رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری دهلران

لیست دیدنی های دهلران

دهلران از آن شهرهای خوش آب و هوای نابی است که شما را شیفته خود می‌کند. با یک‌بار سفر به این شهر و بازدید از کوه‌های دیدنی و چشمه‌های آب گرمش، می‌خواهید آن را پایه مقصدهای جذاب‌تان برای سفر کنید. با ما همراه باشید، می‌خواهیم دیدنی‌ترین مکان‌های این شهر را به شما نشان دهیم. 

دهلران در استان ایلام قرار گرفته است. اعجاب این شهر در آن است که به واسطه چهار نقطه شهری مختلفی که دارد، هر کدام جاذبه و اقلیم منحصربه‌فرد خودش را دارد. سابقه سکونت در این نقطه از ایران به 30 الی 40 سال قبل برمی‌گردد، به همین دلیل می‌توان گفت که این سرزمین، خاک باارزشی از تاریخ دوره‌های مختلفی را در خود دارد. اینجا دارای 220 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که اگر بخواهید به این کشور بروید، احتمالاً از دهلران عبور خواهید کرد. 

 

لیست بهترین جاهای دیدنی دهلران 

بهترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری دهلران، در لیست زیر آورده شده است. بخش مرکزی شهر با داشتن مکان‌های دیدنی دهلران، همچون آبگرم، غار خفاش و چشمه قیر، شما را برای هر بار سفر مشتاق می‌کند تا به دیدن جاهای دیدنی دهلران بیایید. در ادامه برخی از این مکان‌ها را با هم سر می‌زنیم و خاطره سازی می‌کنیم.

 

کویر ابوغویر

هوس یک کویرگردی حسابی و نشستن زیر آسمان پرستاره نکردید؟ کویر ابوغویر در استان دهلران در جنوبی‌ترین بخش ایلام قرار گرفته است. برای رفتن به این کویر باید به غرب روستایی به همین نام بروید. کویری که می‌بینید پوشش گیاهی چندانی ندارد اما به معنای واقعی با دیدن رمل‌های ماسه‌ای، بکر بودن این منطقه را احساس می‌کنید. از سمت جاده دهلران به اندیمشک، به جاده خاکی روستای ابوغیر می‌رسید. از اینجا که بگذرید، زمین‌های کشاورزی دشت عباس را نیز بگذرانید، به بخش کویری ابوغویر می‌رسید. البته مراقب باشید که اینجا زیستگاه انواع گونه‌های حیوانی همچون عقرب، جکو، آگاما، عقاب دشتی، جرد و ... است. 

 

بهترین جاهای دیدنی دهلران

 

کوه اناران

در ارتفاعی حدوداً 1500 متری، در شمال غربی دهلران، کوه اناران را می‌بینید. امتداد کوه از دره رود چنگوله آغاز شده و تا 16 کیلومتری شمال غربی دهلران ادامه دارد. از این کوه بابرکت، رودخانه‌های مختلفی همچون رودخانه‌های میمه، شکرآب، سه گل، دراز بیشه، گرده بیشه و … سرچشمه می‌گیرند. برای رفتن به کوه در شهر دهلران گزینه‌های زیادی پیش رو دارید تا دلی از عزا با یک کوهنوردی باصفا درآورید و بساط کوهنوردی‌تان را بر کوهستان‌های سرسبزی پهن کنید؛ کوه اناران یکی از این کوه‌ها است. 

 

کوه دالپری

این کوه در 35 کیلومتری شرق دهلران در ضلع غربی روستای مولاب قرار گرفته است. از اینجا دو رودخانه خروشان چی خواب و آب مورموری سرچشمه می‌گیرد. اگر به دنبال کوهنوردی با ارتفاع کم هستید یا به عنوان یک تازه کار می‌خواهید رفتن به کوه را تجربه کنید، کوه دالپری گزینه مناسبی برایتان است، پیشنهاد می‌کنیم سری به آن جا بزنید. 

 

سیاه کوه دهلران

منطقه دیدنی دیگری وجود دارد که می‌تواند سوژه جذابی برای عکس‌های طبیعت شما باشد. سیاه کوه، در 16 کیلومتری شمال شرقی دهلران، با منظره‌ای از کوه و تپه با ارتفاع مختلف وجود دارد. رودخانه‌های مختلفی از این کوه سرچشمه می‌گیرد که برخی از آن‌ها چشمه آب معدنی نیز هستند. در بازدید از سیاه کوه دهلران، می‌توانید عکس‌هایی با زمینه زیبا بیندازید.

