رَهی نو

باغ موزه هنر ایرانی

تعداد بازدید: ۲۴۴۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

باغ موزه هنر ایرانی یکی از موزه های تهران است که شاید تا به‌حال نام باغ موزه هنر ایرانی را شنیده باشید، اما شاید هنوز با شگفتی‌های درون این موزه آشنا نشده باشید و ندانید که دنیای درون آن چقدر زیبا و جذاب است. امروز با هم سری به این موزه می‌زنیم و درباره آن بیشتر می‌دانیم. باغ موزه هنر ایرانی با متراژی کمتر از یک هکتار در منطقه الهیه تهران واقع شده است و از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است. این بنا با تعمیراتی که از سال 1384 در آن شروع شده است در تاریخ 1386 با تغییر کاربری تبدیل به باغ موزه هنر ایرانی شد. قسمت‌های فعلی باغ عبارت است از: نگارخانه، پخش فیلم، کارگاه‌های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و ارائه آثار حجمی مجسمه سازان ایران. باغ موزه هنر ایرانی یکی از آثار هنری شهر تهران است که گنجینه‌هایی از گوشه و کنار کشور را در قلب خود جای داده و به همه معرفی می‌کند. این باغ در سال 1384 مورد بازسازی قرار گرفت و درهای خود را به سوی علاقمندان باز کرد. از آن روز به بعد این مکان تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری تهران شد و پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی است.

 

سردر موزه هنر ایرانی


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید.


باغ موزه هنرهای ایرانی دارای نمایشگاه، کارگاه‌های هنری، فضای سرسبز و زیبا، مرکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی است. باید یادآور شویم که بهترین و جذاب‌ترین هنر این موزه ماکت‌های اماکن دیدنی و تاریخی ایران زمین است. این ماکت‌ها برای جشن‌های 2500 ساله حکومت شاهنشاهی توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته شدند.

 

این ماکت‌ها شامل معماری ایرانی چهل ستون، هشت بهشت، سی و سه پل، شمس العماره، قره کلیسای آذربایجان، کاروان سرای مهیار، باغ فین کاشان، شوش دانیال، نقش رستم مرودشت و... می‌شوند، اما متاسفانه بعضی از آثار مانند برج آزادی بعلت قرار داشتن در محوطه در حال فرسایش هستند.

 

باغ موزه هنر ایرانی تهران کجاست؟

باغ موزه هنرهای ایرانی محله باغ فردوس در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه دکتر حسابی، پلاک 25 واقع شده است. چند راه برای رسیدن به این موزه وجود دارد. مسیر اول که بسیار راحت بوده، استفاده از خطوط مترو تهران است. برای رفتن به باغ موزه سوار مترو خط یک شوید و به ایستگاه تجریش بروید. بعد از اینکه از مترو خارج شدید، خود را به ضلع جنوب غربی میدان تجریش برسانید. در اینجا می‌توانید سوار تاکسی شوید و بعد از چند دقیقه به موزه خواهید رسید. اما اگر می‌خواهید دل به دریا بزنید و کمی پیاده‌روی کنید. در مسیر از خیابان تجریش دیدن کنید و بعد از 15 دقیقه به کوچه دکتر حسابی خواهید رسید و خود را در مقابل کوچه دکتر حسابی خواهید یافت. برای مشاهده نقشه مترو تهران کلیک کنید.

 

باغ موزه هنر ایرانی

 

روش دیگر استفاده اتوبوس است که می‌توانید از خطوط اتوبوس به مقصد میدان تجریش استفاده کنید. آخرین روش نیز استفاده از خودروی شخصی است که از میدان ولیعصر می‌توانید به پارک وی بروید و بعد از آن خود را به خیابان فرشته برسانید و از خیابان بوسنی و هرزگوین به باغ موزه بروید.

 

ساعت بازدید باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی همه روزه بجز ایام سوگواری برای بازدید عموم است. این موزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب پذیرای مهمانان و علاقمندان به آثار هنر است. در روزهای تعطیل نیز از ساعت 8:30 صبح تا 10:30 باز خواهد بود. 

