رَهی نو

جاذبه های گردشگری طبس

لیست دیدنی های طبس

طبس یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی است که دیدنی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است. به واسطه اقلیم بیابانی و خاص، جاذبه ‌های گردشگری طبس به‌ویژه دیدنی‌های طبیعی آن بسیار متفاوت و مسحورکننده‌ است. بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، آن را به یک بهشت بی‌نظیر توصیف می‌کنند. طبس به " عروس کویر ایران" شهرت دارد و یکی از شهرهای منحصر به فردی است که حتما باید یک بار به آن سفر کنید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی طبس می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

بهترین دیدنی های طبس

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری طبس در بین گردشگران ایرانی و خارجی، محبوبیت زیادی دارند. در ادامه با این جاذبه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

کاروانسرای کلمرد

کاروانسرای کلمرد یکی از جاذبه های گردشگری طبس است که در جاده قدیم یزد قرار گرفته و تا مرکز شهر 87 کیلومتر فاصله دارد. جاده قدیم طبس به یزد، جاده‌ای کم تردد است که ساختمان باشکوه این کاروانسرا در آن خودنمایی می‌کند. کاروانسرای کلمرد دارای دو در ورودی است که ایوان‌های کوچکی در کنار آن‌ها تعبیه شده است. در پایین این ایوانچه‌ها چندین افساربند وجود دارد تا مهمانان کاروانسرا بتوانند حیوانات خود را به آن‌ها ببندند.

 

جاهای دیدنی طبس

 

این کاروانسرا دارای دو ساختمان قدیم و جدید است که عمر ساختمان قدیمی 200 سال و عمر ساختمان جدید 100 سال تخمین زده می‌شود. در بازدید از کاروانسرای کلمرد می‌توانید با سفارش غذاهای سنتی از خودتان پذیرایی کنید. همچنین می‌توانید در سوئیت‌های آن ساکن شوید و برای خودتان دمنوش و چای درست کنید.

 

ارگ طبس

ارگ طبس یا کهن دژ یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری طبس به شمار می‌آید. این دژ در گذشته میزبان افراد مهمی از جمله ناصرخسرو بوده و رویدادهای تاریخی مهمی را به خود دیده است. ارگ طبس بیش از هزار سال قدمت دارد و گرچه به دلیل فرسایش و زلزله امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است، اما بازدید از آن می‌تواند برایتان جالب و هیجان‌انگیز باشد. ارگ طبس در خیابان واعظ طبسی قرار دارد و همه روزه می‌توانید از آن بازدید کنید.

 

سد شاه عباسی

سد شاه عباسی یا طاق شاه عباسی، حدودا 60 متر ارتفاع دارد و به عنوان قدیمی‌ترین سد قوسی جهان شناخته می‌شود. برای بازدید از این سد باید به روستای خرو بروید. هدف از ساخت سد شاه عباسی، مهار کردن بارش‌های فصلی بوده است تا هنگام بارش‌های شدید، آسیبی به شهر وارد نشود. این سد با وجود ضخامت کم دیواره‌هایش، بسیار مستحکم است و یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانی به حساب می‌آید. سد شاه عباسی با صخره‌هایی از جنس آهک محاصره شده است که بسیار زیبا و جالب هستند و شما می‌توانید در این مکان، عکس‌های جالبی بگیرید.

 

قلعه اسماعیلیان

قلعه اسماعیلیان یکی دیگر از قلعه‌های متعلق به پیروان فرقه اسماعیلیه و از جاهای دیدنی طبس محسوب می‌شود. این قلعه از زمان سلطنت سلجوقیان به یادگار مانده است. قلعه اسماعیلیان درمیان کوه‌های اطراف طبس ساخته شده و برای رسیدن به آن باید به روستای خراوان بروید. این قلعه به گونه‌ای ساخته شده است که آب حاصل از بارش برف و باران به راحتی به وارد آن شده و به مخازن مخصوص جمع‌آوری آب ریخته شود.

