رَهی نو

جنگل نسوم ؛ جنگلی بر روی کوهپایه‌ های شمالی کشور

تعداد بازدید: ۲۷ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

جنگل نسوم جنگلی زیبا روی کوهپایه‌های شمالی کشور خوش نشسته است که مقصد رویایی بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان به‌حساب می‌آید این جنگل زیبا با طبیعت سرسبزی که خلق می‌کند شما را در دل آفرینشی از این گیتی قرار می‌دهد.
این جنگل هیرکانی وسیع به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جنگل‌های مازندران شناخته می‌شود. مازندرانی که قدمتش را می‌توان از داستان‌های شاهنامه فهمید. جنگل باصفای نسوم شما را به شنیدن صدای طبیعت دعوت می‌کند. شما می‌توانید در این جنگل کوهستانی از امکانات رفاهی نیز بهره ببرید. با معرفی جنگل باشکوه نسوم در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را به سفری خاطره ساز در لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده و سرسبز دعوت می‌کنیم.

جنگل نسوم کجاست؟

شما برای رفتن به جنگل دیدنی نسوم بایستی به نزدیکی روستای کوتنای قائمشهر استان مازندران حرکت کنید. جنگل زیبای نسوم در امتداد جنگل‌های هیرکانی که آذربایجان شروع می‌شود قرار دارد. اگر قصد دارید از شهر ساری به تماشای این جنگل بروید بایستی به سمت قائمشهر حرکت کنید. بعد از عبور از قائمشهر، به سمت جاده‌ی سرخرود بروید. از جاده‌ی فرعی که به روستای کوتنا منتهی می‌شود، عبور کنید. جنگل تماشایی نسوم در 7 کیلومتری روستای کوتنا قرار دارد.
اگر از تهران می‌خواهید به سمت این جنگل بروید. بایستی از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید. بعد از قائمشهر در امتداد جاده فیروزکوه از جاده‌ی فرعی که به روستای درازکلا می‌رود، عبور کنید. از درازکلا به سمت روستای کوتنا و جنگل جذاب نسوم بروید.

جنگل-نسوم

معرفی جنگل هیرکانی نسوم

جنگل کوهستانی نسوم همان‌طور که مشخص است بر روی دامنه کوه‌های بلند قرار دارد. شما در این جنگل زیبا با پوشش گیاهی متنوعی روبه‌رو خواهید شد. درختان بلند و قطوری را می‌بینید که سر به آسمان برده‌اند و در همان بالا به هم گره خورده‌اند و سایه‌ساری خنک خلق کرده‌اند. درختان شمشاد، راش، زبان گنجشک و ... که در کنار هم این محیط زیبا را خلق می‌کنند.
جنگل آرام نسوم یک جنگل هیرکانی به‌حساب می‌آید. جنگل‌های هیرکانی که به جنگل‌های انبوه شمال و جنگل‌های مختلط کاسپین هم معروف هستند، ناحیه‌ای جنگلی در کناره جنوبی دریای خزر هستند. این جنگل‌ها از آذربایجان شروع می‌شوند و تا بجنورد امتداد دارند. پوشش گیاهی این جنگل پهن‌برگ خزان‌دار است و حجم بیشتر این جنگل‌ها را درختان راش تشکیل می‌دهد. شما در این جنگل درختان مخروطی را به‌ندرت می‌بینید.
شما می‌توانید در جنگل هیرکانی نسوم حدود 150 گونه بومی بوته و درخت ببینید که این تنوع در نوع خودش کم‌نظیر محسوب می‌شود. معروف‌ترین گونه‌های این منطقه درختان شمشاد و انجیلی است. این جنگل زیبا نه تنها یک پوشش گیاهی متنوع را در خود جای داده است بلکه حیات بسیاری از جانوران را در زمره خود دارد. شما می‌توانید در این جنگل به صدای انواع پرندگان گوش دهید که تنوع آن‌ها چیزی حدود 296 نوع می‌شود.
همچنین جنگل حیات‌بخش نسوم حیواناتی ارزشمند مانند مرال و شوکا را دل خود دارد. شوکا کوچک‌ترین گوزن ایران و نوعی گوزن کوچک بومی اوراسیا به‌حساب می‌آید. از آن طرف مرال از بزرگ‌ترین گونه‌های گوزن‌ها است که به گوزن قرمز شهرت دارد.
دره‌های پر آب این جنگل آب‌وهوای منطقه را معتدل و خنک می‌کند. شما می‌توانید در جنگل دیدنی نسوم گردش کنید و با تماشای این اقلیم بی‌بدیل از شلوغی‌های روزمره رهایی یابید.

