رَهی نو

سوغات آستارا؛ از آستارا چه چیزی بخریم؟

تعداد بازدید: ۵۶۸۲ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

آستارا یکی از معروف‌ترین شهرهای استان گیلان است که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. این شهر طبیعتی از کوهستان‌های پردرخت جنگلی و دریا را به همراه دارد و به‌همین‌دلیل برای گردشگران بسیار جذاب است و درعین‌حال یکی از پربارش‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. این شهر به دلیل سوغاتی‌های مختلف و بازارچه‌های معروفی که دارد تبدیل به یکی از مناطق گردشگری شمال کشور شده است.

 

سوغاتی‌های خوردنی آستارا

شهرهای شمال کشور سوغاتی‌های خوراکی جذابی دارند. معمولاً گردشگرانی که به خطه شمال سفر می‌کنند از سوغاتی‌های این شهرها به شهر خودشان می‌برند. آستارا نیز از این قاعده مستثنی نیست و سوغات‌های معروفی دارد که در ایران منحصربه‌فرد هستند.

 

برنج

یکی از اصلی‌ترین سوغات‌های شمال کشور که در اکثر شهرهای این خطه کشت می‌شود برنج است. برنج ایرانی به کیفیت بالا معروف است و در ناحیه آستارا نیز برنج هاشمی کشت می‌شود که طعم و عطر باورنکردنی دارد. اگر در بازار این شهر قدم بزنید مغازه‌های زیادی را می‌بینید که برنج‌هاشمی می‌فروشند.

 

سوغاتی‌های خوردنی آستارا


بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری آستارا  


برنج هاشمی سوقات آستارا در زمین‌های سرشار از مواد مغذی رشد می‌کند و هر خاکی برای کشت آن مناسب نیست. این برنج جز خوش‌پخت‌ترین برنج‌های ایرانی است که دانه‌هایی بلندتر از سایر انواع برنج‌ها با رنگ سفید مایل به کرمی دارد. این برنج سه نوع برنج عطری (برنج سفید)، برنج قهوه‌ای و برنج دودی دارد.

 

عسل

شهرستان آستارا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آستارا در استان گیلان است. شهر آستارا به گردنه حیران و جنگل‌های آن بسیار نزدیک است. در این منطقه پرورش زنبور عسل و فروش عسل رونق دارد. زنبورها با گردش در دل طبیعت در فصل‌های مختلف، با استفاده از گیاهان و گل‌های طبیعی عسل تولید می‌کنند. یکی از سوغاتی‌های آستارا که در سطح شهر دیده‌ایم شود عسل طبیعی است که علاوه بر خاصیت غذایی خاصیت درمانی نیز دارد.

 

ترشی

ترشی‌های شهرهای شمالی معروف‌اند. در خطه شمال به دلیل رطوبت بالای هوا، استفاده از ترشی در کنار غذا یکی از سنت‌های بسیار قدیمی محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین سوغات‌های آستارا نیز ترشی است. در این شهر ترشی‌هایی مثل لیته، بادمجان ترشی و سیرترشی به کرات دیده می‌شوند که در کنار غذاهای سنتی این شهر مثل ماهی کباب، لونگی مرغ و ماهی، آش دوغ، بورانی پلو و مسما و غذاهای دیگر خورده می‌شود.

 

نان فطیر (شور چرگی)

نان فطیر یکی از نان‌های محلی و سوغات آستارا است که ظاهری شبیه پیراشکی دارد و درون آن با موادی مثل حلوا قرار پر می‌شود. نان فطیر با استفاده از آرد، کره، ماست، تخم مرغ، شکر، زعفران، شیر و خمیرمایه تهیه می‌شود. این نان به‌عنوان میان وعده استفاده می‌شود. پختن این نان رسم دیرینه‌ای در بین مردم آستارا است. بااین‌حال این روزها نوع سنتی نان فطیر کمتر دیده می‌شود و گردشگران می‌توانند آن را از قنادی‌ها هم تهیه کنند.

