رَهی نو

معرفی صفر تا صد کاخ مرمر رامسر + عکس

تعداد بازدید: ۲۴۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۲

کاخ مرمر رامسر

یکی از آثار ارزشمند و از جاذبه های دیدنی مازندران که از دوران پهلوی به جا مانده، کاخ مرمر رامسر است. در این کاخ جاهای دیدنی مختلفی مانند موه مردم‌شناسی، موزه حمام قدیم، موزه بین‌المللی عاج، موزه اسناد و کاخ شاه برای مشاهده وجود دارد. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی صفر تا صد کاخ مرمر رامسر، زمان بازدید و قوانین آن می‌پردازیم تا چنانچه قصد رفتن به آنجا را دارید، راحت‌تر بتوانید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

معرفی کاخ مرمر رامسر 

تاریخ بهره‌برداری این کاخ به سال 1316 برمی‌گردد که به دستور رضاخان بنا شد. کاخ مرمر رامسر بنایی به مساحت 6000 متر دارد و با دارا بودن تنوع گیاهان زینتی، یکی از زیباترین باغ‌های این دوره محسوب می‌شود. اما چرا به آن کاخ مرمر می‌گویند؟ دلیل اینکه نام این بنا را کاخ مرمر گذاشته‌اند این است که برای ساخت آن از سنگ مرمر استفاده شده و همینطور چهار ستون و دو ببری که در این کاخ است، از سنگ مرمر هستند. رضاخان فقط توانست چهار سال از  کاخ مرمر استفاده کند و بعد از آن  به دست پسرش، محمدرضا شاه رسید. از این کاخ تا سال 1357 به عنوان اقامتگاه‌های خانوادگی خاندان پهلوی استفاده می‌شد که بعد از انقلاب اسلامی تحت اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بود.  کاخ مرمر رامسر در اردیبهشت 1378 در لیست آثار ملی ایران  ثبت شد و بعد از یک سال مرمت در سال 1379 درهای آن به روی عموم باز شد.

کاخ مرمر رامسر کجاست؟ 

کاخ مرمر رامسر یکی از مکان‌های دیدنی در استان مازندران است که در جنوب شرقی این شهر قرار دارد. برای رفتن به این کاخ باید در خیابان مطهری به سمت جنوب شرق حرکت کرده و در میدان انقلاب از خروجی اول وارد خیابان رجایی شوید. در همین خیابان به کاخ مرمر رامسر می‌رسید.

آثار کاخ موزه رامسر 

لوازمی که در کاخ موزه رامسر قرار دارند، به دلیل نوع موادی که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته، بسیار باکیفیت هستند؛ بطوریکه هم اکنون نیز می‌توان از آنها استفاده کرد. آثاری که در کاخ موزه رامسر وجود دارند شامل مجسمه‌های برنزی، شمعدان‌ها و بوفه‌های آنتیک، آثار بلوری، مبلمان، تابلوهای مشهور جهان، هدیه‌هایی از پادشاهان دیگر کشورها به وزرای ایرانی و فرش‌های زیبا هستند.

نام‌های کاخ مرمر 

کاخ مرمر رامسر به دلایل مختلفی، نام‌های متفاوتی دارد. یکی از نام‌های این کاخ، موزه تماشاگه خزر است که دلیل نامگذاریش این است که پژوهشگران بر روی آثار مربوط به حاشیه دریای خزر، تحقیقات لازم را انجام می‌دهند.

موزه های مجموعه کاخ رامسر 

در مجموعه کاخ رامسر، موزه‌های مختلفی برای بازدید عموم وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

موزه حمام قدیم یا موزه رضاشاه

 

موزه-حمام-قدیم.

