رَهی نو

آبشار کیوان لیشتر کجا است؟ | آدرس وعکس های آبشار

تعداد بازدید: ۳۳۵ ۴ آذر ۱۴۰۲

جاذبه‌های دیدنی و بکر زیادی در ایران وجود دارد که با هربار سفر، با منطقه جدیدی می‌شوید. هرساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان به ایران می‌آیند تا از نزدیک این زیبایی‌ها را لمس کنند. یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی ایران که در شهر گچساران قرار گرفته، آبشار کیوان لیشتر است. بودن در کنار این آبشار، حس نابی به شما داده و زمانی که در کنار آن هستید، متوجه گذر زمان نخواهید شد. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی این آبشار و جاهای دیدنی اطراف آن می‌پردازیم.

معرفی آبشار کیوان لیشتر 

استان کهگیلویه و بویراحمد هم در کنار دیگر شهرهای ایران، از نظر دارا بودن جاذبه‌های طبیعی بی‌نصیب نمانده و مکان‌های دیدنی زیادی در خود جای داده است. شهر گچساران که در این استان قرار گرفته، چشم‌اندازهای طبیعی زیادی دارد که به دلیل داشتن مکان‌های تاریخی و طبیعی، مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. البته که بسیاری از این مناطق برای افراد، ناشناخته باقی مانده است. از میان این جاذبه‌ها می‌توان به آبشار کیوان لیشتر که در دشت لیشتر قرار دارد، اشاره کرد. 
آبشار کیوان لیشتر از ریزش ناگهانی آب، از ارتفاعات به سمت زمین و بر روی صخره‌ها و سنگ‌ها به‌وجود آمده که در قسمت پایین این آبشار، آب با فشار کمتری بر روی سنگ‌ریزه‌ها می‌ریزد.
این آبشار یکی از زیباترین چشم‌اندازهای این شهر محسوب می‌شود که دو رودخانه دره شور و دره تنگ درک، این آبشار را به‌وجود آورده‌اند. لیشتر نام روستایی است که در گذشته آن را با نام علی آباد یا روستای عرب‌ها می‌شناختند.
زیبایی آبشار کیوان لیشتر به پلکانی بودن آن است و مکان مناسبی برای شنا کردن محسوب می‌شود. این آبشار به دلایل زیست‌شناسی در هفت طبقه و به شکل پلکانی ایجاد شده و استخرهای طبیعی را به‌وجود آورده است. برای دیدن این آبشار می‌توانید با خودروی شخصی خود تا نزدیک آن بروید و مابقی راه را پیاده طی مسیر کنید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از ارتفاع وحشت دارید، لازم بدانید که این آبشار به دلیل پلکانی بودنش، ارتفاع زیادی ندارد. بنابراین با خیال راحت می‌توانید از این جاذبه طبیعی و رویایی دیدن کنید.
جاذبه دیگری که در نزدیکی آبشار کیوان لیشتر قرار دارد، برکه‌هایی است که در اصطلاح محلی به آن برم‌های بزرگ می‌گویند. فصولی که بارندگی در آنها زیاد است، بهترین زمان برای رفتن به این آبشار برای گشت‌وگذار و شنا کردن محسوب می‌شود. چنانچه در اواخر فصل بهار و اواسط پاییز به این مکان رویایی می‌روید، شاید از شنا کردن در این آبشارهای پلکانی محروم شوید، اما می‌توانید از دیدن رودهای فصلی این منطقه لذت ببرید.

مسیر رسیدن به آبشار کیوان لیشتر 

برای رفتن به آبشار کیوان لیشتر باید وارد شهر گچساران شده و سپس به روستای علی آباد یا روستای عرب‌ ها بروید که در 25 کیلومتری گچساران و در نزدیکی پاسگاه عبداللهی واقع است. بعد از رسیدن به این روستا، می‌توانید با خودروی شخصی خود تا نزدیک این آبشار رفته و یک مسیر کوتاه را پیاده‌روی کنید. 
مسیر رفتن به آبشار کیوان لیشتر، یک مسیر کوهستانی است. با توجه به اینکه دسترسی به این آبشار در جاده نشان داده شده، اما بهتر است که از مردم بومی آن منطقه هم پرس‌وجو کنید. نکته بسیار مهم این است که برای رفتن به آبشار کیوان لیشتر حتما از کفش‌های مخصوص پیاده‌روی در کوهستان استفاده کنید. 
باتوجه به اینکه شرایط پیاده‌روی برای هر شخصی نسبت به دیگری متفاوت است، نمی‌توان زمان دقیقی برای رسیدن به این آبشار بیان کرد؛ اما بطور میانگین این زمان بین 30 الی 45 دقیقه تخمین زده شده است. 

