رَهی نو

تونل کندوان کجاست ؛ راه های دسترسی و عکس

تعداد بازدید: ۲۱۹۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱

کمتر کسی ممکن است به شمال کشور سفر کند؛ ولی جاده چالوس زیبا و جاهای دیدنی جاده چالوس را ندیده باشد. این جاده که در زمان پهلوی ساخته شده است یکی از مسیرهای زیبا و پرتردد متصل به شمال کشور است. اگر از این جاده عبور کرده باشید، جاذبه‌های دیدنی آن مثل سد امیرکبیر و تونل‌های بی‌شمارش حتما توجه شما رو به خود جلب کرده است.

 

تونل کندوان که یازدهمین تونل این جاده و در فاصله 90 کیلومتری از آن احداث شده است، موضوع این مقاله از رهی نو است. اگر تابه‌حال این مسیر زیبا را برای سفر انتخاب نکرده‌اید با ما همراه باشید تا به طور کامل مواردی مثل تونل کندوان کجاست، آدرس و مسیرهای دسترسی به آن و ... بررسی کنیم.

 

تونل کندوان کجاست

 

تونل کندوان کجاست؟

تونل کندوان بین گچسر و سیاه‌بیشه در جاده چالوس واقع شده است. این تونل حدود 90 کیلومتر از کرج فاصله دارد؛ در نزدیکی روستای کندوان است و نسبت به سایر نقاط جاده چالوس از سطح دریا بیشترین ارتفاع را دارد.

 

تونل کندوان چند کیلومتر است؟

تونل کندوان که یازدهمین تونل جاده چالوس است در زمان پهلوی احداث شد. این تونل در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا قرار دارد، طول آن 1883/8 متر و معادل 1/9 کیلومتر است، عرض آن نیز 5/5 متر و ارتفاعی برابر با 6 متر دارد. تونل در مسیر مسافرانی قرار دارد که قصدشان سفر به به مازندران است.

 

تونل کندوان چگونه ساخته شد؟

حال پس از پاسخ این سوال که تونل کندوان کجاست به بررسی تاریخچه جالب تونل کندوان پرداخته‌ایم. اطلاع از نحوه ساخت این تونل هنگامی که در حال سفر به شمال کشور و گذر از آن هستید، خالی‌ازلطف نیست. پس همچنان ما را همراهی کنید.

 

ساخت این تونل در زمان وزارت مجید آهی  و با عقد قرارداد میان دو شرکت دانمارکی و سوئدی انجام شد. بااین‌همه ساخت این تونل باتوجه‌به امکانات محدود آن زمان به دست کارگران ایرانی و در مدت سه سال به طول انجامید.

 

طبق گفته‌های رئیس انجمن تونل ایران، اولین دینامیت در ساخت تونل کندوان به کار گرفته شد و بعد از آن، حفاری این تونل توسط کارگران ایرانی به‌وسیله کلنگ و تیشه انجام شد. سکه‌های پنج ریالی به‌عنوان پاداش کارگران در این پروژه در نظر گرفته شده بود. همچنین آن‌ها به‌ازای هر کلنگ نیز پول دریافت می‌کردند. سرانجام اتمام این پروژه سخت و طاقت‌فرسا 3 سال زمان برد.

 

قبل از ساخت این تونل، مسیر کرج به چالوس حدود پنج ماه از سال به دلیل سرمای زمستان و بارش، غیر قابل تردد بود و رضاشاه که در سال 1343 قصد سفر به مازندران داشت، در کندوان  در میان برف گیر کرد و به‌سختی خود را به گچسر رساند. پس از این جریان او که صاحب زمین‌های زیادی در شمال کشور بود، دستور ساخت این تونل را  صادر کرد.

 

تونل کندوان کجاست


برای اطلاع از بهترین رستوران های جاده چالوس این مطلب را بخوانید.


در آن سال این جاده که در زمان ناصرالدین‌شاه و به‌عنوان کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به چالوس احداث شده بود، به دستور رضاشاه و به هدف سهولت در رفت‌وآمد با ماشین دچار تغییراتی شد.

