رَهی نو

جاهای دیدنی اصفهان

لیست دیدنی های اصفهان

معرفی جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان شهری در مرکز ایران، جنوب تهران ( فاصله تهران تا اصفهان 4 الی 5 ساعت است) و پایتخت استان اصفهان است که به دلیل زیبایی ها و جاذبه های فراوان آن را «نصف جهان» می نامند. اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت است. جاذبه‌های اصفهان آن را تبدیل به دومین شهر توریستی و دومین شهر صنعتی ایران کرده است. این شهر در زمان صفویان، پایتخت ایران بود. آب و هوای آن معتدل و خشک بوده و حداکثر درجه حرارت آن در تابستان ۳۹ درجه است. اصفهان را شهری چهار فصل می نامند.

معماری زیبا، پل، مسجد ها و مناره های منحصر به فرد اصفهان، آن را به یکی از شاهکارهای معماری دنیا تبدیل کرده است. مکان های دیدنی اصفهان هر سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند. بر اساس استاندارهای یونسکو، اصفهان شهری خلاق است که از الگوی توسعه پایدار پیروی می کند و از این نظر به عنوان نخستین شهر ایران همراه رشت، عضو شبکه شهرهای خلاق جهان است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۵ به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی انتخاب شده است. بسیاری از آثار هنری و تاریخی برجسته و جاذبه های گردشگری شهر اصفهان در لیست فهرست آثار باستانی یونسکو ثبت شده اند. از آنجا که اصفهان مدت ها پایتخت سلسله صفویان بوده و این دوران، دوران شکوفایی آن به شمار می رود، آثار تاریخی و باستانی بسیاری متعلق به این دوره و حتی دوره ساسانیان در آن یافت می شود که ذکر همه آنها غیر ممکن است. در این به این سوال احتمالی شما که جاهای دیدنی اصفهان کجاست، می‌پردازیم و  بارزترین مکان ها و جاهای دیدنی اصفهان که بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته اند را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

معرفی جاهای دیدنی اصفهان

 

دیدنی های اصفهان از میادین تا خیابان های معروف

همانطور که می‌دانید، شهر اصفهان پر است از جاهای دیدنی که حیف است در زمان بودن در این شهر از دیدن آنها بگذرید. میدان نقش جهان، بلوار چهار باغ، کهنه میدان و بلوار چهار باغ خواجو نمونه‌هایی از این مکان‌ها هستند که در این بخش برای شما آورده‌ایم.

دیدنی های اصفهان

1. میدان نقش جهان

این میدان، یکی از زیباترین میدان های جهان است که در لیست جاهای دیدنی در شهر  اصفهان قرار دارد. ویژگی منحصر به فرد آن مستطیل شکل بودنش است! نقش جهان به معنای "الگوی جهان" است و این مکان زیبا قطعا شایسته این نام است! میدان شامل دو مسجد یک کاخ و بازار است و توسط ساختمان های متعلق به دوره صفویه احاطه شده است. همچنین این میدان پس از تیان امن پکن، دومین بزرگترین میدان جهان به شمار می رود. میدان نقش جهان یکی از دیدنی های جذاب شهر اصفهان است که برای دیدنش تنها در روز اکتفا نکنید. شب نیز جاذبه های خاص خود را دارد.از آنجا که بناهای اصفهان در دوره‌ی صفوی در اوج زیبایی بنا شده است، هتل عباسی اصفهان هم یکی از آن بناهای به جامانده‌ی دوره صفوی است که به مادر شاه سلطان پیشکش داده شد. اگر این هتل 5 ستاره را برای اقامت انتخاب می‌کنید بدانید که وارد یک هتل که حدود 300 سال پیش کاروانسرای صفویان بوده، قدم می‌گذارید.

