رَهی نو

معرفی باغ خونی مشهد به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۷۹۵۴ ۵ آذر ۱۳۹۶

مشهد به عنوان یه شهر زیارتی شاهد اتفاقات تاریخی بزرگی بوده و بنا‌های تاریخی جالبی در دل خود جای داده است.  علاوه بر این‌ها پر از جاهای توریستی و خوش آب بوده که آن‌ را به یک شهر ایده آل برای مسافرت تبدیل کرده است.
این شهر پر از بنا های تاریخی است که هر کدام از بناهایی که الان در این شهر هستند داستانی جالب دارند که یکی از آن‌ها باغ خونی به شمار می‌رود.  اگر به مشهد سفر کردید حتما باید به باغ خونی که شاهد برخی از اتفاقات تاریخ ایران معاصر بوده سر بزنید و این باغ ایرانی اصیل رو از نزدیک مشاهده کنید. ما از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی  این باغ تاریخی پرداختیم؛ برای کسب اطلاعات تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

باغ خونی در مشهد

یکی از بناهای تاریخی  بسیار زیبا که در حال حاضر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشهد به دلیل مشکلات کنونی کمی‌آن را مورد کم لطفی  قرار داده، باغی با قدمت ۲۰۰ ساله به نام باغ خونی مشهد، بنایی زیبا به جا مانده از دوره قاجاریه است. حتما سعی کنید از این بنای تاریخی باشکوه در سفر خود به مشهد بازدید کنید.

این مکان دارای قدمت تاریخی بسیار پیچیده و غنی است. این فضای بسیار زیبا از گذشته دور و زمان احداث، در خود چشمه طبیعی داشت، به همین جهت به آن باغ چشمه نیز ‌می‌گفتند. این بنای تاریخی در بخش خارجی جنوبی حصارهای شهر مشهد ساخته شد. در آن دوره تاریخی و تلویحا دوره قاجاریه، به فضاسازی‌هایی به شکل باغ  بسیار اهمیت داده ‌می‌شد. بر اساس مستندات تاریخی، در تاریخچه باغ خونی مشهد، هدف از ساخت این بنا، ایجاد نمادی تمام عیار از باغ‌های ایرانی بوده است. به گونه ای که این باغ برای آیندگان یک نمونه بارز از رسوم آن دوره کهن باشد.

همانطور که مشخص است، این باغ با تمام تخریب‌ها و حوادث تاریخی که از سر گذرانده هنوز هم توانسته است جلال و شکوه خود را حفظ کرده و به محیطی چشم نواز برای صنعت گردشگری و توریسم کشور مبدل شود.  در ادامه، مطالب بیشتری را درباره این جاذبه گردشگری در شهر مشهد  بخوانید.

باغ خونی در مشهد

باغ خونی مشهد کجاست؟

باغ خونی، باغی سراسر اسرارآمیز و دارای فضای سنتی در شهر مشهد است. این باغ تاریخی، یادگاری از معماری زمان قاجار با فضای فراتر از ۶ هکتار در سال ۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسمی ‌رسید. باغ خونی در مشهد، یکی از آن اماکن تاریخی و گردشگری است که نباید هنگام سفر به شهر مذهبی مشهد از دست داد.

این باغ در خیابان عنصری کوچه 9 قرار دارد. اگر ‌می‌خواهید در سفر خود به مشهد یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی این شهر را ببینید که شکوه معماری دوره قاجار را به رخ بینندگان خود ‌می‌کشد، مسیر باغ خونی برایتان بسیار مناسب است. بنای تاریخی باغ خونی مشهد در خیابان هفده شهریور، میدان بسیج، خیابان عنصری  واقع گردیده است. قدیمی‌ترین باغ تاریخی مشهد، در انتهای خیابان امام رضا علیه السلام قرار دارد.

