ، نمازخانه، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی وجود دارد. همچنین، در پارک جنگلی اطراف آبشار، آلاچیق‌ها، پل‌ها و پله‌های چوبی برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار شیرآباد روزهای گرم و آفتابی بهار و تابستان است، زیرا در این فصل‌ها می‌توانید از هوای مطبوع و خنک آبشار لذت ببرید. درهرصورت، هر زمانی که به این مکان سفر کنید، از تماشای زیبایی‌های آن لذت خواهید برد.

غار شیرآباد یا غار دیو سپید، یکی از دیدنی‌های تماشایی در نزدیکی آبشار شیرآباد است. این غار در مسیر آبشارها قرار گرفته و پس از آبشار اول قرار دارد. طول این غار ۲۳۵ متر است و دسترسی به آن بسیار آسان است. برای ورود به این غار، نیازی به مهارت و ابزارهای حرفه‌ای نیست؛ لذا شما می‌توانید در حین لذت ‌بردن از مناظر طبیعی اطراف این آبشار زیبا، از این غار نیز دیدن کنید.

آبشار زیبای مارگون در استان فارس

آبشار مارگون در استان فارس واقع شده و فاصله آن تا شیراز حدود ۱۵۰ کیلومتر است. گردشگران می‌توانند با خرید بلیت هواپیما به شیراز سفر کرده و سپس از آنجا به سمت آبشار مارگون حرکت کنند. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای کشور است و آب آن از چشمه‌هایی که بر فراز کوه می‌جوشند سرازیر می‌شود و مناظر زیبایی را ایجاد می‌کند. رودخانه‌های این آبشار تا نزدیکی شهر سپیدان جریان دارند و در اطراف آن طبیعتی زیبا با درختان زالزالک، سیب و بوته‌های زرشک شکل گرفته است.

آبشار مارگون در فصول سرد سال با قندیل‌های زیبا و بلند خود تزیین می‌شود، اما به دلیل بارش برف ممکن است راه‌های دسترسی به آن قطع شود. در مقابل در فصول گرم سال، با سبز شدن درختان اطراف و سرازیر شدن آب، هوا دلپذیرتر می‌شود و آبشار مارگون جذابیت خاصی به خود می‌بخشد.

در این فصول، علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و صدای آب، می‌توانید از مراسم‌های محلی و دورهمی‌های دوستانه‌ای که در اطراف این آبشار زیبا برگزار می‌شود نیز لذت ببرید. آبشار مارگون به دلیل آبی که به‌صورت مداوم از بالا به پایین می‌ریزد، سنگ‌های بزرگ را صاف و صیقلی کرده و خزه‌ها روی دیواره‌ها و بدنة آبشار را به‌خوبی رشد می‌دهد، این باعث می‌شود آبشار به یک منظره سبز و دل‌نشین تبدیل شود.

آبشار زیبای مارگون در استان فارس


جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار مارگون

هر ساله افراد زیادی از سراسر ایران به مارگون به عنوان یکی از آبشارهای زیبای ایران، سفر می‌کنند. شما می‌توانید با سفر به شیراز علاوه بر دیدار از این شهر زیبا، با آبشار مارگون و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن، سفری یک روزه داشته باشید و به‌این‌ترتیب، از سایر مناظر اطراف این آبشار نیز لذت ببرید.

باغ و تفرجگاه بوستان، باغ و تفرجگاه سید، باغات کمهر، چشمه شش‌پیر و پیست اسکی پولادکف، تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی اطراف این آبشار هستند. درنهایت در صورتی که قصد اقامت در شهر شیراز را دارید، پیشنهاد  ما به شما اقامت در هتل پارسیان شیراز است. شما می‌توانید با انتخاب این هتل، هرآنچه برای یک اقامت باکیفیت و دلپذیر نیاز دارید را در اختیار داشته باشید.

آبشار یخی نوا در نزدیکی دماوند

آبشار یخی نوا در منطقه لاریجان قرار دارد و تنها در فصل تابستان آب روانی از آن سرازیر می‌شود. این آبشار که در نزدیکی قله دماوند و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است، دارای ارتفاع ۸ متر و پهنای ۳ متر است. سطح یخ در این آبشار به‌صورت قندیل‌هایی روی یکدیگر قرار دارد.

این آبشار یخی و زیبا در ارتفاع بسیار بالایی قرار دارد و سفر به آن در فصل‌های سرد سال توصیه نمی‌شود. همچنین در تمام فصل‌های سال، آبشار این یخ‌زده است و شکل منحصربه‌فرد خود را حفظ می‌کند. البته در ماه مرداد و در اوج گرما، آب باریکه‌هایی از آبشار جریان پیدا می‌کنند، اما پس از یک ساعت دوباره یخ می‌بندند و آبشار به حالت اولیه بازمی‌گردد؛ بنابراین، بهترین زمان برای سفر به آبشار نوا فصل تابستان است و نیازی به نگرانی درباره آب شدن یخ‌های آبشار نیست. 

به یاد داشته باشید که به دلیل ییلاقی بودن منطقه و هوای خنک ارتفاعات، تجهیزات مناسبی مانند کفش کوهنوردی، لباس گرم و بادگیر کیسه خواب برای برنامه‌های شبانه لازم است. به‌طورکلی اگر به دنبال یک تجربه متفاوت در سفر به آبشار هستید، آبشار یخی نوا را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید. 

آبشار یخی نوا در نزدیکی دماوند

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار نوا

روستای نوا در حومة آبشارها و جاذبه‌های طبیعی واقع شده است. این روستا دارای هوای دلپذیر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده است. همچنین آسمان اطراف این روستا، یکی از مکان‌های مناسب برای رصد ستارگان است؛ لذا با سفر به آبشار نوا، می‌توانید از آسمان اطراف این آبشار نیز لذت ببرید.

