رَهی نو

معرفی جاهای دیدنی مازندران + آدرس و تصویر

تعداد بازدید: ۱۴۳۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

مازندران از استان‌های زیبای کشورمان است که در طول سال، مردم زیادی از تمام نقاط ایران به آنجا سفر می‌کنند. جاهای دیدنی مازندران تنوع زیادی دارد و شما می‌توانید در هر بار سفر به این استان، به دیدن یکی از جاذبه‌های گردشگری مازندران بروید. از جنگل گرفته تا آبشار، از دریاچه تا پارک و روستاها و مناطق زیبا در دل مازندران، هر انسان طبیعت‌‌ دوستی را به سمت خود می‌کشد.


اگر شما هم قصد سفر به این استان شمالی را دارید و با مقاصد گردشگری مازندران زیاد آشنا نیستید اما تمایل به طبیعت‌گردی دارید، همراه ما باشید. در این مقاله از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف مازندران سخن گفته‌ و آدرس آن‌ها را نوشته‌ایم. هنگام سفر، می‌توانید به کمک این مقاله، از جاهای دیدنی مازندران لذت ببرید.


رزرو هتل های 4 ستاره مازندران با بیشترین تخفیف


مشهورترین جاهای دیدنی مازندران

برخی مناطق و جاذبه‌های گردشگری مازندران بسیار مشهور هستند و بهتر است هنگام سفر به مازندران، حتماً به دیدن این مکان‌ها بروید. چند مورد از این مکان‌ها را در ادامه بخوانید.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی

این پارک یکی از پارک‌های بزرگ و زیبا با پوشش گیاهی انبوه است که دومین پارک مازندران از نظر مساحتی محسوب می‌شود. از امکانات رفاهی این پارک می‌توان، سوئیت، سرویس بهداشتی، کافه و رستوران، سکوی آلاچیق و محل بازی کودکان را نام برد.
 

پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی

 

آدرس: مازندران، 16 کیلومتری شهر آمل، جاده هراز، منطقه رزکه، نرسیده به ییلاق پرن

 

دشت ناز

منطقه حفاظت شده دشت ناز، میزبان گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. اما دلیل حفاظت آن، گونه‌ای نادر از گوزن‌ها به نام گوزن زرد است. آب‌وهوای این دشت بسیار مطلوب بوده و بیش‌تر اوقات شاهد بارندگی است. در اطراف آن اقامتگاه‌هایی برای استراحت و تفریح گردشگران این منطقه ساخته شده است و امکانات مختلفی دارند.

 

آدرس: مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریار‌کنده، پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز 

 

کاخ سلطنتی رامسر

این کاخ به دستور رضاشاه، در میان باغی به مساحت 6000 متر ساخته شده است. درخت مرکبات و گیاهان تزئینی مختلف در باغ این قصر کاشته شده و منظره باغ را به محلی جذاب و دیدنی تبدیل کرده است. حوض حیاط آن ماهی‌های رنگارنگ قشنگی دارد و داخل کاخ با وسایل و دکور‌های خاصی چیده شده است.

 

آدرس: مازندران، شهرستان ساری، میدان انقلاب، خیابان رجایی

 

آبشار شاهان دشت لاریجان

این آبشار در روستای شاهان آمل قرار دارد. آبشار شاهان پرآب و عظیم، در سمت جنوبی رودخانه هراز قرار گرفته است که از روی کوهی هرمی شکل به سمت پایین و روستای شاهان دشت سرازیر می‌شود.

 

آدرس:  مازندران، ۶۵ کیلومتری آمل، بخش لاریجان، روستای شاهان دشت

 

پارک جنگلی سی‌سنگان

یکی از مشهورترین پارک‌های جنگلی ایران سی‌سنگان است. قرارگرفتن در کنار دریا به‌صورت گسترده، امکانات تفریحی و رفاهی و پوشش گیاهی خاص و انبوه، پارک جنگلی سی سنگان را به محلی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است.