 

پس از اینکه این تونل در 27 اردیبهشت سال 1317 ساخته شد، رضاشاه همراه با فرزند خود و با خودروهای شخصی‌اش آن را افتتاح کرد. پس از احداث این تونل، 13 کیلومتر از مسیر کرج به سمت چالوس کم شد و دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود.

بخش های مختلف تونل کندوان

همان‌طور که گفتیم تونل کندوان در زمان رضاشاه به‌منظور سهولت در رفت‌وآمد ساخته شد؛ اما امروزه به علت منظره کوهستانی و چشم‌اندازی زیبا و همچنین وجود رستوران‌ها و آشکده‌های متعدد در اطراف آن به یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها برای استراحت در طول مسیر سفر تبدیل شده است. حال که متوجه شدید تونل کندوان کجاست قصد داریم بخش‌های مختلف آن را نیز به شما معرفی کنیم.

 

روستای گچسر و کاخ رضاشاه

این کاخ در همان زمان در 8 کیلومتری تونل برای نظارت رضاشاه بر روند اجرا ساخته شد و در مجاورت آن نیز هتلی را برای اقامت مهندسان سازه احداث کردند. امروزه هتل دیگری با معماری زیبایی به نام هتل نگین گچسر برای اقامت مسافران به این مجموعه افزوده شده است.

 

چشمه وله

این چشمه در روستای وله و در شمال شرقی کرج قرار دارد. چشمه در 11 کیلومتری تونل کندوان واقع شده است و علاوه بر منظره زیبا، به سبب برخورداری از آب‌های سرد حاوی بی‌کربنات کلسیم گوگردی از خواص درمانی نیز بهره‌مند است.

 

سد سیاه بیشه

این سد نیز در 8 کیلومتری تونل قرار دارد که هنگام عبور از جاده در هنگام سفر می‌توانید از چشم‌انداز بی‌نظیر آن استفاده کنید و ساعاتی را برای استراحت در کنار آن سپری کنید.

 

غار یخ مراد

غار مراد در 11 کیلومتر هتل واقع شده است و به علت ظاهر زیبایی که دارد در میان طبیعت‌گردان مشهور است.

 

غار یخ مراد

 

علت نامگذاری تونل کندوان

کندوان یکی از روستاهایی است که در آذربایجان شرقی و در دل کوه واقع شده است. اهالی این روستا در گذشته خانه‌های خود را با دست و در دل کوه می‌کندند. باتوجه‌به این موضوع و به علت کمبود وسایل و امکانات برای حفاری، کارگران پروژه نیز از میان مردمان غیور این روستا انتخاب شدند. به همین دلیل در پایان پروژه به علت قدردانی از زحمات این افراد، نام کندوان برای تونل انتخاب شد.

 

آدرس و نحوه دسترسی به تونل کندوان

حال که دانستید تونل کندوان کجاست، شاید بخواهید بدانید که چگونه می‌توان از آن بازدید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تونل کندوان در مسیر جاده کرج به چالوس قرار گرفته است. پس برای بازدید از آن شما در هرجایی از ایران که باشید باید به سمت کرج یا مازندران حرکت کنید؛ اما اگر از سمت تهران به چالوس در حال حرکت هستید باید از بزرگراه شهید لشکری عبور کنید تا پس از آن به جاده چالوس وارد شوید.

اگر قصد اقامت در چالوس را دارید می توانید هتل های چالوس را مانند هتل ونوس پلاس نمک آبرود و هتل پارسیان خزر چالوس از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید

 

سخن پایانی

در این مطلب از رهی نو سعی کردیم برای شما درباره اینکه تونل کندوان کجاست و خلاصه‌ای از تاریخچه آن صحبت کنیم. اگر قصد سفر به سمت شمال کشور را دارید، جاده چالوس و عبور از تونل کندوان و استراحت در رستوران‌ها و آشکده‌های معروف این منطقه خاطرات خوبی را برای شما به جا خواهد گذاشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سردار سهیلی ۱۴۰۲/۷/۲۲

تونل کندوان هم که فکر کنم همه مردم ایران ازش عبور کرده باشند تونلی که اشاره کردید با زحمت کارگران ساخته شده است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۲

سردار عزیز به نظر میاد حداقل تمام کسانی که در تهران و اطراف تهران ساکن هستند از این تونل عبور کرده باشند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...