رَهی نو

خانه امیر کبیر تبریز

تعداد بازدید: ۳۶۹۶ ۵ آذر ۱۳۹۶

اگر تاریخ‌خوان بوده یا علاقه به داستان‌های تاریخی داشته باشید، قاعدتا اطلاعات‌تان فراتر از حد کتاب‌های تاریخ دوران مدرسه است. آشنایی با تاریخ و زندگینامه بزرگان، جهان بینی‌ را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تجربه‌های بسیاری را بدون تجربه کردن و تنها با خواندن تاریخ تجربه کنید. همین احساس را می‌توانید نسبت به بزرگترین صدراعظم تاریخ یعنی امیرکبیر بدانید. می‌خواهیم سری به یک خانه متروکه‌ای که روزگاری محل زندگی از بزرگان زمان قاجار بود، بزنیم.

آشنایی با خانه امیر کبیر تبریز

این خانه قدیمی که با آجر و گچ تزئین شده، در دو طبقه در وسط پارک خودنمایی می‌کند. با وجودی که قسمت‌های زیادی از این خانه تخریب شده است اما دو قسمت از آن همچنان حفظ شده که در سال 1380 مرمت و بازسازی روی آن انجام گرفت. جالب اینجاست که بنا تا سال 80 هنوز کشف نشده بود تا اینکه در نهایت با قرار دادن مجسمه تمام قد امیرکبیر در جلوی بنا، رسما به عنوان خانه امیرکبیر شناخته شد. با وجودی که ساختمان خانه یک مستطیل جمع و جور به نظر می‌سد، اما خانه دارای بخش‌های مختلفی همچون اندرونی، بیرونی، چایخانه، زیرزمین و... است.

در مقابل این ساختمان جمع‌وجور و دو طبقه، مجسمه‌ای از جنس برنز با 2 متر و 20 سانتی متر ارتفاع می‌بینید که ابهت امیرکبیر را به نقش درآورده است.

بعد از عزیمت امیرکبیر به تهران این خانه دیگر مورد استفاده قرار نگرفته و به حالت متروکه درآمد و بخش زیادی از آن تخریب شد و فقط دو پلان از آن باقی ماند. در سال 1395، این مکان تغییر کاربری داد و تبدیل به موسسه زیارت عاشورای روحانیت شد و دیگر بازدید آن برای عموم ممکن نیست. با این حال مردم تبریز همچنان برای بازدید از داخل خانه امیر کبیر، کنجکاو هستند.

آدرس و مسیر دسترسی به خانه امیر کبیر تبریز

در چهارراه لاله، به سمت کوی فیروز که حرکت کنید خانه را می‌بینید. جایی که امیرکبیر برای مدتی در آنجا ساکن بود و به کار و زندگی خود می‌پرداخت. جالب است بدانید محله وزیر آباد در این منطقه به همراه بسیاری از مغازه‌های دیگری که اسم خود را از نام امیرکبیر گرفتند، عزت و اعتبار امیرکبیر را در دل این مردمان نشان می‌دهد. پس از مرمت خانه امیر کبیر، نام این مکان به خانه هنرمندان صنایع دستی آذربایجان شرقی تغییر کرد. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید. می‌توانید در هتل پارس ائل گلی تبریز که در فاصله 15 کیلومتری و بازه زمانی 21 دقیقه‌ای از خانه امیر کبیر قرار دارد، اقامت کنید.

درباره امیرکبیر

کمتر کسی است که نام و آوازه امیرکبیر را نشنیده باشد. صدراعظم حاذقی که در زمان قاجار، برای ایران، خدمات زیادی از جمله تاسیس دارالفنون و بورسیه محصلان را انجام داد. پدر امیر کبیر در زمان قاجار در آشپزخانه حرم سرای تبریز مشغول بود. امیر کبیر همراه با معلمان و مربیان، به آموزش فرزندان ولیعهد مشغول بود که در نهایت توانست هوش و زکاوت خود را به دربار نشان دهد و به عنوان صدراعظم شاه، فعالیت کند.

آدرس و مسیر دسترسی به خانه امیر کبیر تبریز

اگر تاریخ، به خصوص زندگی نامه امیر کبیر را خوانده باشید، احتمالا بدانید که او همسر عزت الدوله، خواهر ناصرالدین شاه قاجار بود. صدارت امیر کبیر، سه سال و سه ماه زمان برد. وزیر اعظم با دسیسه اطرافیان شاه، سرانجام به کاشان تبعید می‌شود و به دستور ناصرالدین شاه در حمام فین به قتل می‌رسد.

جاهای دیدنی اطراف خانه امیرکبیر تبریز

حالا که تا اینجا آمدید در بازدید از خانه امیرکبیر می‌توانید در بوستان سرسبزی که در محوطه اطراف خانه، گلکاری شده است، نشسته و دمی استراحت کنید. با وجودی که امکان بازدید از داخل خانه امکان پذیر نیست، اما می‌توانید از فضای سبز اطراف خانه در یک عصر دل‌انگیز لذت ببرید. با وجودی که محوطه دستکاری شده اما همچنان می‌توانید نشانه یک کوشک و باغ اصیل ایرانی را در آن ببینید. در همین نزدیکی‌ها می‌توانید از ارگ علیشاه و میدان ساعت تبریز دیدن کنید. موزه کاریکاتور تبریز هم در همین حوالی است که پیشنهاد می‌کنیم دیدن آن را از دست ندهید.

تبریز پر از جاهای دیدنی است که در سفرتان حیف است آن‌ها را از دست دهید. تاریخ شناسان معتقدند که رجال قاجار دیدگاه خاصی به تبریز داشتند و این شهر را بسیار عزیز می‌شمردند. به همین دلیل قصد داشتند پیشرفت‌های دنیا را در این شهر اعمال کنند. بعد از زلزله‌ای که در تبریز اتفاق افتاد و تبریز را ویران کرد، بیشترین بناهای تاریخی که در این شهر می‌بینید از دوره قاجار باقی مانده است. با بازدید از شهر بناهای قاجاری و دیدنی‌های فوق العاده‌اش، یک سفر خاطره‌انگیز برای خود بسازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نگار ۱۴۰۲/۳/۷

خانه امیرکبیر تبریز رو در سریال امیرکبیر دیدم و هنوز اون جوی آب وسط باغش رو یادمه چقدر دوست داشتم خونشو

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

نگار جان چقدر خوب که نقش این خانه در ذهنت حک شده معلوم است که به بناهای تاریخی اهمیت میدهدی واز همان دوران بچگی علاقه خودت رو نشان دادی

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...