رَهی نو

جاذبه های گردشگری چابهار

لیست دیدنی های چابهار

اطلاعات مفید برای سفر و گردش در چابهار

اگر قصد سفر به جنوب ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنم به سمت سیستان بلوچستان، رفته و در جنوب آن، سفر به مکانی را تجربه کنید، که آب و هوای آن، بر خلاف سایر شهرهای جنوبی، بهشتی و معتدل است. برایتان از شهری می‌گویم که لقب بندر اقیانوسی ایران به آن داده‌اند. جایی‌که بهشت جنوب خوانده می‌شود.اگر شما هم علاقه‌مندید روزی سفر به مریخ را تجربه کنید، با من همسفر شوید تا به چابهار قدم بگذاریم.

 

سفر و دیدن از جاذبه های چابهار

 

پیش از آغاز به سفر، بهتر است پیشینه‌ای از جایی که به آن می‌روید، بدانید. بخاطر آب و هوای بهاری که بر این شهر ساکن است، اغلب مردم چابهار را مخفف "چهابهار" می‌دانند. یعنی چهار فصل سال بهار است. از طرفی چون از قدیم مسافران و تاجران زیادی با بار و بندیل خود به این شهر سفر می‌کردند، مردم بومی چابهار، از آن‌ها می‌پرسیدند چه باری دارید. به همین دلیل عده‌ای چابهار را تغییر یافته‌ی "چه بار" (یعنی همان چه باری دارید) می‌دانند. اما سر صحبت مردم خونگرم و محلی این دیار که بنشینید، می‌گویند "چه بار" مخفف چاه آب و پیرامون است (چه به معنای چاه آب و بار به معنای پیرامون) و آن را به افرادی نسبت می‌دادند که از زمان قدیم کسانی در اطراف چاه آب ساکن بودند، و جهت تامین آب مورد نیاز مردم، از آن چاه‌ ها استفاده می‌شد. 

 

بهترین زمان برای سفر به چابهار چیست؟

چابهار در کنار آب‌های عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است که به علت موقعیت جغرافیایی که دارد، باعث شده یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران در زمستان و یکی از خنک‌ترین شهرها در تابستان به شمار رود. البته به علت نزدیکی به دریا، در ماه‌ های اردیبهشت و خرداد به نهایت رطوبت هوا خواهد رسید و حالت شرجی پیدا می‌کند. اما درحالت کلی اگر از گرما و سرمای شدید شهر های دیگر، فراری هستید، بندر چابهار پناه خوبی است. از اوایل آبان تا اواسط فروردین، این شهر را برای سفر انتخاب کنید. چرا که هم متوسط دما از 21 درجه بالاتر نمی‌رود و هم به شلوغی ازدحام عید و مسافران، برنمی‌خورید.

 

بهترین وسیله برای سفر به چابهار چیست؟

خب! فرض می کنیم که شما بلاخره تصمیم گرفته‌اید در چه ماهی از سال به این نقطه سفر کنید. حدود 2286 کیلومتر دورتر از تهران، چابهار را خواهید دید. اگر مسافت طولانی خسته‌تان می کند و قصد سفر به وسیله‌ی هوایپیما دارید، حدود 2 ساعت از تهران تا چابهار در راه هستید. اگر قصد سفر به صورت زمینی دارید، مسیر بهتر و پرتجربه‌تری در پیش رو خواهید داشت، که از شهرهای قم، کاشان، نایین، یزد، کرمان، بم و ایرانشهر می‌گذرد. اگر هم دلتان هوای سفر دریایی دارد می‌توانید به بوشهر یا بندر عباس رفته و از آنجا به سمت مقصد حرکت کنید. 


 
به بندر میامی در کالیفرنیای جنوبی خوش آمدید!

