رَهی نو

گردنه حیران

تعداد بازدید: ۱۶۸۶۴ ۶ آذر ۱۳۹۶

اطلاعات مفید در مورد گردنه حیران آستارا

گردنه حیران منطقه‌ای حیرت‌انگیز و تماشایی است که با طول ۳۵ کیلومتر در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران شناخته می‌شود. این گردنه در منطقه‌ای ییلاقی قرار گرفته و به عنوان آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان به شمار می‌رود. نامش را از این جهت حیران گذاشته‌اند که هر کسی با قرار گرفتن در آن مبهوت شگفتی خلقت می‌شود و حیرت‌زده به طبیعتی می‌نگرد که در هر ساعت با جلوه‌ای تازه غافلگیرش می‌کند. این گردنه‌ رویایی، از یک طرف مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه است و در سوی دیگر آن دره‌ای نه چندان عمیق قرار دارد. از میان دره، رود ارس عبور می‌کند که تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجان است و یکی از زیبایی‌های منطقه به شمار می‌رود. 

گردنه حیران اردبیل

ویژگی‌های گردن حیران آستارا اردبیل

همه از دیدن جاده‌های جنگلی و پر از درخت‌های سر سبز به وجد می‌آیند.
هوای عالی، خنک و پر از اکسیژن همراه با درختانی سرسبز روحیه‌ای تازه به آدمی می‌بخشد.
حیران از جاذبه‌های اصلی استان گیلان است.
تصویری زیبا از درخت‌های سر به فلک کشیده را در تمامی ماه‌ها و زیبایی‌های خاص هر فصل در گردنه حیران آستارا به نظاره بنشینید.
شاید در جاده‌های شهرهای شمالی از این دست جاده‌ها دیده باشید ولی گردنه حیران جاده‌ای بی نظیر و کاملاً متفاوت است.
مهمترین جاذبه روستای حیران، گردنه زیبا آن است.
گردنه حیران در راه آستارا به اردبیل قرار گرفته و در طرفی از آن کوه‌های سرسبز و بکر و سمت دیگر آن دره‌ای که رود ارس از کنار آن می‌گذرد.
در اغلب روزهای سال این گردنه مه وجود دارد و منظره‌ای رویایی و خاص را در این دره به وجود آورده است.
اولین منظره از این گردنه که به چشم مسافران می‌آید دره‌ای پر از مه و کوهپایه‌هایی پوشیده از انواع گیاهان و درختان، مرتع و چرا گاه‌ها و کندوهای زیبای عسل است و این‌ها در کنار هم به نوبه خود فوق‌العاده جذاب و زیبا است.

چشم انداز خاص این گردنه واقعاً خاص است و شاید بتوان گفت که در ایران همچین منظره‌ای وجود ندارد.
این منطقه بکر، چشم‌انداز عالی دارد و نیمی از آن در کشور عزیزمان و نیمی دیگر از این طبیعت در کشور آذربایجان است.
در پایین دره، رود آستاراچای می‌گذرد که همان رود مرزی بین ایران و آذربایجان است.

حیران و مسافران

هر مسافری که از این مسیر می‌گذرد و گردنه حیران را می‌بیند از زیبایی‌های خاص اینجا واقعاً حیران می‌شود. جاده بسان مار تنومندی است که دور کوه بزرگی پیچیده شده و تا ارتفاع زیادی بالا رفته است. مسافران با خودرو از این مار پیچیده بالا می‌روند و محو زیبایی‌های دره هستند. پیچ‌های تند هم از هیجانات این مسیر است.

کندوهای عسل و خرید آن، استراحت‌گاه‌های بین راهی و رستوران‌ها و... در این مسیر هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. این گردنه 35 کیلومتر طول دارد که در طول عبور از اینجا می‌توانید در کنار جاده نگه‌دارید و چای یا آش دوغ بخورید و استراحت کنید و از منظره زیبای روبه رو لذت ببرید. رستوران‌های کنار جاده کباب، جیگر و دل خوبی دارند.

دیدنی‌های گردنه حیران آستارا

 

تنها جاذبه اینجا گردنه نیست و جاذبه‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد که به طور مختصر در این مقاله آنها را شرح می‌دهیم:

1. پارک ملی هیرکان:

پارکی در مرز ایران و کشور آذربایجان، مهمترین ویژگی گردنه مرزی بودن اینجاست. مرز بین دو کشور را طبیعت زیبای حیران ایجاد کرده است و در یک سو از این جاده جنگلی انبوه (پارک ملی هیرکان) می‌بینید. این پارک مساحتی بالغ بر 4 هکتار دارد و منبعی غنی از حیوانات متفاوت و پوشش گیاهی دارد. این جنگل با پوشش گیاهی مرکز مهمی از تحقیقات کشور را به خود اختصاص داده است.

