رَهی نو

معرفی کلیسای مریم مقدس تبریز

تعداد بازدید: ۲۵۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۲

بیشتر گردشگران شهر تبریز را به آب‌وهوای خوب آن و عده‌ای نیز مکان‌‎های گردشگری معروفش از جمله برج ساعت و پارک ائل گلی را می‌شناسند. اما در این میان افرادی نیز هستند که به دیدن بناهای تاریخی این شهر علاقمندند. از بناهای تاریخی این شهر می‌توان به کلیسای مریم مقدس تبریز اشاره کرد که به‌دلیل محبوبیت و معروف بودن، همواره از سوی گردشگران مورد توجه بوده است. اگر مشتاق شده‌اید تا اطلاعاتی در مورد این کلیسا بدست بیاورید، تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه باشید.

آشنایی با کلیسای مریم مقدس تبریز

در شهر تبریز  افراد زیادی با دین مسیحیت  و مذهب ارامنه آنجا زندگی می‌کنند؛ به‌همین دلیل کلیساهای متعددی در این شهر وجود دارد. یکی از بزرگترین، قدیمی‌ترین و زیباترین کلیساهای این شهر، کلیسای مریم مقدس تبریز است. این کلیسا جزو معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز محسوب می‌شود و ارامنه برای آن احترام زیادی قائل هستند. در کلیسای مریم مقدس تبریز که به کلیسای سنت ماری هم معروف است، مسیحیان مراسم مذهبی خود مثل غسل تامید، مراسم ازدواج، مراسم تدفین و همینطور مراسم ملی خود را در آنجا برگزار می‌کنند.

تاریخچه کلیسای مریم تبریز 

اسناد و همینطور سنگ قبری که در این کلیسا قرار داده شده، نشان می‌دهد که قدمت این کلیسا بیش از 500 سال و مربوط به دوره صفویان است. اما سبک معماری آن به دوره ایلخانی و حدود 2 یا 3 قرن پیش برمی‌گردد؛ زمانی که مارکوپولو، جهانگرد ایتالیایی در سفر به چین، از این کلیسا بازدید کرد.

کلیسای مریم مقدس تبریز کجاست؟ 

برای دیدن کلیسای مریم مقدس تبریز باید وارد میدان نماز تبریز شده، سپس به محله دیک باشی بروید. در همین منطقه می‌توانید در انتهای خیابان شهناز، کلیسای مریم مقدس تبریز یا کلیسای سنت ماری را ببینید. برای رفتن به این کلیسا علاوه‌بر استفاده از اتومبیل شخصی، می‌توانید از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و تاکسی نیز استفاده کنید.

سبک معماری کلیسای مریم مقدس تبریز 

معماری استفاده شده در این کلیسا، برگرفته از سبک معماری ارمنی و به‌شکل صلیب است. گنبد این کلیسا را بر روی چهار ستون قطور سنگی ساخته شده‌اند. زمانی‌که وارد کلیسا می‌شوید، در قسمت بالای درب ورودی و بر روی یک کتیبه کوچک مرمری، تاریخ تاسیس کلیسا به زبان و خط ارمنی نوشته شده است. در زمان ورود به کلیسا، اتاقی با هشت ستون سنگی را می‌بینید. در این اتاق دو ناقوس قرار گرفته و در داخل آن مانند دیگر کلیساهای ارمنی، چهار ستون سنگی است که گنبد مرکزی بر روی آن قرار دارد.

داخل کلیسای مریم مقدس تبریز تصاویری زیبا از حضرت مریم، حضرت مسیح و حواریون و قدیسان مسیحی دیده می‌شود. از میان پرده‌های نقاشی‌شده بر روی چرم که روی چهار ستون اصلی قرار گرفته بودند، دوتای آنها به‌دلیل رطوبت از بین رفته و دوتای دیگر نیز روی دیوار شمالی و جنوبی قرار داشتند. در حال حاضر این نقاشی‌ها در کلیسا وجود ندارند. بجای آنها، نقاشی‌های انجام شده بر روی کرباس که در اصطلاح به آن دیوارنگاره بوم‌پارچه می‌گویند، جای آنها را گرفته‌اند و همین نقاشی‌ها موجب متمایز شدن این کلیسا شده است. کلیساهای مریم مقدس تبریز، مریم و وانک اصفهان از دسته کلیساهای داخل ایران هستند که دیوارنگاره بوم‌پارچه در آنها دیده می‌شود. سبک تصاویر نقاشی‌شده بر روی دیوارنگاره، مربوط به اواخر قرن دوازدهم هجری به بعد در ایران است. بعد از بین رفتن نقاشی‌های قدیمی، این دیوارنگار‌ه‌ها توسط استادکاری به نام آندرانیک سیمباریان انجام شد. 

هتل های نزدیک کلیسای مریم مقدس تبریز

چنانچه برای دیدن کلیسای مریم مقدس تبریز به شهر تبریز می‌روید، بهتر است که قبل از سفر، محل اقامت خود را رزرو کنید. در نزدیکی این کلیسا هتل‌های مختلفی با امکانات متنوع  وجود دارند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم  در هتل شهریار تبریز که هتلی 5 ستاره و باکیفیت است،  اقامت داشته باشید. این هتل در ابتدای جاده ائل گلی واقع شده و از امکانات و خدمات رفاهی خوبی برخوردار است.