علاوه بر روستای نوا، قله پاشوره نیز یک مقصد محبوب در نزدیکی آبشار نوا است. برای رسیدن به این قله بالغ بر ۳۹۰۰ متری، لازم است تا مسافتی ۸ ساعته را طی کنید. به همین دلیل، قله پاشوره به‌ویژه برای کوهنوردان جذاب است. 
در این منطقه، آبشار آب مردا لاسم نیز وجود دارد که بسیار مشهور است. مردم محلی معتقدند کسی که زیر این آبشار برود، به آرزوی قلبی خود خواهد رسید. در کنار آبشار، کتیبه‌ای سنگی از دوران قاجار قرار دارد. این منطقه در گذشته به عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می‌شد.

دخمه‌های کافرکلی نیز در نزدیکی روستای اسک قرار دارد که اثری تاریخی از دوران ساسانی را نشان می‌دهد. علت حفر این دخمه‌ها هنوز مشخص نیست، اما قدمت آنها به دوران ساسانی برمی‌گردد. برخی اعتقاد دارند که ایرانیان در زمان حمله اعراب در دوران ساسانی به این دخمه‌ها پناه برده بودند.

علاوه بر آبشارهای دیگر، آبشار قلع دختر لاریجان نیز در نزدیکی روستای نوا قرار دارد. این آبشار همراه با چشمه‌ای در ابتدای مسیر صعود به قله گل زرد قرار گرفته است. درنهایت دریاچه دیو آسیاب نیز در دشت لار و دامنه دماوند قرار دارد و به عنوان یک جاذبه‌ طبیعی در اطراف این آبشار زیبا شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که قصد سفر به آبشار یخی نوا را دارید، از سایر جاذبه‌های گردشگری اطراف این آبشار نیز دیدن نمایید.

آبشار لاتون در نزدیکی شهر آستارا

آبشار لاتون در نزدیکی شهر آستارا واقع شده و با ارتفاع حدود 100 متر، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. برای رسیدن به این آبشار، باید از روستای کوته کومه عبور کرده و در طول مسیر می‌توانید از طبیعت بکری اطراف این آبشار زیبا، لذت ببرید. آبشار لاتون از کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و دریاچه لوندویل را به‌عنوان مقصد نهایی دارد. این آبشار مجموعه‌ای از پنج آبشار متفاوت است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

در نزدیکی آبشار لاتون، آبشار دیگری با ارتفاع ۶۵ متر وجود دارد و در بالادست آبشار، سه حوضچه بزرگ با سه آبشار کوچک‌تر قرار دارد. با بازدید از این منطقه، شما می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیر آبشارها لذت ببرید.

آبشار لاتون در نزدیکی شهر آستارا

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار لاتون

شما می‌توانید برای لذت‌بردن از طبیعت بکر اطراف این آبشار زیبا، سفر خود را از روستای کوته کومه آغاز کنید. با نزدیک‌شدن به آبشار لاتون، اطراف شما پر از تپه‌های سرسبز و زیبا می‌شود. این آبشار، در یک مسیر طولانی از میان‌کوه‌ها  و جنگل سرسبز عبور کرده و از مناظر طبیعی اطراف لذت ببرید.

یکی دیگر از زیبایی‌های مسیر آبشار لاتون، وجود تنوع بالا در گونه‌های پرندگان با صدای روح‌نواز است. به‌طورکلی، طبیعت آبشار لاتون بسیار زیبا و ناب است. احتمالاً با سفر به این منطقه، لحظه به لحظه از حضور در این مکان لذت برده و زیبایی کوه، جنگل و آبشار را در ذهن خود ثبت خواهید کرد. 

علاوه بر زیبایی آبشار، منطقه اطراف لاتون، غنی از جاذبه‌های طبیعی است که می‌تواند سفر شما را لذت‌بخش‌تر کند. این منطقه شامل کوه‌ها و جنگل‌های زیبا است که می‌توانید در آن‌ها قدم بگذارید. همچنین روستای کوته کومه نزدیک آبشار قرار دارد و می‌توانید با فرهنگ و زندگی مردم آن آشنا شوید. قلعه لاتون نیز یک جاذبه تاریخی باستانی است که در آن بابک خرمدین در مقابل حمله اعراب به ایران ایستادگی کرد.

شهر آستارا در نزدیکی این آبشار زیبا قرار داشته و با اقامت در این شهر، می‌توانید دسترسی مناسبی به‌تمامی جاذبه‌های گردشگری اطراف آستارا داشته باشید. درصورتی‌که این شهر را برای اقامت انتخاب کردید، پیشنهاد ما رزرو اتاق در هتل اسپیناس آستارا است. این هتل جزو مجموعه هتل‌های اسپیناس بوده و باکیفیت بالای خود، برای هر سبک و سلیقه‌ای مناسب است. 

آبشار زیبای سمیرم

آبشار زیبای سمیرم در یک تنگه با دیواره‌های سنگی واقع شده است و با زیبایی طبیعت سرسبز و محیط کوهستانی اطراف خود، هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. این آبشار می‌تواند برای شما تجربه‌ای خاطره‌انگیز را رقم بزند، زیرا می‌توانید صدای آبشار، ریزش آب از کوه، لاله‌های سرخ و شکوفه‌های رنگارنگ و طبیعت سبز اطراف را به‌صورت یکجا تماشا کنید.

ارتفاعات زاگرس دارای زیبایی‌های متنوعی است که یکی از جذاب‌ترین آنها، آبشار سمیرم است. این آبشار با ارتفاع ۳۵ متر، به‌عنوان عروس زیبایی در رشته‌کوه‌های زاگرس شناخته می‌شود. منطقه اطراف آبشار سمیرم شامل مکان‌هایی برای استراحت و اقامت گردشگران است. 

هوای این منطقه بسیار سرد است و حتی در تابستان نیز شب‌های خنکی دارد. آب آبشار سمیرم از دره نادر جاری می‌شود و درگذشته، ارتفاع آن به ۷۵ متر نیز می‌رسید. اما به دلیل فرسایشی که درگذشته رخ‌داده است، ارتفاع آبشار به ۳۵ متر کاهش یافته و فقط در سال‌های پرآبی، ممکن است دوباره ارتفاع آبشار بیش از 35 متر شود.

