رَهی نو

قوانین رزرو هتل در ایران

تعداد بازدید: ۱۸۹۵۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۷

قوانین و مقررات رزرو هتل که باید بدانید !!!

سایت‌های اینترنتی ویژه رزرو آنلاین هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌ها و خرید آنلاین بلیت هواپیما، مجموعه خدمات لازم برای سفر را به صورت پکیج برای شما فراهم می‌کنند. سایت‌های اینترنتی رزرو آنلاین هتل، با هتل‌ها قراردادهای قانونی منعقد می‌کنند و در ارتباط بین مشتری و هتل‌ها، نقش واسطه را ایفا می‌کنند. فرایند رزرو هتل در ایران از طریق سایت‌های اینترنتی بدین صورت است که اطلاعات مسافران و درخواست رزرواسیون برای هتل فرستاده می‌شود و واچر از طرف هتل برای مسافران ارسال می‌شود. بهتر است برای آگاهی از حقوق مسافران و هتل‌داران، قوانین رزرو هتل در ایران و مقررات رزرو آنلاین هتل در ایران را مرور کنیم.

 

قوانین رزرو هتل در ایران

 

قوانین رزرو آنلاین هتل از سایت‌های اینترنتی

  1. قوانین رزرو هتل در ایران چند قانون کلی جامع دارد که برای همه هتل‌ها به صورت یکسان اجرا می‌شود. سایت‌های اینترنتی به عنوان واسطه، اطلاعات لازم برای رزرو را از هتل‌ها دریافت می‌کنند و درباره صحت و سقم اطلاعات، مسئولیتی ندارند. در صورت بروز تغییر در امکانات هتل، سایت‌های اینترنتی به هیچ عنوان مسئول نیستند و صاحبان هتل می‌بایست اطلاعات مربوط به اقامت مسافران را به‌روز رسانی کنند. اگر مسافران مایل به کسب اطلاعات بیشتر از هتل هستند، می‌توانند به طور مستقیم وارد سایت هتل شوند و به صورت مستقیم، از پشتیبانی اطلاعات مربوطه را درخواست کنند.
  2. ثبت اطلاعات رزرو از طریق سایت‌های اینترنتی، کاملاً مطمئن است و اگر هتل به دلایلی مانند بروز حادثه یا برنامه‌های خاص مانند سفر مقامات سیاسی، ناتوان از خدمات رسانی به مسافران باشد، سایت اینترنتی که رزرو اولیه را انجام داده است، موظف به یافتن هتلی مشابه برای مسافران یا تلاش برای بازگرداندن وجه به آنهاست. مسافران با توجه به این موضوع، با رضایت کامل، به رزرو اینترنتی هتل اقدام می‌کنند.
  3. اگر به هر دلیلی نگران ثبت اتاق و اطلاعات رزرواسیون خود هستید، می‌توانید به راحتی از طریق واردکردن شماره واچر خود در سایت، ببینید رزرو شما برای چه تاریخی و چه هتلی است. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، شماره واچر برای پیگری اطلاعات رزرو هتل، کافی است.
  4. اگر از رفتن به سفر منصرف شدید، عدم مراجعه شما به هتل، به معنی لغو رزرو نیست و باید از طریق سایت، رزرو خود را لغو کنید تا طبق قوانین رزرو هتل در ایران، مبلغ رزرو به حساب شما بازگردانده شود.
  5. ارائه مدرک شناسایی معتبر در هتل، الزامی است و وارد کردن اطلاعات در سایت کافی نیست. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، مسافران ایرانی و خارجی می بایست برای دریافت کلید، مدرک شناسایی معتبر (پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی) همراه داشته باشند. حداقل یکی از مسافران باید به سن قانونی رسیده باشد و مدارک سایرین نیز ارائه شود. بر اساس قوانین رزرو هتل در ایران، اگر مسافر مدرک شناسایی معتبر ارائه ندهد یا به سن قانونی نرسیده باشد، سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال عدم بازگشت وجه پرداختی قبول نمی‌کند.
