رَهی نو

جاذبه های گردشگری بانه

لیست دیدنی های بانه

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری بانه

احتمالا پس از شنیدن نام بانه، در ابتدا به یاد مراکز خرید آن بیفتید؛ اما باید بگوییم که جاهای دیدنی بانه همچون طبیعت بکر و جنگل‌های طبیعی و بزرگ بلوط، کم نیستند و می‌توانید این شهر را به‌عنوان مقصدی برای سفرهای خود در نظر بگیرید. در این قسمت قصد داریم شما را با جاذبه های گردشگری بانه آشنا کنیم.

 

غار شوی

غار شوی یکی از غارهای معروف در بین غارنوردان است که در روستایی با همین نام در نزدیکی شهر بانه قرار دارد. دهانه ورودی غار کوچک و دارای یک متر ارتفاع و دو متر عرض است. پس از اینکه از دهانه غار عبور کردید و چند متر را به‌صورت مسیر افقی طی کردید، به یک پرتگاه می‌رسید که در سمت راست آن یک شیب طولانی و تند وجود دارد و تا شعبه اصلی غار کشیده می‌شود. این غار برای غارنوردان بسیار هیجان‌انگیز است؛ چراکه مسیرهای پرشیب، مسطح و دهلیزهای زیادی دارد. برخی از قسمت‌های غار ریزشی است و باید بادقت از آن عبور کنید. غار شوی ۲۶۷ متر طول دارد و با شیب زیاد به سمت پایین می‌رود.

 

جاهای دیدنی رودسر

 

کوه آربابا

کوه آربابا در شهر بانه استان کردستان قرار گرفته است و با حدود دو هزار متر ارتفاع یکی از جاهای دیدنی بانه به‌حساب می‌آید. این کوه نماد زیبایی و حماسی بانه به‌حساب می‌آید و مکانی برای اوقات فراغت مردم این شهر است. با شخصیت «آربابا» در اشعار و قصه‌های کردی می‌توانید آشنا شوید! کوه آربابا از دوره دوم زمین‌شناسی باقی‌مانده است و در دامنه آن، پارک جنگلی دوکانان و پیرمراد قرار دارد.

 

این دو پارک کوهستانی در نزدیکی یکدیگر و به شهر بانه مشرف هستند. در گذشته پارک پیرمراد یک مکان زیارتی به شمار می‌آمد و افراد چهارشنبه‌ها برای زیارت پیرمراد به آنجا می‌رفتند. امروزه این دو پارک کوهستانی محلی برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی محسوب می‌شود و با امکانات رفاهی و تفریحی مختلف، میزبان گردشگران است.

 

دریاچه سد بانه

دریاچه سد بانه یکی از جاذبه های گردشگری بانه است که در مسیر جاده سقز به بانه و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر بانه واقع شده است. شما می‌توانید منظره زیبای این دریاچه را از فراز گردنه خان هم تماشا کنید. دریاچه سد بانه سبب زیبایی بی‌نظیر این منطقه شده است؛ همچنین  پوشش جنگلی اطراف دریاچه زیبایی، صفا و طراوت آن را دوچندان کرده است و گردشگران را به این سو می‌کشاند.

 

تفرجگاه نجه

تفرجگاه نجه در روستای نجه علیا قرار گرفته است. این روستای کوهستانی و جنگلی تنها چند کیلومتر با شهر بانه فاصله دارد و یکی از جاهای دیدنی بانه به‌حساب می‌آید. تولید شیلات، مسجد تاریخی، چشمه‌سارها و محیط طبیعی و بکر این روستا آن را به هدف گردشگری مسافران تبدیل کرده است.

 

تفرجگاه سورین

اگر در جنوب شرقی بانه به سمت مریوان حرکت کنید، به تفرجگاه سورین می‌رسید. تفرجگاه سورین از لحاظ پوشش گیاهی، پرتراکم‌ترین قسمت این منطقه است. یک مسجد تاریخی نیز در این تفرجگاه واقع شده است.

 

روستای هفتاش

روستای هفتاش یکی از جاذبه های گردشگری بانه است. با رفتن به این روستا می‌توانید از مناطق دیدنی زیادی ازجمله بناهای تاریخی و مذهبی، رودخانه، دشت سورین، باغ‌های میوه، مراتع زیبا، مناطق کوهستانی و مناطق بکر دیدن کنید.