متوسط آبدهی آبشار سمیرم حدود ۲ مترمکعب در ثانیه است و شرایط محیطی مناسب و آب‌وهوای خوب، باعث رشد گیاهان متنوعی در اطراف این آبشار شده است. آب آبشار سمیرم از چشمه‌های مزارع جوزار و چشمه عزیز خان تأمین می‌شود و از بالای تخته‌سنگ صخره‌ای صاف و بزرگ، به بیرون جاری می‌شود. 

در پایین آبشار، فضای سبز وسیعی ایجاد شده است که با کوه و آبشار و گیاهان و گل‌های طبیعی کوه هماهنگی دارد. نزدیکی آبشار و کوه به درختان و همراهی آنها با پرندگان، درختان و جانوران محلی، یک چشم‌انداز رویایی را به وجود آورده است.

آبشار زیبای سمیرم

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار سمیرم

پارک دریاچه سمیرم در شهر سمیرم و در نزدیکی این آبشار واقع شده است و به‌عنوان یکی از بهترین و زیباترین مناطق تفریحی و دیدنی شهر محسوب می‌شود. این پارک با ارائه تجهیزات و وسایل مناسب برای بازی کودکان و تفریح خانواده‌ها، فرصتی خوب را برای سرگرمی و تفریح فراهم می‌کند. 

امکان قایق‌سواری در دریاچه این پارک نیز وجود دارد. همچنین، پارک دریاچه سمیرم امکانات دیگری مانند رستوران، پارکینگ و بوفه را نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. به همین دلیل، گردشگران زیادی در سفر به سمیرم، از این فرصت استفاده می‌کنند و زمانی را در این پارک زیبا به سر می‌برند.

منطقه چالقفا، کوهستانی سرسبز و تماشایی است که در فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتری از غرب سمیرم قرار دارد. این کوهسار دارای چشمه‌ای جوشان است و به دلیل پوشش گیاهی متنوع و درختان بلندش، به‌عنوان یکی از زیباترین ییلاق‌ها در شهرستان سمیرم شناخته می‌شود. 

در فصل‌های بهار و تابستان، دشتی وسیع بالای این کوهستان را، گیاهان معطر و دارویی پوشانده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر در فصل تابستان به آبشار سمیرم سفر کردید حتماً سری هم به این دشت زیبا و سرسبز زده و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف این آبشار زیبا، چشمه ناز نام دارد. چشمه ناز از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی ونک در شهرستان سمیرم است که در فاصله ۴۰ کیلومتری از شمال غربی شهر سمیرم قرار دارد. این چشمه زیبا در میان کوه قرار گرفته و سبب سرسبزی و طراوت محیط اطراف خود می‌شود. 

چشمه ناز از بکرترین جاهای دیدنی اطراف سمیرم است که محیطی بکر و تماشایی برای اتراق در طبیعت دارد. در فصل‌های بهار و تابستان اطراف این چشمه را زیباترین مناظر طبیعی و چشم‌اندازها می‌پوشانند و گردشگران زیادی در سفر به سمیرم از این منطقه نیز بازدید می‌کنند. 

 برای سفر به چشمه ناز و پیاده‌روی در طبیعت اطراف آن لوازم مناسب کمپ، لباس راحت و کفش مناسب را فراموش نکنید. همچنین لازم به توضیح است که مسیر دسترسی به چشمه ناز از رودخانه ونک می‌گذرد و ایم مسیر برای افراد سالمند مناسب نیست.

آبشار آب ملخ، آبشار بی‌بی سیدان و روستای خفر، چند مورد از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار سمیرم هستند که می‌توانید به آن‌ها سرزده و از طبیعت بکر اطراف آن لذت ببرید. همچنین در صورتی قصد دارید در شهر اصفهان اقامت داشته باشید و هر روز به یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف این شهر سفر کنید، پیشنهاد ما به شما، هتل پارسیان کوثر و هتل عباسی اصفهان می‌توانند دو گزینه ایدئال برای اقامت در این شهر باشند. 

آبشار آب سفید، یکی دیگر از زیباترین آبشارهای ایران

آبشار آب سفید الیگودرز یکی از زیباترین آبشارهای ایران و از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان است که در جنوب شرق این منطقه و در کوه‌های زاگرس قرار دارد. این آبشار، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و به‌خاطر زیبایی و طبیعت خاص خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. 

آبشار آب سفید الیگودرز دارای آب‌معدنی سالم است و ازآنجاکه دسترسی به آن آسان است، برای بازدیدکنندگان جذابیت بیشتری دارد. این آبشار با پوشش گیاهی و جانوری متنوع خود به همراه زیبایی خاصی که در هنگام سقوط قطرات آب به وجود می‌آید، طبیعتی منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد.

آبشار آب سفید در جنوب شرقی استان لرستان و در منطقه حفاظت شده قالی کوه واقع شده است. این آبشار که در دامنه غربی رشته‌کوه اشترانکوه و در کنار کوه بلند قالی کوه قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری الیگودرز است. منطقه اطراف آبشار دارای زیبایی‌های طبیعی بسیاری است، از جمله کوه‌های بلند، درختان بلوط و گردو. به همین دلیل نیز، هرساله توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری به این منطقه جذب می‌شوند.

به‌مرورزمان، به دلیل فرسایش آب و فعالیت‌های زمین‌شناختی، یک تونل در دره تاریک زاگرس شکل‌گرفته است. آبشار آب سفید از داخل این تونل سنگی سرازیر می‌شود و بر روی صخره‌ها جریان پیدا می‌کند. سرچشمه این آبشار از یک رودخانه دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا است و در نهایت به رودخانه کاکلستان می‌رسد و در ادامه به رودبار لرستان و رودخانه دز می‌پیوندد.

ارتفاع آبشار آب سفید حدود ۷۰ متر بوده و در فصل‌های پر آب، عرض تاج آن حدود ۸ تا ۱۵ متر است. گفته می‌شود بر اساس آزمایش‌هایی که در یک آزمایشگاه فرانسوی انجام شده است، آب این آبشار به دلیل کمبود املاح، به‌عنوان یکی از آب‌های سبک و سالم در جهان شناخته می‌شود. همچنین در پایین آبشار، یک دره عمیق وجود دارد که برای رسیدن به آن، باید حدود ۴ ساعت زمان صرف کرد و از روستا عبور کرد.

