رَهی نو

عجیب‌ ترین روستاهای ایران؛ با مرموزترین روستاهای ایران آشنا شوید

تعداد بازدید: ۷۲۸ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

عجیب ترین روستاهای ایران

عجیب-ترین-روستاهای-ایران

کشور ایران نیز همانند دیگر کشورهای دنیا، جاذبه‌های عجیب و خیره‌کننده‌ فراوانی دارد. یکی از این عجایب، روستاهایی است که ویژگی‌های خاص خود را دارند و باعث شده که در نوع خود کم نظیر و حتی مرموز باشند. برخلاف تصور افراد که سبک زندگی روستایی بسیار ساده و بی‌آلایش است، در بعضی از روستاها مردمانی متفاوت وجود دارند که مختص به یک سرزمین، قاره یا کشور نیستند و در هر گوشه از سرزمینی در طول تاریخ با روشی خاص زندگی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، ایران مکان‎‌های قشنگ و بکر زیادی برای گشتن دارد و با آب و هوای بی‌نظیرشان، فرصتی برای دور شدن از شلوغی و هیاهوی شهری را ایجاد می‌کند.

زمانی‌که تصمیم می‌گیرید برای دیدن جاهای عجیب اقدام کنید و سفر ماجراجویانه داشته باشید، تصور می‌شود باید فراتر از مرزها بروید؛ اما این چنین نیست. در میان همین مرزهای کشور خودمان، روستاها و مردمان ناشناخته‌ایی وجود دارند که در حال زندگی هستند و رفتن به آن‌جا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. لازم است بدانید، برای اینکه این موقعیت‎ها در فهرست عجیب‌ترین‌ روستاهای ایران جای بگیرند، حتما نباید مردمانی غیرعادی داشته باشند، گاها ساختار متفاوت روستا آن‌ را متمایز می‌کند.

حال سوال اینجاست، آیا می‌دانید عجیب‌ترین روستاهای ایران کدامند؟ بعضی از این روستاهای بکر، به واسطه تردد گردشگران بیشتر شناخته شده‌اند و برخی دیگر همچنان ناشناخته‌اند. روستاهایی که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد، هریک از آن‌ها به دلیلی جزو عجیب‎ترین‌‎ها بوده و می‎توانید با سفر به آنجا شاهد شگفتی‌های جذابی باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا برخی از این روستاهای کم نظیر را معرفی کنیم.

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است. علت اصلی شهرت روستای ماخونیک، قد مردمان آن بوده که به سرزمین لی لی پوت‎‌ها معروف‌ شده است. در این روستا، قد اکثر افراد از یک متر و 40 سانت بیشتر نبوده است؛ اما رفته رفته با تغییر وضعیت تغذیه اهالی و مصرف قرص و قطره آهن، نسل جدید آن‎ها قدبلندتر شده‌اند. 

این روستا، یکی از جواهرهای پنهان در اطراف کوه‌ها و منطقه بیرجند است که فرهنگ و آداب و رسوم منحصربه‌فرد و مهربانی مردمان خود، شهرتی ‌ویژه در ایران و جهان دارد. در منطقه ماخونیک و در نزدیکی مرز با افغانستان، این روستا واقع شده و خانه‌های روستا نیز مثل باورهای آن خاص و دیدنی است. ماخونیکی‌ها خانه‌هایشان را در کنار همدیگر و به‌صورت فشرده بنا کرده‌اند. خانه‌هایی کوچک که هرچند حیاط، ایوان و حتی پنجره ندارند و کیپ تا کیپ هم ساخته شده‌اند؛ اما با صفا و پر مهر هستند و این نشان از همدلی و وحدت اهالی این روستا است.

روستای-ماخونیک

این نکته جالب است که مردمان ماخونیک تا همین ۵۰ سال پیش از انجام برخی کارهای عادی و رایج خودداری می‌کردند. به‌عنوان مثال، چای نمی‌نوشیدند و گوشت نمی‌خوردند و همچنین سیگار نمی‌کشیدند و اینگونه کارها را گناه می‌دانستند. این انتخاب‌های خاص مربوط به فرهنگ و آداب‌و‌رسوم دینی‌شان بوده که تاثیر مثبتی بر زندگی و سلامتی آن‌ها داشته‌است. 