  6. قوانین رزرو هتل در ایران تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است و استفاده از اتاق‌های مشترک یا سوئیت، منوط به رعایت اصول شرع اسلام است. ارائه مدرک لازم برای اثبات محرمیت، ضروری است و در غیر این صورت، هتل از ارائه خدمات به مسافران معذور است و وجه طبق قوانین و مقررات، بازگردانده نخواهد شد.
  7. استفاده از اتاق مشترک برای مسافران ایرانی به همراه تبعه خارجی در برخی هتل‌ها امکان‌پذیر نیست؛ لذا ضروری است قوانین خاص هر هتل را پیش از رزرو مطالعه کنید تا هنگام حضور در هتل، دچار مشکل نشوید.
  8. بانوانی که به صورت مجرد سفر می‌کنند، باید مدارک لازم را برای اقامت ارائه دهند. به طور کلی، اگر خانم‌های مجرد به قصد انجام کاری اداری نیاز به رزرو هتل در ایران داشته باشند، در صورت شرکت در امتحان، کنکور، مسابقه، ماموریت اداری و... می‌بایست مدرک و گواهی ارائه نمایند؛ مناطق تفریحی مانند جزیره کیش از این قاعده مستثناست.
  9. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، قوانین شرع اسلام برای پذیرش خانم‌ها و آقایان ایرانی اجرا می‌شود و در صورتی که مسافر دارای تابعیت خارجی باشد، از شمول این قواعد خارج می‌شود.
  10.  ساعت تخلیه و تحویل اتاق مطابق با قوانین هر هتلی، متفاوت می‌باشد. در صورت نیاز به تحویل اتاق زودتر از موعد، مسافر می‌بایست با هتل تماس بگیرد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. این کار از طریق سایت اینترنتی امکان‌پذیر نیست.
  11.  اگر مسافران برای پرداخت هزینه رزرو هتل از درگاه اینترنتی بانک استفاده نکنند، باید حتماً فیش واریز را اسکن کنند و برای هتل مربوطه، ارسال نمایند.
  12.  توجه داشته باشید که پرداخت هزینه رزرو هتل از طریق سایت صورت می‌گیرد. در صورتی که واریز به صورت علی‌الحساب باشد یا اطلاعات فیش بانکی در سایت ثبت نشده باشد، به معنای انجام نشدن رزرو است و مسئولیت با مسافر است.
  13.  پیش از رزرو هتل، امکانات و خدمات هتل را ارزیابی کنید؛ زیرا با استناد به قوانین رزرو هتل در ایران، سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال ارائه خدمات به مسافران متقبل نمی‌شود. هر هتل، قوانین مربوط به خودش را برای پذیرایی از مهمانان دارد.
  14.  پس از پایان مراحل پرداخت، واچر برای مسافر ارسال می‌شود. کنترل عدم مغایرت اطلاعات رزرو برای مسافران ضروری است و در غیر این صورت، سایت هیچ‌گونه مسئولیتی نمی‌پذیرد.
  15.  قوانین مطابق با رزرو هتل‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر مراجع در ایران، معتبر و قابل استناد است. قوانین و مقررات رزرو اینترنتی هتل در ایران نیز با قانون تجارت الکترونیک مطابقت داشته و قابل استناد و پیگیری است
  16. تخلف افراد مانند ثبت اطلاعات ناصحیح در سامانه و ایجاد اختلال در سامانه یا مزاحمت‌های تلفنی برای اطلاعات پذیرش هتل، مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران، جرم اینترنتی محسوب می‌شود و از طریق پلیس فتا پیگیری خواهد شد.
     

