رَهی نو

پارک ائل گلی تبریز

تعداد بازدید: ۴۴۱۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

این مجموعه از پارک و فضای سبز بی‌نظیری برخوردار است که دورتا دور استخر آب را فرا گرفته همانطور که گفته شده وسعت این مجموعه ۵.۵ هکتار است که ۲۰۰ متر در ۲۰۰ متر استخر و بقیه آن را پارک و فضای سبز فرا گرفته است. همه روزه در رستوران ائل گلی از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۱۰:۳۰ صبحانه به صورت سلف سرویس برای مشتریان ارائه می‌شود. رستوران برای پذیرایی از مراجعه کنندگان در وعده ناهار از ساعت۱۲:۳۰ تا ۱۶:۳۰ و شام از ساعت ۱۹ تا ۱۱ شب دایر است. وقتی به ائل گلی تبریز می‌روید می‌توانید از یک شهربازی و لونا پارک در آن‌جا بهره ببرید. این شهر بازی فضای مناسب برای بازی همه سنین را دارد. در قسمت غربی استخر ائل گلی محل استقرار لونا پارک است که دارای بازی‌های مانند: ترن هوایی، تاب زنجیری و... است. البته علاوه بر آن اینترنت وای‌فای و بوفه هم در این پارک قابل دسترسی است.
برای بازدید از ائل گلی شرایط چندانی نیاز نیست فقط کافی است که شما خودتان را به آن‌جا برسانید، چون برای دیدن این مکان احتیاجی به خرید بلیط ندارید. همچنین ساعات بازدید از این پارک آزاد است و تعطیلی نیز ندارد. مینی لند ائل گلی تبریز یک تالار پذیرایی زیبا است با امکاناتی بی‌نظیر است که به‌طور تخصصی برای جشن‌های تولد استفاده می‌شود. اکثر کودکان و نوجوانان می‌توانند با توجه به دکوراسیون این تالار جشن‌های تولد خود را در آن برگزار کنند. این تالار در پارک ائل گلی تبریز جنب باشگاه اسکیت سایمان واقع شده است.

اقامت در هتل لاله پارک تبریز را از دست ندهید

ائل گلی کجای تبریز است؟

سفر و بازدید از مکان‌های تاریخی یکی از جاذبه‌های بزرگ در دنیای گردشگری است در ایران هم کم نیستند شهرهایی که بخشی از آن‌ها با معماری تاریخی و ایرانی خود توانسته‌اند گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب کنند. در شمال‌غربی ایران و استان آذربایجان ‌شرقی مناطق دیدنی بسیاری واقع شده است که خیلی از آن‌ها برای گردشگران ناشناخته است.

ائل گلی در کنار اتوبان شهید کسائی و در جنوب شرقی شهر تبریز قرار گرفته  که در نهایت با رفتن به بلوار ایل گلی و رسیدن به  پارک ایل گلی به مقصد خود می‌رسید. با توجه به کوهستانی بودن شهر قرار گرفتن ائل گلی در دامنه‌های تپه دور از انتظار نیست.

تبریز از جاذبه‌های بالایی برای دیدن برخوردار است اما ائل گلی آن از شهرت بالایی برخوردار است و با توجه به موقعیت جغرافیایی عالی آن که دسترسی به آن را بسیار ساده‌تر کرده موجب شده تا سالیانه این نقطه از شهر پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری باشد. فاصله ائل گلی تا مرکز شهر تنها  ۷ کیلومتر است که باعث شده دسترسی به آن آسان باشد و بتوانید خودتان را به این جاذبه گردشگری برسانید.

ائل گلی کجای تبریز است؟

جاهای دیدنی ائل گلی تبریز

در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان‌شرقی یک باغ معروف و زیبا به نام ائل گلی واقع شده است که یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین مکان‌های تفریحی و گردشگری در این شهرستان است. این باغ با استخر زیبای خود مانند یک نگین در شهر تبریز می‌درخشد. به جرأت می‌توان گفت هر توریستی که از داخل یا خارج از کشور راهی تبریز می‌شود از ائل گلی نیز بازدید خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر و شناختن  پارک ائل گلی تبریز با ما همراه باشید چرا که قصد داریم به‌طور کامل این مکان زیبا را برای شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی ائل گلی تبریز

استخر ائل گلی تبریز

در گذشته نام این مکان زیبا شاه گلی بوده که معنای آن استخر شاه می‌شود. در مرکز باغ یک استخر قرار دارد که یک عمارت بزرگی در وسط آن نیز واقع شده است. ابعاد این استخر بزرگ ۲۰۰ متر در ۲۰۰ متر است که البته باید گفت در گذشته ابعاد آن بزرگ‌تر بوده اما به دلیل پیدایش باغچه در اطراف استخر از ابعادش کاسته شده است. استخر ائل گلی ظرفیت قرار گرفتن ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دررون خود دارد و این آب را یکی از شعبه‌های رودخانه لیقوان تأمین می‌کند.