قدمت جنگل کوهستانی نسوم

از آنجا که جنگل سبز نسوم یک جنگل هیرکانی به‌حساب می‌آید قدمت آن به 40 میلیون سال پیش برمی‌گردد یعنی دوران ژوراسیک. این جنگل شما را در یک موزه طبیعی از تاریخ قرار می‌دهد. هیرکان نام قدیمی گرگان بوده است که در گذشته دور بخش بزرگی از شمال کشور را در بر داشت. عمر جنگل‌های هیرکانی را در دوره سوم زمین‌شناسی می‌دانند زمانی که دایناسورها زندگی می‌کردند.
جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان یک گنجینه ارزشمند طبیعت در سال 2019 میلادی در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شد که ابتدا کشور آذربایجان این درخواست را داد ولی چون بخش عمده این جنگل‌ها در ایران قرار داشت با درخواست آن‌ها موافقت نشد تا با پیگیری ایران به ثبت رسید.

امکانات رفاهی جنگل رویایی نسوم

این جنگل زیبا در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است از این رو در مجموعه جنگلی نسوم امکانات رفاهی برای آسایش خاطر مهمانان در نظر گرفته شده است. کلبه‌های چوبی زیبایی را در جای‌جای این جنگل مشاهده می‌کنید که محلی برای اقامت به‌حساب می‌آیند. این کلبه‌های سنتی با سرویس بهداشتی، حمام و سرویس خواب مجهز شده‌اند. شما همچنین می‌توانید در نزدیک‌ترین هتل درجه‌یک به جنگل یعنی هتل 5 ستاره میزبان بابلسر اقامت کنید.
از امکانات رفاهی دیگر این جنگل آلاچیق‌های است که شما می‌توانید در آن‌ها پیک‌نیک کنید و از طبیعت اطراف خود لذت ببرید. همچنین سرویس‌های بهداشتی برای رفاه حال مسافران در جاهای مختلف جنگل فراهم شده است. در این جنگل دیدنی رویدادهای مختلف و جذابی برگزار می‌شود. رویدادهای فرهنگی، اجرای موسیقی‌های محلی، بزرگداشت روزهای تاریخی مهم و مراسم‌های محلی این منطقه در جنگل برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه‌های جذابی مانند صنایع‌دستی در جنگل تاریخی نسوم دایر می‌گردد.
غرفه‌های خوراکی در جنگل وجود دارد که می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را از آن‌ها تهیه کنید. همچنین کافه‌ای چوبی در دل جنگل قرار دارد که با نوشیدنی‌های لذیذ از مهمانان پذیرایی می‌کند.

امکانات-جنگل-نسوم

بهترین زمان برای بازدید از جنگل تاریخی نسوم

جنگل رویایی نسوم در حاشیه دریای خزر و دامنه رشته‌کوه‌های شمالی قرار دارد. از این رو آب‌و‌هوای این منطقه نیمه مدیترانه‌ای است که معتدل و مرطوب به‌حساب می‌آید. شما برای رفتن به این جنگل می‌توانید در چهار فصل سال اقدام کنید.
در فصل بهار و تابستان آب‌و‌هوای این منطقه معتدل و خنک است و طبیعت جنگل سراسر سبزی و طراوت هدیه می‌دهد. فقط در فصل بهار حواستان به باران‌های بهاری باشد. در فصل پاییز جنگل کوهستانی نسوم به هزار رنگ در می‌آید و درختان زرد، نارنجی و قرمز می‌شوند. هوا در این فصل خنک است و بارش باران بیشتر می‌شود. در فصل زمستان هوای جنگل سرد است و با بارش برف تمام جنگل لباس سفید بر تن می‌کند و منظره‌ای رویایی خلق می‌کند.
در سفر به جنگل هیرکانی نسوم تجهیزات مناسب با خود ببرید. پوشیدن کفش مناسب و لباس راحت برای گردش در جنگل ضرورت دارد. اگر در فصل‌های پربارش به جنگل می‌روید همراه خود بارانی و چکمه داشته باشید.