شرایط پذیرش و ثبت رزرو هتل در ایران:

 

شرایط پذیرش و ثبت رزرو آنلاین هتل

 

  1. پس از مشخص نموندن تعداد شب‌های مورد درخواست و پرداخت هزینه، شناسه پیگیری برای مسافر ارسال می‌شود. ارسال شناسه به معنی درست انجام شدن مراحل رزرو هتل است.
  2. مسافر موظف است طبق تاریخی که در سایت تعیین کرده است، اقامت خود را آغاز کرده و به پایان برساند؛ بنابراین در صورت تمایل به ادامه اقامت در هتل، باید با سرپرستی هتل، هماهنگی‌های لازم به عمل آید و وظیفه‌ای متوجه سایت نمی‌شود. در صورت نارضایتی از خدمات، سایت تعهدی در قبال بازگرداندن وجه اجاره ندارد.
  3. هزینه اعلام شده در سایت، با توجه به خدمات و مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌گردد و هزینه‌ها در صورتی با تخفیف اعلام می‌گردد که هتل مایل به کاستن از هزینه‌ها باشد و سایت هیچ گونه تعهدی برای کم کردن میزان اجاره‌بها ندارد. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، اجاره‌بها اقامت در هتل بر اساس قیمت پایه اتاق، صبحانه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌گردد.
  4. افراد زیر ۷ سال نیاز به پرداخت هزینه به صورت جداگانه ندارند و هزینه اقامت افراد بالای ۷ سال، به صورت کامل محاسبه خواهد شد.
  5. در صورتی که تعداد افراد بیشتر از تعداد مسافرانی باشد که از طریق سایت هتل را رزرو کرده‌اند، هزینه برای هر کدام به صورت جداگانه دریافت می‌شود.
  6. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، کارت‌های اعتباری بین‌المللی پذیرفته نمی‌شوند. در صورت تمایل به استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی، با هتل تماس بگیرید. در غیر این صورت، سایت هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت هزینه اقامت شما نخواهد داشت.
  7. در صورتی که مسافر پرداخت رزرو را انجام دهد، یعنی بر اساس نرخ اتاق در لحظه ثبت، اجاره را پرداخت کرده است. در صورتی که بعد از انجام رزرو، نرخ اتاق‌ها و خدمات هتل تغییر کند، مسافر می‌بایست مابه‌التفاوت هزینه اتاق و خدمات اضافی را پرداخت نمایند.

 

شرایط پذیرش مسافر

  1. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، ساعت ورود مسافر به هتل، ملاک محاسبه زمان خروج از هتل نیست و تخلیه اتاق‌ها ساعت ۱۲ ظهر و تحویل اتاق‌ها ساعت ۱۴ انجام می‌گیرد. هنگام تهیه بلیت، به این مورد توجه داشتید باشید؛ زیرا مسئولیتی متوجه سایت و پذیرش هتل نمی‌باشد.
  2. در صورتی که مدرک شناسایی معتبر به هتل ارائه نشود، پذیرش مسافر به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد. اصل شناسنامه و کارت ملی یا پاسپورت، شرط اولیه پذیرش مسافر است.
  3. بر اساس قانون رزرو هتل در ایران، پذیرش مهمان جز با ارائه کارت شناسایی معتبر شناسنامه، کارت ملی یا پاسپورت صورت نمی‌گیرد.
  4. پذیرش مهمانان خارجی تنها در صورت داشتن مهر ویزا و مهر ورود به ایران با تاریخ اعتبار و انقضاء امکان‌پذیر است.
  5. برای پذیرش زوج‌های ایرانی به همراه داشتن شناسنامه عکس‌دار (عکس جدید) یکی از زوجین الزامی است و پذیرش نفر دوم با داشتن کارت ملی یا پاسپورت، بلامانع است.
  6. پذیرش زوج‌هایی که عقدنامه موقت (صیغه نامه) دارند، بدون داشتن مهر برجسته قوه قضاییه، امکان پذیر نیست. مهمانان دارای عقدنامه موقت باید با نامه اداره اماکن نیروی انتظامی همراه باشد. در صورت نقص مدارک شناسایی و عدم احراز هویت، امکان پذیرش وجود ندارد و هزینه رزرو اتاق بازگردانده نمی‌شود.
  7. بانوان نمی توانند با تبعه خارجی نامحرم در یک اتاق اقامت کنند و مسئولیتی متوجه هتل نخواهد بود.
  8. در صورتی که مهمان مسافر قصد افزایش اقامت در هتل را داشته باشد، تا ساعت ۱۸، پنجاه درصد (۵۰ ٪) هزینه و برای یک شب هزینه کل اقامت یک شب باید پرداخت شود.
  9. اگر مسافر پیش از ساعت ۱۴ وارد هتل شود، قوانین رزرو هتل در ایران، هیچ‌گونه تعهدی برای تحویل اتاق زودتر از ساعت ۱۴ را برای پذیرش هتل تضمین نمی‌کند.
  10. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، مسئولیت نورگیر بودن اتاق یا چشم‌انداز اتاق بر عهده مسافران است و توسط پذیرش هتل قابل تغییر است.
  11. رعایت شئونات اسلامی در هتل برای تمامی مسافران داخلی و خارجی ضروری است.
  12. واردکردن خسارت به اتاق و أموال هتل، جریمه دارد و هرگونه خرابی وسایل اتاق، توسط پرسنل هتل بررسی می‌شود.

