رَهی نو

جاذبه های گردشگری قم

لیست دیدنی های قم

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری قم

قم دومین شهر با جاذبه‌ی گردشگری مذهبی ایران است، اما نباید این جاذبه‌های مذهبی منجر به چشم‌پوشی از دیگر جاذبه‌های غیرمذهبی بشود.

 

اگر تا به امروز حتی به قم سفری نداشته باشید، اما احتمالا در رسانه‌ها و اطلاعات برآمده از آن‌ها، با این شهر تا حدودی آشنایی دارید. شاید در نگاه اول، قم یک شهر با جاذبه‌های صرفا مذهبی به نظر برسد. اما این چنین نیست و جاذبه‌ های گردشگری قم متنوع است و به سه بخش مذهبی، تاریخی و مدرن تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه با محبوب‌ترین این جاهای دیدنی قم آشنا خواهید شد.

 

بهترین دیدنی های قم

همانطور که گفتیم، قم علاوه بر اینکه شهری مذهبی است و به واسطه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، از مقاصد پرطرفدار گردشگری مذهبی به شمار می‌آید. اما جاهای دیدنی قم کم نیستند و تماشای هرکدام از آن‌ها جالب و خاطره‌انگیز است. در ادامه بهترین دیدنی های قم را معرفی می‌‌کنیم.   

 

حرم حضرت معصومه (س)

از مشهورترین جاذبه‌ های گردشگری قم، حرم حضرت معصومه (س) است. این حرم علاوه‌بر بارگاه حضرت معصومه (س) یک مجموعه‌ کامل از جاذبه های گردشگری است. مرقد افراد سرشناس از جمله پروین اعتصامی، شهید مطهری و حتی برخی از شاهان صفوی و قاجار در این حرم جای گرفته است.

 

جاهای دیدنی قم

 

مدرسه فیضیه قم که از جمله نقاط تاثیرگذار در تاریخ ایران و منجر به قیام‌های متعدد در زمان انقلاب شده است؛ در حرم حضرت معصومه قرار دارد. از لحاظ بصری و تاریخی، کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های این حرم برای گردشگران خارجی که از ادیان مختلف هستند، بیشتر جذاب جلوه می‌کند؛ چرا که متعلق به فرهنگ منحصربه فرد ایرانی-اسلامی است.

 

موزه‌ واقع در این حرم، دارای قرآن‌های نفیس خطی و قالیچه‌های ابریشمی است که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. در واقع وقتی شما یک اثر هنری-تاریخی را تماشا می‌کنید، بخشی از زندگی، دغدغه‌های دوره‌ای خاص و در نهایت اعجاز هنر یعنی بخشی از وجود یک هنرمند در خارج از کالبد او را با تمام ارزش‌های جاری در زندگی هنرمند، تماشا می‌کنید.

 

مسجد جمکران

مسجد جمکران یا با نام قدیمی قدمگاه، پس از اتفاق تاریخی و مذهبی که در کتاب تاریخ قم ذکر شده است، به مسجد صاحب‌الزمان منسوب شد. در کتاب تاریخ قم از حسن بن محمد بن حسن قمی، یکی از علمای بزرگ جهان اسلام نقل شده است که در سال 393 هجری، دستور ساخت مسجد از شخص حضرت مهدی عج، صادر شده است.

 

پس از این اتفاق بسیاری افراد در شب چهارشنبه در این مسجد گرد هم می‌آیند و نماز صاحب‌الزمان به جا می‌آورند. این مسجد از لحاظ موقعیتی در شش کیلومتری شهر قم است. به خاطر فاصله اندک بین شهر قم و این مسجد و زیبایی‌های بصری آن، قطعا می‌تواند در دل یک سفر، مقصد زیبایی باشد.

 

بوستان علوی

از دیگر جاهای دیدنی قم، بوستان علوی است. یکی از مجموعه‌های گردشگری قم که می‌توان برنامه پیک‌نیک را تدارک دید و از کباب‌پز‌های تعبیه شده برای پخت‌وپز استفاده کرد.

 

محیط بوستان به گونه‌ای است که زمین بازی کودکان در آن در نظر گرفته شده است تا شهروندان قم و گردشگران به راحتی بتوانند از این فضای طبیعی به صورت خانوادگی استفاده کنند. کافه و رستوران‌هایی در محوطه این بوستان قرار دارد که می‌توانید از خدمات این مجموعه‌ها استفاده کنید.

 

سورتمه از تفریحات نسبتا جدید است که تجربه‌ آن می‌تواند هیجان‌انگیز باشد که در این بوستان امکانات استفاده از سورتمه و شهربازی وجود دارد.

