رَهی نو

هتل پارسیان آزادی میزبان وزرای صنعت، معدن و تجارت ایران، ترکیه و قطر

هتل پارسیان آزادی میزبان وزرای صنعت، معدن و تجارت ایران، ترکیه و قطر

هتل پارسیان آزادی میزبان نشست  رسمی وزرای صنعت، معدن و تجارت ایران، ترکیه و قطر و امضای تفاهم‌نامه بین سه کشور بود. این دیدار که در نهایت آداب بین‌المللی تشریفات دیپلماتیک به میزبانی هتل برگزار می‌شد شامل: ضیافت نهار VIP با منوی بسیار ویژه و پذیرایی رسمی همراه با سرو بود و هتل با این میزبانی بار دیگر بر تحقق شعار خود مبنی بر اینکه این هتل پنج ستاره انتخاب نخست بلند پایگان است تاکید کرد. در نهایت نیز سه طرف با امضای تفاهم نامه‌ای موفق به افزایش همکاری‌های تجاری و صنعتی بین سه کشور شدند.

 

در نگاهی به وضعیت کنونی روابط اقتصادی ایران و قطر می‌توان گفت مجموع صادرات ایران در هفت ماه منتهی به مهر امسال به این کشور حدود ۹۷ میلیون دلار بوده و در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز حجم قراردادهای تنظیم شده دو طرف کمتر از یک میلیارد دلار است. رقمی که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، قطری‌ها خواهان افزایش مبادلات تجاری دو کشور و رسیدن آن به سقف پنج میلیارد دلار شده‌اند و بر رفع تمامی موانعی که برای توسعه روابط وجود دارد، تاکید دارند. محمد شریعتمداری در دیدار با شیخ احمد‌بن‌جاسم‌بن‌محمد آل ثانی علاوه بر تأکید بر تغییر همکاری‌ها و تعیین برنامه‌های راهبردی بر «تدوین نقشه راه برای رسیدن به روابط راهبردی میان دو کشور، شناسایی پتانسیل‌های قابل تبادل، بررسی موانع توسعه تجاری و اقتصادی، توسعه روابط بانکی، برقراری رابطه بیمه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های بندری دو کشور، صدور ویزاهای بلندمدت و...» نیز تاکید کرد؛ مواردی که شریعتمداری معتقد است با فراهم کردن زمینه‌های آن شاهد توسعه همکاری میان دو کشور خواهیم بود و به این طریق شرایط برای تحقق هدف‌گذاری مبادلاتی میان دو کشور فراهم خواهد شد.

 

ایجاد خط دریایی مشترک بین بنادر ایران و قطر، ایجاد روابط استراتژیک میان دو کشور، تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به قطر، راه‌اندازی شرکت‌های دوجانبه‌ای برای سرمایه‌گذاری، ایجاد یک منطقه صنعتی مشترک بین دو کشور، از جمله موارد مطرح شده از سوی وزیر تجارت و اقتصاد قطر در این دیدار بود. ایجاد روابط بانکی قوی، برقراری رابطه بیمه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل دو کشور، سه حلقه مفقوده در همکاری‌های تجاری دو کشور است که در فاز جدید همکاری‌های ایران و قطر باید مورد توجه قرار گیرد. شیخ احمد‌بن‌جاسم‌بن‌محمد آل ثانی، وزیر تجارت و اقتصاد قطر نیز در این دیدار با اشاره به اینکه لازم است مشکلات تجاری و اقتصادی دو کشور به سرعت برطرف و مکانیزم‌هایی به این منظور پیش‌بینی شوند، عنوان کرد: تبادل تجاری دو کشور در سطح پایینی قرار دارد و منحصر به واردات و صادرات کالاهای محدود است و ارزش تجاری این کالاها رقم پایینی است، اما به‌ عنوان اولین هدف تأکید می‌کنم که در سال ۲۰۱۸ می‌توانیم حجم روابط ایران و قطر را به ۵ میلیارد دلار برسانیم. اما اقتصاد ترکیه نیز به دلیل تکنولوژی روز، دسترسی آسان به بازارهای جهانی، نیروی جوان متخصص، سیاست‌های پولی مناسب و ارتباط موثر با کشورهای صنعتی، توان بالایی دارد. ایران کشوری است که در شرق کشور ترکیه قرار دارد و توان بالقوه‌ای در زمینه صنعت، اقتصاد، انرژی، حمل و نقل و توریسم دارد. ایران و ترکیه علیرغم یکسان نبودن دیدگاهشان در برخی مسائل اما به یکدیگر نیازمند بوده و حتی می‌توان آن‌ها را مکمل یکدیگر دانست. در زمان تحریم، کشور ترکیه همواره یکی از درگا‌ه‌های ورودی و خروجی ایران محسوب می‌شد. بازرگانان و تجار ترکیه روابط گرمی با طرف‌های ایرانی خود دارند و از نظر اقتصادی به هم وابسته هستند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...