آبشار آب سفید، یکی دیگر از زیباترین آبشارهای ایران

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار آب سفید

همان گونه که گفته شد، آب سفید یکی از زیباترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. ازجمله دلایل محبوبیت این آبشار، جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوع در نزدیکی آب سفید است. به‌عنوان‌مثال آبشار چکان و آبشار برنجه در نزدیکی الیگودرز واقع شده است و آبشار زیبای دیگری به نام نوژیان نیز در این منطقه قرار دارد. 

علاوه بر آبشارها، در اطراف آبشار آب سفید، سد خان‌آباد و کوه قالی نیز واقع شده است که هرکدام دارای جاذبه‌های خاصی مانند زیبایی طبیعتی و پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد هستند. همچنین، می‌توان به دریاچه گهر و آبشار وارک اشاره کرد که در این منطقه قرار داشته و برای گردشگران جذابیت بسیاری دارند. 

لازم به ذکر است که مناطق اطراف آب سفید برای دوستداران کوهنوردی نیز محل بسیار مناسبی است. کوه تمندر، قله‌ای مهم و زیبا در الیگودرز است که با ارتفاع ۳۵۴۷ متر در بربرود غربی قرار دارد. این کوه بلندترین قله در رشته کوه‌های تمندر است.

یکی از آثار باستانی معروف در نزدیکی شهر الیگودرز، شیرهای سنگی هستند. این شیرها در آرامستان‌های این شهر قرار دارند و دارای قدمتی بیش از ۴۰۰ سال هستند. درگذشته، این شیرها روی مزارهای افراد مشهور، نامدار و بزرگان قرار می‌گرفتند؛ زیرا این شیرها نماد شجاعت بوده‌اند. در کل، این منطقه با طبیعت خاص و جاذبه‌های طبیعی متنوع، یک مقصد گردشگری دل‌چسب است.

آبشار لوه در استان گلستان

آبشار لوه در استان گلستان، نزدیک به شهر گالیکش واقع شده است. برای رفتن به آبشار و بازدید از آن می‌توانید از شاهرود یا گرگان حرکت کنید. اگر از گرگان حرکت کنید، هوا کمتر گرم و خشک خواهد بود. فاصله بین گالیکش و گرگان 108 کیلومتر است.

آبشار لوه در حومه گالیکش واقع شده و فاصله آن تا این شهر، حدوداً 20 کیلومتر است. در کنار آبشار لوه که به بهشت زمینی نیز شهرت دارد، جنگلی انبوه وجود دارد که درختان افرا، توسکا و ممرز را در خود جای داده است. 
این درختان همراه با آب‌وهوای خوب منطقه، زیبایی آبشار را دوچندان کرده‌ و جذابیت بسیاری برای گردشگران در این مکان ایجاد کرده‌اند. در این بهشت زمینی، صدای آبی که از یک صخره بلند به پایین سقوط می‌کند، با صدای پرندگان ترکیب می‌شود و صدایی بسیار زیبا و دلنشین را ایجاد می‌کند.

آبشار لوه به صورت طبقاتی ساخته شده است و هر طبقه شامل یک حوضچه است که آب از آنجا عبور کرده و به طبقه پایینی هدایت می‌شود. بلندترین آبشار این مجموعه، ارتفاع ۱۵ متری دارد و ارتفاع کلیه آبشارها در این مکان جمعاً به ۷۰ متر می‌رسد.

اگر به طبیعت بکر و جنگل علاقه دارید، علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت زیبایی که آبشار به وجود آورده است، می‌توانید به جنگل‌های هیرکانی بروید و در هوای پاک جنگل یک پیاده‌روی لذت‌بخش داشته باشید. بعد از انجام پیاده‌روی نیز، شما می‌توانید در حوضچه‌های کوچک زیر آبشار قرار بگیرید و خستگی را از تن خود بیرون کنید. بااین‌حال، باید توجه داشت که این فعالیت فقط در روزهای گرم تابستان و در بخش‌های کم‌عمق حوضچه‌ها امکان‌پذیر است. درنهایت اگر قصد سفر به این استان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم لیست هتل های گلستان را از طریق سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو مشاهده نموده و یک مورد را به‌دلخواه انتخاب نمایید.

آبشار لوه در استان گلستان

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار لوه

حال که با آبشار لوه و طبیعت بکر اطراف آن آشنا شدیم، اجازه دهید تا چند نمونه از معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف این آبشار زیبا را با هم بررسی کنیم. آبشار کبودوال، آبشاری است که در علی آباد کتول گلستان واقع شده و جزو جاذبه‌های گردشگری استان گلستان محسوب می‌شود. این آبشار، مانند لوه، مورد توجه گردشگران قرار دارد و در کنار آن امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و پارکینگ نیز موجود است.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار لوه، چشمه لال نام دارد. در مورد چشمه لال نیز باید بدانیم که این مجموعه زیبا و دیدنی، به مساحت حدود ۳۰ هکتار، در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق گالیکش قرار گرفته است. سرچشمه این مجموعه در پای صخره‌ای بلند قرار دارد و آب از درون آن جوشیده می‌شود.

چشمه پیرباد، چشمه اشکان درمورد از چشمه‌های معروف نزدیک این آبشار هستند. چشمه پیر باد یک چشمه با آب فراوان است که در جاده اصلی بین گالیکش و فارسیان واقع شده است. چشمه اشکان نیز در نزدیکی روستای بش اویلی و در فاصله ۲۵ کیلومتری شرقی گالیکش قرار دارد و مناسب برای تفریحات خانوادگی است.

غار حمام خدایی، روستای تاریخی پادل و پارک ملی گلستان نیز ازجمله دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این آبشار هستند. غار حمام خدایی در شرق روستای پنو و در توابع گالیکش واقع شده است. در داخل این غار چشمه‌ای با آب گرم در زمستان و آب خنک در تابستان وجود دارد.