 

جاذبه های گردشگری دهلران

 

قیر درمانی دهلران

یکی از عجایبی که در سفر به ایلام و شهر دهلران وجود دارد، چشمه قیر روان است. امکان ندارد به این شهر بروید و از عجایب این جاذبه گردشگری متحیر نشوید. این چشمه، یک چشمه اصلی با سه چشمه فرعی دارد. برای رسیدن به چشمه قیر بایستی به سمت بوستان آبگرم بروید. چشمه در 7 کیلومتری دهلران قرار گرفته است. یک اثر طبیعی با رنگی سیاه که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در این چشمه به جای آب، قیر از زمین می‌جوشد و با چشمه آبی که در کنار چشمه قیر روان است، ترکیب شده به سمت پایین می‌رود. در فصل تابستان شاهد بیشتری میزان قیر از این چشمه هستید. برای مشخص شدن چشمه قیر دور تا دور آن را حصارکشی کردند تا کسی آن را با آب اشتباه نگیرد و در قیر گیر کند. در سفرتان به دهلران حتماً این سرمایه طبیعی دیدنی را از نزدیک ببینید. 

 

آبشار آبتاف

در مسیر میمه به پهله زرین آباد، شاهد این آبشار دیدنی است. آبشاری با ارتفاع کم اما عرضی طولانی که در دل یک رودخانه روان و پهن قرار گرفته است. اطراف این آبشار بهترین موقعیت برای لذت بردن و استراحت کردن در طبیعت را دارید؛ بنابراین می‌توانید بنشیند و دمی از فضای آرام‌بخشی که در طبیعت و میان آبشار آبتاف پیش رویتان است لذت ببرید. اگر هوا مساعد بود می‌توانید آب تنی هم در کنار این آب داشته باشید، عمق زیادی ندارد.

 

جاهای دیدنی دهلران

 

چشمه‌های آب گرم دهلران

به دهلران که بروید، احتمالاً یکی از جذاب‌ترین قسمت‌هایی که می‌توانید ببینید و یک خاطره جانانه بسازید، چشمه آب گرم و گوگردی دهلران است؛ این چشمه در 3 کیلومتری دهلران قرار گرفته است. برای رفتن به این چشمه بایستی به دامنه سیاه کوه بروید، در نزدیکی غار خفاش این چشمه را خواهید دید. دمای آب چشمه حدوداً 50 سانتی‌گراد است. خاصیت درمانی، آن را برای استفاده از گردشگران زیادی فراهم کرده است. زمانی که آفتاب به این چشمه خوش نقش و نگار بتابد، انعکاسی از میان آب جان می‌گیرد که روح‌تان را تازه می‌کند. اگر دردهای مفصلی و گرفتگی‌های عضلانی دارید، حتماً آب تنی در این چشمه را تجربه کنید. البته این چشمه برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند، چندان مناسب نیست، چرا که دارای گوگرد بسیار نیز است. 

 

غار خفاش

اگر شما هم جزو کسانی هستید که حتی از دیدن عکس یک خفاش هم ترس به وجودتان می‌افتد، پیشنهاد می‌کنم دیدن این بنای طبیعی را فراموش کنید؛ اما جذابیت این غار حیف است که از خیر دیدن آن، حتی از دور بگذرید. غاری که می‌بینید با طول 255 متر و عرض 30 متر و ارتفاعی حدوداً 50 متر، محل زندگی خفاش‌های زیادی است. به سمت سه کیلومتری شمال شرقی دهلران که بروید، در رشته کوه دینارکوه و در نزدیکی چشمه آب گرم دهانه این غار را خواهید دید.

 

مکان های دیدنی دهلران

 

البته پیشنهاد می‌کنیم لذت تجربه آب گرم را با استرس مواجه شدن با خفاش‌ها خراب نکنید. در زمان غروب آفتاب، این خفاش‌ها به صورت دسته‌ای از غار خارج شده و تا سه کیلومتری شهر پرواز می‌کنند و دوباره به غار برمی‌گردند. همین پرواز دسته جمعی خفاش‌ها تبدیل به یکی از جذابیت‌های گردشگری شده است که با وجود هیجانی که دارد، خطری برای شما نخواهد داشت. 

با هم به جاهای دیدنی دهلران رفتیم و از تماشای خفاش‌ها هیجانی بی‌اندازه تجربه کردیم؛ از چشمه قیر دیدن کردیم و پایمان را در چشمه معدنی دهلران گذاشتیم؛ کوه‌های مختلف این شهر را طی کردیم و به انتهای سفر رسیدیم. شما چه جاذبه‌هایی از این شهر می‌شناسید؟


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...