بله دقیقا! جایی که در حال حاضر به آن وارد شدید، زیبایی بندر میامی را دارد. حالا سوال این است که اقامت در چابهار به چه شکل است؟ برای اقامت با توجه به بودجه وسلیقه‌تان ، از هتل‌های 4 ستاره تا اقامتگاه‌ های سنتی را می‌توانید انتخاب کنید. از بهترین هتل‌های چابهار هتل 4 ستاره لیپار را میتوان نام برد که به ساحل و تمامی امکانات گردشگران دسترسی دارد. درمقابل بازار سنتی چابهار هتل آپارتمان 4 ستاره گدروشیا به چشم می‌خورد که ارزان‌تر است. از هتل‌های ارزان قیمت‌تر می‌توان به هتل‌های ونوس، آذین و سپیده اشاره کرد که از 115 تا 120 هزار تومان شروع می‌شود. اگر اهل ذوق و خوش مشرب هستید و از سویی می‌خواهید با فرهنگ بومیان این شهر و روزمره‌ی آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید خانه‌ ها و اقامتگاه‌ های سنتی چابهار را انتخاب کنید که نسبت به هتل ارزان‌تر است.
لیست کامل هتل های چابهار را بهمراه قیمت و تخفیف های رزرو هتل اینجا ببینید : رزرو هتل های چابهار 

 

بهترین مکان‌های دیدنی چابهار کجاست؟

 

1. روستای تاریخی تیس

به سمت 5 کیلومتری شمال غربی چابهار که پیش می‌روید، کم کم به منطقه‌ای نزدیک می‌شوید که روزگاری از بندرهای مهم خاورمیانه در زمان هخامنشیان بود(یعنی مکانی با قدمت 2500 ساله). اصطلاح سرزمین جن و پری دقیقا مصداق همین روستا است. از قلعه تا قبرستان، پر از حکایت‌های تاریخی و مرموز است. در میان روستا، رودخانه‌ی لاوری جلوه‌ی زیبایی به آن بخشیده است. 
در شرق روستا، خلیج زیبای چابهار را می‌توانید ببینید. بر روی تپه‌ای مشرف به خلیج، قلعه‌ای به چشم می‌خورد که سبک ساخت آن، شبیه به بناهای دوران سلجوقی است. حکایت این بنا، به دوره ی استعمار پرتغالی‌ها  برمی‌گردد که این قلعه را برای خود ساختند و نگهبانان در بالای برج‌های این قلعه، نگهبانی می‌دادند. اگر به دیدن قلعه‌ های قدیمی دوره‌ی ساسانیان علاقه‌مندید، علاوه بر قلعه‌ی پرتغالی‌ها، می‌توانید از قلعه بلوچ گت و پیروز گت هم دیدن کنید. 

در این روستا همچنین می‌توانید غارهای سه گانه بان مسیتی را از نزدیک ببینید. بان مسیتی به زبان سیستانی یعنی پرستشگاه مرد صالح، که در قدیم به عنوان پرستشگاه به این غار وارد می‌شدند. از این سه غار، یک غار به صورت طبیعی و از دل کوه تراشیده شده است اما دو غار دیگر مصنوعی و دست ساز است.
 شاید آنچه که بیشتر باعث شده روستای تیس برای گردشگران جذاب باشد، دیدن گورستانی باشد که بومیان اینجا به آن گورستان جن می‌گویند. این فرضیه از آن جهت است که قبرهایی بر روی سطح صخره‌ای حفر شده است که مردم معتقدند تنها از یک نیروی مافوق بشر چنین چیزی برمی‌آید. قبرها در دل کوه و صخره حفر شده‌اند. مردم این منطقه معتقدند در غروب صدای گریه و ضجه از این قبرستان می‌آید. البته تمام این‌ها یک باور محلی است که بر اساس فرضیاتی زبان به زبان تا به امروز چرخیده است.   