تفریح در جنگل آرام نسوم

جنگل نسوم به دلیل طبیعت بکر و سرسبز، تنوع زیستی بالا و امکانات رفاهی، مکانی ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت و انجام انواع تفریحات به‌حساب می‌آید. جنگل بکر نسوم مسیرهای پیاده‌روی متعددی با سطوح مختلف دشواری دارد که امکان پیاده‌روی در طبیعت را برای افراد با هر سطح آمادگی جسمانی فراهم می‌کند.
برای کوهنوردان و عاشقان طبیعت کوهستانی، مسیرهای کوهنوردی چالش‌برانگیزی در این جنگل سبز وجود دارد. فقط توجه داشته باشید کفش مناسب و تجهیزات کافی داشته باشید تا لیز نخورید. برپایی پیک‌نیک در سایه درختان جنگلی و لذت بردن از هوای پاک، از تفریحات محبوب در جنگل طبیعی نسوم محسوب می‌شود. شما همچنین می‌توانید با کمپینگ در دل جنگل تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز داشته باشید.
درختان بلند، طبیعت سبز، گونه‌های گیاهان مختلف، مناظر جنگلی و کوهستانی، پرندگان زیبا و ... سوژه‌های عالی برای عکاسی از طبیعت به‌حساب می‌آیند که در جنگل رویایی نسوم می‌توانید آن‌ها را از طریق لنز دوربین خود ثبت کنید. به دلیل حفظ محیط زیست، از روشن کردن آتش در جنگل خودداری کنید. زباله‌های خود را در جنگل رها نکنید. به هشدارهای محیط زیست و جنگلبانی توجه کنید.

دیدنی های قائمشهر در حوالی جنگل پهناور نسوم

قائمشهر در نزدیکی خزر و روی کوه‌های پرصلابت قرار دارد و از این رو جنگل‌های هیرکانی زیبا، دریاچه‌های بکر، آبشارهای رفیع، رودهای خروشان، تالاب‌های دیدنی و آثار تاریخی فراوانی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آبشار خروشان پلنگ دره

آبشار پلنگ دره یکی از جاهای دیدنی قائمشهر در استان مازندران به‌حساب می‌آید. این آبشار زیبا در روستای پلنگ دره در بخش سیالکوه و در فاصله حدود 25 کیلومتری جنوب غربی قائمشهر قرار دارد.
آبشار پلنگ دره در میان جنگل انبوه هیرکانی قرار گرفته و از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. وجود جنگل در اطراف آبشار، باعث خنکی هوا در این منطقه شده و آن را به مکانی ایده‌آل برای تفریح در فصل‌های گرم سال تبدیل می‌کند.

آبشار-خروشان-پلنگ-دره

تپه باستانی و تاریخی گردکوه

تپه باستانی گردکوه، گویی دژی استوار در برابر گذر زمان، در جنوب شهر قائمشهر قد برافراشته و رازهای هزاران ساله‌ی خود را در دل خاک پنهان کرده است. این تپه با قدمتی بیش از 5000 سال، نه تنها یک جاذبه‌ی تاریخی ارزشمند، بلکه موزه‌ای طبیعی از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ ایران محسوب می‌شود.
تپه گردکوه یکی از بزرگ‌ترین تپه‌های باستانی شمال ایران به‌حساب می‌آید که محل سکونت انسان در دوره‌های مختلف پیش از تاریخ بوده است. گورستانی با قدمت 2500 سال قبل از میلاد در این تپه وجود دارد. اشیاء سفالی مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان نیز در این منطقه کشف شده است.

منطقه دیدنی حفاظت‌شده خیبوس

منطقه حفاظت شده خیبوس، در شمال شرق استان مازندران، حد فاصل جنگل‌های جنوبی نزدیک قادیکلای قائم شهر تا مناطق یاغ کوه برنجستانک شیرگاه قرار دارد. این منطقه با وسعت 6500 هکتار، گویی تابلویی نقاشی از طبیعت بکر را به نمایش می‌گذارد و هر ساله پذیرای خیل عظیمی از طبیعت گردان و دوستداران محیط زیست است. شما در این منطقه جنگل‌های هیرکانی بی‌نظیری را می‌بینید که درختان شمشاد، ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسکا را شامل می‌شوند.