روستای تاریخی پادل نیز در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی گالیکش قرار دارد و دارای چشمه‌های فراوانی است که مناسب برای آرامش و تمدد اعصاب است. درنهایت پارک ملی گلستان در فاصله ۴۰ کیلومتری شرق گالیکش قرار دارد و به دلیل وجود بیش از ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از مناطق حفاظت شده گلستان به حساب می‌آید.

آبشار شوی در کوه‌های زاگرس

آبشار شوی به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران، در استان خوزستان قرار دارد. این آبشار در شمال شهرستان دزفول واقع شده و نام خود را از دهستانی به همین نام گرفته است. این آبشار نزدیک به استان لرستان قرار دارد و برخی از مردم، آبشار شوی را به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری شوی می‌شناسند.

آبشار شوی به‌عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود و به همین دلیل، توصیه می‌شود که به این جاذبه طبیعی نگاهی داشته باشید. برای کسانی که به طبیعت و مناظر طبیعی علاقه دارند، آبشار شوی یک مکان دیدنی و شگفت‌انگیز خواهد بود.

آبشار شوی، یکی از بلندترین آبشارهای ایران و خاورمیانه شناخته شده و از غار جورویک در رشته کوه‌های زاگرس به وجود آمده است. این آبشار با ارتفاع تقریبی 90 متر از صخره‌های بلند سرازیر می‌شود و عرض آن نیز نزدیک به 85 متر است. به علت ابعاد بزرگش، برخی این آبشار را به‌عنوان "نیاگارای ایران" نیز می‌نامند. ارتفاع این آبشار حدود 450 متر از سطح دریا است و حجم آن در فصول مختلف سال تغییر کرده و در بهار به حداکثر خود می‌رسد.

آبشار شوی به دلیل اهمیت و ارزش طبیعی‌اش در تاریخ 29 دی‌ماه 1393 به‌عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد و در حال حاضر یکی از آثار ملی ایران به‌حساب می‌آید.

آبشار شوی در کوه_های زاگرس

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار شوه

شوی آبشاری بزرگ و زیبا است که از کوهی استوار به پایین می‌ریزد و قطرات آب را در هوا پراکنده می‌کند. جریان آب به‌شدت به صخره‌های اطراف برخورد می‌کند و صدای جوش و خروششان تا کیلومترها شنیده می‌شود. اما علاوه بر جاذبه‌های طبیعی شوی، در اطراف این آبشار نیز جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد.

درختان زیبایی مانند مو، بید، انجیر، کیکم، زبان‌گنجشک، افرا و بلوط در اطراف آبشار رونق خاصی به این منطقه داده‌اند. آب این آبشار بعد از خارج شدن از غاری زیبا، از یک گردنه بلند ۱۰۰ متری به پایین سرازیر شده و در نهایت به رود دز می‌پیوندد. ساکنان این ناحیه اکثراً اقوام لر و بختیاری هستند که با نزدیکی به این منطقه زندگی می‌کنند. آب این آبشار قابلیت نوشیدن دارد و با لطافت خاصی از دل کوه به بیرون می‌جوشد که می‌توان از آن لذت برد.

علاوه بر موارد فوق، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز در اطراف این آبشار زیبا وجود دارد از جمله: روستای نورآباد با کوه‌ها و باغ‌های انار دل‌نشین و چشمه‌ها و آبشارهای دیدنی، روستای تاریخی لیوس با معماری فوق‌العاده زیبا و خانه‌های شگفت‌انگیز، دریاچه شیهون و دره کاید با چشم‌اندازهایی فریبنده و... تمامی این جاذبه‌ها در نزدیکی آبشار شوی قرار داشته و شما به‌راحتی می‌توانید به این مناطق نیز سری بزنید.

آبشار بیشه لرستان؛ زیبایی و طراوت در کنار هم

جاذبه‌های گردشگری استان لرستان و خرم‌آباد از لحاظ دیدنی بودن بسیار جذاب و فوق‌العاده هستند. این منطقه از مناطق زیبا و بکر ایران به شمار می‌آید و جذابیت‌های فراوانی دارد. آبشار بیشه یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر کوچک دورود در استان لرستان است. این آبشار زیبا در روستای بیشه واقع شده و جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری لرستان به شمار می‌آید.

آبشار بیشه در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود و ۶۵ کیلومتری شرق خرم‌آباد قرار دارد. گردشگران می‌توانند از دورود با قطار به این آبشار سفر کنند، اما با خودروی شخصی باید مسافت طولانی‌تری، حدود ۹۰ کیلومتر، را طی کنند تا به مقصد برسند.

این آبشار منحصربه‌فرد و زیبا با ارتفاع ۴۸ متر و عرض ۲۰ متر در استان لرستان، به‌عنوان یکی از آثار ملی این کشور در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. تماشای این آبشار بلندقامت با سقوط آب تا ارتفاع ۱۰ متر، تجربه‌ای خیره‌کننده است و جذابیت بی‌نظیری دارد. این آبشار در نهایت به رود سزار می‌پیوندد.

آبشار بیشه از چشمه‌های متعددی تغذیه می‌شود و در نهایت منظره‌ای شگرف روی صخره‌ای بلندقامت و سرسبز در جنگل‌های بلوط از رشته‌کوه زاگرس، به نمایش می‌گذارد. زیبایی و سرسبزی روستای بیشه و بافت جنگلی و کوهستانی، این منطقه از لرستان را به تکه‌ای از بهشت تبدیل کرده‌اند. طراوت طبیعت و آب‌وهوای دلچسب کوهستانی و جنگلی، سفری لذت‌بخش برای هر گردشگر خلق می‌کند.