بنای دیگری که زیبایی و طراحی آن می‌تواند شما را مسحور کند، مسجدی در این روستا است که به سبک مسجدهای پاکستانی ساخته شده است. این مسجد با قدمت 1250 ساله‌ای که دارد، به علت تک مناره بودن به مسجد تک مناره نیز شهرت دارد. ترکیب سبز و قرمز مناره و گنبد این مسجد، شیشه کاری‌های نامنظم آن، در کنار مردم مهمان نواز و سفیدپوش بلوچی، به جلوه‌ی زیبای این بنا کمک کرده است. گویی در حال نگاه کردن به یک تابلوی نقاشی بی‌نظیر هستید.

2. تالاب لیپار

در مسیر جاده چابهار به گواتر که پیش می‌روید، در حدود 15 کیلومتر در شرق چابهار، تالاب صورتی رنگی به چشم‌تان می‌خورد. رنگ صورتی و زیبای این تالاب وامدار موجوداتی است که در تالاب زندگی می‌کنند. از ماه خرداد هر چه جلوتر می‌رود، صورتی این تالاب بیشتر به نظر می‌رسد. در آذر ماه که پلانگتون‌های گیاهی در تالاب پررنگ‌تر می‌شوند، تالاب به نهایت رنگ صورتی خود می‌رسد. البته تالاب به رنگ سبز و آبی و زرد و سبز هم درمی‌آید اما رنگ غالب آن قرمز کمرنگ یا صورتی است.

 

تالاپ لیپار از مکان های دیدنی چابهار

 

قطعا اگر شما در ماه فروردین به این تالاب بروید و بار دیگر در آذرماه به این تالاب سر بزنید، تفاوت رنگ را احساس می‌کنید. در کنار این تالاب شاهد طبیعتی بکر خواهید بودکه به علت وجود درختان سرسبزی که دارد، چابهاری‌ها به آن ناحیه عروس چابهار می‌گویند. بنابراین برای رفتن به تالاب حتما دوربین‌تان را همراه‌تان ببرید. 

3. کوه‌ های مینیاتوری(یا راحت‌تر بگویم؛مریخی)

در این منطقه شما با کوه، به معنای عام مواجه نمی‌شوید. یعنی چه؟ یعنی اگر فیلم مریخی را دیده باشید، زمانی که مارک واتنی (مت دیمون) در کره‌ی مریخ گرفتار می‌شود، در صحنه‌ هایی از آن، کوه‌ هایی به چشم می‌خورد که نشان دهد او در کره مریخ است. حالا آن کوه‌ ها را با اندکی تغییرات تصور کنید، کوه‌ های مینیاتوری چابهار را خواهید دید که به شما می‌گوید، مریخ همین جاست و کوه‌ های مریخی در دامن چابهار نقش بسته است. در فاصله 50 کیلومتری چابهار به سمت بندگواتر که پیش می‌روید، در سمت چپ‌تان،‌ کوه‌ های مریخی چابهار را خواهید دید. این کوه‌ ها که عمر 5 میلیون ساله دارد، ادامه‌ی رشته کوه زاگرس تا پاکستان است. به علت جنس این خاک‌ها و شیارهای نامنظمی که راه رفتن روی آن را سخت کرده است، به این ناحیه بدلند یا بدبوم نیز می‌گویند. 

4. سواحل بریس

محل اتصال دریای عمان به رشته کوه‌ های مکران، منظره‌ای فوق العاده بوجود آورده است. در 55 کیلومتری چابهار منظره‌ای از اتصال صخره با ساحل دریای عمان به چشم می‌خورد که برای عکاسی فوق العاده است. پیشنهاد می‌کنم طرف غروب به این ساحل بروید. حال خوب این فضا باعث می‌شود تا آخر عمر، منظره‌ی زیبای سکوت ساحل و حرکت قایق و  جلوه‌ای از کوه‌های مینیاتوری در ذهن‌تان و گوشه‌ای از قلب‌تان ثبت بماند.