 

هنگامی که در خارج از قلعه هستید و به آن نگاه می‌کنید، متوجه یک شیب ملایم می‌شوید. زمانی که از کوه بالا می‌روید، این شیب را احساس نمی‌کنید. معماری مرموز این بنا باعث شده است تا قلعه بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم سالم باشد.

 

غار حلوان

غار حلوان یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین غارهای کشور به حساب می‌آید. برای رسیدن به غار حلوان باید 75 کیلومتر از سمت شمال غرب طبس رانندگی کنید تا به روستای حلوان برسید. پس از طی کردن 15 کیلومتر جاده خاکی به غار می‌رسید. بازدید از درون غار به راحتی امکان‌پذیر است؛ اما در برخی مسیرها باید از طناب استفاده کنید. باستان شناسان زمان پیدایش این غار را 160 میلیون سال پیش و در دوره ژوراسیک تخمین می‌زنند. آن‌ها معتقد هستند که حیوانات درنده در این غار سکونت داشته‌اند.

 

جاذبه های گردشگری طبس

 

چشمه آبگرم مرتضی علی طبس

اگر دوست دارید کمی از آب و هوای گرم کویری فاصله بگیرید، بهتر است حتما سری به چشمه آبگرم مرتضی علی در روستای خرو بزنید. این چشمه در میان صخره‌های بلندقامت قرار گرفته و شما پس از اندکی پیاده‌روی به آن می‌رسید. یکی از عجایب این چشمه، وجود آب گرم و سرد در کنار یکدیگر است. این چشمه، چندین سرچشمه دارد که برخی از آن‌ها دارای آب گرم و برخی دیگر دارای آب سرد هستند. به همین دلیل در برخی مواقع آب بخش‌های مختلف آن درجه

 

کال نمک

کال نمک یکی از زیباترین جاذبه ‌های گردشگری طبس به شمار می‌آید که در 20 کیلومتری شمال غرب شهر قرار گرفته است. کال نمک زمینی هموار در نزدیکی کویر است که روی آن بلورهای سفید نمک تشکیل شده است. این بلورها که با گذر زمان تشکیل شده‌اند، شکل‌های جالبی دارند و از فاصله دور همانند تخم مرغ‌هایی به نظر می‌رسند که روی هم چیده شده‌اند.

 

کال جنی

کال به معنای دره یا مسیری است که توسط جریان آب ایجاد شده و به دلیل اینکه ساکنان روستاها از این مکان وحشت داشتند، لقب جنی را به کال اضافه کردند. هنگام وزش باد و عبور آن از میان پیج و خم دره، صداهای عجیبی به گوش می‌رسد. بومیان محلی در گذشته تصور می‌کردند که ارواج جن‌ها در این دره زندگی می‌کنند. دره اسرارآمیز کال جنی با شهر طبس 35 کیلومتر فاصله دارد و باستان شناسان زمان پیدایش آن را دوره ساسانیان می‌دانند. این دره هنگام طلوع و غروب آفتاب، زیبایی خاص دارد و شما می‌توانید عکس‌های هنری و جالبی از آن بگیرید.

 

جمع بندی

در این مقاله با بهترین دیدنی های طبس آشنا شدیم. این شهر کویری مقصد اصلی بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است که می‌خواهند به مقصدی متفاوت سفر کنند. اگر شما هم قصد دارید به طبس سفر کنید اما به آب و هوای بیابانی و گرم و خشک عادت ندارید، توصیه می‌شود فصل پاییز یا زمستان را برای سفرتان انتخاب کنید. اگر می‌خواهید علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، با فرهنگ مردم محلی طبس نیز آشنا شوید، بهتر است در ایام نوروز به این شهر سفر کنید تا جشنواره‌ها و برگزاری رسوم و بازی‌های محلی را از نزدیک مشاهده کنید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...