رَهی نو

لیست خوشمزه ترین غذاهای محلی سمنان و شاهرود و گرمسار

تعداد بازدید: ۹۴۹۰ ۲۶ آذر ۱۴۰۱

سمنان، شاهرود و گرمسار از شهر‌هایی هستند که تعداد چشمگیری غذای محلی دارند. این غذا‌ها بسیار مقوی و خوشمزه هستند و جزو پرطرفدار‌ترین غذا‌ها محسوب می‌شوند. اگر از غذاهای تکراری خسته شده‌اید و می‌خواهید طعم و مزه‌های مختلف را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، غذا‌های محلی شاهرود، سمنان و گرمسار گزینه خوبی هستند. لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با برخی از خوشمزه ترین غذاهای محلی این شهرها آشنا شوید. سوغات شهرهای ایران را می توانید در این مقاله بخوانید.

لیست غذاهای معروف ایرانی را در این مقاله بخوانید.

آشنایی با بهترین غذاهای محلی سمنان و شاهرود و گرمسار

دامغان یکی از شهر‌های استان سمنان با غذا‌های محلی بی‌نظیر است. در این بخش با تعدادی از غذا‌های محلی شهر دامغان آشنا خواهید شد.

 

سبزی پلو دامغانی

تصور ذهنی ما از سبزی‌پلو فقط در کنار ماهی کامل می‌شود؛ اما در دامغان نوعی غذای محلی پخته می‌شود که به سبزی پلو دامغانی معروف است. این غذای خوشمزه و خاص، به همراه گوشت چرخ‌کرده، برنج، بادمجان، سبزی پلویی، رب گوجه‌فرنگی، گوجه، پیاز و ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین تهیه می‌شود.

 

سبزی پلو دامغانی

خورشت هویج و پسته

اگر بخواهیم درباره انواع غذاهای محلی سمنان صحبت کنیم، خورشت هویج و پسته جایگاه ویژه‌ای دارد. شما می‌توانید این غذای محلی را در عرض 30 دقیقه آماده کنید و از طعم جدید آن لذت ببرید. برای درست کردن خورشت هویج و پسته به موادی نظیر هویج، مرغ، پیاز، زعفران دم‌کرده، شکر، آبغوره، خلال پسته و روغن نیاز دارید.

 

خلال پلو

غذای بعدی که باید به عنوان یکی از غذا‌های مقوی و خوش طعم دامغان معرفی کنیم، خلال پلو نام دارد. این غذا به دلیل داشتن خلال بادام و پسته، سرشار از انرژی است و یک غذای مقوی معرفی می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا مواد اولیه خلال بادام، خلال پسته، خلال هویج، خلال پرتقال، گوشت، پیاز، برنج، شکر، زعفران، روغن، آب و ادویه را آماده کنید.

 

برای حفظ قوت و طعم غذا، کافی است که هر یک از خلال‌ها را به طور جداگانه تفت دهید و کنار بگذارید؛ سپس به سراغ گوشت‌ها بروید و آن‌ها را با پیاز چرخ کنید. اضافه کردن ادویه‌های مخصوص پلو نیز فراموش نشود. به گوشت چرخ‌کرده چند دقیقه‌ای استراحت دهید تا طعم مواد به خورد هم برود. در ادامه، گوشت را کامل ورز دهید و در روغن سرخ کنید. برنج را آماده کنید و خلال و گوشت را روی آن بریزید.

 

ته چین شهمیرزادی

ته چین شهمیرزادی یکی از غذای اصیل و محلی استان سمنان است. در این غذای خوشمزه از گوشت راسته، بادمجان، اسفناج تفت داده شده، سیب‌زمینی، چغندر، عدس، کلم قمری، سبزی پلویی، آلو خشک، بِه و ادویه‌های مخصوص استفاده می‌شود. برای شروع طبخ، کافی است بادمجان، سیب‌زمینی، کلم، به، چغندر و اسفناج را جداگانه آماده کنید.

