رَهی نو

برگزاری اجلاس مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی (ATAIC) در هتل پارسیان آزادی

برگزاری اجلاس مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی (ATAIC) در هتل پارسیان آزادی

چهاردهمین دوره اجلاس مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی در ایران و در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار گردید. این اجلاس که برنامه‌ریزی آن تا روزهای آخر مشخص نشده بود با انعطاف‌پذیری مثال زدنی هتل و هماهنگ کردن تمامی زمینه‌های برگزاری با توجه به تجربه‌های ارزشمند پیشین، به بهترین شکل ممکن برگزار شد.

 

گفتنی است در دوازدهمین دوره برگزاری اجلاس مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی (ATAIC) در کشور قطر مقرر گردید تا چهاردهمین کنفرانس فنی مذکور به میزبانی ایران برگزار شود. مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی برای اولین بار در 15 اکتبر سال 2003 میلادی همزمان با برگزاری دهمین اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در کوالالامپور مالزی توسط ماهاتیر محمد، نخست وزیر وقت مالزی پیشنهاد گردید و در ادامه، نخستین جلسه این مجمع در همان تاریخ در کشور مالزی برگزار شد که هدف اصلی و اولیه آن، توسعه سیاست‌های مالیاتی و زکات و همچنین مدیریت مالیاتی در کشورهای اسلامی عضو به منظور مواجهه با تحولات اخیر اقتصادی در جهان بود. 

برگزاری جلسات و گردهمایی های آزاد برای مقامات مالیاتی و زکات کشورهای اسلامی، بهبود، ارتقا و تسهیل سیاست‌های مالیاتی و زکات بین کشورهای اسلامی در تمامی جوانب مالیاتی، ارتقای سیستم‌های مالیاتی، بهبود ساختار اداری و اجرایی سیستم‌های اخذ مالیات و زکات در بین کشورهای عضو و برگزاری کنفرانس‌های دوره‌ای سالانه بین اعضای مجمع از مهم‌ترین اهداف این مجمع به شمار می‌رود. همچنین تبادل تجارب فنی و اجرایی در زمینه مسایل و موضوعات مالیاتی، اجرای مشترک برنامه‌های علمی و فنی بین اعضای مجمع و ارتقای توانایی‌های تخصصی و علمی و دانش فنی کارکنان بومی مجری سیستم‌های مالیات و زکات در کشورهای عضو، از دیگر اهداف این مجمع محسوب می‌گردد. حضور در چنین مجامعی می‌تواند زمینه‌ساز و بستری برای انعقاد موافقتنامه‌های مالیاتی میان ایران و سایر کشورهای عضو به منظور مقابله با فرار مالیاتی گردد. گفتنی است با توجه به اینکه برخی از اعضای این مجمع از منظر دانش و عملکرد نظام مالیاتی در سطح پایین‌تری از کشور ایران می‌باشند، عضویت ایران در این مجمع می‌تواند زمینه ساز انعقاد قراردادهای مشاوره‌ای با آن کشورها شده و به درآمدزایی برای کشور منجر شود.

 

  در این نشست، تحولات نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب و مالیات ستانی از اقتصاد و خدمات دیجیتال مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. افزون بر این، با توجه به کارکرد موفق قبلی سازمان مالیاتی در برگزاری کارگاه آموزشی برای نمایندگان کشورهای عضو مجمع مزبور و حسب درخواست مقامات عالی رتبه مالیاتی ایشان، در این نشست کارگاه آموزشی نیز با موضوع نخست تشکیل شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...