رَهی نو

سرای تاریخی دادرس اهواز + آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۴۷ ۲۰ فروردین ۱۴۰۳

خانه‌های قدیمی شاید مثل گذشته سر پا نباشند؛ ولی داستان‌هایی دارند که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. خانه دادرس اهواز از آن خانه‌هایی است که نباید دیدن آن را از دست دهید. شهر اهواز با نخل‌های خرمای زیبا، کارون خروشان، خوراکی‌های خوشمزه جنوبی، بازارهای ته لنجی و مهم‌تر از همه مردم مهمان‌نواز و خونگرم شهرت دارد. همچنین در دل خود خانه‌هایی به قدمت چند صد سال دارد که شما را به گذشته می‌برد.
خانه خشت و گلی دادرس در شهر اهواز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو معرفی می‌شود و شما را در سفر به زمان گذشته همراهی می‌کند. شما می‌توانید در شهر اهواز از رود کارون، پل‌های تاریخی سفید، سیاه و نادری، پل طبیعت کیانپارس، بازار عبدالحمید، حمام نفت سفید، خانه ماپار و ... دیدن کنید و در لشکر آباد فلافل‌های لذیذ با سس جنوبی میل کنید.

خانه دادرس کجاست؟

شما برای رفتن به خانه قدیمی دادرس در اهواز بایستی در محله نادری به خیابان نظامی (عبدالحمید) بروید. این خانه در بین خیابان امام خمینی و نادری قرار دارد. برای تماشای این خانه زیبا می‌توانید علاوه بر خودروی شخصی از اتوبوس و تاکسی‌های شهری اهواز استفاده کنید. اگر قصد دارید با اتوبوس بروید، شما می‌توانید در ایستگاه ترمینال آزادگان یا ایستگاه میدان شهدا پیاده شوید و از آنجا به سمت منزل دادرس بروید.
با خودروی شخصی می‌توانید از طریق خیابان‌های امام خمینی، نادری یا شریعتی به خیابان عبدالحمید برسید. در خیابان عبدالحمید، پارکینگ عمومی وجود ندارد، اما می‌توانید در خیابان‌های اطراف پارک کنید. با تاکسی هم از هر نقطه شهر می‌توانید به سمت این خانه بروید.

خانه-دادرس کجاست

معرفی خانه تاریخی دادرس

خانه خشتی دادرس از دوران قاجاریه به یادگار مانده است که در محله قدیمی اهواز قرار دارد. این محله از اهواز خانه‌های تاریخی دیگری از قاجاریه و پهلوی به‌جا مانده که دیدن آن‌ها هم ارزشمند است. بنا بر شواهد تاریخی که به‌جا مانده، عمارت دادرس را شیخ خزعل به‌عنوان یک کاروانسرا بنا نهاد. این کاروانسرا در مسیر زائران عتبات عالیات قرار داشت و از آن به‌عنوان محلی برای استراحت و تجارت زائران استفاده می‌شد. شیخ خزعل حکمران خرمشهر و رئیس قبیله بنی کعب در خوزستان بود.
این خانه بعد از اینکه به‌عنوان کاروانسرا فعالیت داشت، میدان تره‌بار و بازار بقالی را در تاریخچه فعالیت کاربری خود قرار داده است. این خانه دقیقا پشت سرای شیخ خزعل قرار دارد. در سال 1382 این خانه قدیمی با شماره 9764 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است ولی متاسفانه این خانه زیبا این روزها حال خوشی ندارد و در حال تخریب است. اگر مسئولین منطقه به مرمت و بازسازی خانه گلی دادرس بپردازند این خانه پتانسیل تبدیل شدن به موزه مردم شناسی، مرکز فرهنگی یا نگارخانه را دارد.

معماری خانه قدیمی دادرس

خانه زیبای دادرس در زمینی به مساحت 1200 مترمربع قرار دارد. این خانه قدیمی دو طبقه با هنر آجر چینی بنا شده است. معماری آجرچینی به استفاده از آجر به‌عنوان مصالح اصلی در ساخت بناها و سازه‌ها اطلاق می‌شود. این نوع معماری قدمتی دیرینه در ایران دارد.
در طبقه اول یا همان همکف این خانه کاهگلی، شما پنج اتاق می‌بینید. از پله‌ها که بالا بروید در طبقه دوم با سه اتاق روبه‌رو خواهید شد. درها و پنجره‌های این خانه همگی چوبی هستند. ستون‌های این خانه با هنر حجاری مزین شده‌اند. حجاری یا سنگ‌تراشی، هنری دیرینه و ظریف به‌حساب می‌آید که در طول تاریخ برای تزئین بناها و اشیاء مختلف به کار رفته است. همچنین در این خانه سردابی را خواهید دید.
شما با دیدن آجرچینی‌های زیبای این خانه لذت خواهید برد ولی سنگ‌چینی‌های خانه قدیمی دادرس شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در روی دیوار‌های این خانه نقوش رنگی نیز نظر بینندگان را جلب می‌کند. شما در سفر به اهواز حتما به این محله قدیمی سر بزنید و از این قسم خانه‌های قدیمی دیدن کنید. شما می‌توانید در هتل پارس اهواز اقامت کنید و از آنجا به‌راحتی به خانه جذاب دادرس و سایر جاذبه های گردشگری اهواز دسترسی داشته باشید.