البته این رودخانه در شهر تبریز واقع نشده و در روستای چاوان قرار دارد و به شکل یک جویبار از سمت جنوب شرقی استخر وارد آن می‌شود، علاوه بر این روبروی دریاچه که بخش جنوبی آن است یک تپه واقع شده که دارای فضای سبز به‌همراه آبشار مصنوعی است آب موجود در این آبشار نیز در نهایت راهی این استخر می‌شود.

این استخر بزرگ که حتی به آن دریاچه ائل گلی هم گفته می‌شود در وسط باغی به وسعت ۵.۵ هکتار قرار گرفته است.عمق این استخر بزرگ در جاهای مختلف آن فرق می‌کند در گوشه شرقی این استخر عمق آن از ۳ تا ۹ متر متغیر است اما عمیق‌ترین نقطه در این استخر تا ۱۲ متر هم می‌رسد.

استخر ائل گلی تبریز

برج ائل گلی تبریز

همان‌طور که گفته شد در وسط این استخر یک عمارت قرار گرفته که از طریق یک راه که در بخش جنوبی باغ است می‌توانید خود را به آن برسانید در واقع می‌توان گفت عمارت ائل گلی تبریز در مرکز استخر به شکل یک شبه جزیره ساخته شده است.  فرم عمارت ائل گلی به شکل هشت ضلعی طراحی شده که در دو طبقه آن را ساخته‌اند که بالای آن یک گنبد کوچک قرار گرفته است. همین ساختمان و عمارت سال‌های زیادی به عنوان نماد شهر تبریز بوده و هست که با تاریخ معماری در تبریز گره خورده است همچنین به دلیل اهمیت بالای آن عمارت ایل گلی در ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۷۷۴ به ثبت ملی رسیده است.

امکانات و خدمات رفاهی کاخ ائل گلی

بدون شک وجود یک چنین مکانی که هر روزه پذیرای گردشگران است خالی از امکانات نیست و باید برای بازدید کنندگان امکانات و خدمات رفاهی متنوعی را ارائه دهد. یکی از امکانات و خدمات عمارت ائل گلی تبدیل کردن آن به رستوران بوده که عموم مردم می‌توانند از آن بازدید و استفاده کنند. در ادامه به دیگر امکانات و خدمات رفاهی آن می‌پردازیم.

قایقرانی در ائل گلی

به دلیل وجود یک استخر بزرگ به سادگی می‌توان امکانات تفریحی مانند قایقرانی را در ائل گلی فراهم کرد. در این استخر هم قایق‌های پدالی و هم قایق‌های موتوری وجود دارند که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. البته به فصل حضورتان هم برای قایق سواری باید توجه کنید زیرا به علت وجود هوای سرد در تبریز آب این استخر در زمان‌های مشخصی از سال یخ می‌زند. 
امکان استفاده در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برای قایق سواری وجود دارد و شما با پرداخت هزینه نفری ۱۰۰۰۰ تومان برای هر نفر به مدت ۱۰ دقیقه از قایق پدالی استفاده کنید همچنین برای استفاده از قایق‌های موتوری نفری ۳۰۰۰ تومان باید بپردازید.

دوچرخه سواری در ائل گلی تبریز

برای علاقه‌مندان به دوچرخه سواری نیز در این مجموعه خدماتی در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها مسیر جاده ائل گلی است که برای افراد دوچرخه‌سوار در نظر گرفته شده و شما می‌توانید از این طریق به نقاط مختلف پارک دسترسی پیدا کنید. اما علاوه براین، شهرداری برای افرادی که دوچرخه ندارند هم ایستگاه‌هایی در مسیر جاده ائل گلی درنظر گرفته که علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۲۱ شب به‌صورت رایگان از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.

درشکه‌ سواری ائل گلی

یک مکان تاریخی با امکانات حمل‌ونقل تاریخی از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود و ائل گلی هم به علت بافت تاریخی و جذاب خود امکانات درشکه سواری را برای علاقه‌مندان در نظر گرفته است. یکی از تفریحات موجود درشکه سواری است که با درشکه‌های زیبا و جذاب موجود در مسیر پارک ائل گلی علاقه‌مندان را جابه‌جا می‌کند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای یک درشکه را کرایه کنید و از گردش با آن در دور فضای پارک و عمارت لذت ببرید.

