رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شبستر

لیست دیدنی های شبستر

در این مطلب قصد داریم به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای غربی ایران سفر کنیم، جایی که در فاصله 65 کیلومتری تبریز قرار گرفته و با بناهای تاریخی و موقعیت جغرافیایی‌اش ماندگار شده است. پس همراه ما آماده شوید و چمدان‌تان را ببندید تا به شبستر برویم؛ دومین شهر صنعتی استان آذربایجان غربی که با آب و هوای فوق‌العاده‌اش، ما را نمک‌گیر خواهد کرد.

شبستر بستر کلیساهای تاریخی و مناطق بکر طبیعی و بناهای تاریخی است که شما را شیفته خود خواهد کرد. سفر به شبستر و اقامت در بهترین هتل‌های شبستر می‌تواند خستگی‌تان را برطرف کرده و شما را از میان دغدغه‌های روزمره‌تان نجات دهد و حال‌تان را خوب کند. در این مطلب با رهی نو همراه باشید در ادامه لیستی از بهترین جاهای دیدنی شبستر را برایتان فراهم کردیم که می‌توانید در سفر به این شهر، از آن بازدید کنید.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی شبستر 

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شبستر گنبد نمکی است که در روستای منور قرار گرفته است. منطقه شکار ممنوع میشو داغ نیز شما را با جذابیتی ویژه همراه می‌کند که تنها یک‌بار بازدید از آن کافی نیست. حمام دوقلو، بندر شرفخانه، کوه میشو، آبشار سرکند از دیگر مکان‌های دیدنی شبستر است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

آرامگاه شیخ محمود شبستری

شیخ محمود شبستری، یکی از زاهدان محبوب بوده که در زمان ایلخانان در تبریز زندگی می‌کرده است. این عارف و شاعر محبوب، سفرهای زیادی کرده و از خود خوبی‌های زیادی به جای گذاشته است. آرامگاه شیخ محمود نیز در دوره ایلخانی در زادگاهش ساخته شد و در مجاورت باغی به نام باغ گلشن قرار گرفت. آرامگاه او با مجموعه معماری ایرانی اسلامی به زیبایی و ظرافت هنرمندانه‌ای ساخته شده است.

در سال 1267 دو قطعه سنگی روی مقبره او قرار گرفت که با خط نستعلیق روی آن سال فوت او ذکر شده است. در حال حاضر این آرامگاه یک مجموعه تاریخی تفریحی هنری است که کلاس‌های مختلف هنری در آن برگزار می‌شود. سالن‌های کنفرانس و چاپخانه فعالی دارد که امکانات زیادی را برای برگزاری مراسم و بازدیدکنندگان فراهم کرده است. در صورتی که به شبستر سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم از این بنای تاریخی حتماً دیدن کنید.

 

جاذبه های گردشگری شبستر

 

کوه میشو

وقتی از بندر شرفخانه به سمت کوه‌های میشو بیایید با چشم‌اندازی که از دریاچه ارومیه و جلگه‌های تبریز می‌بینید، جذابیت مسیر برایتان بیشتر می‌شود. این کوه از بهترین و زیباترین کوه‌های ایران محسوب می‌شود و در آذربایجان و شمال دریاچه ارومیه قرار گرفته است. اگر اهل کوهنوردی باشید، یک کوه‌پیمایی حسابی را می‌توانید با رشته کوه میشو تجربه کنید.

 

آبشار سرکند دیزج

اینجا را با عنوان آبشار شبستر هم می‌شناسند؛ جایی که در دهستان میشوی جنوبی در فاصله 2 کیلومتری از روستایی به همین نام قرار گرفته است. برای دیدن این آبشار با مناظر سرسبز اطرافش می‌توانید هم صحبت محلی‌های روستا شوید و از فراورده‌های محلی مردم روستا نیز به صورت تازه، دلی از عزا درآورید. آب پربار آبشار سرکند دیزج از ارتفاعات کوه‌های میشو سرچشمه می‌گیرد. اگر هوا مساعد بود می‌توانید در این آب سرد نیز تنی به آب بزنید.

