رَهی نو

چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ایی با خاصیت درمانی

تعداد بازدید: ۲۶۲ ۸ آذر ۱۴۰۲

هرساله تعداد زیادی زائر از سراسر دنیا برای زیارت حرم امام رضا (ع) به شهر مشهد سفر می‌کنند. در این میان سیاحت در کنار زیارت، لذت سفر را دوچندان می‌کند. شهر مشهد علاوه‌بر مکان‌های زیارتی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی در خود دارد که از جاذبه‌های این شهر می‌توان به چشمه گراب مشهد اشاره کرد. اگر از این مکان گردشگری اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

چشمه گراب کجاست؟ 

چشمه گراب یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد است که در مسیر جاده مشهد به نیشابور و در فاصله 50 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. اگر قصد رفتن به چشمه گراب مشهد را دارید، باید بدانید که مسیر آسانی پیش رویتان نخواهد بود و دسترسی به آن آسان نیست. برای رفتن به این چشمه باید از عوارضی ملک آباد عبور کرده و به سمت روستای باغچه بروید که در سمت راست مسیر، تابلوی چشمه گراب به چشم شما می‌خورد.

آشنایی با چشمه گراب 

احتمالاً شما هم کنجکاو شده‌اید تا بدانید گراب به چه معناست؟ زبان‌شناسان کلمه گراب را اینطور معنا کرده‌اند: دسته‌ای از آب‌های معدنی و چشمه‌هایی که در آن ترکیبات گوگرد وجود دارد. چشمه گراب، مجموعه‌ای از چند چشمه است که بر روی تپه‌های مختلفی قرار دارد. فاصله هرکدام از این چشمه‌ها 500 متر است که دهانه‌ای مخروطی شکل داشته و ارتفاع آنها از سطح زمین بالاتر است.

موضوعی که این چشمه‌ها را از دیگر چشمه‌ها مجزا کرده، رنگ و طعم متفاوت هرکدام از این چشمه‌ها است که دلیل آن وجود مواد معدنی خاصی در آنها است. عمق هرکدام از این چشمه‌ها باهم تفاوت دارد. از میان این چشمه‌ها، بزرگ‌ترینشان یک چشمه مخروطی شکل است که با رنگ سبز خود، در ارتفاع 30 متری از سطح زمین قرار گرفته و به‌نوعی سرچشمه اصلی چشمه گراب محسوب می‌شود.

چشمه گراب چه فوایدی دارد؟

فواید چشمه گراب مشهد

تحقیقاتی که محققان بر روی آب چشمه گراب انجام داده‌‎اند، به این نتیجه رسیده‌اند که این آب، دارای خواص درمانی خاصی است. زمین‌شناسان، این چشمه را در دسته آب‌های کلروره، هیپوترمال با باقی‌‍مانده خشک زیاد و سدیک آهن‌دار قرار داده‌اند. در آب این چشمه علاوه‌بر موارد گفته شده، مواد دیگری از جمله کلر، سولفات و ترکیبات اشباع دیگری نیز دیده می‌‌شود.  مردمان بومی این منطقه سالیان طولانی است که برای درمان بیماری‌های پوستی از آب چشمه گراب مشهد استفاده می‌کنند. این چشمه به‌دلیل داشتن ترکیبات خاص خود، موجب دفع مواد زائد بدن می‌شود. همینطور افرادی که دچار بیماری‌های مفصلی هستند، آب این چشمه‌ها برای درمان بیماریشان مفید است. 

چشمه آتشفشانی گراب 

زمانی که برای دیدن چشمه گراب به مشهد سفر می‌کنید، وجود قله‌ای زیبا در وهله اول نظر شما را جلب می‌کند. این قله با 70 متر ارتفاع، ظاهری شبیه به قله‌های آتشفشانی دارد. زمانی که از بالا به این قله نگاه می‌کنید، با یک دهانه آتشفشانی روبرو خواهید شد که از نوک قله تا سطح آب، ارتفاعی حدود 8 متر دارد و مابقی آن، از آب تشکیل شده است.

محدودیت امکانات چشمه گراب

چشمه گراب مشهد یک اثر طبیعی است که بسیار مورد توجه زمین‌شناسان قرار گرفته است. در اطراف این آتشفشان شما می‌توانید انواع سنگ‌های آذرین و سنگ‌های رسوبی را مشاهده کنید. یکی از مرتفع‌ترین چشمه‌های این منطقه، در مکانی به بلندای 70 متر قرار گرفته است. اگر در این مکان هوس آب‌تنی به سرتان زد، قطعا از انجام آن خودداری کنید، زیرا عمق این چشمه‌ها تقریبا زیاد است و نیاز به مهارت بالایی در شنا کردن دارد.
اگر می‌خواهید به این منطقه زیبا و طبیعی سفر کنید، بهتر است قبل از رفتن، از امکانات رفاهی اطراف آن اطلاعاتی داشته باشید. بنابراین بهتر است که قبل از سفر، لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید تا بتوانید یک سفر خاطره‌انگیز برای خود بسازید.