ساعت آفتابی در پارک ائل گلی تبریز

یکی از امکانات پژوهشی و علمی که در این پارک شروع به کار کرد ساعت آفتابی بود که در سال ۹۳ افتتاح شد. این ساعت با دقت ۵ دقیقه قابلیت‌های جالب دیگری نیز دارد. از توانایی‌های جالب در این ساعت نشان دادن اذان ظهر است که به همراه آن قبله را هم نشان می‌دهد. همچنین نمایش ارتفاع خورشید در طول ماه‌های سال از دیگر قابلیت‌های آن است. این ساعت از نوع افقی بوده و قطر آن ۱۰ متر است که بزرگترین ساعت آفتابی در شمال‌غرب کشور به‌حساب می‌آید.

ساعت آفتابی در پارک ائل گلی تبریز

مجموعه ورزشی اسکیت ائل گلی تبریز

 اگر علاقه به اسکیت دارید می‌توانید به هتل پارس که در بخش جنوبی ائل گلی واقع شده است بروید با حضور در این مکان شما با یک مجموعه اسکیت مدرن روبه‌رو می‌شوید. سالن اسکیت سایمان یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های اسکیت در نوع خود است که پذیرای علاقه‌مندان به این نوع رشته ورزشی است.

مجموعه ورزشی اسکیت ائل گلی تبریز

در پارک ایل گلی تبریز چی بخوریم

یکی از ویژگی‌های تبریز غذاهای متنوع آن است که نظر هر گردشگری را جلب می‌کند. با رفتن به ائل گلی می‌توانید به انواع خوراکی‌های خاص تبریز دسترسی پیدا کنید. در مجموعه پارک ائل گلی رستوران‌ها و کافه‌های زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این بین همان‌طور که گفته شد مجموعه کاخ ائل گلی که به رستوران تبدیل شده از شهرت فراوانی برخوردار است. این مجموعه در سه وعده صبحانه، ناهار و شام پذیرای مراجعه کنندگان است.

اما بخش جذاب برای هر مسافر و گردشگر وجود غرفه‌ها و دکه‌های فروش مواد غذایی است که در اکثر شهرهای ایران وجود دارند. عمده خوراکی‌های ارائه شده در این جور مکان‌ها مربوط به غذای همان شهر است. شما می‌توانید در کنار پیاده‌روی و گشت‌وگذار در ائل گلی از این غذاهای خیابانی لذت ببرید.

همان‌طور که گفته شد این دکه‌ها غذاهای همان شهر را ارائه می‌دهند که در ائل گلی هم ساندویچ پرالما یومورتا یا همان نان، تخم‌مرغ و سیب زمینی به عنوان یکی از غذاهای ساده تبریزی که هنگام ورود به ائل گلی به‌راحتی در دسترس است. یکی از شرایطی که اکثرما ایرانیان در هنگام سفر به آن توجه می‌کنیم همین پیکنیک و کمپینگ است. اگر به ائل گلی سفر کردید نگران این موضوع نباشید در ائل گلی برای گردشگران فضا و مکان‌هایی در نظر گرفته شده تا بتوانند چادر بزنند و از امکانات پیک نیک و کمپینگ لذت ببرند.

رستوران ائل گلی تبریز

همان‌طور که پیش‌تر گفته شده بود بنای ائل گلی تبریز به یک رستوران تبدیل شده که می‌توانید همه روزه برای صرف سه وعده صبحانه، ناهار و شام اقدام کنید. این رستوران توان پذیرایی از ۵۰۰ نفر را دارد و انواع غذاهای آذری و ایرانی را ارائه می‌دهد. در طبقه دوم این عمارت کافی‌شاپ قرار دارد که در یک فضای آرام و دلنشین می‌توانید از آن لذت ببرید. همچنین در پشت عمارت یک بوفه وجود دارد که می‌توانید مواد مورد نیاز خود را از آن تهیه کنید.

ارائه صبحانه در رستوران کاخ ائل گلی به صورت سلف سرویس است و شما می‌توانید از انواع خوراکی‌های گرم و سرد برای صبحانه به‌علاوه نوشیدنی‌های متنوع آن بهره ببرید. غذاهای ارائه شده بر روی یک تابلو جلوی درب نوشته شده است. اگر به تبریز آمدید از غذاهای سنتی آن غاقل نشوید، رستوران عمارت ائل گلی انواع غذای سنتی مانند کوفته تبریزی، انواع کباب‌های ایرانی و ترکی (که کباب از غذاهای ویژه این استان است) غذای ویژه رستوران ائل گلی، به همراه غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو را در منوی خود دارد.