اگر ‌می‌خواهید با وسیله نقلیه‌ شخصی یا عمو‌می ‌به دیدن باغ خونی بروید، کافی است از خیابان حرم به سمت خیابان عنصری ۹ بروید. در انتهای خیابان ‌می‌توانید ورودی این باغ را ببینید این باغ ۲۰۰ ساله در گذشته در سمت خارجی شهر قرار داشت. اما اکنون با تغییرات زیادی که در بافت شهری مشهد ایجاد شده است  این بنا در مرکز شهر قرار گرفته است. همواره ‌می‌توانید با رعایت شرایط بازدید، این باغ اسرارآمیز را که در سا‌ل‌های اخیر با بی مهری تاریخ رو به تخریب کامل می‌رود، از نزدیک ببینید.

باغ خونی مشهد کجاست

تاریخچه عمارت باغ خونی مشهد

تاریخ نشان ‌می‌دهد که این باغ پر هیاهو در ابتدای ساخت یک فضای شخصی اعیانی بوده که سپس بعد از مدتی به مکانی دولتی مبدل گشته است. در آن برهه تاریخی که کمونیسم وارد ایران شد، اتباع خارجی روس توانستند بر این مکان تاریخی غلبه کنند و آن را تا سالیان طولانی به مکانی برای استقرار شخصی، نظا‌می ‌و سیاسی تبدیل کردند.

بنا بر واقعیت‌های ثبت شده تاریخی این مکان، جایی بوده که مسجد گوهرشاد از آن به توپ بسته شد.  تمام این مستندات بر اسرار و شگفتی‌های این باغ افزوده است. اگرچه این باغ که بیش از ۲۰۰ سال از بنای آن ‌می‌گذرد، دچار بی‌مهری‌های مدیریتی قرار گرفته است، اما هنوز هم بسیار زیبا است. این بنای تاریخی در فاصله کوتاهی تا حرم رضوی قرار گرفته است. باغ خونی یک جاذبه گردشگری بی نظیر در شهر تاریخی مشهد است.

علت نام گذاری مجموعه باغ خونی مشهد

باغ خونی که با نام‌ باغ روس‌ها و باغ چشمه نیز شهرت داشته است، در نهایت در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه با عنوان باغ خونی خوانده شد. برای دلیل انتخاب نام باغ خونی برای این مکان بسیار زیبا، روایت‌های تاریخی زیادی وجود دارد. در این میان روایتی که ‌می‌تواند از همگی محتمل‌تر به نظر آید، روایت نام گذاری این باغ با واژه پهلوی است.

بر اساس روایت فوق، واژه خون که با شکل‌های خانیک، خونیک، خین نیز در زبان کهن فارسی متداول بوده است، به معنای چشمه است. بر اساس این واقعیت، ‌می‌توان علت نامگذاری این باغ را به باغ خونی از چشمه زیبایی که از این باغ گذر ‌می‌کرد، مرتبط دانست. همانطور که بر این موضوع پیشتر نیز تکیه شد، به باغ خونی مشهد، باغ چشمه نیز ‌می‌گفتند.

بنابراین با توجه به معنای واژه خون در زبان پهلوی علت نامگذاری مشخص ‌می‌شود. اگرچه توضیحات زیادی بر اساس حدس و گمان‌ها برای نام‌گذاری این باغ با این نام وجود دارد، اما این موردی که ذکر شد، از تما‌می‌موارد قابل قبول‌تر است.

علت نام گذاری مجموعه باغ خونی مشهد

اطلاعات بازدید از باغ خونی مشهد

 در حال حاضر باغ خونی، به حالت گردشگری در آمده است و بازدید آن برای گردشگران و توریست‌ها با برنامه‌های از پیش تعریف شده انجام ‌می‌گیرد. اگر ‌می‌خواهید به باغ خونی مشهد بروید، بهتر است بدانید که باغ در تمام روزهای هفته باز است. بازدیدکنندگان ‌می‌توانند در ساعت  9 تا 17:30   برای بازدید از این بنا که  بیش از ۲۰۰ سال از تاریخ ایران را در دل خود دارد، به این مکان بیایند. همچنین پیشنهاد میکنیم برای تجربه اقامتی به یاد ماندنی و رضایت‌بخش، هتل قصر طلایی مشهد را انتخاب کنید. این هتل در فاصله 1/5 کیلومتری و در بازه زمانی 5 دقیقه‌ای از باغ گاو خونی مشهد قرار دارد.