جاهای دیدنی اطراف آبشار کیوان لیشتر 

زیبایی‌‌های این منطقه فقط به آبشار کیوان لیشتر محدود نمی‌شود. دشت لیشتر با وسعت 6500 هکتار، مکانی بسیار شگفت‌انگیز است که در نزدیکی آبشار لیشتر قرار دارد. از دیگر جاهای دیدنی اطراف آبشار کیوان لیشتر می‌توان به سد کوثر یا تنگ دوک، روی رودخانه خیرآباد و هفت چشمه اشاره کرد. دیگر جاذبه های دیدنی اطراف آبشار کیوان لیشتر عبارتند از:

پل خیری و محمدخان

 

پل خیری و محمدخان

 

پل خیری و محمدخان در دهانه رودخانه خیرآباد ساخته شده که طول آن به 140 متر می‌رسد. این پل تاریخی 50 کیلومتر با شهر گچساران فاصله دارد.

پل بند خره خهکی

قدمت این پل به دوره ساسانی می‌رسد که به‌شکل طاق‌های کمانی ساخته شده است. فاصله پل بند خره خهکی تا روستای انبارگاه فقط 3 کیلومتر است که در زمان بازدید از آبشار لیشتر می‌توانید از این مکان تاریخی دیدن کنید.

پل ساسانی خیرآباد

 

پل ساسانی خیرآباد

 

این پل نیز به زمان ساسانی برمی‌گردد و تا چهارطاق خیرآباد 130 متر فاصله دارد. پل ساسانی خیرآباد نمادی از مذهب، سیاست و نوع حکومت ساسانی است که در لیست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. 

گنبد لیشتر

گنبد لیشتر، یکی از آثار تاریخی و نمونه‌ای از صنعت و هنر دوره سلجوقی است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و دیدن آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

چهارطاقی خیرآباد

 

چهارطاقی خیرآباد

 

این مکان تاریخی در منطقه خیرآباد علیا واقع شده که یکی دیگر از آثار ملی ایران  است و در واقع نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در دوره ساسانی به‌شمار می‌آید.

وسایل مورد نیاز برای رفتن به آبشار لیشتر

هر سفری نیازمند وسایل مورد نیاز و مخصوص خودش است که آبشار لیشتر نیز از این داستان مستثنی نیست. وسایل زیر برای رفتن به این آبشار را به همراه  خود داشته باشید:
•    کفش‌های محکم و ضد آب برای رفتن به داخل آب
•    کلاه، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی
•    چادر، پتو، کیسه خواب
•    جعبه کمک‌های اولیه و دارو برای جلوگیری از مشکلات و آسیب‌های احتمالی

هتل‌های اطراف آبشار کیوان لیشتر

سفر کردن و دیدن جاذبه‌های طبیعی، روح آدمی را تازه و باطراوت می‌کند. اما در هر سفری انسان به مکانی برای استراحت و تجدید قوا نیاز دارد. به همین دلیل بهتر است که این استراحت را در یک فضایی با امکانات کامل سپری کنید. چنانچه به شهر گچساران سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که هتل پاسارگاد گچساران را برای اقامت خود انتخاب کنید. این هتل با دارا بودن امکانات کامل، سفری خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.
فاصله هتل 4 ستاره پاسارگاد گچساران تا آبشار لیشتر 30 دقیقه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید وارد سایت رهی نو شده و با دیدن عکس‌ها، نظر مسافران و دیگر امکانات این هتل، بهترین تصمیم را بگیرید.

سخن پایانی

زمانی که آبشار کیوان لیشتر را می‌بینید، گویی وارد مکانی رویایی شده‌اید. دیدن این آبشار، یک خاطره فراموش‌نشدنی برایتان رقم خواهد زد. پیشنهاد می‌کنیم در زمان سفر به شهر گچساران در کنار مشاهده این آبشار، از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک به آن هم دیدن کنید.

سوالات متداول

آبشار کیوان لیشتر در کجا قرار دارد؟

این آبشار در 25 کیلومتری گچساران و در نزدیکی پاسگاه عبداللهی قرار گرفته است.

چه جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی آبشار کیوان لیشتر وجود دارد؟

از جاهای دیدنی نزدیک این آبشار می‌توان به آبشار هفت چشمه، پل بند خره خهکی، پل خیری و محمدخان، پل ساسانی خیرآباد، گنبد لیشتر و چهارطاقی خیرآباد اشاره کرد.

آیا آبشار لیشتر در فصل تابستان پر آب است؟

در فصل تابستان هم آبشار لیشتر پر آب است، اما در نیمه دوم سال، میزان آب آن بیشتر خواهد شد. 

چه زمانی برای رفتن به آبشار لیشتر مناسب است؟

فصل بهار و تابستان بهترین زمان رفتن به این آبشار است.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...