جالب‌تر از آن‌، اینکه روستاییان تلویزیون را به عنوان شیطان می‌دانستند و از تماشای آن خودداری می‌کردند. همچنین، هرگز اجازه نمی‌دادند کودکانشان تلویزیون تماشا کنند تا از جادوی این وسیله جلوگیری کنند. مردمان روستای ماخونیک با قرنطینه کردن نیز آشنا بودند و در صورتی که فردی بیمار می‌شد، او را به شکافی مانند غار در کوه می‌بردند و مداوا می‌کردند. با این نوع درمان، اهمیت ویژه‌ای به جلوگیری از سرایت بیماری به دیگر افراد خانواده اعطا می‌کردند. برای رفتن به روستای ماخونیک باید مسیر خراسان جنوبی را در پیش بگیرید و به شهرستان سربیشه سفر کنید. بعد از آن در مسیر جاده سربیشه، به روستای دُرُح و به ماخونیک خواهید رسید.

روستای ایستا

روستای ایستا یکی دیگر از روستاهای عجیب ایران است که در نزدیکی پایتخت، در منطقه ساوجبلاغ و شهرستان طالقان در استان البرز قرار دارد. این روستا به دلیل جمعیت کم و تنها حدود ۹ خانواری که در آن ساکن هستند، از سوی شهرداری طالقان به‌عنوان مجموعه‌ای با جمعیت کم محسوب می‌شود. 

طالقان از نظر جغرافیایی حدود ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد و روستای ایستا نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری آن است. شیوه زندگی مردم روستا براساس اعتقادات خاص و فرهنگ گذشته‌شان تعیین شده‌است و امروزه این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند. این تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌ها منجر به توقف و ایست فرهنگی آن‌ها گردیده و دلیل نام‌گذاری روستا به «ایستا» به دلیل توقف و عدم پیشرفت فرهنگی آن‌ها در زمان و فرهنگ گذشته است. 

روستای-ایستا

در این روستا هیچ‌گونه مراسم عروسی یا عزاداری برگزار نمی‌شود و از مراسم‌ها صرف‌نظر می‌کنند و هیچ نوع جشن و سروری نیز ترتیب نمی‌دهند. این مراسم برای آن‌ها بی‌معنی و بی‌اهمیت است و در صورت فوت یکی از افراد، مراسم خاصی برگزار نمی‌شود. مردم روستای ایستا به دلیل فتوای مرجع تقلید خود، به سمت پیشرفت و تکنولوژی‌های جدید روی نمی‌آورند و از همراهی با مظاهر مدرنیته دوری می‌کنند؛ زیرا باور دارند که این تغییرات می‌تواند آن‌ها را به شباهت با کفار و غیرمسلمان‌ها بکشاند. 

روستای ایستا برای اولین بار به دستور یک نویسنده با نام «کوی منتظران» شناخته شد و اهالی روستا همچنان محل زندگی خود را به همین نام خوشبینی می‌نمایند. این روستا به عنوان محل انتظار آخرالزمان و آمادگی برای ظهور امام مهدی (عج) نیز شناخته می‌شود.

روستای درکش

روستای درکش یکی از جاذبه‌های طبیعی استان خراسان شمالی است که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده‌است. این روستا با داشتن طبیعتی جنگلی و کوهستانی، چشمه‌های زیبا و رودخانه‌ای به نام درکش، بین دل‌های زیادی از مردم شهرستان محبوبیت دارد. 

قرار گرفتن در میان دره‌ها و محدود شدن به کوه «آلاداغ» در جنوب، زیبایی طبیعت این منطقه را دو چندان می‌کند. به‌علاوه، تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور نیز در این روستا وجود دارد که زیبایی و جذابیت بی‌نظیری را به آن اضافه می‌کند. گفتنی است، درکش به عنوان یکی از زیستگاه‌های «مرال» یا گوزن قرمز نیز شناخته می‌شود. این موضوع باعث شده که علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش، به ویژه در فصل تابستان که هوا در این روستا خنک و مطبوع است، به این جاذبه طبیعی سفر کنند و از زیبایی‌های بکر و دل‌نشین آن لذت ببرند. 