کافی شاپ در ائل گلی تبریز

همان‌طور که گفتیم کافی شاپ ائل گلی در طبقه بالای عمارت ائل گلی قرار دارد و دارای چهار تراس رو به پارک و استخر است. که یک چشم‌انداز بی‌نظیر را برای شما در فضایی عالی به ارمغان می‌آورد. اگر تصمیم دارید از شلوغی شهر دور باشید رفتن به چنین فضایی را به شما توصیه می‌کنیم.

تاریخچه عمارت ائل گلی تبریز

زمان احداث اولیه این استخر و باغ بزرگ در دوران آق‌قویونلوها بود که بزرگترین منبع برای جمع‌آوری و ذخیره سازی آب برای باغ‌های مناطق شرق تبریز بود. این استخر در دوران صفویه تغییر بزرگی کرد و شن‌ها و ماسه‌های درون آن خالی و به‌جای آن دیواره‌ای بزرگ دور استخر کشیده شد. این تغییرات در دوران قاجار ادامه پیدا کرد و خیابان‌ها و معابری جهت رفت و آمد به آن کشیده شد.

در کنار این معابر کشت درخت‌های گوناگون و گل کاری معابر صورت گرفت. قهرمان میرزا هشتمین پسر عباس میرزا این تغییرات را ایجاد کرد و این مجموعه را جایی برای گردش شاهزادگان قاجار مبدل کرد. اما تغییرات اساسی این مجموعه در دوران پهلوی شکل گرفت زمانی که این مجموعه را برای استفاده عموم در اختیار شهرداری قرار دادند. اولین نفری که این تغییرات را در ائل گلی ایجاد کرد سید باقر کاظمی استاندار وقت آذربایجان بود. از جمله این تغییرات در سال ۱۳۴۶ بود که عمارت کلاه فرنگی هشت ضلعی در آن ساخته شد تا پیش از این در آن‌جا یک بنای خشتی وجود داشت.

معماری ایل گلی تبریز در ابتدای آن به‌صورت خشتی بود و در سال ۱۳۴۶ تخریب شد و به جای آن ساختمان کنونی در دو طبقه و به شکل هشت وجهی ساخته شد. نوع معماری آن به‌شکل کلاه فرنگی است. دلیل این نام به خاطر گنبدی است که در بالای بنا قرار دارد. بنا در وسط استخر قرار دارد و از طریق یک جاده به پارک متصل می‌شود.

چنین مکان زیبایی بدون شک در شب هم ارزش بازدید دارد اما پیش از این‌که شب‌ها به پیاده‌روی در باغ ائل گلی بروید بهتر است لباس گرم برای خود بردارید. در هر فصلی که باشید با توجه به درخت‌های زیاد و آب‌وهوای تبریز این نقطه از شهر سردتر از سایر نقاط است. شب‌های ائل گلی پر از آدم‌هایی است که مانند شما برای پیاده‌روی یا استفاده از رستوران و کافی‌شاپ به ائل گلی آمده‌اند.

تاریخچه عمارت ائل گلی تبریز

جمع بندی

اگر تا به حال به تبریز نرفته‌اید توصیه می‌کنیم حتما سفری به این شهر دیدنی داشته باشید. سفر به تبریز پر از زیبایی‌ها است. یکی از این زیبایی‌ها که بی‌ترید مانند یک نگین درخشان در تبریز خودنمایی می‌کند پارک ائل گلی است. در این پارک شما با یک استخر زیبا که در مرکز آن عمارتی قرار دارد روبه‌رو می‌شوید.

اطراف این استخر نیز باغی است با امکانات رفاهی و خدماتی که می‌توانید یک روز زیبا و پر از آرامش را در آن سپری کنید. همچنین می‌توانید در بهترین هتل‌های تبریز اقامت داشته باشید. با انتخاب هتل پارس ائل گلی تبریز می‌توانید اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید.این هتل در فاصله 1/4 کیلومتری و بازه زمانی 5 دقیقه‌ای از پارک ائل گلی تبریز قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
السا ۱۴۰۲/۳/۷

من تبریزم جشن تولد دخترم و پارک ائل گلی گرفتم مکان بسیار عالی و در ضمن رایگان خیلی هم خوش گذشت به بچه ها

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

السای عزیز از اینکه تجربه مفیدتون رو به اشتراک گذاشتید بسیار ممنونیم امیدواریم همشهریان شما استفاده کنند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...