رَهی نو

«کاغذ سنگ؛ خداحافظی با قطع درختان»

«کاغذ سنگ؛ خداحافظی با قطع درختان»

هتل پارسیان آزادی به عنوان هتل سبز پیشگام درکشور، در راستای حمایت همیشگی‌اش از محیط زیست، اقدام به چاپ کلیه منوهای هتل بر روی «کاغذ سنگ» نموده است، تا علاوه بر جلوگیری از قطع درختان و کمک به حفظ بهتر و بیشتر طبیعت، امکان تجربه حسی متفاوت و لوکس را به میهمانان خود، هدیه دهد. این نسل جدید از کاغذها در سال‏‌های اخیر اختراع گردیده (اولین بار در کشور تایوان در دهه 1990) و ماده اولیه آن‌ها (80.9 درصد)، «کلسیم کربنات» است که از ضایعات صنایع ساختمان‌سازی و معادن سنگ و مرمر به دست می‌آید و جایگزین استفاده از چوب درختان است. به دلیل اینکه رنگ پودرکلیسم کربنات به خودی خود سفید رنگ است، هیچ نوع رنگ شیمیایی در ساخت کاغذ سنگ استفاده نمی‌گردد، در واقع رنگ کاغذ سنگ، همان رنگ طبیعی سنگ است و استفاده نکردن از رنگ‌های شیمیایی، موجب کاهش پسماندهای شیمیایی مضر برای طبیعت می‏‌گردد.


علاوه بر آن در ساخت کاغذهای سنگ هیچ گونه آب یا اسیدی استفاده نمی‌گردد و تنها با انرژی برق (نیمی از انرژی لازم برای تولید کاغذ توسط خمیر کاغذ و یک سوم انرژی مورد نیاز برای تولید کاغذ از مواد بازیافتی) تولید می‌گردند، در نتیجه از آلوده شدن آبراه‌ها و رودخانه با فاضلاب‌های سمی، جلوگیری می‏‌شود. تولید کاغذهای سنگ، انتشار گاز CO2 در هوا را نیز بسیار کاهش می‌دهند. علاوه بر خصوصیات مذکور، کاغذهای سنگ ضد آب نیز هستند و در مقابل پارگی، مقاومت بیشتری نشان می‌‏دهند و به دلیل عدم وجود فیبر در آن‌ها، ضد بید و حشرات نیز بوده و رنگ‌ها بر روی آنها بسیار شفاف چاپ می‏‌گردند. این کاغذها همچنین سطح بسیار صافی دارند و در سرمای بسیار شدید، مقاومت بالایی از خود نشان می‌‏دهند. کاغذهای سنگ قابل تجزیه توسط محیط زیست (biodegradable)  نیستند اما تجزیه آن‌ها توسط نور خورشید صورت می‌گیرد (photo-degradable) یعنی در معرض نور خورشید به ذرات کوچکتر تجزیه می‌شوند و این فرآیند تا تبدیل کامل آن‌ها به پودر سنگ بدون هیچ گونه اثرات مضر ادامه می‌یابد. تجزیه به این روش در حدود دو سال به طول می‌انجامد.

تولید یک تُن کاغذ سنگ، موجب:
-  جلوگیری از قطع بیست درخت
- صرفه جویی در مصرف 16000 گالن آب 
- صرفه جویی در مصرف انرژی معادل دو ماه برق مورد نیاز لوازم خانگی در کل کشور الایات متحده
- جلوگیری از تولید 107 کیلو گاز گلخانه‌ای 
- جلوگیری از تولید 19.5 کیلو فاضلاب 
- انتشار بسیار کم CO2
- جلوگیری از تولید زباله خطرناک
- جلوگیری از استفاده رنگ‌های شیمیایی

 

از پروژه کاغذ سنگ در کنفرانس بین المللی Energy Globe که در سال گذشته (2015) در ایران برگزار شد، تقدیر گردید. با توجه به اخذ نظرات میهمانان هتل در این رابطه که عنوان نمودند به علت جدید و خاص بودن کاغذها و جنس لطیفشان، حس لوکس بودن را القا می‌نمایند و همچنین با در نظر گرفتن اینکه هتل پارسیان آزادی، هتل دوستدار محیط زیست و هتل سبز است، این هتل در نظر دارد تا با توجه به کیفیت بالای این کاغذها، انجام مسئولیت اجتماعی هتل در راستای حفاظت از محیط زیست و استقبال میهمانان هتل از این نوع کاغذ، در گام‌های بعدی اقدام به چاپ نقشه‌های گوناگون دو زبانه، ساک‌های تبلیغاتی هتل و ...بر روی کاغذ سنگ نماید. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...