بهترین زمان بازدید از چشمه گراب مشهد

احتمالا با شنیدن این اطلاعات درمورد چشمه گراب مشهد، تمایل داشته باشید که به این شهر سفر کنید. اما قبل از اقدام به سفر بهتر است بدانید که چه فصلی برای بازدید از چشمه گراب مناسب‌تر است. اگر قصد شما از رفتن به این چشمه، شنا و آبتنی کردن است، بهتر است که در فصول گرم سال به این منطقه بروید. همینطور پیشنهاد می‌کنیم که به‌دلیل موقعیت خاص این مکان، سفر خود را به‌صورت گروهی انجام دهید.

مکان های دیدنی اطراف چشمه گراب مشهد

مکان های دیدنی اطراف چشمه گراب مشهد

در زمان سفر به چشمه گراب مشهد، می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن که در نزدیک این منطقه قرار دارند دیدن کنید:
•    قنات قروچی
•    پرچین‌های چوبی
•    قنات عبدالمجید
•    چشمه طبیعت
•    کلات علیشاه
•    پارک و مزرعه کروکودیل

هتل های اطراف چشمه گراب مشهد

اقامت یکی از بخش‌های مهم سفر محسوب می‌شود. اگر به مشهد سفر می‌کنید تا از چشمه‌ گراب دیدن کنید، قطعا استراحت و ماندن در یک هتل با امکانات مجزا، سفر دلچسبی برایتان به ارمغان خواهد آورد. اقامت در هتل قصر طلایی مشهد یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که در این سفر خواهید داشت؛ به‌این منظور کافی است به سایت رهی نو مراجعه کرده و در کمترین زمان هتل خود را رزرو کنید.

نکات مهم سفر به چشمه گراب مشهد

همانطور که گفتیم، چشمه گراب مشهد به‌دلیل قرار گرفتن در اطراف مشهد، امکانات رفاهی ندارد. پس بهتر است قبل از رفتن به این منطقه، نکات مهمی را که در ادامه به شما یادآور می‌شویم،  رعایت کنید تا سفر خوبی در پیش‌رو داشته باشید.
•    شنا کردن در این چشمه‌ها مهارت بالایی نیاز دارد؛ چنانچه این مهارت را دارید، بهتر است که وسایل مورد نیاز با خود به همراه داشته باشید.
•    باتوجه به اینکه عمق چشمه‌ها نسبتا زیاد است، هنگام شنا کردن حتما از طناب برای بستن به کمر خود استفاده کنید.
•    از آنجایی که برخی از چشمه‌ها بر روی تپه قرار دارد، بهتر است به‌هنگام بالارفتن، از کفش مخصوص کوهنوردی استفاده کنید.
•    چشمه گراب مشهد در مکانی به‌دور از گیاه و درخت قرار گرفته است؛ بنابراین در هنگام سفر لوازم مورد نیاز مانند کلاه، عینک آفتابی، سایه‌بان و ضدآفتاب به خود به همراه داشته باشید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید به یکی از مناطق خاص مشهد سفر کنید، پیشنهاد ما به شما، چشمه گراب است. آب این چشمه‌ها به‌دلیل داشتن مواد معدنی خاص، برای درمان بیماری‌های مفصلی، پوستی و ... بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اگر قصد مسافرت به این منطقه زیبا را دارید، از نکاتی که در این مطلب برای شما گردآورده‌ایم، استفاده کنید تا بتوانید سفری لذت‌بخش داشته باشید.

سوالات متداول در مورد چشمه گراب مشهد

چشمه گراب در کجا قرار دارد؟

چشمه گراب در جاده قدیم مشهد به نیشابور و در نزدیکی روستای باغچه قرار دارد.

آب چشمه گراب مشهد چه فوایدی دارد؟

این چشمه به دلیل داشتن مواد معدنی خاص، برای درمان بیماری‌های مفصلی، پوستی و افزایش ترشحات صفرا، معده و لوزالمعده مفید است.

فاصله چشمه گراب تا مشهد چقدر است؟

این چشمه تا شهر مشهد 50 کیلومتر فاصله دارد.

آیا چشمه گراب مشهد امکاناتی برای گردشگران دارد؟

متاسفانه در حال حاضر امکانات خاصی برای گردشگران درنظر گرفته نشده است. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...