رَهی نو

حمام وکیل کرمان

تعداد بازدید: ۵۷۶۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

حمام وکیل کرمان با اطلاعات کامل بازدید

حمام وکیل کرمان یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمان است. شهری مملو از زیبایی‌های تاریخی و منحصربه‌فرد در دل کویر که آثار ثبت شده بسیار زیادی در آن به شهرت جهانی رسیده اند. از زیبایی‌های منحصر به فرد شهر کرمان که معماری اصیل و سنتی ایران را به تصویر می‌کشد و چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌سازد می‌توان به حمام وکیل کرمان اشاره کرد. این حمام زیبا امروزه یک چایخانه سنتی است که توسط اداره فرهنگ و ارشاد کرمان اداره می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم بدانیم این حمام وکیل کجاست، تاریخچه آن چیست، معماری حمام به چه صورت است و جاذبه‌های گردشگری اطراف این حمام تاریخی کدامند. با ما همراه شوید.
 

حمام وکیل کرمان کجاست؟

حمام وکیل کرمان کجاست؟

کرمان شهری باستانی و سراسر هنر و تمدن است. زیبایی‌های خیره کننده کرمان، هر ساله توجه گردشگران و مهمانان بسیاری را به خود جلب می‌کند. یکی از مکان های دیدنی کرمان، حمام وکیل کرمان است که همچون نگینی در میانه‌های بازار کرمان می‌درخشند. اگر قصد سفر به کرمان را دارید حتما به این حمام تاریخی سری بزنید. این حمام در خیابان امام خمینی، میانه‌های بازار کرمان بعد از حمام گنجعلی خان واقع شده است. در گذشته حمام‌ها بسیار پراهمیت بوده‌اند؛ بنابراین در مکان‌هایی که رفت و آمد زیاد بوده است آن‌ها را بنا می‌کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر کارهای نظافتی، به کارهای دیگری همچون گردهمایی‌های سیاسی و اجتماعی بپردازند. در ساخت این حمام از سبک معماری تاریخی زندیه قاجاریه بهره گرفته شده است. این حمام تاریخی را معمار معروف وکیل‌ الملک (اسماعیل خان نوری) حاکم عصر قاجار کرمان در سال 1270 هجری قمری ساخته است. او علاوه بر ساخت این حمام، بناهای دیگری را همچون قنات، کاروانسرا و بازار ساخته است. حمام وکیل کرمان به تقلید از حمام گنجعلی خان ساخته شده است. سبک‌های معماری به کار رفته شده در ساخت این حمام، بر زیبایی و جذابیتش افزوده است. حمام وکیل در میانه بازار کرمان واقع شده است و به تمامی امکانات اطراف دسترسی بسیار آسان و خوبی دارد. این حمام در تاریخ 12 آبان سال 1353 و با شماره 1011 به لیست آثار ملی اضافه شده است. حمام وکیل را در سال 1369 هجری شمسی بازسازی کرده‌اند.

 

شرایط بازدید از حمام وکیل کرمان

امروزه حمام به یک چایخانه تبدیل شده است و توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمان اداره می‌شود. در این مکان، غذاهای سنتی و بهترین فالوده‌های کرمان سرو می‌شوند. پخش موسیقی‌های دل‌نواز و دوست داشتنی سنتی، این فضا را جذاب‌تر کرده است. در نزدیکی این حمام جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز قرار گرفته‌اند که گردشگران و مهمانان می‌توانند به آن‌ها نیز سری بزنند. ساعت بازدید از حمام وکیل کرمان همه روزه از ساعت 8:30 تا 20:30 است. قیمت ورود به حمام برای ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌ها رایگان است. از امکانات این حمام می‌توان به دسترسی به وسایل نقلیه، اقامتگاه، دستشویی، رستوران، بوفه و پوشش شبکه اشاره کرد.
 

بازدید از حمام وکیل در کرمان

جذابیت و معماری حمام وکیل کرمان

در ساخت حمام از کاشی‌کاری و سرامیک‌های منحصر به فردی بهره گرفته شده است. کف و سقف حمام وکیل کاشی است. این حمام از دو بخش رختکن و گرمابه ساخته شده است. ستون‌هایی که داخل حمام استفاده شده‌اند همگی از جنس سنگ هستند و دارای نقش‌ها و کنده‌کاری‌های زیبایی می‌باشند. در ادامه مقاله قصد داریم شما عزیزان را با قسمت‌های مختلف این حمام زیبا آشنا کنیم.