/روستای-درکش

نکته جالب درباره این روستا این است که گیاه‌شناسان تاکنون بیش از ۳۸۰ گونه گیاه دارویی در آن شناسایی کرده‌اند که حدود ۸۰ نوع از آن‌ها بسیار کمیاب هستند. این موضوع آن را عجیب و منحصربه‌فرد می‌سازد و می‌توان به این روستا لقب "داروخانه طبیعی" اطلاق کرد. این گنجینه طبیعی، نظر محققان و علاقه‌مندان به گیاهان دارویی را به خود جلب می‌کند و تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند به ارتقاء علم و شناخت منابع طبیعی این منطقه کمک کند.

روستای هجیج

در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان پاوه و ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه، روستای دل‌انگیز و زیبای هجیج وجود دارد. این روستا نیز یکی از روستاهای پلکانی و بی‌نظیر ایران است. خانه‌های این منطقه تماما از سنگ ساخته شده‌اند و حتی یک آجر نیز در ساخت آن‌ها به کار نرفته است. کسب و کار ‎ بیشتر مردم هجیج، دوختن گیوه‌های مرغوب است، پس اگر به اینجا سفر کرده‎اید، بهتر است یک جفت گیوه نیز تهیه کنید. 

روستای-هجیج

در این منطقه، جاذبه‌های طبیعی زیبایی نیز وجود دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به چراگاه گاول و آبشار بل اشاره کرد که آب معدنی شفابخشی نیز در آن‌جا یافت می‌شود. با طی کردن مسیری پر پیچ و خم، به منطقه‌ی منحصر به‌فرد اورامان پاوه با معماری و طبیعت بی‌نظیرش خواهید رسید. این روستا به عنوان ماسوله سنگی و پاک‌ترین روستای اورامان شناخته می‌شود. گفتنی است، حتما در زمان سفر به روستای هجیج، فرصت قایق‌سواری در رود سیروان را از دست ندهید و از لحظات شگفت‌انگیز این سفر لذت ببرید. هتل لاله بیستون کرمانشاه نیز در فاصله 25 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد که به شکل سنتی در منطقه‌ایی کوهستانی است. پس، اگر به رستاری هجیج رفته‌اید؛ حتما سری به این هتل بزنید و چند روزی در آن اقامت داشته باشید.

روستای زرگر 

روستای زرگر، خاص‌ترین مردمان را در ایران دارد و می‌توان آن را یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین روستاها به حساب آورد. اهالی این روستا علاوه‌بر فارسی، ترکی و قزوینی به زبان رومانو نیز تکلم می‌کنند و دارای افسانه‌ها و روایت‌های بسیاری درباره اصالت و ریشه‌های آن‎ها است. آیا تاکنون درباره روستایی با اقوام اروپایی در ایران چیزی شنیده‌اید؟

 این روستا در استان قزوین و در بخش بشاریات شرقی واقع شده است و تنها حدود ۱۸۲ خانوار در آن ساکن هستند. مردم روستای زرگر با چهره‌های آریایی و قامت بلند، به‌طور عجیبی ارتباطی نژادی با اروپایی‌ها دارند. ظاهری که چندان در ایران شایع نیست و موجب تعجب و تحسر مسافران می‌شود. افسانه‌های بسیاری درباره ریشه‌ها و اصالت مردمان این روستا وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به تاریخ وجود آریایی‌ها در این سرزمین بازمی‌گردد.

روستای-زرگر

درباره روستای زرگر، داستان‌های متعددی وجود دارد که تاریخ و فرهنگ این جایگاه خاص را بیان می‌کنند. نام این روستا نیز از یکی از این داستان‌ها نشات می‌گیرد. بر اساس گفته‌ها، زمانی که برای اهالی این روستا شناسنامه صادر می‌شد، زنان این منطقه به پیشه ساخت زیورآلات اشتغال داشتند؛ به همین دلیل، روستا به نام زرگر شناخته شده است.