 

نان فطیر (شور چرگی) آستارا

 

ماهی

هر جا دریا باشد ماهی هم هست. آستارا هم مثل سایر شهرهای ساحلی صید ماهی دارد و بازار ماهی‌فروشان آن از معروف‌ترین قسمت‌های شهر است. بخصوص ماهی سفید که از معروف‌ترین ماهی‌های آستاراست. بازار ماهی‌فروشان در ورودی شهر قرار دارد و هر روز صیادان صید روزانه خود را در این بازار به فروش می‌گذارند. مسافران هم می‌توانند ماهی این شهر را به‌عنوان یک وعده غذایی لذیذ در نظر بگیرند و هم با خودشان به شهرشان ببرند. برای این کار می‌توانند از یخچال‌های یونولیتی و یخ استفاده کنند. به‌این‌ترتیب ماهی تا ساعت‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند.

 

صنایع دستی آستارا

مردم آستارا مردم هنرمندی هستند و این شهر، صنایع دستی مختلفی دارد که ریشه در فرهنگ زندگی مردم این خطه و رابطه تنگاتنگ آن‌ها با طبیعت دارد. مردم آستارا از هدایایی که طبیعت به آن‌ها می‌دهد مثل چوب، خاک، پشم حیوانات و گیاهان مختلف محصولاتی برای تسهیل زندگی روزمره خود تولید می‌کنند.

 

حصیر بافی

تقریبا در همه ایران هنر حصیربافی وجود دارد و مردم با توجه به پوشش گیاهی آن منطقه حصیرهای مختلفی درست می‌کنند. در آستارا نیز حصیربافی یکی از اصیل‌ترین هنرهای مردم است. حصیرهای آستارا با استفاده از الیاف گیاهانی که در طبیعت این شهر می‌روید نظیر ساقه برنج (کلوش) و ساقه نی‌ها و گیاهان خودروی اطراف مرداب‌ها درست می‌شوند. برخی از این الیاف را رنگ‌آمیزی می‌کنند و حصیرهای رنگی می‌سازند یا برای تزیین به صورت تکه‌های رنگی در حصیرهای بی‌رنگ بکار می‌برند. این روزها مصنوعات حصیری شهر آستارا تنوع زیادی پیدا کرده مثل سبد، کلاه، بادبزن، لوازم تزیینی و غیره. مسافران آستارا با قدم زدن در شهر، هنر حصیربافی را همه‌جا مشاهده می‌کنند.

 

سفالگری

سفالگری با خاک رس انجام می‌شود و خاک رس در آستارا در مناطق مختلف وجود دارد. این هنر یکی از هنرهای اصیل آستاراست که از هزاران سال پیش در این خطه وجود داشت است. ظرف‌های سفالی این ناحیه زیبایی منحصربه‌فردی دارند که برخی از آن‌ها را برای تزیین منزل و برخی ظروف را برای مصرف روزمره درست می‌کنند.

 

سفالگری

 

گلیم بافی

یکی از مراکز گلیم بافی در کشور ما روستای عنبران است که در شهر آستارا واقع شده است. این روستا به‌عنوان روستای ملی گلیم بافی ایران ثبت شده است. گلیم‌های آستارا با استفاده از پشم گوسفند و بز بافته می‌شوند و نقش‌های ساده و درعین‌حال رنگارنگی دارند که به صورت ذهنی بافته می‌شوند. از این گلیم‌ها برای تزیین دیوار، زیرانداز، پادری، روی مبل و غیره استفاده می‌شود. شغل بسیاری از مردم آستارا و روستاهای اطراف آن گلیم بافی است و از این راه امرارمعاش می‌کنند.

