رَهی نو

خانه کلانتری تبریز

تعداد بازدید: ۳۳۰۴ ۵ آذر ۱۳۹۶

تبریز یکی از معروف‌ترین شهرهایی است که بناهای باقی مانده از آن به دوره قاجار برمی‌گردد. پس از زلزله‌ای که تبریز را به زیر خاک برد، اغلب بناهای باقی مانده در این شهر، متعلق به بعد از زلزله یعنی زمان قاجار برمی‌گردد. گشت‌وگذار ما امروز، حوالی خانه کلانتری تبریز یکی از جاهای دیدنی تبریز است.

تاریخچه خانه کلانتری

صاحب خانه، از نمایندگان تبریز در دوره اول مجلس شورای اسلامی به نام ابراهیم خان شرف الدوله کلانتری بود. خاندان ابراهیم خان، ارباب و صاحب باغمیشه تبریز بودند و از خود آثاری مانند مسجد کلانتر نیز به جای گذاشتند. ساخت خانه به سال 1311 هجری قمری می‌رسد. در سال 1360 خانه توسط علم بازنشسته‌ای به نام حاج محمد اخوان خریداری می‌شود.

متاسفانه از آن زمان تا به امروز، خانه حالت متروکه به خود گرفته و از قسمت شمالی آن، چیزی جز یک بنای تخریب شده باقی نمانده است. جالب است بدانید باغ کلانتر، باغ امیر، و باغ فتح آباد، تنها باغ‌های تفرجگاهی بودند که با یک کوشک و حوض در وسط باغ، از زمان قاجار باقی مانده است. خانه در سال 82 به ثبت آثار ملی درآمده اما همچنان برای جلوگیری از تخریب بیشتر نیاز به مرمت فوری دارد.


اقامت در هتل لاله پارک تبریز را ازدست ندهید


معماری خانه کلانتری تبریز

در داخل یک باغ به مساحت 6550، یک عمارت دو طبقه به وسعت 1040 متر مربع قرار گرفته است که سبک آن از معماری قفقازی بهره گرفته است. طبقه همکف، با چهار ستون، از شما استقبال می‌کند که می‌تواند از هشتی عبور کرده و به دو اتاق جانبی سه دری، به عنوان نشیمن و دو اتاق کشیده دیگر راه پیدا کنید که ظاهرا به عنوان آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. در انتهای دهلیز می‌توانید به وسیله چند پله به طبقه اول راه پیدا کنید. در این طبقه یک طنبی با چهار اتاق می‌بینید که به ایوان‌های کناری راه دارد. در بازدید از این خانه، چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند، سرستون‌های گچی و قاب بندی‌های آجری، کاشی کاری‌های رنگین کمانی که بالای طاق ایوان‌ها به کار رفته است، شومینه و طاق رومی بالای ایوان است که به عنوان سوژه جذاب، دوربین عکاسی‌تان را می‌طلبد.

معماری خانه کلانتری تبریز

آدرس و مسیر دسترسی خانه کلانتری تبریز

برای بازدید از این بنا به میدان فهمیده، خیابان عباسی رفته و وارد کوچه هاشمی شوید. می‌توانید با اتوبوس یا ماشین به این خانه برسید. اگر با اتوبوس می‌آیید خود را برای یک پیاده‌روی حدود ده دقیقه‌ای آماده کنید. اگر با ماشین هستید که در کوچه هاشمی، حوالی پلاک 23 پارک کرده و بازدیدتان را آغاز کنید. در صورتی که به تبریز سفر کرده و قصد بازدید از این مکان تاریخی را دارید، می‌توانید در هتل پارس ائل گلی تبریز اقامت کنید. این هتل در فاصله 13 کیلومتری و در بازه زمانی 25 دقیقه‌ای از خانه کلانتری تبریز قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف خانه کلانتری

مقبره دو کمال نزدیک این بنا قرار گرفته است اما بهتر است با ماشین به آنجا بروید. اگر حس و حال پارک گردی داشته باشید می‌توانید از پارک‌های اطراف خانه کلانتری، مانند پارک دانش آموزی، شیرسوار یا دو قله استفاده کنید. از همینجا پل توانیر را به سمت بزرگراه توانیر که آمده، پارک مینیاتور تبریز سمت راست‌تان قرار دارد. به اینجا که برسید مرکز خریدهای برج و جواهر تبریز نزدیک‌تان است. از خیابان عباسی، به سمت چهارراه عباسی که بروید، مقبره دو کمال و بنای ربع رشیدی را هم خواهید دید.

شاید سفر به تبریز نوعی سفر با ماشین زمان به دوره قاجار باشد که دیدنی‌های جذاب و فوق العاده آن، سفرتان را خاطره‌انگیزتر کند. تجربه شما از سفر به تبریز چه بود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...