 

پارک آبی آب‌وتاب

پارک آبی آب‌وتاب علاوه‌بر سرسره و امکانات تفریحی که در تمام پارک‌های آبی مرسوم است، دارای بزرگ‌ترین رودخانه مصنوعی ایران به طول 500 متر و از جالب‌ترین جاذبه های گردشگری قم است. فوتبال صابونی یک تفریح خنده‌دار و شاد است؛ شما و هم‌تیمی‌هایتان بارها و بارها سُر می‌خورید و اوقات خوشی را کنار هم می‌سازید که از جمله خدمات متفاوت این پارک آبی است.

 

جاذبه های گردشگری قم

 

باغ رستوران این پارک نیز بزرگ‌ترین باغ رستوران قم است که می‌توانید قبل یا بعد از استفاده از امکانات رفاهی پارک، خود را مهمان یک غذای خوب کنید. این پارک دارای 7 سرسره‌ برای بزرگسالان است. سرسره سرعتی، سرسره سقوط آزاد 15 متری، سرسره آهسته، سرسره پیچشی و چاله فضایی از جمله سرسره‌های این پارک هستند. امکانات تفریحی برای کودکان نیز در نظر گرفته شده است؛ از جمله‌ آن می‌توان به 5 سرسره مخصوص کودکان 4- 12سال اشاره کرد.

 

مقبره باغ گنبد سبز

مقبره گنبد سبز، آرامگاه سه فرد است که مجاور هم قرار گرفته‌اند، تاریخ‌شناسان احتمال می‌دهند که این سه فرد از خاندان صفی هستند؛ اما مردم معتقدند که این مقبره متعلق به سه تن از بزرگان عرب اشعری است. این آرامگاه‌ها در بخش شمالی، جنوبی و مرکزی قرار دارد. این مقبره در کنار گلزار شهدا در باغی سرسبز قرار گرفته است که این موقعیت جغرافیایی باعث شده است تا پسوند "سبز" بر این مقبره قرار گیرد.

 

گچ‌بری‌های آثار تاریخی قم، کم‌نظیر هستند. شما می‌توانید تکنیک‌های مختلف اجرا شده روی مقبره‌ها را تماشا کنید، اسامی امامان، پیامبر و حتی آیات قرآن در بین گچ‌بری‌ها و گل‌ها، شاخه‌ها به میان آمده و رنگ لاجوردی روحی در کتیبه‌ها و نقوش دمیده است. اگر از گنبد سلطانیه بازدید کرده باشید، تشابهات زیادی بین نقوش و گچ‌بری‌های این دو بنا می‌بینید که نشان از اصالت آثار اسلامی است.

 

موزه‌ دین و دنیا

موزه دین و دنیا از 10 قسمت تشکیل شده است. بخش محیط زیست دارای گونه‌های پرندگان، آبزیان و حشرات است. گنجیه مقدسات این موزه شامل پرچم، ماکت‌ها و موارد متعلق به حرم‌های اهل بیت است.

 

گنجینه مسجد مقدس جمکران در قم فقط دردسترس است که مواردی چون شناسنامه نواب خاص امام عصر(عج) و محراب‌های قدیمی مسجد در این بخش نگه‌داری می‌شود. گنجینه علما و فقها، گنجینه عبادات، گنجینه کار و زندگی، گنجینه اقتصاد اسلامی، گنجینه فرهنگی و اجتماعی، گنجینه شهروندی، گنجینه جهاد و دفاع از سایر بخش‌های این موزه است.

 

موزه‌ مردم‌شناسی و خانه تاریخی زند

این موزه خانه‌ دو برادر به نام‌های حاج قلی خان و حاج علی خان زند است که در زمان قاجار به سبک خانه‌های منطقه‌ کویری بنا شده و دارای بادگیرهایی مشابه خانه‌های تاریخی یزد است که موجب تعدیل هوا در تمام فصول سال می‌شود. این خانه‌ قجری، تبدیل به تنها موزه‌ مردم‌شناسی قم شده است که بیشتر به زمان قاجار پرداخته؛ اما ابزارآلات، پوشاک، ابزار کار و کشاورزی و تمام مواردی که در دوره‌های سلجوقی، قاجار و... به کار برده می‌شدند، در این موزه نگه‌داری می‌شود.

 

تالاب بهشت معصومه

بزرگ‌ترین تالاب و تنها تالاب دائمی قم، تالاب بهشت معصومه است. با اینکه قم یک منطقه کویری است؛ اما دارای تالاب‌های متعدد است که میزبان پرندگان مهاجر است؛ اما این تالاب به خاطر موقعیت مکانی و دائمی بودن آن مانند یک صحنه تئاتر امکان تماشای پرندگان مهاجر را از نزدیک به شما می‌دهد. تنوع گیاهی در این منطقه، نسبتا زیاد است و شما می‌توانید از مناظر لذت ببرید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...