 

لاک تراشی

زندگی مردم آستارا با چوب و جنگل گره خورده است و آن‌ها شناخت خوبی از انواع چوب‌های جنگلی دارند. تا چند دهه قبل که شهرهای گیلان با هم ارتباط جاده‌ای زیادی نداشتند مردم از چوب درخت‌ها برای تهیه وسایل زندگی استفاده می‌کردند. هنر لاک تراشی حاصل تراش دستی چوب‌های جنگلی مثل افرا و شمشاد و هنر ابداعی جنگل‌نشینان است. این هنر امروزه نسبت به قدیم کمرنگ‌تر شده است اما هنوز هم ظروف چوبی که گاهی روی آن‌ها طرح‌هایی حکاکی شده است دیده می‌شوند. این هنر یکی از هنرهای ثبت شده در یونسکو است.

 

سوغات آستارا را از کجا بخریم؟

معروف‌ترین بازارهای آستارا، بازارهای ساحلی هستند که از اواخر دهه 60 در این شهر ایجاد شده‌اند و قدیم‌تر به آن بازار روسی می‌گفتند. اوایل تأسیس این بازار، روس‌ها محصولات خود را در آن به فروش می‌رساندند اما این روزها علاوه بر اجناس روسی اجناس سایر کشورها نیز در آن دیده می‌شود. به‌همین‌دلیل دیگر با نام بازار روسی شناخته نمی‌شود. این بازار ساحلی و مرکز خریدهایی که اطراف آن هستند مرکز خرید سوغات آستارا و پوشاک، کیف، کفش و غیره هستند. شهرت این بازارها آنقدر زیاد است که تا مدت‌ها آستارا به‌عنوان یک شهر تجاری شناخته می‌شد.

 

شهر آستارا مرکز خرید و بازارهای مختلفی برای خرید سوغاتی دارد. از معروف‌ترین مراکز خرید آستارا می‌توان به مرکز تجاری لوندویل اشاره کرد که در نزدیکی روستای کوته کومه و آبشار لاتون قرار یعنی در دل طبیعت قرار گرفته است. این مرکز خرید از پاساژهای لوکس شهر آستاراست اما اجناس با همه طیف قیمت در آن وجود دارد.

 

سوغات آستارا را از کجا بخریم؟

 

بازارهای نور که مجموعه چند پاساژ سرپوشیده است مرکز خرید کالاهای وارداتی کشورهایی مثل ترکیه، روسیه، اوکراین و چین هستند. قیمت اجناس نیز مناسب است و به‌همین‌دلیل یکی از پررونق‌ترین مراکز تجاری آستارا برای خرید سوغاتی محسوب می‌شود. پاساژ ولیعصر نیز مرکز خرید سوغاتی‌های مختلف خارجی است. بیشتر اجناس این بازار از ترکیه، اندونزی و ویتنام وارد می‌شود و تنوع آن‌ها بسیار بالاست.

اگر قصد سفر به شهر زیبای آستارا را دارید می توانید هتل های آستارا را مانند هتل اسپیناس آستارا و هتل پارلا آستارا را با قیمت مناسب از رهی نو رزرو کنید.

جمع‌بندی

آستارا از معروف‌ترین شهرهای شمال کشور و یکی از مراکز گردشگری است. این شهر مرزی که از شهرهای استان گیلان است دارای سوغاتی‌های مختلف خوراکی و صنایع دستی است. علاوه بر آن در مراکز خرید آستارا می‌توان اجناس وارداتی با قیمت مناسب نیز پیدا کرد. این شهر از دیرباز به بازارهای خود معروف بوده است بنابراین می‌توان سوغاتی‌های خوبی از این شهر به شهرهای دیگر برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
kamran ghazikia ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

با سلام من قبلا امده ام بسیار عالی و خوش گذشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۲/۲۳

کامران عزیز ممنون از ثبت نظرتون خوشحالیم که خاطره خوبی داشتید

نسیمی ۱۴۰۲/۸/۱

آستارای دوست داشتنی با طبیعت جذاب گردنه حیران البته خیلی مهم کدوم فصل برید وقتی همه جه سرسبز باشه بسیار زیباست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

نسیمی عزیز امیدورایم بهترین سفرها رو در پیش داشته باشید و از پیشنهاد و راهنماییتون سپاسگزاریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...