آبشار بیشه لرستان؛ زیبایی و طراوت در کنار هم

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار بیشه

در اطراف آبشار زیبای بیشه، جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی وجود دارد. از جمله این جاذبه‌ها، می‌توان به دشت لاله‌های واژگون رزستان در حوالی شهر دورود اشاره کرد. این دشت زیبا در ارتفاعات «پریز کوه» قرار دارد و برای رفتن به آن باید به روستای دره اسپر بروید و حدود ۲۰ دقیقه رانندگی کنید. از آبشار بیشه تا دشت لاله‌های واژگون رزستان، حدود ۲ ساعت رانندگی و نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد؛ لذا شما می‌توانید ابتدا به این آبشار زیبا سرزده و سپس به دشت لاله‌های واژگون بروید. 

دره اسپر یکی از روستاهای دورود لرستان است که در موقعیتی بهشتی و زیبا قرار دارد. این روستا در منطقه‌ای دورافتاده از دورود واقع شده و با طبیعت شگفت‌انگیز و زیبای خود مشهور است. با وجود دره‌های عمیق، کوه‌های بلند و جنگل‌های بلوط، دره اسپر زیبایی خاص خود را از خود نشان می‌دهد. برای رفتن به این روستا بعد از بازدید از آبشار بیشه، باید طی مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر رانندگی کنید.

اشترانکوه، بالاترین قله در کوهستان‌های زاگرس در لرستان است. این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری فراوان است و جاذبه‌های گردشگری زیادی از جمله دریاچه گهر، سراب تیان و تونل برفی دارد. فاصله بین اشترانکوه و آبشار بیشه حدود ۱۱۷ کیلومتر است که مسافران می‌توانند این مسیر را با خودرو طی کنند. باتوجه‌به تعدد جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار بیشه، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به این آبشار زیبا را دارید، حتماً سری هم به سایر جاذبه‌های طبیعی اطراف این آبشار بزنید. 

آبشار ویسادار رشت

یکی دیگر از آبشارهای زیبای ایران، ویسادار نام دارد و سومین آبشار مرتفع استان گیلان شناخته می‌شود. این آبشار با دیواره‌های صخره‌ای خاص خود جذابیت زیادی دارد و در منطقه‌ای طبیعی و زیبا قرار گرفته است. درصورتی‌که از زندگی شلوغ شهری خسته شده‌اید، می‌توانید به این منطقه سفر کرده و از میهمان‌نوازی و زیبایی‌های منطقة شمال ایران لذت ببرید.

ویژگی منحصربه‌فرد این آبشار، شکل خاص دیوارة صخره‌ای آن است که در کمتر آبشاری مشاهده می‌شود. دسترسی آسان به اطراف آبشار، این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا یک روز خوب را در این مکان سپری کنند. جالب است بدانید که ویسادار یک کلمه تالشی، به معنای سایه درخت بید است. 

دلیل نام‌گذاری این آبشار زیبا هم این است که برای رسیدن به آبشار ویسادار، باید از جنگلی گذر کنید که در آن درختان بید به طول زیادی رشد کرده‌اند. برای رسیدن به ویسادار در گیلان، باید حدود ۲۰ دقیقه در این جنگل حرکت کنید. حضور در این منطقه ممکن است باعث آرامش روحی شما شود و انرژی‌های منفی را از بین ببرد.

آبشار ویسادار رشت

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار ویسادار

در نزدیکی منطقة آبشار ویسادار در گیلان، یک آبشار دیگر به نام آسیابگا قرار دارد که روی رودخانة شفارو قرار گرفته است. برای دسترسی به این آبشار، باید از سمت رضوانشهر حرکت کنید و ادامة همین جاده را طی کنید تا به روستای ارده و آبشار آسیابگا برسید. ما به کوهنوردانی که قصد صعود به قله سبلان یا سفر به مشگین‌شهر از مرکز یا شرق ایران دارند، بازدید از این آبشار را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا با کوتاه کردن مسیر و صرف کمتر از ۲ ساعت، می‌توانند یکی از زیباترین آبشارهای جنگلی ایران را مشاهده کنند.

جنگل‌های گیسوم در استان گیلان به وسعت تقریبی ۸۰ هکتار قرار دارد و شامل مجموعه‌ای از درختان و گونه‌های گیاهی است که به حدود ۷۶ گونه در این منطقه جلگه‌ای از شمال گیلان تعلق دارند. این منطقه یک مکان بسیار مناسب برای گذراندن ساعتی در طبیعت و لذت بردن از وقت خانواده است. 

جالب است بدانید که نام این پارک جنگلی از یک روستای محلی به همین نام گرفته شده است. جنگل گیسوم یک روستا در استان گیلان است که به بخش اسالم در شهرستان تالش تعلق دارد و همچنین این منطقه در فاصله ۱۸ کیلومتری از جاده تالش به انزلی واقع شده است.

روستای زیبای حیران با قرار گرفتن در شهر آستارا، یکی از جاذبه‌های طبیعی دیدنی و گردشگری مهم ایران محسوب می‌شود. این روستا دارای آب و هوای بسیار خوبی است و به همین دلیل در فصول تعطیلات بسیاری از گردشگران موردتوجه قرار می‌گیرد. بعد از بازدید از آبشار ویسادار، می‌توانید به سمت گردنة حیران سفر کنید و از طبیعت بی‌نظیر و زیبای آن و همچنین جادة زیبایش لذت ببرید.

درنهایت قلعه لیسار نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این آبشار شناخته می‌شود. قلعه لیسار، یک اثر تاریخی از دوره سلجوقیان در شهرستان تالش و روستای لیسار قرار دارد. این قلعه در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. قلعه‌ای به ارتفاع ۸۰ متر از سطح زمین بر روی یک تپه سنگی در ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان تالش و مرکز دهسان لیسار قرار دارد. 

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به آبشار ویسادار، سری هم به قلعه لیسار بزنید. همچنین اگر در این شهر مسافر هستید، می‌توانید با مراجعه به  بخش هتل های گیلان در سایت رزرواسیون آنلاین هتل رهی نو، یک هتل را بر اساس نیاز خود انتخاب نموده و بدین ترتیب، خیال خود را از بابت اقامتی باکیفیت، راحت کنید.