 

روستای شوی

یکی از پرجمعیت‌ترین  و قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه، روستای شوی است که در شمال غربی شهر بانه قرار دارد. دشت شوی که بزرگ‌ترین دشت بانه محسوب می‌شود هم در این روستا واقع شده است. روستای شوی بسیار پرآب است و با داشتن مناطق دیدنی همچون رودخانه نژو، غار شوی، چشمه مرکزی شوی و طبیعت بکر، یکی از جاهای دیدنی بانه به شمار می‌رود.

 

روستای مامال

روستای مامال دارای یک طبیعت بکر است که سبب شده گردشگران به آن علاقه‌مند شوند. در شمال این روستا کوه حوتوانه، در جنوب آن روستای شیدیله، در شرق روستاهای سیاحومه و در غرب روستای نمازگاه قرار دارند.

 

روستای سبدلو

روستای سبدلو در شمال شرقی بانه و در دامنه کوه وزنه قرار گرفته است. این روستا در ارتفاعات قرار دارد و به همین دلیل بادهای شدید و سرمای زیاد این روستا در زمستان بسیار معروف شده است. از جاذبه های گردشگری این منطقه می‌توان پوشش گیاهی و طبیعت بکر آن را نام برد.

 

جاذبه های گردشگری رودسر

 

روستای نجنه علیا

روستای نجنه علیا یکی دیگر از مناطق طبیعی و بکر بانه است که در فصل تابستان و بهار، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. تفرجگاه نجه نیز در همین منطقه واقع شده است. یک قرآن تاریخی در مسجد تاریخی این روستا قرار دارد که توسط مراد بن یوسف بن عیسی معروف به فقه مراد در 30 جزء کامل با خط ثلث در 316 صفحه و با جلد چرمی قهوه‌ای نوشته شده است.

 

روستای نژو

روستای نژو یکی از آثار تاریخی استان کردستان و از جاهای دیدنی بانه است که مهم‌ترین اثر تاریخی آن، قلعه‌ای در غرب روستاست. در اطراف این قلعه که به نام محلی (قه لای نژو) شناخته می‌شود، چشمه‌های آب زیادی به چشم می‌خورد. احتمالا این روستا از زمان پیش از اسلام وجود داشته است که این صحبت با وجود مقبره‌هایی که به‌طرف بیت‌المقدس کنده شده‌اند، تایید می‌شود.

 

البته بیشتر قسمت‌های این قلعه، جز حصار بیرونی‌اش خراب شده است و فقط سنگ‌های بزرگ و تراشیده آن هنوز وجود دارند. خرابه قلعه دو قسمت دارد که با یک سنگ بزرگ به هم متصل شده‌اند. تخته‌سنگ بزرگی در قسمت غرب قلعه وجود دارد که به نام اغلی بگ معروف است. اغلی بگ نام یک پهلوان اهل این روستا بوده است که در زمان حمله اعراب، تعداد زیادی از آن‌ها را کشته است.

 

بهترین زمان سفر به بانه

معمولا افراد دوست دارند در دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه به گردش و تفریح بروند. اگر شما هم این دما را برای سفر ترجیح می‌دهید، باید برای دیدن جاذبه های گردشگری بانه از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهرماه به این شهر سفر کنید تا با دمایی حدود بین ۲۲ تا ۲۸ درجه روبرو شوید.

 

در ماه فروردین و اردیبهشت، این منطقه بارش‌های زیادی را تجربه می‌کند و طبیعت پر از طراوت و سرسبزی می‌شود. در این ماه‌ها تورهای طبیعت‌گردی برای دیدن جاهای دیدنی بانه عازم این شهر می‌شوند تا از  چشم‌اندازهای تماشایی و هوای رویایی آن لذت ببرند. اگر اهل تفریحات زمستانی هستید، به این شهر سفر کنید. این منطقه پر از کوه‌های بلند است که ۱۱۰ روز در سال یخ‌بندان است؛ به همین دلیل انتخاب خوبی برای تفریحاتی همچون صعود زمستانی به کوه، آدم‌برفی درست‌کردن و اسکی به شمار می‌آید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...