رَهی نو

جاهای دیدنی رشت

لیست دیدنی های رشت

رشت پایتخت استان گیلان و بزرگ‌ترین شهر ساحلی دریای خزر و سومین شهر توریستی ایران است. جمعیت آن بالغ بر یک میلیون نفر است که در ایام تعطیل گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به مناطق دیدنی رشت آمده و  این جمعیت دو برابر می شود. آب و هوای  مدیترانه‌ای رشت، تابستان‌های آن را بسیار گرم و شرجی و زمستان‌ها را سرد و مرطوب ساخته است.

اطلاعات کامل دیدنی های رشت

تاریخچه رشت به حدود چهار قرن پیش می‌رسد. همانطور که جاهای تفریحی رشت دل خیلی از مسافران را برده و بسیاری از آنها خاطرات خوشی را در رشت تجربه کرده‌اند. به لحاظ تاریخی هم همیشه نقش پر رنگی در تاریخ ایران ایفا کرده است. تمامی این موارد موجب شده تا هتل‌های زیادی مانند هتل کادوس رشت که هتلی لوکس و 5 ستاره و با امکانات رفاهی کامل است، ساخته شود.

رونق رشت از زمان شاه عباس صفوی آغاز شد و در زمان قاجار به واسطه رابطه تجاری ایران و روسیه و مکان جغرافیایی رشت که جاده اصلی این رابطه بود، ساخت و بازسازی مکان‌های دیدنی این شهر هم به اوج خود رسید. این شهر دروازه تجاری ایران و اروپا به‌شمار می‌رود. از آن زمان رشت همواره مرکز تغییرات مهم ایران به شمار می‌رفته و اولین بانک، اولین کتابخانه ملی، اولین تئاتر کلاسیک، اولین اتوبوس، اولین داروخانه شبانه‌روزی و حتی اولین خانه معلولان ایران در این شهر بنا شده است. این جاذبه‌های رشت که از آنها نام بردیم، اهمیت تاریخی زیادی به آن داده‌اند.

ارزش تاریخی این شهر به حدی است که از سال ۹۴ روز دوازدهم دی ماه به نام روز رشت در تقویم نامگذاری شده است. همچنین این شهر در سال ۲۰۱۵ از جنبه خوراک‌شناسی (کشف و آزمون مزه های گوناگون) موجب شده که رشت در لیست شهرهای خلاق یونسکو ثبت شود. در این لیست هجده شهر دیگر از سراسر جهان قرار دارند. در این مقاله قصد داریم جاهای دیدنی رشت را معرفی کنیم.

 

لیست سرگرمی و تفریحات رشت

 

لیست سرگرمی و تفریحات رشت

 

برای سفر به رشت از راه زمینی و هوایی می‌توان اقدام کرد. فاصله تهران تا رشت شش ساعت زمینی است و علاوه‌بر اتوبوس و تاکسی‌های خطی، پرواز روزانه نیز بین این دو شهر برقرار است.  احتمالاً اولین سوالی که در زمان سفر به این شهر سرسبز و باطراوت به ذهن شما برسد، این باشد که جاهای دیدنی رشت کجاست؟ باید بگوییم خیالتان از بابت دانستن این مکان‌های دیدنی راحت باشد؛ چرا که قرار است در ادامه با این جاذبه‌ها آشنا شویم.

پارک های رشت

یکی از امکانات تفریحی و مکان های دیدنی رشت هستند که شامل مکان های تاریخی و گردشگری نیز می‌باشند. رشت دارای ۴۰ پارک است که پارک مفاخر یا باغ چمارسرا از معروف‌ترین آنها به‌شمار می‌رود. این پارک در سال ۱۳۲۶ به‌عنوان اولین نمونه جنگل‌داری شهری ساخته شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

باغ محتشم

دومین پارک قدیمی رشت و از دیدنی‌های این شهر است که در زمان ناصر الدین شاه ساخته شد. عمارت کلاه فرنگی به دست اکبر خان بیگلر بیگی در همین مکان بنا شده است.  در انتهای پارک رودخانه ای جریان دارد که برای استراحت و تفرج مکان دلپذیری است.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان با تنوع گیاهی و برکه کوچکی که در دل خود دارد، از دیگر مکان‌های گردشگری رشت است که در نزدیکی موزه میراث روستایی این شهر واقع شده است. در این پارک محوطه وسیعی برای بازی پینت‌بال در نظر گرفته شده که روزی شاد و پرخاطره برای میهمانان خود به یادگار می‌گذارد.

پارک جنگلی سراوان

شهربازی قصر بازی

مجموعه شهربازی مدرنی است که در کیلومتر پنج جاده رشت به انزلی ساخته شده و با امکاناتی نظیر سالن بولینگ، سالن بیلیارد ، کافی شاپ در فضای باز و ... در کنار بازی های هیجان انگیز برای کودکان، برای انواع سلیقه‌ها و سنین سرگرمی‌های مناسبی دارد.

باشگاه بیلیارد بیستون

در خیابان حبیب زاده رشت و باشگاه بیلیارد پاسارگاد در بلوار دیلمان آماده ارائه خدمات به علاقه‌مندان مسافران جاذبه های گردشگری رشت است.