خانه‌های قدیمی اهواز در نزدیکی خانه دیدنی دادرس

اهواز شهری قدیمی است که در تاریخ خود توسط حکومت‌های مختلف موردحمله قرار گرفته است. قسمتی از این شهر با شکسته شدن سد شادروان به زیر آب رفته و تخریب شد ولی این شهر در دل خود خانه‌هایی قدیمی دارد که دیدن آن‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد.
خانه معین التجار بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در مرکز شهر اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول قرار دارد. این بنا در سال 1377 با شمارهٔ ثبت 2158 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه تاریخی توسط حاج محمد تقی معین التجار، یکی از تجار سرشناس خوزستان، ساخته شد. این بنا در ابتدا به‌عنوان کاروانسرا و محل استراحت و تجارت زائران عتبات عالیات و همچنین تجار و بازرگانان مورد استفاده قرار می‌گرفت.
خانه هشت بنگله، بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است که بین خیابان‌های امام خمینی و فلسطین، روبروی فرمانداری قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه هشت بنگله یکی از خانه‌های قدیمی اهواز توسط راه‌آهن ایران برای اسکان کارکنان خود ساخته شد. این بنا به دلیل وجود هشت واحد مسکونی مجزا به هشت بنگله معروف شد. منزل نفیسی را می‌توان یکی دیگر از این خانه‌های دیدنی دانست. این خانه به دوره قاجاریه تعلق دارد. برای رفتن به منزل نفیسی باید به خیابان امام خمینی، روبه‌روی مسجد جزایری بروید.
منزل نفیسی به‌عنوان یک ملک مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفت که در سال 1387 با شماره ثبت 24347 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه تاریخی توسط حاج محمد نفیسی، یکی از تجار سرشناس خوزستان، ساخته شد.
خانه ماپار همچنین یکی از این خانه‌های قدیمی شهر اهواز محسوب می‌شود. این خانه در اواخر دوره قاجار توسط عبدالمجید ماپار، یکی از تجار سرشناس خوزستان، ساخته شد. خانه ماپار در خیابان نادری، خیابان خوانساری، بعد از چهارراه اول، بین کافی و جهانیان، پلاک ۵۵۱ قرار دارد که در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۲۲۶ در فهرست آثار ملی ایران جای خوش کرد.
خانه‌های قدیمی دیگری چون منازل مسکونی راه آهن، سرای عجم، منزل منشی زاده، منزل قزلباش، سرای مهدیان، سرای فتحی و خانه های بانک ملی در اهواز قرار دارد ولی خانه دادرس اوضاع و شرایط خوبی ندارد و بایستی برای حفظ این بنای تاریخی به مرمت و بازسازی آن پرداخته شود.

خانه‌های-قدیمی-اهواز-در-نزدیکی-خانه-دیدنی-دادرس

بازدید از خانه خشتی دادرس اهواز

این خانه قدیمی همان‌طور که گفته شد بسیاری از بخش‌های خود را به دلیل رها شدن از دست داده است ولی با این وجود بازدید از این خانه برای علاقه‌مندان به خانه‌های قدیمی و بناهای تاریخی پیشنهاد می‌شود. فقط توجه داشته باشید در هنگام بازدید از خانه قدیمی دادرس مواظب باشید بخشی از این خانه تخریب نشود.
شما می‌توانید در تمامی فصل‌های سال از خانه زیبای دادرس دیدن کنید ولی از آنجا که اقلیم اهواز گرم و شرجی محسوب می‌شود، بهتر است برای سفر و بازدید از این بنا فصل‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید تا آب‌و‌هوایی مطبوع داشته باشید.

دیدنی های اهواز در نزدیکی خانه کاهگلی دادرس

همان‌طور که گفته شد اهواز شهری است که قدمتی دیرینه دارد پس می‌توانید در این شهر با جاذبه‌های از گردشگری آشنا شوید که به‌نوبه خود خاص و منحصربه‌فرد هستند. علاوه بر خانه‌های قدیمی شما می‌توانید از مکان‌های دیدنی دیگری در این شهر دیدن کنید که بخشی از جذابیت و تاریخ این شهر را شکل می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

گورستان سنگی تپه کوهساران

گورستان سنگی تپه کوهساران که به قبرستان سنگی کوهساران و گورستان باستانی کوهساران نیز معروف است، در شمال شرق شهر اهواز، بر روی تپه‌ای مشرف‌به رودخانه کارون قرار دارد. این گورستان، یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران محسوب می‌شود که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد.
تپه‌های آسیه آباد و کوهساران، بقای شهر باستانی اردشیر هرمز از دوران ساسانی است که در نزدیکی ساحل رود کارون و کنار پارک کوهساران قرار دارد. در این گورستان شما گوردخمه، استودان، قبرهای سنگی و سازه‌های تاریخی می‌بینید.

