رَهی نو

جاهای دیدنی کرمان

لیست دیدنی های کرمان

معرفی جاهای دیدنی و مکان های گردشگری کرمان

تجربه‌ یک سفر خوب و جذاب، جدا از اینکه به آدم‌های پایه‌ و خوش سفر نیاز دارد، به مکان سفر هم بستگی دارد. اگر بنا باشد پایه‌ یک سفر جذاب را بچینید، ملاک جذابیت سفرتان چیست؟ آب و هوای خوش؟ مکان‌های تاریخی زیبا؟ یا باغ و جنگل؟ شاید هم کویر و شب‌نشینی و آسمانش؟ اگر تمام این موارد در یک‌جا جمع شود چطور؟

احتمالا اولین سوالی که در زمان ورود به شهر کرمان به ذهنتان می‌آید، این است که جاهای دیدنی کرمان کجاست؟خب بهتر است  سری به دیار کریمان و جاهای دیدنی کرمان بزنیم. جایی که همزمان می‌توانید به دوره‌های مختلف تاریخ از ساسانیان گرفته تا قاجار سفر کنید. همچنین در طبیعتی خوش آب و هوا، دلی از عزا دربیاورید. مکان سفر امروز ما، سفر به کرمان و دیدن جاذبه‌های گردشگری کرمان است. همراه  رهی نو تا انتها باشید و یک سفر جذاب را تجربه کنید.

سعی کنید برای سفر به شهر کرمان، بهار را انتخاب کنید، چرا که با وجود آب و هوای مختلفی که در ضلع شمالی و جنوبی آن، حاکم است، نفس کشیدن در آب و هوای کویری این شهر، در فصل بهار، دلنشین‌تر است.

معرفی جاهای دیدنی و مکان های گردشگری کرمان

 

چگونه به کرمان سفر کنیم؟

سریع‌ترین و راحت‌ترین راهی که می‌توانید انتخاب کنید، هواپیما است. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی سفر کنید حدود 1000 کیلومتر فاصله تهران تا کرمان را در پیش خواهید داشت که 10 الی 11 ساعت زمان می‌برد. با قطار هم می‌توانید مستقیما از تهران به کرمان بروید که هم فال است و هم تماشا! منتها حدود12 ساعت در راه خواهید بود.

پس از اینکه مستقر شدید، بعد از کمی استراحت بهتر است برنامه‌ریزی گشت‌و‌گذار را بچینید. به‌این‌ترتیب که روزهای اول به دیدن بناهای تاریخی رفته، روز بعدی لذت کویرگردی را تجربه کنید، روز سوم به دامن طبیعت بروید و به همین ترتیب تا آخرین روز سفرتان می‌توانید آن را با یک سفرنامه‌ جذاب و تاریخی به پایان رسانید.

جاذبه‌های تاریخی کرمان

باتوجه به اینکه شهر کرمان در لیست هفت شهر بزرگ ایران قرار گرفته، جاذبه‌های تاریخی زیادی را از ادوار گذشته در خود جای داده است. در ادامه این مکان‌ های دیدنی کرمان را به شما معرفی می‌کنیم.

1. مجموعه گنجعلی خان

این مجموعه متعلق به حاکم زمان شاه عباس صفوی بوده که گنجعلی خان نام داشت. مجموعه گنجعلی خان کرمان از مکان‌های مختلفی ساخته شده است که می‌توانید در ساخت آن نقش‌ونگار تاریخ صفوی را ببینید. مکان‌هایی از جمله میدان گنجعلی خان که میدان مستطیل شکلی است و در کنار بازار گنجعلی خان قرار دارد. حمام گنجعلی خان که در ضلع جنوبی میدان قرار گرفته و تبدیل به موزه‌ مردم‌شناسی شده است که از مجسمه‌هایی با پوشش‌های مختلف محلی و سنتی استفاده شده است.

کاشی‌کاری و نقاشی و گچ‌بری این حمام، دالان‌های پیچ‌در پیچ، نقش کتیبه‌های نستعلیق در نورگیر تالار حمام و ورودی با گنبدهای مختلف این محل، توجه مسافران را به خود جلب کرده است. ضرابخانه‌ گنجعلی خان که نقش‌ونگار سنتی از دیوارها و کاشی‌های آن به‌چشم می‌خورد. ضرابخانه امروز محل موزه‌ سکه‌های قدیم است.