5. مقبره امام زاده غلام

شاید اگر داستان این امام‌زاده را بدانید، برای رفتن به این مقبره مشتاق شوید. امامزاده غلام رسول شخصی درستکار بود که از هندوستان به ایران مهاجرت می‌کند و در چابهار ازدواج می‌کند. اما دقیقا در شب ازدواج به بستر بیماری می‌افتد و می‌میرد. او وصیت می‌کند که پس از مرگش نه تنها کسی عزدارای نکند(شاید برای مردم نه چندان خوشحال ایران، عجیب باشد) بلکه به مدت 10 شب و روز، مراسم جشن و شادی به راه باشد. در بالای بنای این مقبره علامت طرحی از خورشید است که نماد مهر است. 

6. روستای باهوکلات

پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم از جمله کسانی هستید، که موقع پخش رازبقا و شکار تمساح، با ذوق به این صحنه‌ ها خیره می‌مانید، تا سرانجام زندگی جانوری را که تمساح شکار کرد، ببینید، به 90 کیلومتری شرق چابهار رفته و از باقیمانده‌ی نسل دایناسورها دیدن کنید. در رودخانه‌ی باهوکلات، تمساح‌هایی با پوزه کوتاه زندگی می‌کنند که در منطقه‌ی کاملا حفاظت شده‌ی گاندو قرار دارد. گاندو نام همین تمساح‌های پوزه کوتاه است. بومیان قدیمی این منطقه معتقدند تمساح برایشان روزی و برکت می‌آورد درنتیجه تمام تلاش خود را برای حفظ زیستگاه گاندوها به کار می‌گیرند. در ارتفاعات گاندو می‌توانید از نزدیک شاهد گوزن‌های کوهی باشید. که البته برای دیدنش، باید خود را برای کوهنوردی آماده کنید. موجودات دیگری مانند شغال، خدنگ، بزمجه بنگالی، عقاب شاهی، شاهین، هوبره و انواع پرنده‌ ها را می‌توانید در این ناحیه تماشا کنید و آلبوم رازبقای خود را تکمیل کنید.

7. کلبه‌ی غواصی

اگر غواصی دوست داشته باشید و همچنین اگر تجربه‌ی آن را داشته باشید حتما لذت سفر به اعماق دریا و غذا دادن به ماهی‌ها و دیدن رقص زیبای جانوران دریایی در مقابل چشمان‌تان، شما را به وجد می‌آورد. اگر قصد دارید سفری به انتهای اعماق دریای عمان بزنید، به مدرسه‌ی غواصی چابهار بروید که علاوه بر امکانات تفریحی و رفاهی، می‌توانید غواصی را به صورت تخصصی یاد بگیرید. 

8. کوه‌های گِل فشان(به جای آتش‌فشان!)

اگر تا بحال به چابهار سفر نکردید باید بگویم خود را آماده‌ی دیدن عجیب‌ترین و زیباترین مناظر بکنید. به سمت 100 کیلومتری چابهار قدم بردارید، بین دشت کهیر و تنگ، سه تپه‌ی خاکستری رنگ 100 متری کوچک به چشم‌تان می‌خورد. اگر در فصل بارانی نباشید، می‌توانید به راحتی از این تپه‌ها بالا بروید. در بالای تپه، یک چاله با عمق نیم متری می‌بینید که در کمال تعجب از آن صدایی شبیه به ترکیدن حباب به گوش می‌خورد. دقیق‌تر که می‌شوید می‌بینید مقداری گِل خاکستری به صورت حباب از این چاله بیرون می‌زند و به اطراف پراکنده می‌شود. البته زمانی که علت آن را بدانید شاید چندان عجیب به نظر نرسد. حکایت بر آن است از آنجایی که چابهار در نزدیکی اقیانوس هند قرار دارد و از سویی به علت شکل پوسته‌ی زمین در این ناحیه، با فرورفتن پوسته‌ی اقیانوس در زیر این منطقه، فشار زیادی بوجود می‌آید که نتیجه‌ی آن همین حباب گِل است. مشابه همچین پدیده‌ای، در جمهوری آذربایجان و آمریکای مرکزی نیز وجود دارد. 

