رَهی نو

دیدار و گفت و گوی وزیر اقتصاد مجارستان با وزیر امور اقتصادی کشور در هتل پارسیان آزادی

دیدار و گفت و گوی وزیر اقتصاد مجارستان با وزیر امور اقتصادی کشور در هتل پارسیان آزادی

وزیر اقتصاد مجارستان با وزیر امور اقتصادی کشور در هتل پارسیان آزادی، دیدار و گفت و گو کرد. «می‌هایلی وارگا» وزیر اقتصاد مجارستان در دیداری که در هتل پارسیان آزادی  برگزار شد، گفت: ایران به دلیل تاریخ باستانی و هنر باسابقه همواره مد نظر مجارستان بوده و ما افتخار می‌کنیم که امروز در این کشور حضور داریم. وزیر اقتصاد مجارستان با بیان اینکه مجارستان هم به تاریخ با سابقه و هویت خودش همیشه افتخار می‌کند، افزود: برای ارتقاء همکاری‌ تجاری بین دو کشور، مجارستان سفارت خود را در ایران به یک ساختمان بزرگ‌تر منتقل می‌کند. وارگا اظهار داشت: مجارستان در زمان تحریم هیچ‌گاه دیپلماسی خود با ایران را قطع نکرد. وزیر اقتصاد مجارستان با بیان اینکه امکانات تجارت نقش زیادی در اقتصاد دارد، گفت: مجارستان پس از اصلاحات در سال 2010 اقتصاد ضعیفی داشت، ولی سعی کردیم اقتصادمان را تقویت کنیم.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر در اتحادیه اروپا رشد اقتصاد 2 درصد است، ولی رشد اقتصادی مجارستان 4 درصد شده است. وی با بیان اینکه کشورهای اروپای مرکزی که جمعیت آن‌ها به 65 میلیون نفر می‌رسد، نسبت به کشورهای عضو IEU می‌توانند رشد اقتصادی بهتری داشته باشند، تصریح کرد: رشد صنعتی به رشد اقتصادی کمک می‌کند و به همین دلیل ما در مجارستان پروژه‌هایی را در زمینه‌هایی از جمله الکترونیک، خودروسازی و تجهیزات جنگی تعریف کردیم که باعث این رشد شده است. روابط ایران و مجارستان تاریخچه بسیار کهن دارد و با پیروزى انقلاب اسلامی، مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف توسعه یافت. اولین دیدار از مجارستان توسط یک هیئت پارلمانى به سرپرستى آقاى دوز دوزان (Doz Dozany) در بیست و دو بهمن ۱۳۶۰ صورت گرفت. در بهمن ۱۳۶۲ اولین سفیر ج.ا.ا به بوداپست اعزام شد. اولین هیئت سیاسى ج.ا.ا به سرپرستى مدیر کل سیاسى اروپا و آمریکا در فوریه ۱۹۸۲ از مجارستان دیدار کرد. وارکونى وزیر خارجه مجارستان در نوامبر ۱۹۸۳ از تهران بازدید نمود. انجام این مسافرت در تشریح سیاست دو کشور بسیار مهم بود.

 

امروز شرایط برای همکاری‌های گسترده بین ایران و مجارستان مهیا است، به‌ ویژه بعد از توافق هسته‌ای زمینه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه بهبود یافته و حتی کمیسیون مشترکی برای گسترش روابط ایجاد شده است. بنابراین در شرایط کنونی احیاء و تقویت روابط اقتصادی به‌ ویژه مسائل صنعتی و زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدید باید در دستور کار قرار گیرد. تقویت و گسترش موضوعات زیست‌محیطی، انرژی‌های نو، پروژه‌های عمرانی مانند بنادر و راه‌آهن و بخش کشاورزی، اولویت‌های کنونی ایران در این رابطه دوجانبه است. قطعاً ایران و مجارستان می‌توانند در این حوزه‌ها همکاری گسترده و مثبتی داشته باشند البته در این حوزه مسائل و تعاملات بانکی دارای اهمیت بسیار زیادی است. کشور مجارستان در دوران تحریم، روابط مثبت خود با ایران را حفظ کرد و امید است در شرایط پسابرجام این روابط و تعاملات گسترش یابد و در این عرصه هیچ مشکل و مانعی وجود ندارد.

 

گفتنی است مجارستان علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی است و این کشور همواره در اتحادیه اروپا سعی کرده که حامی منافع ایران باشد. در شرایط کنونی مسائل و ظرفیت‌های مختلفی ازجمله در حوزه انرژی وجود دارد که دو کشور باید در جهت تقویت روابط در این حوزه تلاش کنند البته گسترش تعاملات بانکی نیز دارای اهمیت است و بهبود هر چه سریع‌تر این حوزه به نفع تجار و بازرگانان دو کشور خواهد بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...