رَهی نو

خانه حریری تبریز

تعداد بازدید: ۲۴۲۶ ۵ آذر ۱۳۹۶

اگر نقاش هستید یا دیدن آثار نقاشی، شما را به وجد می‌آورد، اگر از تاریخ دوستانی هستید که شنیدن حکایت آجرهای یک بنا شما را تحت تاثیر قرار داده و برایتان آموزه‌های بسیاری دارد، به شهر تبریز رفته و در حوالی میدان ساعت، سراغ خانه حریری تبریز را بگیرید. یکی از زیباترین و مصورترین بناهای تاریخی که در تبریز از زمان قاجار برجای مانده است، همین بنا است. از آنجایی که زلزله‌های دوره قبل از قاجار، به کلی بناهای تاریخی را که در این شهر وجود داشت، به زیر خروارها خاک دفن کرد، به همین دلیل عمر و قدمت اکثر بناهای شهر به زمان قاجار برمی‌گردد. بگذریم، به خانه حریری تبریز وارد شوید.

تاریخچه خانه حریری در تبریز

تاریخچه خانه حریری در تبریز

خانه، متعلق به یکی از اعضای خانواده تاجر معروفی به نام محمد آقا حریری بوده است. اگرچه جلوه و تصویرهای نقاشی شده روی دیوارهای خانه، توجه هر گردشگر خوش ذوقی را به خود جلب می‌کند، اما در سال‌های گذشته به علت متروکه ماندن خانه، بسیاری از قسمت‌های آن تخریب شد. تا سرانجام در دی ماه 1377 به نام آثار ملی ایران ثبت شد و امروز به عنوان موزه مطبوعات نیز شناخته شده است.

معماری و نمای داخلی خانه حریری

معماری و نمای داخلی خانه حریری

بنا دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. ساختمان بیرونی دارای دو طبقه بوده که با اتاق‌های تو در تو شکل گرفته است. این بخش به طور کامل بازسازی شده و با در و پنجره‌های چوبی تزئین شده است. اما نمای بخش بیرونی، هنر اصیل ایرانی را به رخ تماشاگر می‌کشاند و با نقاشی‌های اصیل و زیبا از اساطیر قدیمی، زلیخا و یوسف و نقشی از سایر حکایت‌های تاریخی دیگر، جلوه‌ای شگفت انگیز از هنر مینیاتوری ایرانی را به تصویر کشیده است. از بخش اندرونی می‌توانید به کوچه مدرسه و خیابان تربت راه پیدا کنید. در بین آثار دوره قاجار که نگاه کنید، هنر دیوارنمایی، یک فاکتور بارزی از معماری این زمان است، که در خانه حریری تبریز هم به چشم می‌خورد. طاق‌های چند ضلعی که به نقاشی‌های مینیاتوری جان تازه‌ای به خانه بخشیدند، ویژگی منحصر به فرد این معماری است.

آدرس و مسیر دسترسی به خانه حریری تبریز

این بنا هم در کنار سایر خانه‌های تاریخی نزدیک به خیابان تربت قرار گرفته است. برای دیدن هنر مینیاتوری قاجار، به خیابان تربت رفته و از آن جا به کوچه نور هاشمی رفته و در همین کوچه به دنبال خانه حریری که قطعا توجه شما را جلب می‌کند، بگردید. بازدید از خانه تنها نیم ساعت وقت شما را می‌گیرد و بعد از آن می‌توانید برای بازدید از مکان‌های نزدیک به آن، اقدام کنید. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به تبریز را دارید، به راحتی میتوانید در بهترین هتل های تبریز اقامت داشته باشید. با انتخاب هتل پارس ائل گلی تبریز می‌توانید اقامتی به یادماندنی و رضایت‌بخش را تجربه کنید.

آدرس و مسیر دسترسی به خانه حریری تبریز

جاهای دیدنی اطراف موزه مطبوعات تبریز

در نزدیکی خیابان تربت، میدان ساعت تبریز قرار گرفته است. میدان ساعت و بناهای اطراف هم خود، یک گنجینه‌ای از تاریخ محسوب می‌شود که گویی سوار ماشین زمان شده و در دوره قاجار پیاده می‌شوید. خانه بهنام تبریز، کاخ موزه شهرداری تبریز، خانه حیدرنژاد و نیکدل از خانه‌های تاریخی دیگری است که با چند دقیقه پیاده روی از این جا می‌توانید خود را به این مکان‌ها برسانید. اگر گرسنه‌تان شد می‌توانید در مسیر، سری به رستوران عالیشاه یا سفره خانه سنتی تبریز بزنید و دلی از عزا درآورید.

 


اقامت در هتل لاله پارک تبریز را ازدست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زهرا ۱۴۰۲/۳/۷

خانه حریری تبریز واقعا جای ثبت ملی داشت دوست داشتم بخوابم سقف و دیواراش رو نگا کنم گردن درد گرفته بودم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

زهرا جان پیشنهاد جالبی بود البته اگر امکان اجراش بود سلامت و شاد باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...