از سرای گنجعلی خان که یکی دیگر از دیدنی های کرمان است، نیز می‌توانید در مدتی که در این مجموعه توقف کرده‌اید، دیدن کنید. کنار سرا، مسجدی به چشم می‌خورد که به سبک دوره‌ی صفوی با خطاطی‌ها و کاشی‌کاری‌های سنتی و لاجوردی، تزئین شده است. اگر به بازار گنجعلی خان بروید، در راستای این بازار می‌توانید از میدان ارگ آغاز کنید و حدود یک الی دو ساعت، با دل سیر در میان حال و هوای سنتی این بازار گشت‌وگذار کنید. اگر ذوق عکاسی دارید، دوربین‌تان را با خود ببرید تا جذابیت‌های بازار و مکان‌های مختلفی که در آن وجود دارد، عکاسی کنید. راستی عکاسی از مجموعه گنجعلی خان یادتان نرود!

مجموعه گنجعلی خان

2. گنبد جبلیه

نزدیک پارک پردیسان کرمان که از دیگر جاذبه های گردشگری کرمان است می‌شوید، یک بنای سنگی غریب به چشم‌تان می‌خورد. باستان‌شناسان،  قدمت آن را به دو قرن پیش از میلاد مسیح تخمین زدند. این بنای دو هلالی با گنبدهای آجری که تنها بنای سنگی تاریخی در کرمان شناخته شده، در حال حاضر تبدیل به یک موزه‌ سنگی شده است. تصور کنید وارد بنایی خواهید شد که برای استحکام، معمارانش در ساخت آن به جای آب، از شیرشتر استفاده کرده‌اند.

گنبد جبلیه

3. قلعه اردشیر کرمان

البته شاید در یک نظر این قلعه را در حال تخریب شدن ببینید، که خب نسبت به قدمت آن که اردشیر بابکان دستور ساخت آن را داد، طبیعی است. در جنوب شرق کرمان، تپه‌ای به چشم می‌خورد که بر روی آن قلعه کوه بنا شده است.  

قلعه اردشیر از دو قسمت تشکیل شده که یک بخش آن بر روی تپه یا همان قلعه کوه است و بخش دیگر بر روی یک تپه‌ کوتاه‌تر قرار دارد که به نام قلعه‌ دختر، یا آتشکده آناهیتا معروف است. اگر عزیز سالمند یا ناتوانی همراه‌تان است، می‌توانید از فضای سبزی که برای استراحت گردشگران و استفاده توریستی در دامنه‌ی این تپه‌ها طراحی شده است، استفاده کنید.

قلعه اردشیر کرمان

4. بازدید از ارگ بم

حتی اگر تابه‌حال از جاذبه های کرمان بازدید نکرده باشید، اسم معروف ارگ بم را شنیده‌اید، به‌خصوص از بعد از زلزله‌ای که رخ داد و بخش زیادی از ارگ تاریخی بم کرمان را لرزاند. بزرگ‌ترین بنای خشتی در دنیا همین مجموعه ارگ بم بود که در مرکز آن، دژ بزرگی قرار گرفته است(البته در حال حاضر با وجود مرمت و بازسازی که انجام شده، تنها بخشی از آن همه زیبایی ارگِ پیش از زلزله را بازگرداندند.

ارگ در قدیم از دو بخش تشکیل شده بود که یک بخش آن مخصوص حاکمان و قصرنشین‌ها بود و بخش دیگر مخصوص رعیت‌نشین‌ها و ساکنان این ارگ در قدیم بود. شاید اصلی‌ترین ویژگی شهر کرمان همین ارگ بم  باشد که هنوز با وجود سازه‌های جدید، اثری از خانه‌های قدیمی که با خشت ساخته شده‌، به چشم می‌خورد. 

بازدید از ارگ بم

جاذبه‌های طبیعی و زیبای کرمان

در کنار تماشای  بناهای تاریخی و قدیمی،  بازدید از جاذبه‌های طبیعی و مناطق دیدنی کرمان هم که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، بگنجانید.

1. کویر نوردی در کویر شهداد

لذت دیدن کویر همانطور که به آن اشاره کردیم با هیچ چیز، قابل مقایسه نیست. رفتن به کویر از جذابیت‌های کرمان، نیاز به یک راهنما دارد، پس یا با تور بروید یا با کسی بروید که چم و خم کویر را بلد باشد. در شهر شهداد که فاصله‌ی آن با کرمان، حدود 100 کیلومتر است،  تابلویی می‌بینید که شما را به سمت کلوت‌های شهداد می‌کشاند. کلوت‌ها سازه‌هایی مرتفع هستند که به‌صورت طبیعی ساخته شده‌اند.

در گرم‌ترین نقطه‌ ایران بر روی شنزارهای شهداد، تفریحات سافاری و شترسواری و عکاسی از آسمان شب را فراموش نکنید. می‌توانید ناهار را در کوهستان‌های سیرچ بگذرانید و از سرو 100 ساله دیدن کنید. بهترین جلوه‌ی این کلوت‌ شهداد، به هنگام غروب آفتاب است که فضای عجیب آنجا و سکوت کویر، حس و حال عجیبی به شما القا می‌کند. کمپ شهداد هم که میزبان عاشقان آسمان کویر در شب است که با احداث آن، فضای استراحت‌تان در شب مهیا شده است.