 

آدرس: مازندران، 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور

 

امامزاده ابراهیم

دلیل محبوبیت امامزاده ابراهیم آمل این است که یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در آن دفن شده است و محلی تاریخی و مذهبی به‌حساب می‌آید. شکل ظاهری بنای بلند و کلیسا مانندش از دور، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

جاذبه های گردشگری مازندران

 

آدرس: مازندران، آمل، خیابان طالب آملی

 

جنگل و آبشار پلنگ دره

جنگل زیبای پلنگ دره در نزدیکی شیرگاه در سوادکوه قرار دارد و آبشار زیبایی به ارتفاع 8 متر در وسط جنگل سرازیر است. صدای آبشار و پوشش خزه‌ای اطراف آن، صحنه زیبایی را خلق کرده که حضور در جنگل و تماشای آبشار، لحظات خوبی را برای شما به یادگار می‌گذارد.

 

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، شرق شهر شیرگاه

 

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله یکی از جاهای دیدنی مازندران است که به بهشت پرندگان هم شهرت یافته است. این تالاب پناهگاه پرندگان مختلفی از سراسر دنیا است. تالاب میانکاله جاذبه‌های چندگانه مثل ساحل میانکاله و غروب زیبای آفتاب، دشت و چراگاه‌های سرسبز و شنزارهای زیبا را دارد که تالاب را محلی برای تماشا و لذت بردن مسافران و گردشگران کرده است.

 

آدرس: مازندران، 45 کیلومتری بهشهر

 

کاخ صفی آباد

از بناهای تاریخی مازندران، کاخ صفی آباد بهشهر است که به دستور شاه‌عباس اول ساخته شده است. این کاخ در میان باغ و در ارتفاع ساخته شده و ارتفاع آن به‌اندازه‌ای است که می‌توان از آنجا بندر ترکمن و بندر گز را مشاهده کرد.

 

آدرس: مازندران، چالوس، ابتدای بلوار نمک‌آبرود

 

پارک نیلوفر آبی ساری

نیلوفرهای آبی به رنگ صورتی، 2 هکتار از مساحت پارک، بر روی حوضچه‌های پارک را پوشش داده‌اند. این پارک شامل امکاناتی مانند: قایق، آلاچیق، سوپرمارکت، رستوران، سرویس بهداشتی و محل بازی کودکان بوده و پارک را به محلی برای تفریح و استراحت گردشگران تبدیل کرده است.

 

آدرس: مازندران، ساری، کیلومتر 2 ساری به نکاء، روستای آبندانسر

 

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مازندران

جاذبه‌های گردشگری مازندران تعداد زیادی دارد. بعضی از آن‌ها طبیعی است و بعضی مانند پارک‌ها ساخته دست بشر هستند. دیدن و گردش در آن‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و لحظات شاد و لذت‌بخشی را برای آن‌ها ثبت می‌کند. این جاذبه‌های زیبا عبارت‌اند از:

 

دریاچه چورت

دریاچه چورت که نام دیگر آن میانشه است، در میان جنگل‌های انبوه مازندران و نزدیکی روستای چورت قرار دارد. با آنکه وسعت دریاچه زیاد نیست، اما طبیعت بکر آن و مه غلیظ صبحگاهی با صدای پرندگان خوش‌آواز محل مناسبی برای طبیعت‌گردی به شمار می‌آید.


بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های مازندران + آدرس و عکس


جاهای دیدنی مازندران

 

آدرس: مازندران، حدفاصل ساری تا کیاسر، بخش چهاردانگه، 10 کیلومتری روستای چورت

 

جنگل راش سگنده

زیباترین جنگل راش ایران، جنگل راش سگنده است. البته درختان بلوط و سرو هم در این جنگل وجود دارد. در جنگل راش می‌توانید به کوهنوردی، پیاده‌روی، جنگل‌گردی و کمپینگ بپردازید و اوقات خوشی را سپری کنید.

آدرس: مازندران، 50 کیلومتری شیرگاه، روستای سنگده

 

تله‌کابین رامسر

بر بالای قله 800 متری ایلمیلی، خط تله‌کابینی وجود دارد که از میان جنگل‌های زیبا و سرسبز شمال کشور عبور می‌کند. همچنین از آن ارتفاع می‌توانید دریای خزر، چابکسر و رامسر را مشاهده کنید.

 

آدرس: مازندران ، کیلومتر ۵ غرب رامسر

 

باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر

این مجموعه تاریخی از باغ‌های دوره صفوی ایران است که سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. این باغ در دامنه‌های رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و وسعت آن به 500 هکتار می‌رسد و شامل: باغ، دریاچه، حمام و ... است.