 

جاهای دیدنی شبستر

 

بندر شرفخانه

بندر شرفخانه شبستر از آن بندرهایی است که رنگ تاریخ را به خود دیده است. در اطراف شبستر، بندر شرفخانه دریاچه ارومیه را می‌بینید که حوالی آن باغ و درختان سرسبزی روییده است. آب و هوای ناب اینجا شما را شیفته شبستر خواهد کرد. بندری که می‌بینید، چشم‌انداز آرام‌بخشی را به شما هدیه می‌کند که همان جا بی‌اختیار دوربین به دست آماده عکاسی می‌شوید. در گوشه و کنار بندر شبستر می‌توانید انبارهای کالا را ببینید که با کشتی‌های بزرگ به شهرهای دور و نزدیک می‌رود. این بندر در مسیر قطارهای تبریز، دیزج خلیل، شرفخانه و سلماس قرار گرفته است. در نتیجه بندر پر رفت و آمدی برای انتقال کالاها به مناطق دیگر است. به این بندر که بروید، می‌توانید از امکانات رفاهی فوق‌العاده آن همچون کمپ ساحلی، قایق‌سواری و بسیاری امکانات دیگر لذت ببرید؛ البته اگر شانس با شما یار باشد و آب دریاچه ارومیه باقی‌مانده باشد.

این دریاچه به واسطه خاصیت درمانی آب‌هایش گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند؛ منتها متأسفانه در حال حاضر با کم‌آبی روبرو است. اسکله تال با قدمت 100 سال نیز در این بندر قرار دارد که جزو آثار تاریخی شبستر محسوب می‌شود. در ضلع شمالی این بندر، کوه‌های میشو قرار گرفته است؛ بنابراین اگر اهل کوهنوردی هستید، می‌توانید پس از بازدید از بندر به سمت این کوه‌ها حرکت کنید.

 

حمام دوقلو

این حمام یادگاری از دوران قاجاری است. حمام دوقلو، دارای دو بخش زنانه و مردانه است. هر بخش از قسمت‌های مختلف یک حمام قدیمی یعنی سربینه، گرمخانه و … ساخته شده است. شکل گنبدی شکل حمام که در هر دو بخش مشابه یکدیگر ساخته شده، توجه‌تان را جلب می‌کند. چهار طاق گنبدی در کنار مصالحی از جنس ساروج در دیوار و گچ در گنبدها، حمام را دیدنی کرده است. با تماشای این حمام می‌توانید صحنه‌ای از تاریخ دوران قاجاری را در آن ببینید.

 

منطقه شکار ممنوع میشو داغ

سراغ یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شبستر می‌رویم؛ کوه‌های میشو داغ در شمال باختر، در امتداد منطقه شکار ممنوع میشو داغ قرار گرفتند. در دامنه‌های شمالی کوهستان‌ میشو داغ، چشمه‌ها با رودخانه‌های پرآبی می‌بینید که در انتها به دشت مرند می‌روند. این منطقه یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده در ایران است که با هر بار بازدید از آن می‌توانید قسمتی از آن را کشف کنید. شما به محل زندگی انواع گونه‌های گیاهی و حیوانی وارد شدید. خارپشت اروپایی، حشره خوار دندان سفید، انواع خفاش مانند خفاش نول اسبی بزرگ و بسیاری از عجیب‌ترین گونه‌های جانوری در این منطقه حفاظت شده قرار گرفته است؛ بنابراین در بازدید از آن حتماً مراقبت‌های لازم را به عمل آورید و هرگز به محل زندگی این جانوران آسیبی وارد نکنید.

 

کلیسای تاریخی سهرل

بر فراز تپه سرسبزی در کنار روستای ارمنی‌نشین سهرول، چشم‌تان به یک روستای تاریخی فوق‌العاده زیبا می‌خورد که با بنای آجری‌اش، قدمت بیش از 100 ساله خود را نشان می‌دهد. این بنا در اواخر دوران قاجار ساخته شده و هنر دست معماران روسی، فرانسوی و استادان بنای آذربایجانی به شمار می‌رود. این کلیسا در 13 کیلومتری فرودگاه قرار گرفته است و جز یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری در شبستر است.

 

مکان های دیدنی شبستر

 

جالب است بدانید اینجا آسیب جدی از دزدیده شدن در و پنجره‌های تاریخی‌اش دید که البته بعدها بازسازی شد. فضای داخلی کلیسای سهرول حس و حال معنوی به شما می‌دهد که در کنار شعاع‌های موربی اشعه خورشید که از پنجره بلند محراب به داخل کلیسا می‌تابد، تجربه حسی فوق‌العاده را برایتان به همراه دارد. معماری داخلی و بیرونی این کلیسا نشان از حکمت گذشتگان دارد که خود را با چنین بنای زیبایی ماندگار کردند. در بازدید از شبستر حتماً به این کلیسا رفته و معجزه داخل آن را تماشا کنید.

با هم به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران رفتیم و از مکان‌های دیدنی آن بازدید کردیم. شما چه جاهای دیدنی و طبیعی در شبستر می‌شناسید که می‌تواند سفرمان را خاطره‌انگیز کند؟ برایمان بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...