2. طبیعت غرق در مه زیبا:

در زمان عبور از جاده و گردنه حیران یکی از مواردی که به زیباتر شدن راه کمک می‌کند مه است، که در دره و در بین درختان فوق‌العاده زیبا است. پوشش جنگلی زیبا، مراتع، دشت‌ها، کلبه‌های بومی و کندوهای عسل تصویری به یاد ماندنی در ذهن رهگذران این مسیر به جا می‌گذارد. حال این تصویر زیبا همیشه غرق در مه است و زیبایی آن، صد چندان می‌شود.

3. روستاهای گردشگری:

همانطور که گفته شد حیران منطقه‌ای است که در آن روستاهایی وجود دارد و دیدن این روستاها با بافت مردم ساده و سنتی بسیار دلنشین است. در این مسیر روستاهای مختلفی وجود دارند که عبارتند از:
 - حیران:
متشکل از 3 روستا و آب و هوای ییلاقی و پوشش جنگلی حیرت آور
پر از غذاها و وسایل سنتی برای سوغاتی
ییلاق خان‌های آستارا بوده

- روستا کشفی
مناظر بهشت گونه این روستا را از دست ندهید
گروه‌های کوهپیمایی و کوهنوردی حرفه‌ای زیادی این روستا را انتخاب می‌کنند.

- روستا مشند
کیلومتر 18 جاده آستارا به اردبیل
مرکز اصلی زنبورداری در این گردنه

4. تله‌کابین حیران:

در 35 کیلومتری از جاده آستارا به اردبیل اصلی‌ترین مجموعه تفریحی توریستی حیران قرار دارد. این تله‌کابین حدود 1750 متر طول و 3 کابین VIP و 6 کابین معمولی دارد. کابین‌های VIP آن با شیشه‌های دودی، وسایل پذیرایی، مبله، پخش موسیقی و... قابل استفاده است. بالاترین ایستگاه تله‌کابین به جنگل‌های فندقلو می‌رسد و از کابین‌ها می‌توان قلعه بابک متعلق به دوره ساسانی را مشاهده کرد. سورتمه سواری در مجموعه را از یاد نبرید که هیجان انگیزترین خاطره سفر شما است. بلندترین سورتمه در ایران است. در این مجموعه پیست کارتینگ حیران مهیجی وجود دارد و از آن استفاده کنید.
در این پیست مجموعاً 50 ماشین برای مسابقه و هیجان موجود است، مثل هر مجموعه تفریحی دیگری فروشگاه، رستوران و کافی شاپ وجود دارد.

تله کابین گردن حیران

 

8 سوال کلیدی برای سفر به گردنه حیران

1. زمان و فصل مناسب سفر به گردنه حیران

مناطق گردشگری در فصل‌های متفاوت، زیبایی خود را دارند به خصوص اگر این منطقه «گردنه حیران آستارا» باشد. بهترین زمان سال برای بازدید از این گردنه فوق‌العاده زیبا از اواسط اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر شهریور ادامه دارد.
رنگین‌ترین زمان برای دیدن گردنه، فصل پاییز است که با ترکیب رنگ‌های زرد و نارنجی برگ‌های درختان و پوشش زیبای آنها منظره‌ای بی بدیل را به وجود آورده است. زمستان این منطقه مه زیاد و بارش مداوم و سنگین برف را داراست.
اکثر اوقات فصل زمستان جاده‌های گردنه حیران از شدت بارش برف بسته شده است و دمای هوای آن به 22 درجه زیر صفر هم می‌رسد و در عین سرمای شدید هوا دیدنی هم هست.

2. نکات مسافرت به گردنه حیران آستارا:

اگر در فصل زمستان به این جاده می‌روید حتماً تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشید. در هر زمانیکه به این گردنه می‌آیید لباس گرم همراه داشته باشید چرا که شب‌های سردی دارد. لحظات فراموش نشدنی را در این طبیعت بکر خواهید داشت، از آن لذت ببرید و نظراتتان را برای ما بنویسید