 مجموعه های ورزشی رشت

چندین مجموعه با انواع امکانات مختلف از جمله سالن‌های بدنسازی،  فوتبال، فوتسال، ایروبیک ، تیراندازی ، شطرنج، و استخر و ... نیز برای استفاده بانوان و آقایان در دسترس است.

 چشمه آب شور لاکان

دیگر مکان تفریحی رشت به‌شمار می‌رود. بین جاده رشت- لاکان ، جنگلی متراکم و زیبا است که چشمه آب شور لاکان  در قلب این جنگل در جنوب رشت قرار دارد. چشمه به یک تالاب کوچک متصل می‌شود. دیواره‌های این چشمه توسط رسوبات آهک پوشیده شده است. به‌دلیل محتوای نمکی زیاد، آب آن شور است. ساکنان این مکان از آب چشمه آب شور لاکان در تابستان برای درمان بیماری های پوستی استفاده می‌کنند.

تالاب عینک

در حاشیه پارک دانشجو در غرب رشت واقع شده و از لحاظ بزرگی، دومین تالاب استان گیلان به‌حساب می‌آید که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. علت انتخاب نام عینک برای این تالاب این است که در عکس‌های هوایی به‌شکل عینک دیده می‌شود. در این تالات حدود دو تن ماهی قزل آلا و کپور شناورند.

تالاب عینک

جاهای دیدنی رشت از تاریخ تا بوی باران

مکان‌های تاریخی از دیگر جاهای دیدنی این شهر هستند که علاقه مندان به تاریخ را مجذوب خود خواهند ساخت.

رصد خانه کوشیار گیلانی

بزرگترین رصدخانه شمال کشور که مجموعهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، در این شهر قرار دارد. این رصدخانه از نظر استاندارهای جهانی کم‌نظیر است.

موزه رشت

این موزه یک ساختمان دو طبقه به مساحت ۵۶۰ متر مربع  و متعلق به میرزا حسین خان کاظمی (یکی از متحدان میرزا کوچک خان جنگی) است. این موزه در سال ۱۹۷۰ توسط سازمان فرهنگ و هنر خریداری و پس از بازسازی به موزه تبدیل شد. موزه شامل سه بخش به نام باستان‌شناسی، انسان‌شناسی و نمایش اسناد است .

خانه قدیری

این خانه در سمت شرقی میدان رشت واقع شده است. خانه قدیری یکی از ساختمان‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی این شهر است که مربوط به دوره قاجار و اوایل پهلوی است . این ساختمان توسط محمد ولی خان تنکابنی سپهدار، فرماندار گیلان ساخته شد و از سال 1369 تا سال ۱۳۸۱ به‌عنوان ساختمان میراث فرهنگی استان گیلان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ساختمان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

شما می‌توانید با کلیک بر روی هتل های رشت، لیستی از اقامتگاه‌های این شهر را مشاهد کنید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان که به نام سردار جنگل معروف است، در جنوب رشت واقع شده است. این بنای یادبود ساده و زیبا از طرف بازدیدکنندگان بسیار محترم شمرده می‌شود.

 موزه میراث روستایی گیلان

این موزه در پارک جنگلی سراوان در زمینی به وسعت ۲۶۰ هکتار در ۱۸ کیلومتری جاده رشت تهران واقع شده است. ایده ایجاد این موزه پس از زلزله سال 1369 در گیلان شکل گرفت که روند نابودی بناهای تاریخی را تشدید کرد. با این حال، مرحله مطالعات مقدماتی آن از ابتدای سال 1381 شروع شد.

ساختمان‌های 9 روستای اصلی استان گیلان که نماد معماری اصلی در گیلان هستند، در این موزه جای داده شده است. ساختمان‌های موجود در سایت موزه به 65 تا 180 سال پیش باز می‌گردد. سبک زندگی، شغل ها، خانه‌ها و صنایع دستی بومی گیلان در این موزه نشان داده شده است. این موزه یکی از آن دیدنی‌هایی است که نباید از دست بدهید. بازدید از این موزه شما را به گذشته رشت خواهد برد. بوی باران، بوی درختان، بوی زندگی روستایی و صفا و صمیمت مردم این شهر.

مدرسه شاپور

این مدرسه یکی از ساختمان‌های اولیه دوره پهلوی است که در مسیر رشت به انزلی واقع قرار دارد.به‌عبارتی اولین ساختمان مدرسه در گیلان به‌شمار می‌رود که به سبک مدرن ساخته شده است. مدرسه شاپور یکی از مکان‌های دیدنی شهر رشت است که در لیست آثار ملی ثبت شده است. همچنین یک مدرسه قدیمی با نام شهید بهشتی در رشت وجود دارد که مربوط به دوره قاجار ارتباط دارد.

اقامت در رشت

هتل‌های بسیاری در رشت وجود دارند که می‌توانید برای اقامت در این شهر زیبا، بسته به هزینه‌ای که برای اقامت‌تان در نظر دارید، یکی از آنها را رزرو کنید. از هتل‌های ارزان قیمت تا هتل‌های پنج و چهار ستاره رشت مانند هتل کادوس رشت، هتل شبستان رشت و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

 


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...