آبشار زیبای بولا

آبشار بولا یکی از جاذبه‌های طبیعی در منطقه چهاردانگه استان مازندران است. این منطقه کوهستانی دارای شیب‌های تند است و بخش‌هایی از آن مراتع ییلاقی را تشکیل می‌دهد. آبشار بولا، آبشاری وسیع با منابع آبی از چشمه‌های بالا است. خزه‌های سرسبز این آبشار بسیار زیبا هستند و به دلیل وجود منابع آب فراوان، چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز در این منطقه وجود دارند. انواع گیاهان و حیوانات در این منطقه زندگی می‌کنند که شامل پلنگ، گرگ، شغال، مرال، شوکا، بز، پازن، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی، کبک و کبک دری هستند.

آبشار بولا که با نام اوبن نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. اطراف این آبشار پر از گیاه و خزه است. صخره‌های پوشیده از خزه‌ها زیبایی و جلوه خاصی را به آبشار می‌بخشند. جریان آب از این خزه‌ها به طرز شگفت‌انگیزی سرازیر شده و می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را خیره کند. 

آبشار اوبن با آرامی از برگ‌های سبز صخره‌ها عبور می‌کند و به پایین‌دست خود می‌رسد. همچنین در اطراف این آبشار زیبا، پر از درخت بوده و فضای سرسبز این محیط، می‌تواند محل مناسبی برای استراحت و تفریح شما باشد. همچنین اطراف این آبشار زیبا، محل مناسبی برای کوهنوردی است. البته به یاد داشته باشید که برای این کار به یک مربی حرفه‌ای و تجهیزات لازم نیاز دارید. 

آبشار زیبای بولا

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار بولا

از جاهای دیدنی اطراف این آبشار، می‌توان به شیرین رود، چشمه گرگین وا، سد سلیمان تنگه و پارک ملی کیاسر اشاره کرد. همچنین یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف آبشار بولا، چشمه‌ای پلکانی با نام باداب سورت است. حوضچه‌های پلکانی این چشمه که در دامنه کوه شکل گرفته است، به طرز حیرت‌آوری زیبا و چشم‌نواز است. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به این آبشار را دارید، حتماً سری هم به چشمه باداب سورت بزنید.

آبشار زیبای کبودال

آبشار کبودوال یکی از بزرگترین آبشارهای خزه‌ای ایران است و در نزدیکی شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان قرار دارد. این آبشار در منطقه‌ای دل‌نشین با جنگل‌های سرسبز و کوه‌های البرز قرار داشته و مجموعه‌ای از آبشارها و دریاچه‌های زیبا را در خود جای داده است. برای دیدن این مناظر طبیعی زیبا، بهترین زمان سفر به کبودوال فصل بهار و تابستان است.

استان گلستان یکی از استان‌های شمالی ایران است که با جاذبه‌های گردشگری فراوان، سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند. یکی از مقاصد محبوب در این منطقه، آبشار کبودوال است که به‌عنوان بزرگ‌ترین آبشار خزه‌ای ایران شناخته می‌شود.

آبشار کبودوال ارتفاعی حدود ۱۲ متر دارد و در کنار آن یک حوضچه به عمق ۲ متر و فضای گردشگری به مساحت ۵۵۰ مترمربع وجود دارد. این منطقه با طبیعت بکر و زیبا، آبشار آشکار و نیز قابلیت استفاده از آب آشامیدنی، از جمله دلایلی است که گردشگران را به خود جذب می‌کند. همچنین، آرامش و سکوت فراوان جنگل، پوشش گیاهی و حیات وحش متنوع از دیگر جذابیت‌های این منطقه است.

در اطراف آبشار کبودوال، آلاچیق‌ها و سکوهای استراحت برای مسافران آماده شده‌اند و امکاناتی مانند نمازخانه، دستشویی، بوفه و پارکینگ نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد. منظره زیبا و محیط دل‌نشین این آبشار به حدی ماندگار است که هر کس یک‌بار آن را تجربه کند، حتماً دلش می‌خواهد بار دیگر به این مکان بازگردد.

جاری شدن آب زلال از آبشار کبودوال، از دامنه شمالی کوه هارون آغاز می‌شود و در امتداد رودخانه کبودوال، آبشارهای کوچک دیگری نیز وجود دارند که در آخر مسیر به حوضچه‌های خود می‌رسند و در فصل تابستان محل‌های مناسبی برای شنا و آب‌تنی فراهم می‌آورند.

جالب است بدانید که نام این آبشار زیبا از دو واژه "کبود" به معنای آبی و "وال" به معنای جوی آب تشکیل شده است و درواقع به معنای جوی آبی‌رنگ است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از طرف‌داران آبشارها هستید، حتماً سری به این آبشار زیبا بزنید. 

آبشار زیبای کبودال

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار کبودال

درصورتی‌که قصد سفر به این آبشار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از جاذبه‌های طبیعی اطراف کبودال نیز دیدن کرده و لذت سفر خود را دوچندان نمایید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به پارک جنگلی کبودوال با مساحت ۱۰۹ هکتار اشاره کرد که امکان استراحت برای مسافران را فراهم می‌آورد. 

همچنین، سد خاکی به حجم ۱۷ میلیون مترمکعب نیز یکی از دیگر جاذبه‌های نزدیک به آبشار کبودوال است که با ماهی‌ها و پرندگان آبزی متنوع خود، ارزش بازدید را دارد. همچنین، در استان گلستان آبشارهای دیگری نیز همچون آبشار شیرآباد، باران‌کوه، دو آب و شادان وجود دارند که می‌توانید در سفر خود از آن‌ها دیدار کنید.

آبشار آسیاب خرابه

آخرین آبشاری که قصد داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم، در مرز ایران و کشور جمهوری آذربایجان و در شهر جلفا قرار دارد. این آبشار زیبا حدوداً 150 کیلومتر از شهر تبریز فاصله دارد. آبشار آسیاب خرابه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی شناخته شده و با گیاهان، صخره‌های و منظره زیبای سرازیرشدن آب، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را برای مهمانان فراهم می‌سازد. 

