رَهی نو

جاذبه های گردشگری شوش

لیست دیدنی های شوش

راهنمای گردشگری شوش

1. زیگورات چغازنبیل : چغازنبیل معبد باستانی متعلق به تمدن ایلام است که ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و اکنون بقایای آن در شهر شوش قابل بازدید است . این اثر  برای ستایش ایزد  به دست پادشاه ایلام ساخته شده است. این معبد که اولین آسمان خراش دنیا به شمار می رود ، حدود ۵۲ متر ارتفاع داشته و پنج طبقه بوده است که در حال حاضر تنها دو طبقه از آن باقی مانده است . این بنا، اولین آثار تاریخی ایران است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و آن را اولین ساختمان مذهبی جهان می دانند.

 

زیگورات چغازنبیل

 

2. ایوان کرخه : ایوان کرخه یادگار دوران ساسانی است که بقایای آن در ۲۰ کیلومتری شهر شوش به جا مانده است .  این ایوان بزرگ که امروزه تنها بقایای اندکی از آن قابل مشاهده است، بزرگترین شهر مدفون شده ساسانیان است که از آن برای برگزاری مراسم و تشریفات خاص استفاده می شد. متأسفانه بخش هایی از این ایوان در زمان جنگ تحمیلی تخریب شده است. 

3. قلعه آکروپل : قلعه شوش یا آکروپل توسط گروه باستان شناسی فرانسه در سال ۱۸۹۷ ساخته شد. این قلعه توسط هنرمندان دزفول ساخته شده  و در ساخت آن از آجرهای کاخ داریوش (کاخ آپادانا) و آجرهایی با خط کوفی استفاده شده است . این قلعه درواقع مرکز باستان شناسی شوش به شمار می رفت. آثار ارزشمند و مهمی مانند مجسمه معروف ملکه نایپرآستون، قانون حمورابی و شیشه هایی منقش به طرح بز کوهی در این قلعه کشف شده است . این قلعه نیز متأسفانه در جنگ ایران و عراق آسیب بسیاری دیده است.

 

قلعه آکروپل

 

4. کاخ شاوور(اردشیر) :‌کاخ شاوور  از بقایای خانه و محل حکومت اردشیر دوم پادشاه هخامنشی است که در نزدیکی مقبره دانیال نبی قرار دارد. این کاخ خشتی در سال ۴۷ هجری خورشیدی توسط کشاورزان بومی کشف شد. تالار مربع شکل کاخ ۶۴ ستون دارد در هشت ردیف منظم قرا رگرفته اند. 

5. کاخ آپادانا: کاخ آپادانای شوش مرکز فرماندهی داریوش اول، پادشاه بزرگ هخامنشی به شمار میرود.  این کاخ شامل یک سرسرا، حرمسرا، دروازه و سه حیاط مرکزی است. دیوارهای داخلی کاخ با آجرهای خشتی و نقوشی از سربازان محافظ، شیر بالدار و گل نیلوفر تزئین شده است.   بخش عمده کاخ درزمان سلطنت اردشیر مرمت شد اما در زمان  اسکندر تخریب شد.متأسفانه گروه باستان شناسی فرانسوی که از کاشفان این کاخ بودند بسیاری از تکه های آن را به فرانسه منتقل کردند.

 

کاخ آپادانا

 

6. موزه شوش :‌ موزه شوش  در نزدیکی قلعه شوش باستان و در مقابل مقبره دانیال نبوی قرار دارد . ساخت این موزه در سال ۴۲ آغاز و در سال ۴۵ بازگشایی شد. در این موزه اشیای گرانبهایی از دوران مختلف تاریخ نگهداری می شود . حیاط موزه نمایشگاهی از مجسمه ها و آثار باستانی است که در محفظه های شیشه ای نگهداری می شوند. بخشی از کاخ آپادانا نیز در این موزه نگهداری می شود. 

7. مسجد شوش: این مسجد اولین مسجد ایران پس از اسلام است . قدمت این مسجد تقریبا هم اندازه با مسجد کوفه است . این مسجد تا قرن هفتم هجری قمری همچنان فعال بود. این مسجد به جز قدمت طولانی که دارد ، از اولین مساجدی است که در ساخت آن از ستون استفاده شده است.

8. مقبره دانیال نبی : به گفته ادیان ابراهیمی، دانیال از پیامبران اسرائیل است که  در قرن ۷ پیش از میلاد می زیست. آرامگاه دانیال نبی در دوره سلجوقیان ساخته شد.معماری این بنا در نوع خود بی نظیر است . گنبدی بیست متری با بیست و پنج طبقه مضرس که از خارج شهر نیز قابل رویت است از شگفتی های این مقبره است.

 

مقبره دانیال نبی

 

9. مقبره دعبل خزاعی : حسن بن علی مشهور به دعبل خزاعی شاعر معروفی است که در عصر امام زین العابدین علیه السلام زندگی می کرد و یکی از مشاهیر فرهنگی قرن دوم به شمار می رود. این شاعر بزرگ در اشعاری که در مدح امامان شیعه می سرود، نقش مهمی در اعتلای فرهنگ شیعه داشت.

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...