یکی از ویژگی‌های جالب مردمان بومی روستای زرگر، زبانی است که به آن سخن می‌گویند. زبان اهالی این روستا به نام رومانو،رومانلو یا همان "زبان زرگری" شناخته می‌شود؛ این زبان که در ارتباط با زبان‌های ترکی و فارسی قرار دارد، جذابیت خاصی دارد. رومانو یکی از زبان‌های لاتین و متعلق به خانواده‌ی هندوآریایی است و مردم بسیاری از کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌کنند. این زبان، دارای قواعد خاص و غنی است و به عنوان یک زبان کامل شناخته می‌شود. نظر زبان‌شناسان نیز این است که به احتمال زیاد، ریشه زبان رومانو به زبان اقوام روم باستان یا همان روملیا (Rumelia) برمی‌گردد. این ویژگی‌ها باعث شده تا زرگر به‌عنوان یک جایگاه منحصر به فرد و عجیب‌ترین روستاها در ایران شناخته شود.

روستای چهاربرج

روستای چهاربرج یکی از روستاهای واقع در استان خراسان شمالی و در حدود ۳۵ کیلومتری غرب شهر اسفراین قرار دارد. این روستا تقریبا۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد و جالب‌ترین ویژگی آن این است که بیش از ۹۰ نفر از اهالی آن نابینا هستند. این مشکل نابینایی در حدود ۳۰ سال پیش در این روستا شیوع پیدا کرده و این موضوع باعث شده که برخی از ساکنان روستا به جستجوی زندگی بهتر بروند. 

کارشناسان دلیل این اتفاق را به تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی در میان اهالی روستا نسبت می‌دهند؛ البته گفته می‌شود که از سال ۱۳۹۱ به بعد اختلال نابینایی در نوزادان متولد شده در روستای چهاربرج کاهش یافته است. یکی از نکات جالب این روستا این است که احتمالاً حیواناتی مانند گاو و گوسفند و گربه نیز نابینا متولد می‌شوند که دلیل این اتفاق هنوز هم مبهم است. 

روستای-چهاربرج

به گفته برخی از ساکنان این روستا، آب و خاک روستای چهاربرج آلوده است؛ اما تلاش‌های تیم‌های پزشکی در دهه‌های اخیر باعث کاهش این مشکل در بین کودکان شده است. گفتنی است که قبل از این، با اهالی روستای چهاربرج وصلت نمی‌کردند و محصولات دامی و کشاورزی آن‌ها را خریداری نمی‌کردند؛ اما در سال‌های اخیر این مشکل برطرف شده و رفت و آمد به روستاهای اطراف و وصلت با آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود.

روستای سیرچ

روستای سیرچ یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان کرمان است که در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز شهر کرمان قرار دارد. دلیل اصلی معروف بودن این روستا، آب‌وهوای متفاوت آن منطقه کویری است که در دل کویر لوت و چند کیلومتر دورتر از گرم‌ترین نقطه زمین، روستای خوش آب و هوایی واقع شده که به گفته برخی‌ها معجزه طبیعت است. این روستا از مناطق ییلاقی استان محسوب می‌شود و از سرسبزی بی‌نظیری برخوردار بوده و بسیار خنک و مرطوب است. 

در این روستا، درختان سرو و چنار به طور پراکنده و بسیار زیبا رشد کرده‌اند و از طریق آن‌ها، زیبایی این منطقه بیشتر بروز می‌کند. به‌خصوص، فصل بهار و پاییز  زیبایی چشم‌گیری به روستای سیرچ می‌بخشد و با آغوش گشودن طبیعت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این روستا ۱,۵۰۰ نفر جمعیت دارد و در فصل‌های بهار و تابستان که فصل‌های پرمسافر این منطقه هستند، جمعیت روستا افزایش پیدا می‌کند. با این حال، عدم وجود امکانات اقامتی مناسب برای گردشگران، یکی از مشکلات این روستا به شمار می‌رود.

روستای-سیرچ

مردم سیرچ از شغل دامداری و کشاورزی بهره می‌برند و با کشت و زراعت مزارع جو و گندم، بخشی از نیازهای خود را تأمین می‌کنند. درختان زیادی نیز در این روستا کاشته شده‌اند که به دلیل زمین‌های مسطح کم، از آن‌ها برای احداث باغ‌ها استفاده شده است. دیگر دلیل شهرت این روستا، متولد شدن یکی از نویسندگان برجسته ایران به نام استاد هوشنگ مرادی کرمانی بوده که آثار ادبی ماندگاری خلق کرده است. امروزه، این مکان زیبا به‌عنوان یک منطقه دیدنی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. به یاد داشته باشید، اگر به کرمان سفر کرده‌‎اید و میخواهید اقامت راحتی داشته باشید، هتل پارس کرمان را اتنخاب  کنید.