 

قوانین لغو رزرو هتل در ایران

قوانین لغو رزرو هتل

  1. در صورتی که مسافر از سفر منصرف شود، می‌تواند درخواست لغو را از طریق اینترنت در بخش پیگیری رزرو ثبت کند. طبق قوانین رزرو هتل در ایران، لغو رزرو ۲۴ ساعت قبل از زمان رزرو، در مواردی وجه بدون جریمه به مسافر بازگردانده می‌شود و در برخی موارد، ۱۰ درصد هزینه بابت کارمزد از کل مبلغ کسر می‌شود و به مسافر برگردانده می‌شود.
  2. لغو رزرو اتاق با درخواست کتبی امکان‌پذیر است و درخواست ابطال اتاق‌های رزرو شده تا ۲۵ روز قبل از ورود مهمان، مشمول جریمه نخواهد بود و در مدت زمان کمتر از آن، جریمه بدین صورت محاسبه خواهد شد:
  • کمتر از ۷۲ ساعت، ۸۰ درصد جریمه از کل مبلغ یک شب اتاق رزرو شده کسر می‌شود.
  • بین ۳ تا ۵ روز، ۵۰ درصد جریمه از کل مبلغ یک شب اتاق رزرو شده کسر می‌شود.
  • بین ۶ تا ۱۰ روز ۲۵ درصد از کل مبلغ یک شب اتاق رزرو شده کسر می‌شود.
  • بین ۱۱ تا ۱۴ روز ۱۵ درصد جریمه از کل مبلغ یک شب اتاق رزرو شده کسر می‌شود.
  • بین ۱۵ تا ۲۵ روز، ۱۰ درصد جریمه از کل مبلغ یک شب اتاق رزرو شده کسر می‌شود
  1. بر اساس قوانین رزرو هتل در ایران، مبلغ رزرو در صورت پذیرفته شدن درخواست لغو اقامت، تا ۷ روز کاری به مسافر بازگردانده می‌شود.
  2. اگر به دلایل امنیتی یا اختلال در خدمات رسانی هتل، اقامت مسافران لغو گردد، کل مبلغ بدون هرگونه کسری، به حساب مسافر بازگردانده می‌شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمیه ۱۴۰۲/۹/۱۲

تا 25روز قبل برای کنسل شدن باید خبربدیم این خیلی زیاده که

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۳

سمیه عزیز برای هتل های مختلف این زمان متفاوت است شما میتوانید تماس بگیرید و برای هر هتلی که میخواهید از کارشناسان سوال بفرمایید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...