 

عدس را بپزید تا آماده باشد. عدس آماده را به همراه سبزی به برنج اضافه کنید و آبکش نمایید. گوشت راسته را به صورت نازک برش دهید و پس از آبکشی برنج، آن را در قابلمه بریزید. توجه داشته باشید که گوشت‌ها لابه‌لای برنج قرار می‌گیرد. پس از اینکه برنج کاملا دم کشید، می‌توانید آن را سرو کنید و موادی که از قبل تهیه کرده‌اید را به صورت دورچین، روی آن قرار دهید.

 

ته چین شهمیرزادی

 

چرتمه پلو

این غذای سمنانی، یکی از غذاهای نانی استان سمنان است؛ البته بسیاری از افراد به صورت سلیقه‌ای آن را با برنج میل می‌کنند. توجه داشته باشید که چرتمه پلو، یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه است. مواد مورد نیاز طبخ این غذا عبارت‌اند از مقداری دنبه، جگر، پیاز، سیر، ماست، فلفل کبابی، قارچ و ادویه.

 

مانی پلو دامغانی

مانی پلو دامغانی نیز از غذاهای محلی سمنان و دامغان است. این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه بوده و با گوشت، زعفران، لپه، پیاز، رشته پلویی، کشمش، زرشک، برنج و ادویه ترکیب جدید به وجود می‌آورد. ابتدا لپه‌ها را به صورت جداگانه بپزید. در این بین، برنج را همراه رشته بجوشانید و آبکش کنید.

 

بعد از آماده کردن برنج، نوبت به گوشت می‌رسد. گوشت‌ها را خورد کنید و با پیاز تفت دهید. اندکی آب به آن اضافه کنید تا پس از چند ساعت، کاملا پخته شود. سپس کشمش و لپه را به همراه زعفران و ادویه تفت دهید و مخلوط آماده شده را روی برنج بریزید. اگر گوشت آماده باشد، می‌توانید غذا را میل کنید.

 

ته چین کشمش و لپه

همانطور که می‌دانید ته‌ چین یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است. ته چین کشمش و لپه یکی از غذا‌های محلی سمنان است که طرفداران خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید با این ته چین خوشمزه به برنامه غذایی خود تنوع دهید، باید مرغ  و لپه را جداگانه بپزید. سپس مرغ‌های پخته شده را ریش‌ریش و لپه‌ها را آبکشی کنید. در این بین، کشمش‌ها را تفت دهید و برنج را بگذارید تا به مرحله آبکشی برسد. برای آماده کردن مواد ته‌دیگ، در یک کاسه زعفران دم‌کرده و ماست را به همراه زرده تخم‌مرغ و ادویه‌های لازم هم بزنید. در ادامه، دستور پخت این ته چین با ته چین های دیگر تفاوتی ندارد؛ کافی است مرغ و کشمش و لپه را روی برنچ ته‌چین شده بریزید و غذا را نوش جان کنید.

 

ته چین گوشت گرمسار

اگر در غذاهای محلی سمنان و غذاهای محلی گرمسار به دنبال یک رسپی مجلسی و خوشمزه هستید، به سراغ ته چین گوشت گرمسار بروید. این غذا جزو غذا‌های محلی گرمسار بوده و حسابی طرفدار دارد. برای تهیه این ته چین، باید از گوشت، ادویه، برنج، پیاز خلالی و زعفران دم‌کرده استفاده کنید.

 

ته چین گوشت گرمسار

 

چلو گوشت سمنانی

چلو گوشت سمنانی مانند همان چلوگوشت معمولی تهیه می‌شود و فرق زیادی با آن ندارد. البته درست است که این غذا یکی از غذاهای محلی سمنان است؛ اما در تمام نقاط کشور رایج شده و طرفدار دارد. برای تهیه این خورشت لذیذ، باید از گوشت‌ گوسفندی، پیاز، ادویه (دارچین، نمک، فلفل)، رب گوجه، برنج و زعفران دم‌کرده استفاده کنید. سرو این غذا همراه برنج یا باقالی‌پلو واقعا دلچسب و خوشمزه خواهد بود.