یکی از موزه‌هایی که در سال 1396 بعد از مرمت و بازسازی افتتاح شد، موزه حمام قدیم یا موزه رضاشاه است. از بخش‌های حمام قدیم می‌توان به خزینه آب سرد، حوض سربینه، سربینه و رخت‌کن و خزینه آبگرم اشاره کرد. 
حوضچه‌هایی در این موزه دیده می‌شود که یکی از آنها آب معدنی و دیگری آب گرم دارد. همینطور یک سرویس بهداشتی نیز در خارج از حوضچه‌ها قرار دارد. بنای حمام کاخ موزه به وسیله شرکت تریبون بلکو آلمان انجام شد.
کاشی‌هایی که در حمام قدیم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بسیار زیبا بوده؛ بطوریکه تا به‌حال هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. گرم کردن حمام‌ها از طریق سوخت هیزم بود و آب آن نیز از چشمه‌‌های  جنوب غربی آن تامین می‌شد. بعد از تحویل این کاخ به وسیله محمدرضاشاه ‌پهلوی، از سیستم گرمایشی موتورخانه استفاده شد. با اینکه این حمام بعد از پهلوی دوم مورد بازسازی قرار گرفت، اما استفاده نشد و به جای آن، حمام‌ جدیدی در سال 1320 داخل کاخ ایجاد شد.

موزه بین المللی عاج

موزه-بین-المللی-عاج-رامسر

از دیگر موزه‌هایی که در کاخ مرمر رامسر وجود دارد، موزه بین‌المللی عاج است. این موزه با دارا بودن 578 متر مساحت، لوازم و 300 اثر ارزشمند تشکیل شده از عاج فیل را در خود دارد که ارزش آن بالغ بر 300 میلیارد تومان است. این موزه جزو تخصصی‌ترین موزه‌‌های عاج در جهان است که در آن می‌توانید آثار هنرمندانی از شرق، جنوب شرقی آسیا و همینطور قاره آفریقا را مشاهد کنید.

موزه مردم شناسی

 

موزه-مردم-شناسی-رامسر

موزه مردم شناسی کاخ مرمر رامسر یکی از موزه‌هایی است که در کنار موزه بین‌المللی عاج قرار گرفته است. در این موزه لوازم قدیمی از جمله انواع ادوات، ابزار و اشیا و لوازم قدیمی فرهنگی و وسایل مردم‌شناسی قرار دارد که به وسیله مردم استان‌های شمالی کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت.
این موزه به وسیله عیسی خاتمی بنا شد که در مدت 30 سال تمامی آنها را جمع‌آوری کرد و به همین دلیل در سال 1394 به عنوان موزه‌دار برتر انتخاب گردید.

امکانات کاخ موزه رامسر 

تمامی موزه‌ها مجموعه‌ای از امکانات را برای رفاه حال بازدیدکنندگان درنظر می‌گیرند که کاخ موزه رامسر نیز از این قضیه مستثنی نیست. کافه و رستوران، پارکینگ، فروشگاه و غرفه برای خرید سوغات، سرویس بهداشتی، نمازخانه، غرفه عکاسی، مسیرهای ویژه برای توان‌یابان و شیرینی‌فروشی از امکانات کاخ موزه رامسر هستند.

ساعت بازدید از کاخ مرمر رامسر 

کاخ موزه رامسر در تمامی روزهای سال به‌غیر از ایام سوگواری به روی گردشگران باز است. ساعت بازدید از کاخ مرمر رامسر در نیمه اول سال از 8:30 تا 20:30 و در نیمه دوم سال از 8:30 تا 17 باز است

بهترین زمان سفر به رامسر 

همانطور که می‌دانید رامسر به عروس شهرهای ایران معروف است؛ به‌همین دلیل در هر فصلی از سال که به این شهر بروید، طبیعت زیبای آن شما را مسحور خود می‌کند. اما برای اینکه بتوانید از مناطق گردشگری این شهر دیدن کنید، بهترین زمان سفر به رامسر فصول بهار و تابستان است. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان سفر به این شهر، حتما یک شب در هتل پارسیان رامسر اقامت داشته باشید. البته اگر در ایام نوروز به این شهر سفر می‌کنید به خاطر داشته باشید به دلیل داشتن ورودی زیاد از شهرهای مختلف، ممکن است که این شهر با شلوغی زیادی روبرو شود. اگر اهل پاییزگردی هستید، ماه مهر نیز زمان مناسبی برای دیدن این شهر است و اگر عاشق برف و برف‌بازی هستید، زمستان‌های این شهر را از دست ندهید.