کویرنوردی در کویر شهداد


رزرو هتل پارس کرمان در کوتاه ترین زمان با سایت رزرواسیون رهی نو کویرهای ایران


 

2. تل گندم بریان

حدود 20 کیلومتر بعد از جاده‌ فرعی کمپ شهداد را که طی می‌کنید، یک ساختمان نیمه کاره را می‌بینید که از آنجا از مسیر آسفالت جدا می‌شوید و وارد جاده خاکی شده که رد عبور ماشین‌های قبلی راه را به شما نشان خواهد داد. در این مسیر به تپه‌هایی می‌رسید که بخشی از منظره‌ گندم بریان را نشان می‌دهد. رفتن به این مکان را زمانی پیشنهاد می‌کنیم که از کویر شهداد دیدن کرده‌اید و حالا در ادامه‌ مسیر می‌توانید سری به اینجا هم بزنید.

شاید برای کسانی که عاشق باستان شناسی و زمین شناسی هستند، این مکان جذاب باشد. کال شور، وجود سنگ‌های مختلف، و تپه‌های تقریبا هرمی از زیبایی‌های این منطقه است. البته اگر از گرمای شدید این منطقه، چشم پوشی کنیم!

تل گندم بریان

3. روستای سیرچ

حدود یک ساعت از تل گندم بریان به سمت جاده سیرچ حرکت می‌کنید، به آب و هوایی کاملا متضاد با کرمان و کویر، روبرو خواهید شد. انگار نه انگار که در یکی از گرم‌ترین نقاط زمین قرار داشتید. روستایی با آب و هوایی خنک و مرطوب با ارتفاعاتی پوشیده از برف،  به یک پیست اسکی در دل شهرهای جنوب شرقی ایران تبدیل شده است. از جاذبه‌های این روستا می‌توان رودخانه‌ زیبا و درخت سروی را که قدمت 1000 ساله دارد نام برد.

البته از چشمه‌ آب گرم سیرچ هم نباید غافل شد. مردم بومی منطقه معتقدند چشمه‌ی آب گرم چوشان، به علت  دارا بودن مواد معدنی، برای درمان انواع بیماری‌های مفصلی و پوستی، چاره‌ساز است. به کویر که رفتید پیشنهاد می‌کنیم به این منطقه بیایید و از آب و هوای کاملا متضاد آن با کویر، لذت ببرید. اگر در پاییز و زمستان به کرمان رفته‌اید و از علاقه‌مندان به اسکی و برف بازی هستید، به ارتفاعات سیرچ رفته و یک دل سیر برف بازی کنید.

روستای سیرچ

4. دریاچه مخرگه؛ آینه طبیعی ایران

یکی از بکرترین مناطقی که هنوز به دست انسان تخریب نشده و زیبایی خود را حفظ کرده است، دریاچه‌ای در 32 کیلومتری شهر بابک کرمان است که شاید با دیدن آن باورتان نشود که چنین آیینه‌ طبیعی در ایران قرار دارد.

دریاچه‌ نمکی که بعد از هربار بارش باران، اگر به مقدار کافی آبگیری شود، انعکاس تصویر خود و آسمان را روی زمین خواهید دید که از این بابت شبیه به شوره‌زار سالاراویونی در کشور بولیوی است. برخی معتقدند در گذشته در این محل خرما کشت می‌شد.

با توجه به ریشه‌ لغت مخرگه که از مخ به معنی خرما گرفته شده و پیدا شدن پوسته‌هایی از درخت خرما، باور این قضیه ممکن است. بهترین زمان برای لذت بردن از زیبایی این مکان، قبل از شهریور ماه است، وگرنه پس از آن تنها با زمینی پرنمک روبرو خواهید شد که البته آن هم زیبایی‌های خاص خود را دارد. پیشنهاد می‌کنیم غروب آفتاب را در این مکان بگذرانید. زیبایی غروب و انعکاس آن در دریاچه، یک سوژه‌ی زیبا برای عکاسی است که نباید آن را از دست داد. درضمن اصلا نگران غرق شدن نباشید. بیشترین عمقی که ممکن است داشته باشد، فقط 30 سانتی متر است.

دریاچه مخرگه؛ آینه طبیعی ایران

5. باغ فتح آباد

از دیگر مکان‌های دیدنی شهر کرمان که در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی آن می‌پردازیم، باغ فتح آباد است. این عمارت از زمان قاجار بنا شده بود و تا امروز مرمت‌های زیادی به خود دید تا بتواند شکوه و زیبایی‌اش را حفظ کند. این بنا به سبک اروپایی ایرانی ساخته شده و در شب  و روز جلوه‌ زیبایی دارد.