روستای شهرآباد

روستای شهرآباد ابرکوه یکی از روستاهای جذاب کشورمان است که به عنوان روستای دوقلوها معروف بوده و با داشتن ۲۴۰ نفر جمعیت، ۴۰ نفر از آن‌ها دوقلو هستند. این ویژگی منحصر به فرد روستا، باعث کنجکاوی هر کسی می‌شود تا دوقلوهای همسان و غیرهمسان را کنار هم مشاهده کند.  دیدن چند دوقلو در کنار هم، اتفاقی نادر و خاص است و معمولاً تنها در جشن‌ها و مراسم‌های مربوط به آن‌ها می‌توان این تجربه را داشت. روستای شهرآباد که در خراسان رضوی واقع شده است، با وجود جمعیت کم، نسبت به تعداد دوقلوهای بسیاری که در آن زندگی می‌کنند، محلی منحصر به فرد و جالب است. 

روستای-سیرچ

لازم به ذکر است، بیش از نیمی از دانش‌آموزان مدرسه این روستا دوقلو هستند که این موضوع می‌تواند ناشی از ازدواج‌های فامیلی در این جامعه باشد. علاوه‌بر جذابیت دوقلوها، شهر ابرکوه یزد دارای بناهای تاریخی نیز است که از جمله می‌توان به خانه صولت، یخچال ابرکوه و گنبد عالی اشاره کرد. اگر به این شهر سفر کنید و روستای شهرآباد را بازدید کنید، می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی این منطقه نهایت لذت را ببرید.

روستای میمند

روستای میمند یکی از روستاهای شگفت‌انگیز و دیدنی ایران است که به دلیل داشتن معماری صخره‌ای دستکند و جذابیت‌های اسرارآمیز، معروف و شناخته شده است. این روستا با مساحت ۴۲۰ کیلومتر مربع، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین روستاهای دستکند در ایران و جهان به حساب می‌آید که همچنان زندگی در آن ادامه دارد و مردمانش سنت‌های پیشنیان خود را حفظ کرده‌اند. 

روستای تاریخی میمند در سال ۱۳۹۴ به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است. همچنین در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی-طبیعی و تاریخی در جهان، نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد. این جایزه هر دو سال یک‌بار از سوی دولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین‌المللی مانند یونسکو و ایکوموس (شورای حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) به آثاری اهدا می‌شود که دارای شرایط و ضوابط فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد باشند. 

روستای-میمند

روستای میمند اقامتگاه‌های متعددی را برای ماندن در خانه‌های صخره‌ای فراهم کرده و می‌توانید اقامت و زندگی در کیچه‌ها را تجربه کنید. به یاد داشته باشید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی دستکند میمند، میمند باستان، تیلا، صخره میمند، خونه سنگی، بن میمند، مهمانسرای سنتی میمند و خانه‌ بوم‌گردی روستای میمند از جمله مراکز اقامتی این روستا هستند که امکان اقامت آسایش‌بخش و سفر به این منطقه را برای شما به ارمغان می‌آورند. 

روستای آب اسک

روستای آب اسک، جزو روستاهای زیبا و جذاب استان مازندران و تابع شهرستان آمل است که فاصله‌ای حدود ۸۰ کیلومتری با آمل دارد. این روستا دارای آبگرم‌، غار، آثار تاریخی، طبیعت بکر و دیدنی است که مقصد گردشگران به این منطقه می‌شود؛ اما آنچه این روستا را در فهرست عجیب‌ترین روستاهای ایران قرار داده است، آیین‌ها و سنت‌های جالب مردمانش است.  یکی از این سنت‌ها، مراسم "زن شاهی" است. در یک روز از سال، یکی از زنان روستا به عنوان شاه انتخاب می‌شود و دختران روستا را به عنوان نگهبان در نقاط مختلف قرار می‌گیرند. نگهبانان مرتبا نزد شاه می‌آیند و وضعیت را به او گزارش می‌دهند. در این مراسم، هیچ مردی نباید در روستا حضور داشته باشد و ممکن است به دستور شاه، دختران به رقص و پایکوبی و انواع بازی‌های محلی روی آورند. 