پل آجری بالا تجن

پل آجری بالاتجن که به پل سرخ نیز شهرت دارد، اثری ارزشمند از دوران صفویه و مایه‌ی افتخار شهر قائمشهر است. این پل با قدمتی بیش از 400 سال، بر روی رودخانه تجن بنا شده و با معماری منحصربه‌فرد خود، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
پل بالاتجن با طاق‌های قوسی و تزئینات آجری، نمونه‌ای از هنر و معماری دوران صفویه محسوب می‌شود. این پل با وجود قدمت زیاد، هنوز از استحکام بالایی برخوردار است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. پل آجری بالاتجن در میان شالیزارها و درختان سرسبز واقع شده و منظره‌ای چشم‌نواز را خلق کرده است.

هتل های مازندران در نزدیکی جنگل بکر نسوم

شما در شهرهای شمالی کشور دغدغه جا و مکانی برای اقامت نخواهید داشت زیرا این شهرهای زیبا به دلیل طیف گسترده‌ای از مسافران اقامتگاه‌های مختلفی از بوم گردی‌های سنتی گرفته تا هتل‌های پنج ستاره را در برمی‌گیرند. شما می‌توانید در هتل پنج ستاره میزبان بابلسر مهمان یکی از زیباترین شهرهای شمالی باشید. این هتل زیبا در کیلومتر ۳ کمربندی بابلسر، بین میدان امام حسین (ع) و میدان معلم قرار دارد که چشم‌اندازی زیبا شالیزارهای برنج،

جنگل‌ها انبوه و کوه‌های مرتفع به شما می‌دهد.

هتل میزبان امکانات تفریحی و ورزشی مانند استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، سالن بدنسازی، سالن بیلیارد، زمین تنیس و زمین ورزشی را شامل می‌شود. شما می‌توانید در یکی از 166 واحد اقامتی این هتل 13 طبقه اقامت داشته باشید که با تجهیزاتی چون تلویزیون، تلفن، اینترنت، یخچال، مبلمان، کمد لباس، صندوق امانات، سیستم سرمایشی و گرمایشی، روم سرویس و ... چیده شده‌اند. شما با اقامت در هتل جذاب 5 ستاره میزبان بابلسر دسترسی آسانی به پل معلق بابلسر، باغ وحش، امامزاده ابراهیم، بابلرود، بازار روز، آبشار علیک و ... خواهید داشت.

هتل-پنج-ستاره-میزبان-بابلسر

کلام پایانی

در آغوش گرم و مهربان رشته‌کوه‌های البرز، در شمال شهر همیشه بهار قائمشهر، گویی تابلویی نقاشی از طبیعت بکر و دست‌نخورده به چشم می‌آید. جنگل بکر نسوم، این نگین سبز، با وسعت زیاد خو، به‌مثابه بهشتی زمینی، قلب هر طبیعت دوست و عاشق زیبایی را به لرزه در می‌آورد.
جنگل نسوم، گویی گنجینه‌ای از تنوع زیستی است. در این بهشت سبز، می‌توان شاهد حضور گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بود. گل‌های وحشی رنگارنگ، قارچ‌های جذاب، پرندگان زیبا و درختان بلند، همگی در این جنگل سهمی از حیات دارند.

سوالات متداول درباره جنگل طبیعی نسوم

جنگل کوهستانی نسوم کجاست؟

جنگل دیدنی نسوم در حاشیه روستای کونتا از توابع شهرستان قائمشهر و در ۷ کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

از قائمشهر چه چیزی می‌توان سوغات برد؟

از سوغاتی‌های قائم شهر باید به صنایع‌دستی مانند نساجی، گونی‌بافی، حصیربافی، جاجیم‌بافی، سفالگری و میوه‌های محلی مانند کیوی، کنِس (ازگیل جنگلی)، تمشک وحشی، سویا و… اشاره کرد.

هتل پنج ستاره میزبان بابلسر چه امکانات عمومی دارد؟

هتل میزبان بابلسر امکاناتی ازجمله پارکینگ، فضای سبز، اتاق چمدان، صندوق امانات، رستوران، کافی‌شاپ، آرایشگاه، مرکز خرید، تاکسی‌سرویس و ... را شامل می‌شود.

آیا در جنگل جذاب نسوم می‌توان چادر زد؟

بله در برخی از نقاط جنگل امکان چادر زدن وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...