رَهی نو

فاصله تهران تا گنبد کاووس

تعداد بازدید: ۱۱۱۸۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

شهرستان گنبد کاووس، یکی از بزرگ‌ترین شهر‌ها‌ی استان سر‌سبز گلستان است که دومین شهر پر‌جمعیت آن نیز به شمار می‌رود. این شهر از زمان‌ها‌ی گذشته از اهمیت بالا‌یی برخوردار بوده است و حتی روزگار‌ی به‌عنوان پایتخت کشور تعیین شده بود. از جمله اهمیت‌ها‌ی آن، قرارگیری در جاده‌ی ابریشم، مهم‌ترین راه بازرگانی آن دوران، بوده است؛ از همین جهت به‌عنوان یکی از شهر‌ها‌ی مهم تجاری و بازرگانی کشور به شمار می‌رفت.

 

ازآنجاکه گنبد‌ی آجر‌ی به ارتفاع ۷۲ متر بنام قابوس در آن بنا شده است، شهر را زمانی گنبد قابوس می‌نامیدند و در حال حاضر گنبد کاووس، نامی است که به آن داده‌اند. مردم این شهر از قومیت‌ها‌ی مختلف مثل ترکمن، فارس، ترک و... تشکیل شده است. شهر تاریخی گنبد کاووس با آب‌وهوا‌ی معتدل و مرطوب، پر از جاذبه‌ها‌ی طبیعی و زیبا است که آن را به مقصد مهمی برای خیلی از گردشگران تبدیل می‌کند. امروز قصد داریم تا طی این مطلب در رابطه با فاصله تهران تا گنبد کاووس، روش‌ها‌ی سفر و جاذبه‌ها‌ی دیدنی این مسیر، توضیحاتی را به شما ارائه کنیم.

 

فاصله تهران تا گنبد کاووس از نظر مسافت و زمان

فاصله تهران تا گنبد کاووس، حدودا ۵۰۰ کیلو‌متر است. برای طی این مسیر طولانی، اگر سرعت وسیله‌ی نقلیه را ۸۰ کیلو‌متر بر ساعت فرض کنیم، می‌توان تقریبا طی مدت ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه به شهر زیبا و تاریخی گنبد کاووس رسید.

 

فاصله تهران تا گنبد کاووس

 

فاصله تهران تا گنبد کاووس چند کیلو‌متر است؟

برای اینکه خود را از تهران به گنبد کاووس برسانید، شما ۲ مسیر مختلف در پیش دارید. بنابراین اگر بنا باشد که با خودرو‌ی شخصی به این مسافرت بروید، می‌توانید یکی از دو مسیر را آزادانه انتخاب کنید و لذت سفر را تجربه نمایید. فاصله تهران تا گنبد کاووس از طریق مسیر اول، ۵۰۲ کیلو‌متر است. این مسیر با ورود به جاده‌ی تهران - فیروز‌کوه آغاز می‌شود و در ادامه بعد از رسیدن به فیروز‌کوه در جاده‌ی تهران - سواد‌کوه ادامه می‌یابد تا اینکه به شیر‌گاه برسد.

 

سپس از طریق جاده‌ی شیرگاه - قائمشهر، وارد قائمشهر می‌شود. ادامه‌ی مسیر با عبور از کنار شهر‌ها‌ی ساری، نکا، بهشهر، کرد‌کوی، گرگان، علی‌آباد و آزاد‌شهر رقم می‌خورد. در انتها‌ی مسیر، گذر از جاده‌ای که از آزاد‌شهر به گنبد کاووس می‌رسد، شما را به این شهر می‌رساند.

 

مسیر دوم نیز ۵۵۳ کیلو‌متر است که تبعا برای طی آن لازم است زمان بیش‌تر‌ی را سپری کنید. این مسیر، در اصل از بزرگراه امام رضا آغاز می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که برای طی آن، لازم است از شهر‌ها‌یی مثل پاکدشت، سمنان و شاهرود عبور کنید تا در پایان مسیر، از طریق جاده‌ی آزاد‌شهر - گنبد کاووس به مقصد برسید.

 

روش‌ها‌ی سفر از تهران تا گنبد کاووس

مسیر تهران تا گنبد کاووس، یکی از زیبا‌ترین مسیر‌ها‌ی کشور است و شما می‌توانید برای بهره‌مندی بیش‌تر از زیبا‌یی آن، به‌وسیله‌ی اتوبوس و یا خودرو‌ی شخصی خود به این مسافرت بروید. همچنین در حال حاضر، امکان مسافرت بین این دو شهر، از طریق قطار و هواپیما میسر نیست؛ چرا‌که اسباب آن‌ها هنوز راه‌اندازی نشده‌اند. بااین‌حال اگر به سفر با قطار و هواپیما تمایل دارید، می‌توانید بخشی از مسیر، یعنی تهران تا گرگان را با قطار یا هواپیما طی کنید و برای رفتن از گرگان به گنبد کاووس، از اتوبوس و یا تاکسی استفاده نمایید.

 

مسافت تهران تا گنبد کاووس با اتوبوس

اگر تمایل دارید که با اتوبوس به گنبد کاووس سفر کنید، لازم است که به ترمینال شرقی تهران مراجعه نمایید. این پایانه اتوبوس دقیقا در محدوده‌ی خیابان تهرانپارس و دماوند در منطقه‌ی ۱۳ تهران واقع شده است. اتوبوس‌ها‌ی این پایانه برای اینکه به گنبد کاووس بروند، از مسیر اول که در بخش‌ها‌ی قبل ذکر شده است، عبور می‌کنند و طی این مسیر از شهر‌ها‌یی مثل دماوند، فیروز‌کوه، ساری و گرگان نیز می‌گذرند.