روستای-آب-اسک

سنت دیگری در روستای آب اسک وجود داد که به آن "برف چال" می‌گویند. در این آیین، مردان روستا آخرین برف زمستان را در کوه‌ها چال می‌کنند تا در تابستان از آن برای تغذیه دام‌ها و طیور خود استفاده کنند. این رسوم و آیین‌های عجیب و غریب، روستای آب اسک را به یک مقصد گردشگری منحصربه‌فرد و جذاب تبدیل کرده‌ است. 

همچنین به دلیل طبیعت زیبا، چشم‌نواز و غنی از چشمه‌های آب گرم مخصوص درمان کم‌خونی و رودخانه هراز که گردشگران در کنارش چادرهای خود را برپا می‌کنند، از جاذبه‌های مهم این روستا به شمار می‌آید. این روستا با ترکیب طبیعت زیبا و آیین‌های فرهنگی خاص، بین مردم شهرستان آمل و حتی خارج از آن شناخته‌شده است. لازم به ذکر است، شما می‌توانید در هتل پارسیان خزر چالوس اتاق رزرو کنید و از اقامت خود در شهر زیبای مازندران لذت ببرید.

روستای سرآقاسید

روستای سرآقاسید یکی از بکرترین روستاهای ایران است که در توابع شهرستان کوهرنگ، استان چهارمحال و بختیاری واقع شده ‌است. این روستا هم جزو روستاهای با معماری پلکانی در ایران شمرده می‌شود. در سرآقاسید، هنوز زندگی شهری نفوذ نکرده و زنان و دختران این روستا لباس‌های کاملا محلی به تن می‌پوشند. لازم به ذکر است، بهترین زمان سفر به این روستای زیبا از فروردین تا مهر ماه است، زمانی که می‌توانید از باغ‌های میوه و درختان گردوی آن هم لذت ببرید.

نکته‌ی عجیب درباره‌ی این روستا، این است که باتوجه به قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، باعث خنکی هوا در فصل‌های گرم و سرمای شدید در فصل‌های سرد می‌شود. سرمای هوا در پاییز و زمستان به حدی زیاد است که ساکنان این روستا با مشکلاتی مواجه می‌شوند. با شروع بارش‌های زمستانی، ارتباط مردم روستای سرآقاسید با دیگر شهرها قطع می‌شود و تردد به این روستا و برعکس به‌سختی امکان‌پذیر است.

روستای-سرآقاسید

ساختار خانه‌های روستای سرآقاسید به‌گونه‌ای است که از نفوذ باد و هوای سرد به داخل آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. ارتفاع این روستا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است و به عنوان یکی از بهترین ییلاق‌ها برای عشایر بختیاری شناخته می‌شود. همچنین، جاذبه‌ی معروف این روستا، امامزاده سید آقا عیسی است که در جنوب روستا قرار دارد و خانه‌های این منطقه به امامزاده مشرف است و جایگاهی ویژه میان مردم روستا دارد.

روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از جاذبه‌های دیدنی دیگر ایران است که در استان اصفهان و در نزدیکی نطنز قرار دارد. این روستا با فضای سنتی و معماری خاص خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. از آنجایی که ابیانه در مسیر میان کاشان و اصفهان قرار دارد، بسیاری از مسافران سر زدن به این روستا را در برنامه‌ی‌ خود قرار می‌دهند. 

مسافرت به ابیانه علاوه‌بر لذت بردن از طبیعت زیبا و آب‌های چشمگیر، به یادآوری قدمت و تاریخ باستانی این روستا نیز می‌پردازد. ابیانه در دامنه‌ی کوه کرکس واقع شده و فاصله‌اش با نطنز حدود ۴۰ کیلومتر است. موقعیت جغرافیایی روستا، امکان دسترسی آسان برای گردشگران را فراهم کرده است؛ اما جذابیت ابیانه به همین حد ختم نمی‌شود؛ معماری پلکانی بی‌نظیر آن نیز یکی از ویژگی‌های بارز این منطقه محسوب می‌شود. شما می‎‌توانید بعد از گشت و گذار در روستای ابیانه، به سمت اصفهان رفته، در هتل عباسی اصفهان اقامت داشته باشید و از جاذبه‌‎های گردشگری اصفهان نیز لذت ببرید.