9. خلیج گواتر

بی‌اغراق به انتهای دنیا که نه اما انتهای ایران در این نقطه خواهید رسید. در ساحل گواتر شما می‌توانید خاک پاکستان را ببینید. این منطقه که در سواحل عمان می‌درخشد به علت مجاورت با جنگل‌های زیبای حرا، ازجمله مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیست است. در 100 کیلومتری چابهار پس از گذر از بندر بریس و بندر پسابندر، به این خلیج می‌رسید. در انتهای سفر، دیدن انتهایی‌ترین نقطه‌ی ایران، در حالیکه تنها نیم ساعت با کشتی تا پاکستان فاصله دارید، هیجان دیگری دارد که تجربه کردن آن دور از لطف نیست. 

 

سوغات چابهار چیست؟

به سبک جنوبی سوغاتی خریدن، صفای خود را دارد. زمانی که در بازارهای این شهر شروع به گشتن برای خرید سوغاتی می‌کنید با حال خوب دیگری روبرو می‌شوید که می‌توانید به عنوان سوغاتی سفر برای احوالات خود، بردارید. یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های جنوب، ماهی و میگوهای خاص این نواحی از کشور است. اگر می‌خواهید خوراکی سوغات ببرید، شیرینی‌های لندو بهترین گزینه است. این شیرینی با ارزش غذایی فوق العاده ترکیبی از خرما و کنجد و گندم هست. اگر می‌خواهید یادگاری سوغات ببرید، پارچه‌های سوزن دوزی که به اصطلاح چابهاری‌ها، بلوچی دوزی شده است، بخرید.

 

سوغات و خرید از چابهار

 

گلیم و حصیر هم نقشی از دستان هنرمندان چابهاری را به نمایش می‌گذارد. بافت سکه‌دوزی هم نقش زیبایی دارد که از آن برای روانداز تشک یا زینت دادن به اسب و شتر در عروسی‌های محلی استفاده می‌شود. سفال‌های ساخت دستان مردم سیستان بلوچستان، نقش دیگری دارد که نشان از هنر قدیمی این مرز و بوم است. گشتی در بازار سنتی چابهار، می‌تواند به شما برای خرید سوغاتی کمک کند.

غذاهای مخصوص چابهار چیست؟

امکان ندارد شما غذای خاص این منطقه را بخورید و در آن اثری از خرما، ماهی یا گوشت پیدا نکنید. خیال‌تان از بابت تندی این غذاها راحت باشد. چراکه برخلاف سایر غذاهای جنوبی، غذای بلوچی‌ها چندان تند نیست. اگر در فصل بارانی به این شهر سفر کردید، از ماهیگ پیچ غافل نشوید. غذای دیگری که در فصل بارانی بیشتر طبخ می‌شود، غذای خوش طعم بت ماش است. بریانی ماهی هم یک غذای هندی است که ترکیبی از برنج هندی و ماهی سالمون می‌باشد. تباهنگ و استانبولی بلوچی هم غذای محلی دیگری ست که به مزاج‌تان خوش خواهد آمد.

چابهار  یکی از جذاب‌ترین سواحل خلیج فارس برای گشت و گذار است. اگرچه خرید، یک بخش غیر قابل حذف هر سفری است اما پیشنهاد می‌کنم در سفر به چابهار، به دنبال جاهای ناشناخته و دیدنی چابهار بروید. قطعا موقع بازگشت، علاوه بر تصاویر زیبا، حس و حال خوبی هم برای خود به عنوان سوغات سفر به زیباترین خلیج عمان خواهید آورد. 

 

اقامت در چابهار

هتل‌های بسیاری در چابهار وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این بندر زیبا، بسته به هزینه‌ای که برای اقامت‌تان در نظر دارید، یکی از آن‌ها را رزرو کنید. از هتل های ارزان قیمت تا هتل‌های چهار ستاره چابهار مانند هتل بین المللی فردوس چابهار،  هتل لاله چابهار،  هتل گدروشیا چابهار، هتل بین المللی شاهان چابهار و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...