اطلاعات بازدید از باغ خونی مشهد

جاهای دیدنی نزدیک باغ خونی مشهد

از آنجایی که باغ خونی در مرکز شهر قرار دارد  و به حرم رضوی فاصله زیادی ندار‌د می‌توان از جاذبه های اطراف آن هم دیدن کرد. اگر قصد خرید دارید می‌توانید به مراکز خرید و مجتمع های تجاری این شهر بروید.

خیابان 17 شهریور

خیابان 17 شهریور مشهد یکی از مهم‌ترین خیابان‌های مشهد به شمار می‌آید.  این خیابان از میدان 17شهریور آغاز می‌شود و تا تقاطع خیابان فدائیان اسلام ادامه دارد.  این خیابان ماشین‌رو محسوب می‌شود و تقریبا در تمام روزهای هفته و هر ساعت روز، جمعیت بسیاری را در این خیابان مشاهده خواهید کرد. 
در طول مسیر خیابان 17 شهریور مراکز خرید و پاساژ های بزرگ بسیاری هستندکه به همین خاطر خیابان 17 شهریور را یه عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجاری در تمام مشهد می‌دانند. در این خیابان 16 مرکز خرید وجود دارد که از آن‌ها  می‌توان به پاساژ قائم، آسیا، افشار، آسمان و … اشاره کرد.

خیابان 17 شهریور مشهد

بازار رضا 

فاصله بازار رضا تا حرم مطهر بسیار کم است و پس از زیارت به‌راحتی می‌توانید به این بازار بروید. بازار رضا از مهم‌ترین مقاصد خرید و جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود و از نزدیک‌ترین بازارهای مشهد به حرم محسوب می‌شود. برای خرید سوغاتی و یادگاری مقصد اول گردشگران بوده و  در آن می‌توانید انواع سوغاتی‌ها  از سجاده، مهر و تسبیح گرفته تا انگشتر فیروزه و عقیق، زعفران، ادویه، نبات و... را خریداری کنید.

بازار رضا

کلام پایانی

باغ‌های ایرانی میراث با ارزشی هستند و بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را تشکیل می‌دهند؛ اگر به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید باغ خونی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.  در صورتی که به مشهد سفر کردید، خود را از دیدن این جاذبه تاریخی دریغ نکنید. 

سوالات متداول در مورد باغ خونی مشهد

چرا به این باغ، باغ خونی می‌گویند؟  

به دلیل وجود چشمه نام این باغ ابتدا باغ چشمه بود.  در دوران پهلوی واژه خانیک یا خونیک به معنای چشمه به این باغ گفته شد و به مرور زمان به آن باغ خانیک، باغ خونیک، باغ خین و در نهایت باغ خونی نام گرفت.

هزینه ورود به این باغ چقدر است؟

هیچ هزینه ای ندارد و رایگان است.

این باغ در کجا قرار دارد؟

باغ خونی مشهد در خیابان عنصری کوچه نهم و نزدیک بلوار امام رضا و خیابان ۱۷ شهریور است.
 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نامی ۱۴۰۲/۳/۲

پس علت نامگذاری این بوده خین یا خون در زبان پارسی کهن به معنای چشمه بوده چه جالب مرسی از مقالتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

بله نامی عزیز ممنون از مطالعه مقاله در سایت رهی نو و در صورت تصمیم سفر به این شهر با مکان های جذاب و دیدنی خوشحال میشویم از خدمات رهی نو بهره مند شوید

من ۱۳۹۹/۴/۲

تو مشهد زندگی و تا به حال اسم باغ خونی به گوشم نخورده بود! جالب بود

  مدیر سایت۱۳۹۹/۴/۳

همره عزیز رهی نو خوشحالیم که مورد توجهتون بوده

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...