 

آدرس: مازندران، 9 کیلومتری شهرستان بهشه

 

چشمه باداب سورت

چشمه‌های رنگی باداب سورت، دومین اثر طبیعی ملی، بعد از کوه دماوند است. رنگ این چشمه‌ها نارنجی است و دلیل آن غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن است. کنار این چشمه‌ها پر از درختچه‌های زرشک وحشی است و چندین چشمه آب با رنگ، بو، مزه و حجم متفاوتی در آنجا قرار دارد

 

آدرس: مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

 

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت کلاردشت که یکی از 10 دریاچه شیرین ایران است،‌محیطی برای زندگی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. تفریحاتی مانند: قایق‌سواری، شنا، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، جذابیت این دریاچه را دوچندان کرده است. آب‌وهوای مطبوع، منظره سبز و زیبا و طبیعت بکر دریاچه ولشت، محل مناسبی برای تفریح و گشت‌وگذار مسافرین و گردشگران است

 

آدرس: مازندران، جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد

 

قله دماوند

فکر می‌کنم دیو سپید پای دربند را هر ایرانی اصیل می‌شناسد. کوه دماند نخستین اثر طبیعی و ملی ایران بوده که از دیرباز نماد شکوه و عظمت برای ایرانیان است. هوای آن در نوک و نزدیکی‌های قله مخصوصاً زمستان بسیار سرد می‌شود. ولی دامنه‌های آن آب‌وهوای خوب و مطبوعی دارد و طبیعت آن محل مناسبی برای کمپ و پیک‌نیک است.

 

آدرس: مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان

 

جنگل‌های دوهزار و سه هزار

جنگل‌های دوهزار و سه هزار از زیباترین و برجسته‌ترین جاهای دیدنی مازندران هستند. جاده مشرف به جنگل‌های دوهزار از میان جنگل‌های انبوه، چشمه‌های آب‌معدنی و آبشار و رودخانه‌های خروشان عبور می‌کند و به جنگل‌های سه هزار می‌رسد. در انتهای این جنگل‌ها هم می‌توانید به زیباترین ییلاقات و طبیعت پوشیده از علف و چمنزار برسید.

 

آدرس: مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، منطقه دوهزار

 

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی یکی دیگر از مقاصد گردشگری مازندران است که بر روی رودخانه دودانگه ساخته شده است. چشم‌انداز اطراف این سد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و محل مناسبی برای اتراق آن‌ها است. در بهار و تابستان می‌توانید به این مکان رفته و از تفریحات آبی و ماهیگیری در آنجا استفاده کنید.
 

سد سلیمان تنگه

 

آدرس: مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال

 

دریاچه شورمست آلاشت

دریاچه شورمست سوادکوه یکی از شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعت است. طبیعت زیبای آن در میان جنگل‌های انبوه توسکا، روح انسان را نوازش می‌دهد و موجب آرامش او می‌شود. علاوه بر خود دریاچه می‌توان از جاذبه‌های اطراف آن، مانند: غار اسپهند خورشید، قلعه کنگلو، جنگل ارفع ده، قایق‌سواری در دریاچه، پیاده‌روی در طبیعت و جنگل، دوچرخه‌سواری در مسیر دریاچه و اسب‌سواری با کرایه اسب از مردم محلی بهره‌مند شد.

 

آدرس: مازندران، جاده فیروزکوه – قائم ‌شهر، سوادکوه، پل سفید، دریاچه شورمست

 

جنگل‌های دالخانی

جنگل‌ های دالخانی رامسر به‌خاطر زیبایی بی‌نظیر خود لقب دالان بهشت را به خود اختصاص داده‌اند. در سفر به این جنگل‌ها، از میان تونلی رؤیایی از درختان بلند و انبوه و هوای مطبوع و مه‌آلود عبور می‌کنید. علاوه بر جلوه زیبای خود جنگل، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، آبشار و دریای ابر از جاذبه‌های مختلف این جنگل‌ها است.