3. گردنه حیران در کدام منطقه قرار دارد؟؟؟؟

در مسیر آستارا به نمین (شهر اردبیل) گردنه حیران قرار گرفته است و در گذر از این مسیر این گردنه را می‌بینید. در واقع منطقه‌ای به نام حیران که از سه روستا به نام‌های «حیران سفلی» و «حیران وسطی» و «حیران علیا» تشکیل شده است و در منتهی الیه استان گیلان و در کنار اردبیل قرار گرفته‌اند. حیران روستاهایی ییلاقی، گردشگرپذیر و فوق‌العاده زیبا و بکر هستند این روستاها با همجواری شهر اردبیل و جاده‌ای که در این مسیر قرار گرفته گردنه حیران را نامگذاری کرده‌اند. مسیر این جاده تا شهر اردبیل 45 دقیقه زمان می‌برد. ارتفاع بلندترین نقطه از دریا 1500 متر است ولی دلیل این مه از رطوبت دریای خزر است و ارتباطی به سطح ارتفاع ندارد.
4. جنگل فندقلو کجای گردن حیران است؟؟

اگر از گردنه حیران بازدید کردید حتماً به جنگل فندوقلو سر بزنید. این جنگل وسعتی حدود 25 کیلومتر مربع دارد و علاوه بر فندوق، به، سیب وحشی، ازگیل، توت‌فرنگی، گوجه سبز و تمشک از محصولات آن است. انواع خوراکی‌های محلی و فندق‌های خوشمزه در معرض فروش گذاشته شده است. این جنگل در فاصله 30 کیلومتری از اردبیل و 10 کیلومتری از نمین است. سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این جنگل خاص و همچنین خرید فندوق به اینجا سفر می‌کنند.
دشت‌های پر از بابونه در فصل بهار و درخت‌های پر از میوه در تابستان، درخت‌های رنگارنگ در پاییز و طبیعت سفید پوش زمستانی از جذابیت‌ها و دیدنی‌های جنگل فندقلو است.

5. شرایط گردشگری منطقه حیران

این منطقه از طرف ادراه میراث فرهنگی و گردشگری امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در آن ایجاد شده است. یکی از معروفترین امکانات، تله کابین حیران است که لحظات حضور شما در تله کابین واقعاً حیرت‌انگیز است. این منطقه پر از مناطق بکر و تفریحی است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. 

6. آدرس گردنه حیران

جاده اصلی اردبیل به آستارا – ابتدای تونل – اردبیل تا 5 کیلو متری آستارا –  فاصله تا مرکز شهر 40 کیلومتر

7. مسیر دسترسی به گردنه حیران آستارا

اگر مسیرتان از شهر تهران است حدود 632 کیلومتر با این جاذبه دیدنی فاصله دارید و این به معنای کسیری 7 ساعت و 30 دقیقه‌ای است. برای حرکت از سمت تهران باید به سمت اتوبان قزوین – رشت حرکت و بعد از آن با کمک تابلوهای راهنمایی به سمت آستارا بروید.

8. کجا اقامت کنیم

می‌توانید به اردبیل بروید و در یکی از هتل‌های این شهر که از طریق سایت رهی‌نو پیدا کرده اید اقامت کنید. یا برای اقامت در این منطقه می‌توانید از خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا ویلا استفاده کنید. قیمت‌های هتل‌های شهر اردبیل را در سایت ما ببینید. همچنین در انتهای مقاله بخشی در مورد نزدیک‌ترین هتل‌های هر جاذبه گردشگری وجود دارد که می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید. از طرف دیگر اگر مسیر سفر شما به نحوی است که از آستارا می گذرید. بهتر است یک هتل در همین شهر رزرو کنید. هتل چهار ستاره اسپیناس آستارا که با گردنه در حدود 57 دقیقه با ماشین فاصله دارد، می تواند محل مناسبی برای اقامت شما باشد. پس از آن می توانید دیدنی های شهر آستارا را هم که اکثر آنها در نزدیکی هتل قرار دارند را مشاهده کنید و اوقات خوشی را در آستارا بگذرانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
علی ۱۳۹۹/۱/۲۳

اگر آستارا به استان اردبیل (طبق تقسیمات کشوری قبل از سال 1339) الحاق بشود چند برابر الان پیشرفت میکند و چون تنها بندر اردبیل میشود، حتماً به منطقه آزاد تبدیل تبدیل خواهد شد... به امید پیشرفت آستارا

علی ۱۳۹۹/۱/۲۳

اگر آستارا به استان اردبیل (طبق تقسیمات کشوری قبل از سال 1339) الحاق بشود چند برابر الان پیشرفت میکند و چون تنها بندر اردبیل میشود، حتماً به منطقه آزاد تبدیل تبدیل خواهد شد... به امید پیشرفت آستارا

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۲

علی عزیز به امید پیشرفت تمامی مناطق کشور عزیز ما ایران 🙏

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...