 

کله جوش سمنانی

بین غذاهای محلی سمنان و غذاهای محلی شاهرود کله جوش به‌عنوان یک غذای ساده و سبک می‌درخشد. این غذا همراه نان سرو می‌شود. توجه کنید که برای تهیه این غذا باید بادمجان‌ها را درون قابلمه بریزید تا پخته شود. پیازها را نگینی کنید و با رب گوجه تفت دهید، سپس نمک و فلفل و نعنا را اضافه کنید. در آخر کشک را به همراه آب به پیاز‌ها اضافه کنید تا غذا آماده خوردن شود.

 

آب دوغ

یکی از غذا‌های محلی سمنان و دامغان، آب دوغ یا همان آب دوغ خیار است. ساده‌ترین غذایی که برای روز‌های گرم تابستان حسابی شما را سر حال می‌آورد. این غذا با دوغ، آب و خیار به همراه کشمش، گردو و نعناع تهیه می‌شود. تنها کافی است این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و از خنکای آن لذت ببرید.

 

قرمه لپه دامغانی

خورشت قرمه لپه دامغانی شباهت بسیار زیادی با قرمه سبزی دارد؛ با این تفاوت که این غذا جزو غذا‌های محلی گرمسار و دامغان محسوب می‌شود. این خورشت را می‌توانید به همراه مرغ یا گوشت تهیه کنید و به جای لوبیا، لپه بریزید.
همانطور که گفته شد، این خورشت مانند قرمه سبزی تهیه می‌شود. به این صورت که ابتدا پیاز را به همراه گوشت تفت می‌دهید و لپه را اضافه می‌کنید که همراه با سبزی قرمه، بپزد. در آخر برای چاشنی غذا، از غوره و آبغوره استفاده کنید.

 

آبگوشت خربزه

یکی دیگر از غذا‌های محلی گرمسار که متعلق به استان سمنان است، آبگوشت خربزه نام دارد. این غذا بسیار مقوی است و بیشتر در بین افراد محلی و بومی اصیل این شهرها محبوبیت دارد. برای تهیه آن، باید خربزه‌های پوست کنده را بپزید و گوشت و نخود را به آن اضافه کنید تا چند ساعت به خوبی جا بیفتد.

 

شله قروت سمنانی

شله قروت سمنانی یکی از آش‌های استان سمنان است که پخت آن در روز تاسوعا رایج است. این آش از حبوبات، پیاز، برنج، سبزی و کشک تشکیل شده و با کشک، طعم خاصی پیدا می‌کند. در واقع وقتی که این آش آماده شده، با تزیین کشک سرو می‌شود.

 

شله قروت سمنانی

 

خورشت گردو و آلو دامغانی

خورشت آلو و گردو دامغانی، بین اهالی این شهرستان طرفداران زیادی دارد. در این خورشت از گوشت شتر و آلو بخارا استفاده می‌شود و بسیار شبیه فسنجان است. ابتدا باید گوشت‌ها را تفت دهید و آلو را سرخ کنید. سپس در یک قابلمه دیگر پیاز و گردو را تفت دهید و به آن آب اضافه کنید تا کمی بجوشد. بعد از یک ساعت، گوشت و آلو را به آن اضافه کنید و فرصت دهید حسابی جا بیوفتد.

 

کشک و گوجه

اگر به دنبال غذا‌های محلی گرمسار هستید، می‌توانید به سراغ کشک و گوجه دامغانی بروید. این غذا با بادمجان، کشک و رب گوجه و سبزی تهیه می‌شود. ابتدا باید بادمجان‌ها را سرخ کنید و سبزی و رب را به آن اضافه نمایید. کشک آخرین چیزی است که به بادمجان‌ها اضافه می‌شود و با اندکی گردو، طعمی خاص و جذاب به وجود می‌آورد.