 

آدرس: مازندران، شهرستان رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

روستاهای ییلاقی مازندران

بعد از معرفی جاذبه‌ها و مناطق گردشگری مازندران، نوبت به معرفی روستاهای ییلاقی آن می‌رسد. روستاهای مازندران جزء جاذبه‌های گردشگری مازندران به شمار می‌آیند و توصیه می‌کنیم حتماً به دیدن این روستاها بروید. برای آشنایی با این روستاها چند مورد از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

 

روستای فیلبند

روستای فیلبند که در شرق مازندران قرار دارد، به تهران نزدیک بوده و مقصد گردشگری بسیاری از مردم از جمله پایتخت‌نشینان است. با سفر به روستای مرتفع فیلبند، می‌توانید به بالای ابرها سفر کنید و منطقه رؤیایی را مشاهده کنید.
آدرس: مازندران، 20 کیلومتری آمل، توابع خوشرود

 

جواهرده

روستای ییلاقی جواهر ده که چیزی از زیبایی کم ندارد، شامل کوه، دشت، درختان درهم‌تنیده و آسمان زیبای ابری است. آب‌وهوای این ده سرد و کوهستانی است و در هر فصلی از سال زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد. پوشش گیاهی این روستا هیرکانی است و قدمت آن به زمان دایناسورها روی زمین برمی‌گردد.
آدرس: مازندران، شهر رامسر، سه راه فلسطین، جاده جواهرده

 

روستای مازیچال

این روستا از ییلاقات اطراف کلاردشت محسوب می‌شود. روستای مازیچال به دلیل نزدیکی و ارتفاع از دریا، شاهد پدیده اقیانوس ابری است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.
آدرس: مازندران، نزدیک کلاردشت، 48 کیلومتری چالوس

 

روستای کندلوس نوشهر

کندلوس از دیگر روستاهای ییلاقی مازندران در شهرستان نوشهر است که خانه‌های چوبی و قدیمی و منظره زیبایی دارد. از روستای خوش‌آب‌وهوای دامنه‌های البرز است که در منطقه کجور قرار دارد. اهالی روستا با بافتن جاجیم، جوراب، لباس پشمی و دستکش و ساخت آلات موسیقی مانند نی، دهل و سرنا و فروش آن‌ها به گردشگران درآمدزایی می‌کنند و مردم پرتلاشی هستند.
 

روستای کندلوس نوشهر

 

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

 

روستای لاویج

روستای لاویج در شهرستان نور و چمستان مازندران و دامنه‌های سرسبز البرز قرار دارد. آبشار، جنگل، کوهستان و چشمه‌های آب گرم از امکانات طبیعی و گردشگری این روستا شمرده می‌شود. وجود چشمه‌های خروشان به زندگی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه تداوم بخشیده است.

 

آدرس: مازندران، 18 کیلومتری جنوب چمستان

 

روستای جنت

روستای جنت مازندران که به پایتخت تولید گل گاوزبان ایران معروف است، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مازندران شمرده می‌شود. برای رسیدن به این روستای زیبا باید از جنگل‌های دالخانی عبور کنید که می‌توانید در مسیر از آنجا هم دیدن کنید و به‌اصطلاح با یک تیر، دو نشان بزنید.

 

آدرس: مازندران، شهرستان رامسر،بخش مرکزی، روستای جنت رودبار

 

روستای خوشواش

این روستای ییلاقی که از محل‌های کمتر شناخته از توابع مازندران است،‌ در تابستان آب‌وهوای خوب و دل‌نشینی دارد. بیش‌تر وقت‌ها این روستا در مه و ابر فرومی‌رود و صحنه‌ای مثل خواب و رؤیا برای مردم به جا می‌گذارد. با سفر به این روستا، می‌توانید جنگل‌های انبوه، دره‌های عمیق، مناظری از دریا و شهر را مشاهده کنید.

 

آدرس:  مازندران، ۲۲ کیلومتری شهر آمل، روستای خوشواش

 

جمع‌بندی

استان شمالی مازندران بسیار زیبا است و در هر منطقه‌ای از آن می‌توان به دیدن یک جاذبه طبیعی و یا تفریحی رفت. اما اینکه به کجا بروید بستگی به شما دارد. جاذبه‌های گفته شده در شهرها و مسافت‌های مختلفی واقع شده است و هرکدام زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد که می‌توانید در هر بار سفر به مازندران، به دیدن یکی دوتا از آن‌ها بروید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سرودی ۱۴۰۲/۸/۱۶

دریاچه چورت واقعا زیباست آرام و متین نشسته در میان جنگل

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۷

سرودی عزیز ممنون از بیان زیباتون و ثبت آن در سایت رهی نو

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...