میدان نقش جهان

2. بلوار چهار باغ

این بلوار یکی از خیابان های تاریخی اصفهان است که به دو بخش چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم می شود. هر دو بخش بلوار در زمان شاه عباس یکم ساخته شده است و چهارباغ پایین نیز در دوره رضا شاه طبق طرح قدیم، به این مجموعه اضافه شد. گرچه ضل السلطان در زمان قاجار آسیب های جبران ناپذیری به این بلوار وارد کرد و درختان چنار سیصد ساله آن را برید اما هنوز هم چهار باغ یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می رود.

بلوار چهارباغ

3. کهنه میدان

کهنه میدان یا میدان عتیق یکی از میادین مهم در لیست بناهای قدیمی و دیدنی اصفهان است که درگذشته میدان و مرکز اصلی شهر به شمار می رفت. با ساخت میدان نقش جهان توسط شاه عباس کم کم رونق خود را از دست دارد. آثار تاریخی از زمان ایلخانی و تیموری در اطراف میدان به جا مانده و خود میدان نیز طی چند سال اخیر بازسازی و برای بازدید آماده شده است.

کهنه میدان

4. بلوار چهار باغ خواجو

ین بلوار در زمان صفویان و به موازات چهار باغ عباسی اصفهان ساخته شده است. درختان اطراف این بلوار زیبایی خاصی به آن بخشیده اند و مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی آن حتی در تابستان نیز دلچسب است. این بلوار بین پل خواجو و چهار راه نقاشی قرار گرفته است که هر دوی آنها از جمله جاذبه های گردشگری محبوب اصفهان هستند.  

بلوار چهار باغ خواجو

 

مساجد تاریخی از جاذبه های گردشگری اصفهان

مساجد تاریخی اصفهان، هرکدامشان از دوره‌های تاریخی مختلفی به‌جا مانده‌اند و تاریخ، فرهنگ و سبک معماری هر دورانی را با نوع ساخت خود روایت می‌کنند. در ادامه برخی از مساجد قدیمی را به شما معرفی می‌کنیم.

مساجد تاریخی اصفهان

1. مسجد امام

این مسجد زیبا، با کاشی های نمادین آبی و مقاوم، یک بنای یادبود بصری در میدان اصلی اصفهان است که از زمان ساخت خود در  400 سال قبل، تا کنون هیچ آسیب جدی ندیده است و یک بنای تاریخی از زمان شاه عباس اول و سلسله صفویان به شمار می رود. گنبد مسجد یکی از قدیمی ترین مکان‌های دیدنی شهر اصفهان است که در سال 1629، آخرین سال سلطنت شاه عباس، تکمیل شد. اگرچه هر یک از قطعات مسجد یک شاهکار به شمار می رود اما وحدت کلی طراحی آن یک تصویر ماندگار را به نمایش می گذارد. سنگ ستون های آن سنگ مرمر اردستان است و توسط هنرمندان با تجربه ای نقاشی و خوشنویسی شده است. هر پنل مسجد طراحی خاص خود را دارد. عدم تقارن عمدی در طراحی مسجد، منعکس کننده فروتنی سازندگان آن در مقابل هنر خداوند است.

مسجد امام

2. مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله یکی از شاهکارهای معماری در میان مکان های دیدنی اصقهان است که در عصر صفوی ساخته شده است. مسجد شیخ لطف الله به عنوان زیباترین بنای ایران شناخته می شود. این مسجد سال ۱۶۰۲ توسط شاه عباس اول و برای بزرگداشت شیخ لطف الله جبل عاملی ساخته شد که از علمای بزرگ زمان صفویه بود. مسجد به عنوان یک مسجد خصوصی برای خانواده سلطنی طراحی شده است. بنابراین هیچ مناره ای ندارد. یک تونل مسجد را به کاخ سلطنتی متصل می کند.

مسجد شیخ لطف الله

3. مسجد حکیم

این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد در میان جاذبه های گردشگری اصفهان است که توسط شاه عباس دوم ساخته شده است. طبق کتیبه ای که بر سردر ورودی مسجد قرار دارد ساخت آن در سال ۱۰۷۳ به پایان رسیده است. ویژگی خاص این مسجد وجود دو ساعت آفتابی است که در شمال غربی و ایوان آن قرار گرفته اند.