روستای-ابیانه

در روستاهای پلکانی، خانه‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که پشت بام یک خانه، همچنان به عنوان حیاط خانه‌ی بالایی استفاده می‌شود. این سبک معماری خاص، به روستای ابیانه جلوه‌ی بسیار زیبا و منحصربه‌فردی بخشیده است که از جاذبه‌های بی‌نظیر آن به شمار می‌آید. همچنین ابیانه یک روستای تاریخی است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. اگر شما نیز به دنبال تجربه‌ای متفاوت در سفرهای خود هستید، ابیانه یکی از مقاصد پیشنهادی است.

سخن آخر

در پایان باید گفت، کشورمان پر از روستاهای زیبا است که هرکدام ویژگی‌های جالب و خاص خود را دارند. روستاهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، قطعاً بخش کوچکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران هستند. برخی از این روستاها ممکن است چندان مشهور هم نباشند و برخی دیگر از آن‌ها شهرت ملی یا حتی جهانی داشته باشند.  اگر شما هم روستاهایی را می‌شناسید که مستحق توجه هستند و در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است، می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر  بازدیدکنندگان در میان بگذارید. این امر به ما و سایر علاقه‌مندان به سفر و کشف زیبایی‌های ایران کمک خواهد کرد تا بهترین تجربیات سفر را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و در جستجوی زیبایی‌های پنهان کشورمان همراهی کنیم.

 

 

سوالات متداول

روستای ماخونیک در کجا واقع شده و چرا معروف به عجیب‌ترین روستاها است؟

روستای ماخونیک در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این روستا به علت قد کم‌الطول مردمانش و سبک زندگی منحصربه‌فردی که داشتند، به عنوان یکی از عجیب‌ترین روستاها شناخته می‌شود.

چه فرهنگ‌ها و آداب و رسوم خاصی در روستای ماخونیک وجود دارد؟ 

مردمان روستای ماخونیک به دلیل اعتقادات دینی خود  تا گذشته‌ای نه چندان دور، از مصرف چای، گوشت، و سیگار خودداری می‌کردند. همچنین تلویزیون را به عنوان شیطان می‌پنداشتند و از تماشای آن خودداری می‌کردند.

روستای ایستا کجا واقع شده است؟

روستای ایستا در استان البرز و نزدیک به شهر تهران واقع شده است. 

چرا مردم روستای ایستا از مراسم عروسی و جشن‌ها صرف‌نظر می‌کنند؟ 

مردم روستای ایستا به دلیل اعتقادات خاص و ارزش‌های فرهنگی گذشته‌شان، از برگزاری مراسم عروسی و جشن‌ها صرف‌نظر می‌کنند و این مراسم‌    برای آن‌ها بی‌اهمیت و بی‌معنی است.

چرا روستای درکش به عنوان داروخانه طبیعی شناخته می‌شود؟

روستای درکش بیش از ۳۸۰ گونه گیاه دارویی را دارا بوده و حدود ۸۰ نوع از آن‌ها کمیاب هستند. این غنای گیاهی منحصربه‌فرد روستا باعث شده تا به عنوان داروخانه طبیعی شناخته شود.

چه جشن‌ها و سنت‌های محلی در روستای آب اسک وجود دارد؟ 

در روستای آب اسک، جشن "زن شاهی" و آیین "برف چال" از جشن‌ها و سنت‌های محلی معروف هستند. 

چرا گردشگران به روستای آب اسک سفر می‌کنند؟ 

گردشگران به روستای آب اسک به دلیل طبیعت زیبا، آبگرم، غار، آثار تاریخی و سنت‌های محلی جذاب این منطقه سفر می‌کنند. 

چگونه می‌توانیم یک هتل خوب در شهر مدنظر پیدا کنم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، تمامی هتل‌های شهر را مشاهده نموده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
عسکری ۱۴۰۲/۶/۲۷

چه روستای عجیبی علاقه مند شدم برم چجوری میشه رفت روستای ماخونیک؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۶/۲۸

عسکری گرامی در مقاله ذکر شده که چطور میتونید برید  برای رفتن به روستای ماخونیک باید مسیر خراسان جنوبی را در پیش بگیرید و به شهرستان سربیشه سفر کنید. بعد از آن در مسیر جاده سربیشه، به روستای دُرُح و به ماخونیک خواهید رسید.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...