رَهی نو

گردهمایی برگزیدگان و هیئت عالی دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در هتل پارسیان آزادی

گردهمایی برگزیدگان و هیئت عالی دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در هتل پارسیان آزادی

به گزارش  روابط عمومی هتل پارسیان آزادی، این مراسم با حضور جناب آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه برگزار شد. چیدمان این برنامه با یک میز منحصر به فرد برای نخستین بار به این شکل در سالن زرین بنا به ضرورت برنامه انجام شده بود که سپاس برگزارکنندگان مراسم را به دنبال داشت. جایزه مصطفی (ص) یک رویداد دوسالانه علمی است که در آن برجسته‌ترین فعالیت‌های دانشمندان مسلمان در زمینه دانش، علم و فناوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به منتخب، پانصد هزار دلار جایزه نقدی اعطا می‌شود. جایزه مصطفی یکی از بالاترین ارزش‌های مالی را در میان جوایز علمی دنیا دارا است. مبلغ جایزه مصطفی در هر بخش از مسابقه برابر با ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست که با توجه به اعطای این جایزه در چهار بخش مبلغ کل جایزه مصطفی به دو میلیون دلار می‌رسد. البته این در صورتی است که بخش داوری در هر چهار بخش دانشمندانی را حائز دریافت جایزه مصطفی تشخیص دهد.

 

محل تأمین مبلغ جایزه مصطفی بیت‌المال یا بودجه دولت نیست. هرچند متصدی جایزه مصطفی پارک فناوری پردیس است و این جایزه از حمایت و معاضدت بسیاری سازمان‌های دولتی و مقامات حال و گذشته‌ کشورمان برخوردار است؛ اما این جایزه ماهیتی غیردولتی دارد و محل تأمین مبلغ جایزه نیز کمک‌های مردمی و بخش خصوصی در قالب وقف است. وقف علمی در جهان، دنیای اسلام و به خصوص ایران سابقه‌ای طولانی دارد. چه بسیار کتابخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و رویدادهایی که با وقف دارایی افراد خیر و شرکت‌های خصوصی ساخته و اداره شده‌اند. جایزه مصطفی در واقع با امید به همین سابقه‌ فرهنگی و سنت حسنه از سال ۱۳۹۱ برنامه‌ریزی شد و سال ۱۳۹۴ نخستین دوره آن برگزار شد. امسال نیز پس از دو سال شاهد برگزاری دومین دوره این جایزه هستیم. این جایزه به دلیل لقب پیامبر عظیم‌الشأن اسلام محمد مصطفی (ص) و علاقه و توصیه‌های ایشان بر کسب علم و دانش «جایزه مصطفی» نام‌گذاری شده است.

 

پروفسور محمد امین شکراللّهی از برگزیدگان این دوره است که در بخش عمومی یعنی طرح برتر دانشمند مسلمان به عنوان برگزیده دومین دوره جایزه مصطفی (ص) انتخاب شده است. محمدامین شکراللهی در سال ۱۹۶۴ میلادی (١٣٤٣ خورشیدی) در ایران متولد شد. وی دیپلم آلمانی و دانشنامه کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه کارلسروهه در سال ۱۹۸۸ دریافت کرد، سپس در سال ۱۹۹۱ مدرک دکتری خود را در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه بن آلمان گرفت و عنوان تز دکتری وی «کمک به نظریه کدگذاری و پیچیدگی از طریق زمینه‌های تابع جبری» است. یکی دیگر از برگزیده‌ها سامی ارول گلنبی است که در بخش فناوری اطلاعات به عنوان برگزیده دومین دوره جایزه مصطفی (ص) انتخاب شد. سامی ارول گلنبی دانشمند کامپیوتر، مهندس الکترونیک و ریاضیدان کاربردی اهل ترکیه، عضو انجمن علمی ترکیه (انجمن بیلیم) است و مقام استادی گبور دنیس در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه سلطنتی لندن دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...