مسجد حکیم

4. مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان از قدیمی ترین و مهمترین جاذبه‌های اصفهان است که پیش از حمله اعراب مرکز مذهبی مهم اصفهان بوده و آتشکده های شهر آن قرار داشتند. آثار تاریخی کشف شده در این مکان قدمت آن را به دوره ساسانیان می رساند اما بنای اصلی مسجد در زمان عباسیان ساخته شده است.

مسجد جامع اصفهان

تالار های دیده نشده در لیست مکان های دیدنی اصفهان

قطعاً نام تالارها و بناهای قدیمی اصفهان مانند عالی قاپو،  هشت بهشت و کاخ چهلستون به گوش شما خورده است، اما شنیدن کی بود مانند دیدن. هرکدام از این تالارها قصه خود را دارند که خالی از لطف نیست اگر در سفرتان به این شهر سنتی و پر از جاذبه، از آنها هم بازدید کنید.

تالارهای دیدنی اصفهان

1. عالی قاپو

کاخ عالی قاپو متعلق به دوره صفویان بوده و رو به روی مسجد شیخ لطف الله در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته است. عالی قاپو عمارتی بلند با ۴۸ متر ارتفاع و شش طبقه است که پلکان های مارپیچ طبقات آن را به یکدیگر متصل کرده اند. آخرین طبقه کاخ، اتاق موسیقی یا صوت نامیده می شود. روی دیوارهای آن نقاشی هایی از گلها، حیوانات و پرندگان دیده می شود که حاصل کار هنرمند نقاش، رضا عباسی است. عمارت عالی قاپو یکی از محبوب ترین و پربازدید ترین نقاط دیدنی اصفهان است گه بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

عالی قاپو

2. تالار اشرف

تالار اشرف یکی از بناهای تاریخی اصفهان است که در واقع حرم سلطنتی پادشاهان صفوی و در دروان قاجار خانه فرمانده نظامیان اصفهان بوده است. آنچه امروزه از آن باقی مانده، بقایایی از کاخ های عصر صفوی است. این تالار هم یکی دیگر از بناهای دیدنی اصفهان است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شد. بد نیست بدانید که در زمان جنگ جهانی اول قسمت هایی از آن ویران شد. در اوایل دوره قاجار بخش هایی از آن مرمت یافت و بعدها نقاشی های آن توسط نقاشان برجسته ترمیم شد. در حال حاضر شهرت این تالار بیشتر به خاطر نقاشی ها و گچبریهای استادانه آن است. پوشش زرنگار و گچ بری های لاجوردی و مقرنس کاری سقف قوسی شکل تالار در بناهای صفوی همتایی ندارد.

تالار اشرف

3. هشت بهشت

کاخ هشت بهشت بنایی دو طبقه متعلق به دوران صفوی است. این کاخ متعلق به سوگلی شاه سلیمان صفوی بوده و طاق های زیبای آن نشانه ای از معماری باشکوه دوران صفویه است . متأسفانه در زمان قاجار عمارت هشت بهشت آسیب های فراوانی دید و از شکوه و جلال اولیه آن امروزه تنها همین معماری زیبا باقی مانده است .

هشت بهشت

4. کاخ چهل ستون

این کاخ نیز در دوران شاه عباس یکم ساخته شده است و از ویژگی های متمایز آن با دیگر جاذبه های گردشگری در شهر اصفهان می توان به نقاشی، آیینه کاری و کاشی کاری های سقف و دیوارها اشاره کرد. نقاشی های کاخ، وقایع تاریخی دوران های مختلف را نشان میدهند. تزئینات طلا کاری سالن پادشاهی و اتاقهای اطراف تالارآیینه از دیگر جذابیت های این کاخ است. در تالار پادشاهی چند تابلوی نقاشی وجود دارد که پادشاهان صفوی را نشان می دهد. این مکان  دیدنی را با حوصله ببینید چرا که تاریخ را در خود غرق ساخته و نمادی از انچه بر سرزمینامان گذشته است می باشند.