جاهای دیدنی اطراف کاخ مرمر 

در اطراف کاخ مرمر رامسر، مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

هتل قدیم رامسر

 

هتل-قدیم-رامسر

هتل قدیم رامسر در فاصله 900 متری کاخ مرمر رامسر قرار گرفته است. هتل رامسر در دل این شهر قرار دارد که در واقع جزو آثار ملی ایران به‌شمار می‌رود. طراح این هتل یک فرد ارمنی زبان به نام مهندس غریبیان بود که نقشه آن را بر اساس تخت جمشید پیاده‌سازی کرد. طراحی داخلی این هتل به‌وسیله انگلیسی‌ها انجام شد و محیط بیرونی آن را نیز ایتالیایی‌ها پیاده‌سازی کردند. اما بطور کلی در این نما، سلایق طراحان آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی به چشم می‌خورد.

بلوار معلم

 

بلوار-معلم

بلوار معلم در فاصله 5/1 کیلومتری کاخ مرمر قرار گرفته است. بلوار معلم که به بلوار کازینو هم معروف است، در سال 1310 در زمانی که هتل رامسر شروع به ساخت‌وساز کرد، ساخته شد. بلوار معلم از جاذبه‌های زیبای گردشگری رامسر به‌شمار می‌آید که بسیاری از مسافران و گردشگران برای خیابان‌گردی به این بلوار می‌روند. این بلوار با مشرف بودن به کوه و جنگل، در دسته زیباترین بلوارهای ایران قرار دارد.

سد میجران

 

سد-میجران

 

سد میجران در فاصله 5/16 کیلومتری کاخ مرمر قرار دارد. این سد در دل کوه‌های دالخانی و اربه کله است که در سال 1382 ساخته شد و از آب آن برای تقویت صنعت گردشگری و تامین آب نوشیدنی شهرهای سادات شهر، رامسر و کتالم و همینطور تامین آب زراعی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تله کابین رامسر

 

تله-کابین-رامسر

تله کابین رامسر در فاصله 5/11 کیلومتری کاخ مرمر قرار گرفته است. مجموعه تفریحی رامسر از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران و در نزدیکی کاخ مرمر است. در این مجموعه تفریحی علاوه‌بر تله کابین، برای مسافران فضاهای اقامتی و تفریحی نیز درنظر گرفته شده که در آن امکاناتی نظیر کلوپ تفریحات دریایی، کارتینگ، شهربازی بزرگسالان و کودکان، مراکز خرید، آژانس گردشگری، رستوران، کافی‌شاپ، مرکز عکس، پل معلق عابر و غیره وجود دارد. 

کلام آخر 

کاخ مرمر رامسر علاوه‌بر ساختمانی تاریخی، نمایانگر زیبایی‌های شمال نیز ایران است. این مکان جذابیت‌های زیادی دارد و می‌تواند یک مقصد فرهنگی و تفریحی بسیار خوب برای مردم باشد. 

سوالات متداول

چه موزه‌هایی در کاخ مرمر رامسر وجود دارد؟ 

 در کاخ مرمر رامسر، موزه مردم‌شناسی، موزه حمام قدیم، موزه بین‌المللی عاج، و موزه اسناد و کاخ شاه برای  بازدید وجود دارند. 

 چه وقت‌هایی بهترین زمان برای بازدید از کاخ مرمر رامسر است؟ 

 بهترین زمان برای بازدید از کاخ مرمر رامسر، صبح زود و روزهایی که ترافیک کمتری در منطقه وجود دارد. 

آیا در کاخ مرمر رامسر خدمات راهنمایی و تور گشت وجود دارد؟ 

بله، در کاخ مرمر رامسر خدمات راهنمایی و تور گشت برای بازدیدکنندگان فراهم شده و می‌توانید  با کمک گرفتن از آنها، بخش‌های مختلف این کاخ را مشاهده کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...