موزه ارامنه و مجموعه اشیای موزه تبریز 

موزه ارامنه و مجموعه اشیای موزه تبریز

در کلیسای مریم مقدس تبریز موزه‌ای قرار دارد که در آن اشیا و آثار تاریخی زیادی دیده می‌شود. این موزه تحت نظر خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان است که همین امر باعث شده که این مکان، به موزه کلیساهای خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان نیز معروف باشد.

اشیاء داخل موزه ارامنه تبریز

در این موزه می‌توانید انواع کتاب‌های تاریخی و چاپی را که به زبان‌های فارسی، ارمنی و عربی نوشته شده‌اند، مشاهده کنید. کتاب‌هایی که به زبان ارمنی در این موزه دیده می‌شوند، شامل 35 جلد است. جالب است بدانید که تمامی آنها به خط عبری و بر روی پوست آهو نوشته شده‌اند.

از دیگر لوازم قدیمی و تاریخی این موزه می‌توان به صلیب‌ها، طومارها، تاج‌های پادشاهی، تابلوهای نقاشی‌شده، عصاها، فرمان‌ها، ظروف نقره‌ای، سفالی، چینی، مسی، هنر چوبی، بلوریجات، مجسمه‌ها، سکه‌ها، نگین‌ها، میز و صندلی، پارچه و زیورآلات اشاره کرد.  در گذشته تمامی این لوازم به یک خانواده ارمنی تعلق داشت که با گذشت زمان، به این موزه منتقل شد.

در این میان برخی از لوازم موجود در این کلیسا با فرهنگ ارامنه پیونده خورده و همین مورد برای ارامنه اهمیت زیادی دارد. یکی از این وسایل، صندلی منبت‌کاری‌شده و پوشیده از مخمل است. این صندلی در سال 1728 میلادی برای اسقف اعظم کلیسای بزرگ ارامنه در جزیره آختامار که در دریاچه وان قرار دارد، ساخته شد. همین صندلی در جریانات سال‌های 1895 به خلیفه‌گری تبریز منتقل شد که همراه آن، عصای اسقف اعظم و ناقوس کلیسای بزرگ ارامنه صلیب مقدس نیز بود.

جاذبه های دیدنی نزدیک کلیسای مریم مقدس تبریز

شهر تبریز در لیست زیباترین شهرهای ایران قرار گرفته و در آن می‌توان انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دید. در نزدیکی کلیسای مریم مقدس تبریز جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خانه مشروطه تبریز
•    مسجد کبود تبریز
•    بازار مشروطه تبریز
•    مقبره‌الشعرای تبریز
•    مسجد صاحب‌الامر

نکات بازدید از کلیسای مریم مقدس تبریز

نکات بازدید از کلیسای مریم مقدس تبریز

•    برای بازدید از کلیسای مریم مقدس تبریز نیازی به پرداخت هزینه نیست.
•    برای دیدن کلیسای مریم مقدس بهتر است که در فصل بهار و تابستان به شهر تبریز مسافرت کنید.
•    این کلیسا برای علاقمندان به عکاسی یکی از بهترین و زیباترین مکان‌ها به‌شمار می‌رود.
•    افراد غیر مسیحی برای بازدید از کلیسا باید از  اداره ارشاد تبریز مجوز بگیرند.

زمان بازدید از کلیسای مریم مقدس تبریز

امکان بازدید از کلیسا چنانچه با هماهنگی قبلی باشد، امکان‌پذیر است. درصورتیکه غیر مسیحی هستید، می‌بایست از بخش اقلیت‌های مذهبی مجوز کتبی دریافت کنید. مدت زمان بازدید از کلیسای مریم مقدس تبریز نیم ساعت است و زمان مشخصی ندارد. همچنین در روزهای عاشورا، تاسوعا، 21 رمضان، 14 خرداد، 28 صفر و 25 شوال، کلیسا برای بازدید مسلمانان تعطیل است. 

سخن پایانی

شهر تبریز جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که کلیسای مریم مقدس تبریز یکی از آنهاست. اگر تمایل دارید تا از مکان‌های مذهبی با معماری ارمنی دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به کلیسای مریم مقدس تبریز بروید. معماری بسیار زیبا و قدمت طولانی آن، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ به‌همین دلیل همواره مورد توجه بوده است.   گفتنی است، شما می‌توانید در هتل گسترس تبریز  اقامت راحت و با قیمت مناسب‌تری داشته باشید.

سوالات متداول در مورد کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز در کجا قرار دارد؟

این کلیسا در خیابان شهناز و جنب میدان نماز تبریز قرار گرفته است.

قدمت کلیسا سنت ماری چقدر است؟

کلیسای سنت ماری یا مریم مقدس تبریز حدود 500 سال قدمت دارد و به دوره صفویه برمی‌گردد.

چه جاذبه های گردشگری در اطراف کلیسای مریم مقدس تبریز وجود دارد؟

خانه مشروطه تبریز، مسجد کبود تبریز، بازار مشروطه تبریز، مقبره‌الشعرای تبریز، مسجد صاحب‌الامر.

آیا ورود به کلیسای مریم مقدس تبریز هزینه دارد؟

خیر، ورود به این کلیسا هزینه نداشته، اما برای غیر مسیحیانی که می‌خواهند از کلیسا دیدن کنند، باید از اداره ارشاد تبریز مجوز بگیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...