کاخ چهلستون

پل های معروف جهان در لیست دیدنی های اصفهان

متأسفانه به علت خشکسالی و سد سازی برنامه ریزی نشده، رودخانه زاینده رود خشک شده است. با این حال در سالهای اخیر رودخانه زاینده رود که یکی از مطرح ترین دیدنی های شهر اصفهان است مجددا احیا شده است. سی و سه پل به خاطر منظره طلوع آفتابش یکی از جاهای جذاب و دیدنی اصفهان است که هرگز نباید از دست بدهید. می توانید در کنار آن قدم بزنید و پل های تاریخی را نگاه کنید و لذت ببرید.

پل های معروف جهان در لیست دیدنی های اصفهان

1. پل شهرستان

این پل یکی از قدیمی ترین مکان های دیدنی و از پل های باقیمانده در ایران است که در زمان ساسانیان ساخته شد و به دست سلجوقیان تعمیر گشت. پل در زمان های قدیم کاربرد نظامی داشته و از نظر قدمت با پل دزفول و شوشتر هم عصر است.

پل شهرستان

2. پل خواجو

پل خواجو در سال ۱۰۶۰ و همزمان با شاه عباس دوم ساخته شده است. در میانه پل ساختمانی قرار دارد که اقامت گاه موقتی شاه و خانواده سلطنتی بوده و طاق های آن دارای تزئینات بسیار زیبای کاشی کاری است.

پل خواجو

3. سی و سه پل

سی و سه پل یا پل الله وردی خان از بهترین جاذبه های گردشگری و قدیمی اصفهان است که در سال ۱۰۱۱ در زمان شاه عباس اول و به دست الله وردی خان ساخته شد. در کتابهای تاریخی و سفرنامه ها از این پل به عنوان شاهکار معماری و بهترین آثار معماری ایران در میان دیدنی های بی‌نظیر اصفهان یاد شده است. طبق نظر کارشناسان پایه های پل به گونه ای طراحی شده است که نه تنها در رطوبت بلکه در خشکی رودخانه نیز استحکام خود را حفظ خواهد کرد.

سی و سه پل

تفریحات هیجان انگیز اصفهان

در کنار آثار باستانی که گفته شد، بخش مدرن نیز از جاهای تفریحی اصفهان است که بسیاری طرفدار دارد. این بخش سفر به اصفهان را برای تمام سنین و انواع سلیقه ها دوست داشتنی و خاطره انگیز می کند. گردشگران می‌توانند یکی از هتل های اصفهان را که در نزدیکی این مکان‌های تفریحی قرار دارد، برای اقامت خود رزرو کنند. 

تفریحات هیجان انگیز اصفهان

1. شهربازی رویاها

این شهربازی بزرگترین شهربازی خاورمیانه و از جاهای تفریحی اصفهان است که با بهره گیری از به روز ترین تجهیزات استاندارد نه تنها برای کودکان که برای بزرگسالان نیز امکان گذراندن اوقاتی شاد را فرهم میکند. ساخت شهربازی در سال ۸۸ با همکاری شرکت های چینی آغاز شد و در سال ۹۳ با هزینه ۶۰ میلیارد تومان به پایان رسید. این شهربازی نخستین شهربازی و از تفریحات هیجان انگیز اصفهان است که در کلاس بین المللی قرار دارد و با نزدیک به ۹۰ بازی هیجان انگیز و ظرفیت ۶۰۰ نفر در دو بخش سرپوشیده و روباز مشغول به فعالیت است. بخش روباز شامل انواع بازیهای مهیج از قبیل ترن هوایی، رالی کودک، تاپ چرخان بزرگ و کوچک و ... است. بخش سرپوشیده شامل بازی های کامپیوتری، سالن جلوه های ویژه، سفر به فضا، دنیای زیر آب و شهر واژگون است که شبیه فضایی سینمایی ساخته شده است. از دیگر امکانات شهربازی می توان به کافی شاپ، هتل چهارستاره، سالن های ورزشی، رستوران گردان و استخر اشاره کرد.