در شب با نورپردازی که برای دیدن باغ درنظر گرفته شده، جذابیت عمارت در مقابل آبی که روبروی آن جاری است و درختانی که در اطراف عمارت قرار گرفته ، بیشتر می‌شود. می‌توانید در کپرهایی که برای استراحت گردشگران ساخته شده بنشینید و استراحت کنید. از شربتخانه‌ آن انواع عرقیات گیاهی بنوشید و از غرفه صنایع دستی آن دیدن کنید.

باغ فتح آباد

6. باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان به دستور محمد حسن خان قاجار ساخته شد. یک باغ سرسبز در دل کویر که از جاهای تفریحی کرمان به‌شمار می‌آید. باغ شازده در هر فصلی از سال شگفتی و زیبایی خود را حفظ کرده و شما را با صحنه‌‌هایی روبرو خواهد کرد که روح‌تان را نوازش می‌کند.

به محض ورود به باغ جریان آبی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که به‌صورت پلکانی از ارتفاعات جاری شده تا درختان باغ را آبیاری کند. آب از سر عمارت تا درب ورودی ادامه دارد و فواره‌هایی در میان حوض‌ها نصب شده که با فعال شدن آن‌ها دلنشینی باغ بیشتر می‌شود.

باغ شازده به‌صورت پله‌پله و مسطح ساخته شده تا به عمارت برسد که البته شاید زیبایی باغ از عمارت بیشتر باشد. چرا که ساخت آن نیمه کاره رها شده است. آب و هوایی که به خاطر وجود حوض و درختان در این منطقه بوجود آمده، فضای مناسب برای پیاده‌روی روی سنگفرش‌های پیاده‌رو به شما می‌دهد. پس از گشت‌وگذار و عکاسی در باغ هم می‌توانید از رستوران آن استفاده کنید.

باغ شازده کرمان

سوغاتی کرمان چیست؟

سفر است و شیرینی بخش خرید سوغات برای خانواده و دوستان که کرمان نیز در داشتن سوغات از نوع انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی‌اش که متنوع و متفاوت است. 

1. شیرینی‌های محلی کرمان

شیرینی‌هایی مثل قطاب، قوتوقوات، کلمپه و کماچ سهن که در ترکیبات تمام آنها پسته حرف اول را می‌زند. شیرینی‌هایی که به‌خاطر موادی که در آن به‌کار رفته، از محبوب‌ترین و مفیدترین شیرینی‌ها محسوب می‌شود. نام خرمای بم را احتمالا شنیده‌اید. در سفر به کرمان گردو، پسته( همچنین پسته پوستی) و خرما را فراموش نکنید که کرمان مهد تولید این مواد است.

شیرینی های محلی کرمان

2. صنایع دستی کرمان

از بحث خوراکی که خارج شویم، به صنایع دستی کرمان خواهیم رسید. ظروف و صنایع مسی در کرمان بسیار رایج است که در بازار گنجعلی خان به وفور دیده می‌شود. آجیده دوزی‌های کرمانی، که دوخت طرح‌های ظریف و برجسته روی پارچه است، از دیگر صنایع دستی این شهر به‌شمار می‌رود. همچنین گبردوزی و گلیم شیریکی پیچ که ترکیب گلیم و قالی است، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سوغاتی باشد.

سفر همیشه روح آدم را تازه می‌کند. به‌خصوص سفر به جاهایی که بکر و ناشناخته باقی مانده است. کرمان با وجود شرایط آب و هوایی که دارد، دارای مکان‌هایی است که هنوز افراد زیادی آنها را نمی‌شناسند.

 پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن از زیبایی‌های این شهر، در فصل‌های سرد سال یا گرم سال به آنجا بروید و میهمان مردم میهمان‌نواز کرمان شوید. چرا که در نوروز و اردیبهشت، کرمان شلوغ‌ترین وضعیت خود را دارد. اگر شما هم تجربه‌ سفر به کرمان را داشتید، برایمان از تجربه‌های‌تان بنویسید. سفرتان خوش!دوربین عکاسی یادتان نرود.

صنایع دستی کرمان

اقامت در کرمان

هتل‌های بسیاری در کرمان وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این استان تاریخی، بسته به هزینه‌ای که برای اقامت‌تان در نظر دارید، یکی از آنها را رزرو کنید. از هتل‌های ارزان قیمت تا هتل‌های پنج و چهار ستاره کرمان مانند هتل پارس کرمان، هتل جهانگردی کرمان و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

اقامت در کرمان


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...