 

دیگی سنگسر

این غذای محلی که به شهر سمنان تعلق دارد، فقط از گوشت، آب و برنج تهیه می‌شود. این غذا باید در دیگ‌های مسی در زیر زغال یا خاکستر مدفون شود تا پس از چند ساعت به‌طور کامل بپزد. توجه کید که گوشت، برنج و مقدار لازم آب را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید با حرارت زغال، کامل پخته شود.
در این بخش به غذا‌های محلی شاهرود که یکی دیگر از شهر‌های استان سمنان است، می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

تلخون

تلخون یکی از دسر‌های خوشمزه و پرطرفدار شاهرود و دامغان است که مواد اولیه آن گندم و شیره انگور است. هنگام برداشت گندم، مقداری از آن را روی آتش خشک می‌کنند و می‌سابند. سپس آن را با شیره انگور مخلوط کرده و فرصت می‌دهند تا خشک شود. پس از خشک شدن، آماده سرو خواهد بود.

 

ته چین اسفناج

یکی از غذا‌های محلی شاهرود که طرفداران بسیاری دارد، ته چین اسفناج است. برای تهیه این غذا می‌توانید از گوشت قرمز یا مرغ استفاده کنید. ابتدا برنج را پخته و آبکشی کنید. در همین بین مرغ یا گوشت را با اسفناج و پیاز حسابی تفت دهید. پس از آماده شدن مواد، طبق قاعده ته‌چین‌ها آن را لابه‌لای برنج آبکشی شده بریزید و روی دم قرار دهید.

 

یخنی

یخنی نوعی از آبگوشت است که شاهرودی‌ها طرفدار آن هستند. طرز تهیه این آبگوشت مانند آبگوشت معمولی است. به‌ این صورت که باید گوشت را همراه حبوبات بپزید و لیمو عمانی را به همراه رب گوجه، به آن اضافه کنید.

 

یخنی

 

خورشت قیمه سیب و آلبالو

خورشت قیمه سیب و آلبالو یکی از غذا‌های خاص به شمار می‌آید که شاید باب میل همه افراد نباشد. البته اگر طعم ملس یا ترش و شیرین غذاها را دوست داشته باشید، احتمالا این غذا را می‌پسندید.
 طرز تهیه این خورشت بدین صورت است که در ابتدا باید گوشت گوسفند یا گوساله را در روغن به همراه ادویه‌ها تفت دهید و اجازه دهید که تا جای ممکن، پخته شود. در کنار آن آلبالو‌ها را به همراه ادویه‌ها و زعفران چند دقیقه تفت دهید و به گوشت اضافه کنید. در آخر، سیب را مکعبی و خلالی خورد کنید و داخل خورشت بریزید پس از 5 دقیقه جوش خوردن، آن را همراه با پلو میل کنید.

 

تاک پلو

برای اینکه بتوانید این غذای شاهرودی خوشمزه را درست کنید، به برگ مو و مرغ نیاز دارید. ابتدا مرغ‌ها را برش دهید و مزه دارد کنید و چند ساعتی استراحت دهید. برگ مو‌ها را خورد کرده و همراه برنج بجوشانید. وقتی برگ‌ها کمی نرم شدند و برنج آماده آبکشی بود، آن را آبکش و سپس دم کنید. در فرصتی که برنج در حال دم کشیدن است، مرغ‌ها را تا جایی که کامل بپزند، در تابه سرخ کنید.

 

جوش بره

یکی دیگر از غذا‌های محلی شاهرود جوش بره است. این غذا نوعی آش است که در ماه رمضان طرفداران زیادی دارد.
سبزی را به همراه ادویه و حبوبات پخته شده مخلوط کنید و کنار بگذارید. سپس آرد را با نمک و آب مخلوط می‌کنید تا خمیری شود. این خمیر باید نازک شود و مواد تهیه شده داخل آن قرار بگیرد. پس آنکه این خمیر را محکم کردید داخل قابلمه‌ای پر از آب میریزید و اجازه می‌دهید که خمیر کاملا پخته شود و روی آّب شنا ور نباشد.

 

شنگی پلو

یکی دیگر از غذاهای محلی شاهرود که طعم لذیذی دارد، شنگی پلو است. در این غذا از گوشت و سبزی استفاده می‌شود. باید گوشت‌ها با گرد غوره و ادویه مزه‌دار شوند. برنج و سبزی نیز مانند سبزی‌پلو مخلوط می‌شود و گوشت‌ها لابه‌لای آن قرار می‌گیرند. روی هر لایه، برنج و گرد غوره بریزید.