گورستان-سنگی-تپه-کوهساران

دانشگاه قدیمی سه گوش اهواز

دانشگاه سه گوش اهواز که به نام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز شناخته می‌شود، بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است که در خیابان امام خمینی، خیابان طالقانی، روبروی سینما اکسین قرار دارد.
ساختمان سه گوش در سال 1308 به‌عنوان بانک ملی مرکزی ساخته شد. در سال 1311 به اداره حکومتی ولایت یا همان استانداری تغییر کاربری داد. این ساختمان از سال 1350 تا 1389 دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی شاپور بود.

سرای تاریخی عجم اهواز

سرای عجم به دوره قاجاریه تعلق دارد. با اینکه زمان دقیق ساخت آن مشخص نیست ولی عده‌ای بر این باورند که این بنا در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. معماری زیبای این خانه از حجاری، آجرچینی، در و دیوارهای چوبی و حجره‌های متعدد تشکیل می‌شود. در حیاط سرای عجم شما معماری قرینه‌سازی را می‌بینید که جذابیت این بنا را دوچندان می‌کند. سرای عجم در سال 1382 به‌عنوان یک اثر ایرانی، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

حرم مقدس علی ابن مهزیار

حرم علی ابن مهزیار، مشهور به آقا سید علی، در خیابان امام خمینی، بین خیابان‌های شهید صالحی و طالقانی قرار دارد. این مکان زیارتی، مدفن علی ابن مهزیار اهوازی، فقیه و محدث بزرگ شیعه در قرن سوم هجری قمری است. تاریخ دقیق ساخت بنای اولیه حرم علی ابن مهزیار مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در قرن سوم هجری قمری بر روی مزار ایشان ساخته شده است. این بنا در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

هتل های اهواز در حوالی خانه زیبای دادرس

شما در سفر به اهواز با مردمی خونگرم روبه‌رو هستید که با لهجه شیرین جنوبی به مهمان‌نوازی می‌پردازند. شما می‌توانید با این مردم ساعت‌ها معاشرت کنید و از گفتگو با آن‌ها لذت ببرید. همچنین می‌توانید به بازارهای محلی بروید و سوغات این شهر را با خود یادگار ببرید؛ اما در این سفر شما به اول از همه به یک اقامتگاه مناسب نیاز دارید که در شهر اهواز از بوم‌گردی تا هتل‌های پنج ستاره می‌تواند گزینه انتخابی شما باشد.
 هتل پنج ستاره پارس اهواز می‌تواند محل اقامتی عالی باشد زیرا این هتل بیش از نیم قرن در این حوزه فعالیت دارد. کارکنان هتل پارس به‌صورت حرفه‌ای خدمات موردنیاز شما را ارائه می‌دهد.
این هتل زیبا در یک ساختمان پنج طبقه در خیابان بیست‌وچهار متری، خیابان شهید عابدی قرار دارد. 134 واحد اقامتی این هتل به امکاناتی مانند یخچال، چای‌ساز، اینترنت، مبلمان، کمد لباس، تلویزیون، تلفن، صندوق امانات و ... مجهز شده‌اند.
اگر شما به یک سفر کاری در شهر اهواز می‌روید و نیاز به یک سالن جهت برگزاری جلسات، همایش، سمینار، کنفراس، کارگاه آموزشی و ... دارید می‌توانید از سالن کنفراس هتل پارس استفاده کنید. این سالن تجهیزات موردنیاز یک رویداد عالی را دارد.

هتل-پارس-اهواز

کلام پایانی

خانه قدیمی دادرس، عمارتی باشکوه و تاریخی در قلب شهر اهواز است که گویی از دل تاریخ بیرون آمده و درگذر زمان، راوی داستان‌ها و حماسه‌های بسیاری بوده است. این خانه یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود.
در سفر به اهواز دیدن خانه تاریخی دادرس پیشنهاد می‌شود زیرا توجه به آثار تاریخی و باستانی ایران موجب می‌شود که تمایل به حفظ و نگهداری آن‌ها بیشتر شود. این خانه قدیمی این روزها نیاز به مرمت دارد که امیدواریم در آینده نه‌چندان دور اقدامات لازم برای بازسازی این بنا صورت بگیرد.

سوالات متداول در مورد  خانه دادرس

خانه تاریخی دادرس کجاست؟

خانه قدیمی دادرس در یک محله قدیمی به نام عبدالحمید در شهر اهواز قرار دارد.

چرا خانه دادرس متروکه است؟

خانه قدیمی دادرس به دلیل عدم مرمت و بازسازی، متروکه شده است. این خانه قابلیت کاربری برای موزه مردم‌شناسی، نگارخانه و مراکز فرهنگی را دارد.

خانه تاریخی دادرس چه اهمیتی دارد؟

خانه زیبای دادرس، یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های معماری ایرانی و گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ شهر اهواز محسوب می‌شود. حفظ و احیای این بنا، برای حفظ هویت و شناسنامه شهر اهواز ضروری است.

آیا هتل پارس شهر اهواز رستوران دارد؟

بله شما می‌توانید در رستوران هتل پارس که در طبقه همکف قرار دارد انواع غذای ایرانی و فرنگی باکیفیت را سفارش دهید و میل کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...