رَهی نو

برج قربان همدان

تعداد بازدید: ۵۵۶۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۶

در سفرتان به همدان و بازدید از جاهای دیدنی همدان می‌خواهیم سری به مکانی بزنیم که کمتر کسی حکایت آن را می‌داند. جایی که با وجود قامت استوارش، خمیدگی‌های دوران را به خود دیده و همچنان سرپا باقی مانده است. با رهی نو همراه باشید تا به برج قربان همدان سر بزنیم.

 

آشنایی با برج تاریخی قربان

از همان دوردست گنبد نوک تیز برج توجه‌تان را جلب می‌کند. روی آن نه اثری از خطوط اسلیمی و گلکاری فیروزه‌ای است و نه آیینه کاری و معماری پیچیده آن، جلب توجه می‌کند. تنها چیزی که باعث می‌شود به سمت این برج کشیده شوید، معماری ساده و گمنام آن است که برجی با این قدمت و اندازه را در دل همدان متولد کرده است. برج چند ضلعی که یادگار قرن هفتم یا هشتم هجری بوده و تنها بازمانده مجموعه‌ای است که شامل کتابخانه، مسجد و خانقاه بود. نامگذاری برج را به حکایت‌های زیادی نسبت دادند. از جمله اینکه گفته در داخل این برج، در مراسمات مختلف شتر قربانی می‌کردند و به همین دلیل قربان نامگذاری شده است. برخی هم می‌گویند دلیل نامگذاری آن از اسم معمار بنا، گرفته شده است. بهترین زمان بازدید از برج در فصل بهار و تابستان است که از ساعت 9 صبح به روی گردشگران باز می‌شود.

 

برج قربان همدان

 

برج قربان همدان کجاست؟

به محله زندها که می‌روید، بین خیابان طالقانی و چهار باغ شهید مدنی، نوک هرم برج، به شما چشمک می‌زند. برج در نزدیکی تپه تاریخی مصلی کنار یک مدرسه قرار گرفته است. در فاصله کمی از برج قربان، آرامگاه بوعلی سینا، مقبره باباطاهر و گنبد علویان قرار گرفته که می‌توانید پس از بازدید از برج، به این مکان‌های تاریخی هم سری بزنید.

هتل های نزدیک برج قربان همدان 

اگر تصمیم گرفتید به همدان سفر کنید و سری هم به برج قربان همدان زدید، بد نیست با 4 هتلی که در نزدیکی آن قرار دارد، آشنا شوید.

 

تاریخچه برج قربان همدان

ماجرای برج از آنجا شروع می‌شود که در زمان حمله افغان‌ها در دوره صفویه، فردی به نام قربان، این برج را سنگر خود قرار داده و علاوه بر خود تمام محله را از شر شورشگران افغان نجات می‌دهد. در داخل بنا، کتیبه یا سنگ نوشته‌ای وجود ندارد که بتوان سال ساخت و معمار آن را به طور دقیق ذکر کرد، اما در داخل برج سنگ قبری وجود دارد که روی آن در انتهای یک جمله عربی تاریخ 1090 هجری قمری را نوشته است. برخی معتقدند این برج مدفن بزرگ همدانی به نام حافظ ابوالعلا همدانی است. اولین بازسازی بنا در سال 1328 ساخته شد. تا چند وقت قبل بنا در داخل منزل مسکونی قرار گرفته بود که بعد از خرید سازمان میراث فرهنگی، برج قربان از حصار منازل اطراف بیرون آمده و آزاد می‌شود و در سال 1354 به ثبت آثار ملی می‌رسد.

 

معماری برج قربان همدان

برج دوازده ضلعی که در مقابل‌تان است، از نمای تمام آجری ساخته شده است. ارتفاع زمین تا پای گنبد دو متر است و از گنبد تا نوک برج، 9 متر فاصله است. عاملی که روی گنبد مخروطی توجه‌تان را جلب می‌کند، چینش آجرها کنار هم به گونه‌ای است که به طرز مهندسانه‌ای کنار هم قرار گرفتند. داخل بنا نیز همانند بیرون، نمای آجری و طاق نماهای ساده دارد، که روی چهار طاق نما، چهار دریچه مشبکی مربعی تعبیه شده که از داخل برج با چوب پوشانده شدند.

 

نغلو‌ها، گنبدها و دریچه‌های نور گیر کاملا به صورت استادانه و زیبایی در معماری بنا به کار رفته است. بنای آجری ما، بر روی پی سنگی قرار گرفته است که در بازسازی که در سال 1329 روی آن انجام گرفتند، به سردابه زیر آن پی بردند. از ضلع شمال غربی بنا، می‌توانید به زیر برج که سردابه‌ای بوده راه پیدا کنید. برخی معتقدند داخل سرداب محل دفن امیران و بزرگان زمان صفویه بوده اما ظاهرا آثاری در اینجا به چشم نمی‌خورد.

 

در ساخت بنا گنبد دو پوش به کار رفته است. پوشش بیرونی بنا به گونه‌ای ساخته شده، که گنبد داخلی از رطوبت در امان بماند. محوطه بیرونی از سنگفرش‌های قدیمی پوشیده شده است و دور تا دور برج را باغچه‌های خالی از گل، احاطه کرده است.

معماری برج قربان همدان

 

در بازدیدتان از این بنای تاریخی دوربین عکاسی را فراموش نکنید. معماری برج به گونه است که عکس‌تان کنار برج نوک تیز قربان، خاطره انگیز خواهد شد. اگر به محوطه اطراف برج بیشتر رسیدگی شود و از آن باغچه‌های خشک شده، درختان و گیاهان تازه روییده شود، این برج به یکی از شلوغ‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان تبدیل می‌شود. هر چند که در تابستان، همچنان علاقه مندان زیادی را دور خود جمع می‌کند. بعد از بازدید از برج می‌توانید به میدان مدیسان در نزدیکی این مکان رفته و روزتان را با آبشار و مناظر طبیعی حوالی آن، به یادماندنی کنید. فراموش نکنید که در سفرتان به همدان، حتما برج قربان را در لیست مکان‌های دیدنی همدان قرار دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محمد ۱۴۰۲/۴/۲۸

برج زیبایی است به نظرم عکس یادگاری اینجا ماندگار است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۹

محمد عزیز خوشحالیم که از این اثر زیبا بهره بردید موفق و پیروز باشید

فریبا ۱۴۰۲/۴/۱۳

معماری ظریف و زیبایی داره واقعا و به قول شما عکس کنار این برج هم جذاب و تاریخی میشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۴

فریبا جان خیلی هم عالی از بیان نظرتون در این سایت سپاسگزاریم سفرهای خوبی در پیش داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...