سربینه یا رختکن: سربینه و گرمخانه در این حمام به موازات هم قرار گرفته‌اند. قاعده سربینه از ترکیب شکل‌های هندسی به وجود آمده است و بسیار منظم و پر از تراش خوردگی است. در وسط این سربینه، هشت ستون سنگی مرتفع دور تا دور یک حوض بزرگ را گرفته‌اند. در دو قسمت انتهایی سربینه، دو حوض کوچک قرار دارند. دور تا دور سربینه را سکویی با کاشی فیروزه‌ای پوشانده است. در زیر سکو نیز کنده‌کاری‌هایی برای قرار دادن کفش و سایر وسایل درست شده است. سقف و بدنه سربینه را ترکیب آجر و کاشی تشکیل داده است.

گرمخانه: در سمت دیگر گرمخانه، بخش کوچک‌تری به چشم می‌خورد که حوض مستطیلی شکل کشیده‌ای دارد و در جلوی خلوت گرمخانه واقع شده است. ستون‌های سنگی، فضای گرمخانه حمام وکیل کرمان را به سه قسمت تقسیم کرده‌اند:

  • چهار ستون و طاق رسمی بندی در بخش میانی گرمخانه قرار گرفته‌اند و قاعده‌ای مربعی دارند.
  • در بخش دیگر، فضایی بزرگ‌تر از بخش میانی با هشت ستون سنگی قرار گرفته است. در بالای این ستون‌های سنگی، طاق رسمی بندی زیبایی به چشم می‌خورد. حوضی هشت ضلعی نیز کل فضای کف این بخش را فرا گرفته است.
  •  سومین قسمت گرمخانه از ادغام فضاهای دیگر و در مرمت دوره اخیر به وجود آمده است.

خزینه: خزینه حمام وکیل کرمان روبروی ورودی حمام قرار گرفته است. این خزینه قاعده‌ای مستطیلی شکل دارد. افرادی که قصد آمدن به حمام را داشته‌اند از طریق پله‌هایی وارد خزینه می‌شدند و نهایتا به سربینه برمی‌گشتند.

کتیبه: بر سردر این حمام کتیبه‌ای نصب است که نام ناصر الدین شاه قاجار روی آن نوشته شده است. طبق این کتیبه، سازنده این حمام محمد اسماعیل خان نوری بوده است که از سال 1277 تا 1284 حکومت کرده است.

ورودی حمام وکیل: ورودی حمام وکیل از یک سردر هشتی و یک دالان ساخته شده است. روی سردر کاشی‌کاری‌های زیبایی انجام شده است و یک کتیبه نیز در وسط قرار گرفته است. در اطراف سردر هشتی، طاق نمایی‌هایی با کاشی‌های گل‌دار به چشم می‌خورد.قسمت بالای سردر فرو ریخته بود و در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده است. تغییر زاویه مسیر حرکت از سردر تا سربینه باعث شده است که دید مستقیم به سربینه از بین برود و از تبادل حرارت با بیرون کاسته شود. در سقف حمام نورگیرهایی قرار گرفته است که هم باعث روشن شدن فضای داخل حمام می‌شوند و هم با تابیده شده نور به اشکال هندسی داخل حمام، زیبایی‌های این فضا را چند برابر می‌کند.
 

پلان حمام وکیل کرمان

جاذبه های گردشگری نزدیک به حمام وکیل کرمان

این جاذبه‌های گردشگری عبارت‌اند از بازار کرمان و مساجد و حمام‌های تاریخی اطراف حمام وکیل. در بازار کرمان می‌توان بهترین سوغاتی‌های این شهر زیبا را خرید. مساجد تاریخی اطراف حمام وکیل کرمان را معماران برجسته ایرانی ساخته‌اند. برای دیدن این جاذبه های زیبا بهتر است ابتدا در یکی از هتل‌های کرمان با قیمت مناسب اتاق رزرو کنید تا فرصت کافی برای بازدید از این دیدنی‌ها را داشته باشید. پیشنهاد ما هتل پارس کرمان است که در فاصله 13/5 کیلومتری و بازه زمانی 20 دقیقه‌ای از حمام وکیل قرار دارد. از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به این حمام می‌توان مجموعه گنجعلی خان با فاصله 1.6 کیلومتر، موزه هنرهای معاصر صنعتی با فاصله 2.2 کیلومتر، کتابخانه ملی کرمان با فاصله 1.9 کیلومتر و یخدان مویدی با فاصله 1.9 کیلومتر را نام برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...