 

پلان باغ موزه هنر ایرانی تهران

ساخت این باغ موزه به سال 1310 بازمی‌گردد. در دوران رضا شاه یک طرح برای ساخت موزه داده شد که اصلا شباهتی با طرح امروزی باغ ندارد. در ابتدا این باغ موزه متعلق به همسر یکی از ارتشیان در زمان رضا شاه بود که بعد از انقلاب تبدیل به یک پارک عمومی شد. این باغ موزه بعد از انقلاب در دست صدا و سیما قرار گرفت و بعد از چند سال به باغ موزه تبدیل شد.

 

موزه هنر ایرانی

 

دیوارهای کاهگلی و عمارت آجری با دیوارهای قطور بسیار زیبا هستند. در اصل محیط باغ الهامی از فین کاشان است. در این مکان قنات وجود دارد و با ساخت حوضچه‌ها و آبراه‌ها آن را تبدیل به یک باغ ایرانی کردند. نه تنها فضای باغ، بلکه گالری نیز با به تصویر کشیدن آثار مطرح هنرمندان به زیبایی مجموعه کمک می‌کند.

 

ماکت‌های این مجموعه از جنس بتون هستند و پنجره‌ها با زرین و پلی استر تزئین شده‌اند. بعضی از ماکت‌ها مانند هشت بهشت و شمس العماره با رنگ روغن ایجاد شدند.

 

ماکت های باغ موزه هنر ایرانی

بهترین زمان بازدید از باغ موزه هنر ایرانی الهیه

همانطور که گفته شد بخشی از موزه در فضای باغ قرار دارد و مکانی مناسب برای گشت و گذار است. پس بهترین زمان برای بازدید از آثار موزه فصل بهار و اواخر تابستان است که نه سرما و نه گرمای هوا برای شما ناراحت کننده شود و بتوانید همه آثار با خیالی راحت تماشا کنید. هر زمانی که قصد بازدید از این مکان را گرفتید، سعی کنید برای چند ساعت وقت آزاد داشته باشید تا که بتوانید از کل مجموعه بازدید کنید.

 

کافه باغ موزه هنر ایرانی

در باغ موزه هنر ایرانی فضای کامل برای بازدید و تفریح ایجاد شده است. کافه‌ای به نام میتا در این مکان ساخته شده که مکانی بسیار دنج و آرام دارد. این کافه فضایی بسیار آرام و دلنشین داشته و در یک فضای بسیار جذاب در محیط باغ می‌توان بهترین نوشیدنی‌های سرد و گرم و خوراک‌ها را میل کرد.

 

کافه باغ موزه هنر ایرانی

 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ملیکا ۱۴۰۲/۲/۱۷

هنر نزد ایرانیان است و بس واقعا در موزه های ایران ثابت میشود

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۷

همره عزیز رهی نو بله همانطور که فرمودید هنر نزد ایرانیان است و بس

مهین ۱۴۰۲/۲/۱۷

کافه باغ موزه هنر ایران چه جای دنج و آرامی به به برای یک قرار عاشقانه جوانان بسیار مناسب است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۷

همره عزیز رهی نو بله دقیقا همین طور هست که گفتید ممنون از ابراز و ثبت نظر زیباتون

فائزه ۱۴۰۲/۲/۱۷

آخی یادش بخیر دوران دبیرستان اینجا رفتم چه خاطرات خوشی رو رقم زدیم عکسهاش یادگاری های جذابی شدند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۷

همره عزیز رهی نو بسیار عالی که خاطرات خوشی را برای خودتون و دوستانتون رقم زدید

صابر ۱۴۰۲/۲/۱۷

شما هم اشاره کردید به اینکه برخی آثار به دلیل بودن در فضای باز در حال فرسایش است و جای بسی تأسف دارد که نگهداری انها با مشکل مواجه شده و به اندازه کافی خدمات برای این امر در نظر گرفته نمیشود

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۷

همره عزیز رهی نو خیلی ممنون ا ز اظهار نظرتون امیدوارم که قبل از بوجود امدن مشکلات بیشتر با هزینه و زمان کمتری خدمات مهم و ضروری انجام شود

الهه ۱۴۰۲/۲/۱۷

باغ موزه هنرهای ایرانی بنظرم از همه قشنگ تره مرسی از راهنماییتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۷

همره عزیز رهی نو چه عالی ممنون از اینکه نظرتون را اعلام نمودید و ما رو دوست خودتون میدونید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...