این آبشار زیبا تقریباً 15 متر ارتفاع داشته و در کنار آن، آبشارهای کوچک دیگری نیز با ارتفاع کمتر وجود دارند. جالب است بدانید که آب این آبشار از چشمه‌ها تأمین شده و بسیار زلال است. دلیل نام‌گذاری این آبشار نیز، نزدیکی به یک آسیاب قدیمی و خرابه است. 

آبشار آسیاب خرابه

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار آسیاب خرابه

یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی آبشار خرابه، جاده مرزی ارس جلفا است. این جاده در 40 کیلومتری آبشار آسیاب خرابه قرار دارد. در یک سمت این جاده می‌توانید از چشم‌انداز زیبای جنگل لذت ببرید و در سمت دیگر، منظره زیبای رود پیشروی شماست. همچنین تنوع گیاهی و جانوری در این جاده بسیار زیاد بوده و می‌تواند برای هر بیننده‌ای جذاب باشد. 

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار آسیاب خرابه، حمام تاریخی جلفا است. این حمام تاریخی که در 30 کیلومتری آبشار آسیاب خرابه واقع شده است، در دوران قاجاریه ساخته شده و با معماری منحصربه‌فرد خود، یکی از بناهای تاریخی ایران شناخته می‌شود. 

سومین جاذبة گردشگری در نزدیکی این آبشار زیبا، کلیسای سنت استپانوس در 15 کیلومتری جلفا است. این بنای تاریخی در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و قدمت این بنا به سده نهم میلادی بازمی‌گردد. رودخانه و سد ارس، پارک ملی کنتال و بازارچه مرزی جلفا چند نمونه از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این آبشار هستند. 

کلام پایانی

ایران کشوری با آب‌وهوای متنوع و تعداد زیادی آبشار است. هر یک از این آبشارها چشم‌انداز منحصربه‌فرد خود را دارند. در این مقاله سعی داشتیم تا زیباترین آبشارهای ایران را به شما معرفی نماییم. همچنین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی هر آبشار را با شما بررسی نمودیم تا بدین ترتیب، دید بهتری جهت انتخاب بهترین مقصد سفر داشته باشید.  امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. درصورتی‌که قبلاً تجربه سفر به یک آبشار زیبا در ایران دارید، خوشحال می‌شویم، اطلاعات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله از طریق بخش «نظرات» به اشتراک بگذارید. 

پرسش‌های متداول

آبشار لونک کجا قرار دارد؟

آبشار لونک در جاده سیاهکل گیلان قرار دارد.

چگونه به آبشار لونک دسترسی پیدا کنم؟

برای دسترسی به آبشار لونک، شما باید به جاده سیاهکل گیلان مراجعه کنید.

آیا آبشار شیرآباد از چند آبشار تشکیل شده است؟

بله آبشار شیرآباد از مجموعه‌ای شامل ۱۲ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

ارتفاع بلندترین آبشار شیرآباد چقدر است؟

ارتفاع بلندترین آبشار شیرآباد حدود ۳۸۵ متر است.

کدام هتل در شیراز برای اقامت در طی سفر به آبشار مارگون پیشنهاد می‌شود؟

هتل پارسیان شیراز یکی از بهترین هتل‌های شهر شیراز بوده و شما در سفر خود، می‌توانید در این هتل اقامت داشته باشید.

آیا سفر یک روزه به شیراز کافی است تا از دیدن آبشار مارگون و جاذبه‌های اطراف آن لذت ببریم؟

بله با یک سفر یک‌روزه به شیراز، شما می‌توانید از دیدن آبشار مارگون و جاذبه‌های اطراف آن لذت ببرید.

آیا آبشار یخی نوا طولانی‌ترین آبشار یخی ایران است؟

خیر، آبشار یخی نوا با ارتفاع ۸ متر و پهنای ۳ متر، یکی از آبشارهای یخی زیبا در ایران است، اما طولانی‌ترین نیست.

چه فصلی برای سفر به آبشار یخی نوا توصیه می‌شود؟

بهترین زمان برای سفر به آبشار یخی نوا، فصل تابستان است، زیرا تنها در فصل تابستان آب روانی از آن سرازیر می‌شود و در فصول سرد سال، سفر به آن توصیه نمی‌شود.

آبشار لاتون چه ارتفاعی دارد؟

ارتفاع آبشار لاتون حدود ۱۰۰ متر است.

هوا در منطقه آبشار سمیرم چگونه است؟

هوای منطقه آبشار سمیرم بسیار سرد است و حتی در تابستان نیز شب‌های خنکی دارد.

چه چیزهای طبیعی و زیبایی‌های اطراف آبشار سمیرم مشاهده می‌شوند؟

نزدیکی آبشار و کوه به درختان و همراهی آنها با پرندگان، درختان و جانوران محلی، یک چشم‌انداز رؤیایی از کوهستان، آبشار و گیاهان طبیعی را به وجود آورده است.

ارتفاع آبشار آب سفید الیگودرز چقدر است؟

ارتفاع آبشار آب سفید الیگودرز حدود ۷۰ متر بوده و در فصل‌های پرآب، عرض تاج آن حدود ۸ تا ۱۵ متر است.

سرچشمه آبشار آب سفید از کجا  عبور می‌کند؟

سرچشمه آبشار آب سفید از یک رودخانه دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا جریان می‌یابد و در نهایت به رودخانه کاکلستان و رودبار لرستان و رودخانه دز می‌پیوندد.

آبشار کبودوال کجا واقع شده است؟

آبشار کبودوال در علی آباد کتول گلستان قرار دارد.

چشمه لال در چه فاصله‌ای از آبشار لوه قرار دارد؟

چشمه لال در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق گالیکش واقع شده است.

چگونه می‌توانم یک هتل خوب در نزدیکی آبشار ویسادار رشت پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، تمامی هتل‌های این شهر را مشاهده نموده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مینو ۱۴۰۲/۶/۲۷

به به چه عالی آبشارهای زیبایی هستن که خیلی هاشون رو نرفتم مرسی که معرفی کردین من عاشق طبیعتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۶/۲۸

مینو جان خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و مقاله را خوندید سپاس از ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...