شهربازی رویاها

2. سیتی سنتر

مرکز خرید سیتی سنتر، که بزرگترین مرکز خرید ایران و هفتمین مرکز خرید بزرگ دنیا و یکی از مکان های دیدنی اطفهان به شمار می رود، مجتمعی تجاری تفریحی است که در جنوب شهر قرار دارد. این مجموعه شامل ۷ طبقه است که  طبقه اول هایپر استار، طبقه دوم و سوم مرکز خرید تجاری و دو طبقه آخر سینما و فود کورت است. دو طبقه ساختمان نیز به پارکینگ اختصاص دارد.

سیتی سنتر

3. پارک جنگلی صفه

این پارک جنگلی کوهستانی یکی از مناطق دیدنی اصفهان است که در جنوب این شهر قرار دارد و شامل یک جنلگ مصنوعی، تنوع گیاهی و جانوری و مسیرهای رویایی برای کوهنوری است که همگی جزو تفریحات هیجان انگیز اصفهان هستند. برکه های کوچک، محیط بازی، چمن، تله کابین و پارک های بازی این مکان را به یک منطقه گردشگری مناسب برای پیک نیک های کوچک تبدیل کرده است. رستوران، کافی شاپ و امکانات رفاهی و حمل ونقل در اقامت در این مکان را راحت و دلچسب می کند.

پارک جنگلی صفه

4. پارک جنگلی ناژوان

این پارک جنگی از معدود باغ ها و جاذبه های گردشگری این شهر است که همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده و تحت تأثیر توسعه شهر قرار نگرفته است. زمین های ورزشی، استخر، زمین بازی کودکان، درشکه سواری ، اسب سواری، قاین قرانی و دوچرخه سواری از امکاناتی است که این پارک جنگی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. از دیگر امکانات مجموعه میتوان به اکواریوم، باغ پرندگان، پروانه ها و دولفیناروم اشاره کرد. آکواریوم این پارک از بزرگترین تونل های آکواریوم ایران است که در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد.

پارک جنگلی ناژوان

5. پارک ملی کلاه قاضی

این پارک درواقع شکارگاه سلطنتی زمان صفویه و قاجار به شمار می رود و اکنون جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست است. در این پارک گونه های مختلف جانوری از جمله آّهوی ایرانی، بز ، پلنگ ، مار قیطانی، لاک پشت مهمیزدار، آگامای، کلاغ، چکچک ، سهره، پرستو، عقاب طلایی، شاهین، جغد، چکاوک، و ... زندگی می کنند. پارک کلاه قاضی برای کودکان و نوجوانان یکی از تفریحات هیجان انگیز اصفهان به حساب می آید که به والدین توصیه می کنیم آنان را به بازدید از این پارک ببرند.

پارک ملی کلاه قاضی

علاوه بر جاهای مناطق دیدنی اصفهان که نام بردیم، این شهر گنجینه ای از موزه های مختلف است که هرکدام آثار تاریخی و قابل توجهی را در معرض دید عموم قرار میدهند از جمله موزه صنایع دستی، کاخ موزه چهل ستون، موزه تاریخ طبیعی، گنجینه هنرهای تزئینی، موزه حمام علی قلی، موزه آب و ... بازدید از هرکدام این موزه ها ، یادآور غنای فرهنگی و تاریخی ایران باستان است.

اقامت در اصفهان

هتل‌های بسیاری در اصفهان وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این کلان شهر ایران، بسته به هزینه‌ای که برای اقامت‌تان در نظر دارید، یکی از آن‌ها را رزرو کنید. از هتل های ارزان قیمت تا هتل‌های پنج و چهار ستاره اصفهان مانند هتل آسمان اصفهان، هتل پارسیان کوثر اصفهان، هتل سفیر اصفهان، هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان، هتل ونوس اصفهان و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

اقامت در اصفهان

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...