 

انواع نان های سمنانی

بعد از غذا‌های گرمسار، شاهرود و سمنان بهتر است به سراغ نان های محلی استان سمنان برویم. در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

گولاچ

گولاچ از نان‌های محلی سمنان است. این نان شبیه به کلوچه است و در واقع به کلوچه سمنانی شهرت دارد. در پخت این کلوچه خوشمزه از آرد و شکر استفاده می‌شود. باید خمیری جداگانه از آرد تهیه کنید و پس از ترکیب آن با شکر، در روغن سرخ کنید. این کلوچه سنتی همراه نوشیدنی یا چای، یک عصرانه واقعا خوشمزه است.

 

نان پیچو

یکی دیگر از نان‌های سنتی استان سمنان، نان پیچو نام دارد که در بین سمنانی‌ها بسیار شناخته شده است. این نان صبحانه شما را به یک صبحانه لذیذ محلی تبدیل می‌کند.

 

نان فطیر

نان فطیر که با آرد، شیر، شکر، تخم مرغ، سیاهدانه، روغن و... پخته می‌شود، واقعا ارزش یک بار تست کردن را دارد. این نان را به عنوان صبحانه یا یک عصرانه مقوی، می‌توان استفاده کرد.

 

نان فطیر

 

نان سلم

یکی دیگر از غذاهای استان سمنان، نان سلم یا همان نان اسفناج است. برای تهیه این نان باید اسفنج‌های خورد شده را با موادی مانند پیاز و ادویه تفت داد؛ سپس خمیر را باز کرد و مواد را داخل آن قرار داد. بعد از این که در فر یا تابه تحت حرارت قرار گرفت، پخته و آماده میل کردن است.

 

نان روغنی

نان روغنی از جمله نان‌های خوشمزه سمنان است که با ذائقه همه افراد سازگاری دارد. این نان به همراه چای یا شربت یک پذیرایی محلی و دل‌ربا است.

 

نان سر قلیفی

نان سرقلیفی بین میان‌وعده‌های سمنانی می‌درخشد. اگر به دنبال یک میان‌وعده جذاب و خوشمزه می‌گردید و از کیک‌های معمولی خسته شده‌اید، به سراغ نان سر قلیفی بروید. این نان از کنجد، سیاه دانه، زعفران و... تهیه می‌شود و بسیار مقوی است.

 

دادچه

دادچه جزو کلوچه‌های سنتی دامغان است و با بافت ترد خود، نظر شما را جلب می‌کند. این کلوچه اغلب به همراه چای خورده می‌شود و می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده یا صبحانه نیز از آن استفاده کنید.

 

نان ماستی

نه تنها غذاهای محلی سمنان و دیگر شهرستان‌های این استان جذاب هستند، بلکه سوغات آن‌ها نیز پرطرفدارند. نان ماستی یک نان محلی دامغان یا استان سمنان است. در واقع ظاهری شبیه به شیرینی و بافت حجیمی دارد. با شمایلی شبیه به پیراشکی، برای پذیرایی و میان‌وعده نیز مناسب است.

 

نان بخسمات

نان بخسمات با آرد و شکر تهیه می‌شود. این نان در تنور‌های خاصی پخته شده و برای صبحانه مناسب است.

 

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، سمنان جزو استان‌هایی است که تنوع بالایی در غذا‌های محلی دارد. غذا‌های محلی سمنان طرفداران خاص خود را دارد و تنوع بالای آن‌ها متناسب با هر دائقه‌ای خواهد بود. کافی است از بین غذاهای محلی سمنان، غذاهای محلی شاهرود و غذاهای محلی گرمسار چند رسپی جدید را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و از طعم جدید آن‌ها لذت ببرید.

اگر قصد سفر و اقامت در بندرعباس را دارید می توانید  هتل های سمنان را مانند هتل گوت که مال سمنان را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سولماز ۱۴۰۲/۷/۲۲

خورشت هویج و پسته واقعا خوشمزه ست اگه خوب درست کنی ازش سیر نمیشی عالی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

سولماز عزیز نوش جان ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...