 

مسافت تهران تا گنبد کاووس با خودرو‌ی شخصی

اگر قصد دارید که از مناظر و جاذبه‌ها‌ی زیبا‌یی که در مسیر تهران تا گنبد کاووس وجود دارند، دیدن کنید و یا چشم‌انداز فراموش‌نشدنی آن را تجربه نمایید، بهترین وسیله‌ی نقلیه، خودرو‌ی شخصی است. ضمنا با خودرو‌ی شخصی، شما دو انتخاب یا به عبارتی دو مسیر مختلف پیش‌رو دارید و می‌توانید بر اساس تصمیم خود، مسیر را انتخاب کنید و در طول مسیر از سفر خود لذت ببرید.

 

جاذبه‌ها‌ی مسیر تهران گنبد کاووس

شهر‌ی که هم‌اکنون به‌عنوان گنبد کاووس شناخته می‌شود، در دوره‌ی پهلوی، سال ۱۳۰۵ شمسی، بنا شده است؛ چرا‌که شهر اولیه و قدیمی آن در پی حمله‌ی مغولان در آن دوران از بین رفت. شهر فعلی توسط کارشناسان آلمانی، با قواعد اصولی و مدرن شهر‌سازی بنا شده است. جاذبه‌ها‌ی بسیار‌ی در فاصله تهران تا گنبد کاووس وجود دارد که ما تنها تعداد بسیار اندکی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

بازارچه ساحلی بندر ترکمن

این بازار‌چه‌ی سنتی و زیبا در غرب استان گلستان، خط ساحلی بندر ترکمن واقع شده است که منبع سرشار‌ی از انواع صنایع‌دستی، شال‌ها و روسری‌ها‌ی ترکمن و... به‌حساب می‌آید. اگر مقصد شما گنبد کاووس است، پس بازدید از بازار‌چه‌ی زیبا‌ی ترکمن را فراموش نکنید.

 

مجموعه‌ی تاریخی عباس‌آباد

از دیگر جاذبه‌ها‌یی که در فاصله تهران تا گنبد کاووس قرار گرفته است، مجموعه‌ی تاریخی عباس‌آباد در استان مازندران، ۹ کیلو‌متر‌ی بهشهر است که از باغ آن، به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ دوره‌ی صفوی یاد می‌شود. این مجموعه حدودا در سال‌ها‌ی ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ به دستور شاه‌عباس اول صفوی ساخته شد و باغ، دریاچه، حمام و... دارد. اگر از تهران راهی می‌شوید، کافی است برای رسیدن به آن، از طریق مسیر اول اقدام نمایید. بعد از شهر ساری، به بهشهر و این مجموعه‌ی دیدنی می‌رسید.

 

مسافت تهران تا گنبد کاووس

گنبد قابوس

برای بازدید از بهترین آثار مهندسی‌شده در طول تاریخ، لازم نیست که تمام طول مدت به کشور‌ها‌ی خارجی سفر کنید؛ گنبد قابوس با ۷۲ متر ارتفاع، بلند‌ترین برج آجر‌ی دنیا است که از گذشته، شهرتی جهانی دارد و همانند مجموعه‌ی عباس‌آباد، سال‌ها پیش در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. این گنبد زیبا در شهر‌ستان گنبد کاووس، بین خیابان‌ها‌ی جمهوری و قابوس قرار گرفته است.

 

روستا‌ی سنگ‌چال

در فاصله تهران تا گنبد کاووس، روستا‌یی بنام سنگ‌چال، یک روستا‌ی زیبا و دیدنی از توابع استان مازندران، در ۴۲ کیلو‌متر‌ی شهر آمل و ۷ کیلو‌متر‌ی فیل بند واقع شده است. سنگ‌چال، نامی است که به دلیل وجود یک سنگ و گودالی بزرگ در قسمت بالا‌ی آن، به این روستا اطلاق شده است. یک روستا‌ی ییلاقی با چندین چشمه و درختان بزرگ و تنومند است که در بخش جنوبی آن، دژ‌ی بنام اسپه‌خانه یا سفید‌خانه وجود دارد. این دژ قدمتی ۳ الی ۴ هزار ساله دارد و ارتفاع آن به ۱۰ متر می‌رسد. به‌علاوه امامزاده‌ای بنام امامزاده محمد در بخش بالا‌یی روستا بنا شده است که یک اثر ملی به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گنبدکاووس


سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شهر گنبد کاووس را به شما معرفی کنیم و راه‌های رسیدن به این شهر زیبا و جاذبه‌های دیدنی آن را هم برای شما توضیح دادیم. حال کافی است وسایل خود را جمع کنید و زمان را برای دیدن این شهر زیبا و خارق‌العاده از دست ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ترلان ۱۴۰۲/۸/۱۰

گنبد کاووس شهر خاطره سازی برای دوران دانشجویی من بود که با هم کلاسیم دو بار به این شهر سفرکردم و خیلی خوش گذشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۳

ترلان عزیز ممنون که تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتید امیدواریم که همچنان سفرهای خوشی با دوستان در پیش داشته باشید و از خدمات رهی نو بهره ببرید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...