رَهی نو

دره آل مشهد کجاست | عکس ها و مسیر دسترسی

تعداد بازدید: ۳۵۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۲

دره آل مشهد

کلات نادری یکی از شهرهای شمال شرقی ایران است که با طبیعتی بسیار زیبا و جذاب، در شهر مشهد قرار دارد. زمانی که از مشهد به سمت کلات نادری می‌روید، با دیدنی‌های طبیعی زیادی روبرو می‌شوید که از میان آنها دره آل مشهد با داشتن جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و آبشارهای فصلی توجه هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. اگر آماده سفر به این سرزمین کوهستانی هستید، تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

دره آل کجاست؟ 

 

/دره آل مشهد کجاست

شاید باورتان نشود اما شهر مشهد جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که در هر بار سفر با یک مکان دیدنی جدید روبرو خواهید شد.  یکی از مکان‌های دیدنی، روستای دره آل شهر مشهد است که در جاده تاریخی مشهد به کلات نادری قرار دارد. برای دیدن این اثر طبیعی می‌بایست از روستای اندرخ مشهد و روستای کارده گذر کرده و بعد از طی 45 کیلومتر از شهر مشهد، به دره آل برسید. بودن در این مکان دل‌انگیز ، دیدن آبشارهای فصلی و شنیدن چهچه پرندگان، قطعا لحظات خوشی را برای شما ایجاد می‌کند.

مسیر دسترسی به دره آل مشهد

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به روستاگردی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم از این روستای بسیار زیبا دیدن کنید. مسیر دسترسی به دره آل مشهد به این صورت است که بعد از ورود به جاده کلات با تابلوی سد کارده روبرو می‌شوید. بعد از اینکه از سد عبور می‌کنید، با طی یک مسیر ده کیلومتری به روستا خواهید رسید. در مسیر رسیدن به دره آل مشهد، حوصله‌تان سر نخواهد رفت؛ زیرا جاذبه‌های زیادی مانند روستاهای اندرخ و کارده را خواهید دید که روحتان را به پرواز در می‌آورد. 

علت نامگذاری دره آل 

بسیاری از گردشگرانی که به دره آل سفر می‌کنند، این سوال برایشان پیش آمده که دلیل این نامگذاری چیست. باید بدانید که نامگذاری برای هر منطقه دلایل خاص خود را دارد. عده‌ای بر این باورند که چون در این منطقه موجودات مخوفی به نام «آل» وجود دارد، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. از طرفی دیگر برخی نیز می‌گویند به‌‌دلیل اینکه این روستا در دره قرار گرفته، نام دره آل را برای آن برگزیده‌اند.

پوشش گیاهی دره آل

دره آل با داشتن زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیدنی بسیار، از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار  است که یکی از آنها  دره انجیر نام دارد. در این منطقه تا جاییکه چشم کار می‌کند، درختان انجیر دیده می‌شوند. همچنین،  در کنار رودخانه گیاهان مختلفی مانند تمشک، پونه، گزنه و زرشک دیده می‌شود و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. باتوجه به‌اینکه مردمان این منطقه به باغداری  مشغول هستند، انواع درختان گیلاس، گردو، سیب، آلبالو، گلابی و زردآلو وجود دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به دره آل 

باتوجه به کوهستانی بودن منطقه دره آل، بهتر است در زمان سفر، باخود کفش‌های مناسب کوهنوردی و صخره‌نوردی همراه داشته باشید. داشتن آب آشامیدنی، غذا، لباس گرم و پر بودن باک اتومبیل از دیگر لوازم الزامی این سفر است. اگر قصد دارید تا از غارها و مکان‌های دیدنی اطراف دره آل دیدن کنید، داشتن لوازمی مانند طناب و هدلایت از ضروریات است و حتما از یک فرد راه‌بلد و باتجربه راهنمایی بگیرید. 

بهترین زمان سفر به دره آل 

اگر می‌خواهید در این سفر بیشترین لذت را ببرید و زمان بیشتری در دره آل وقت بگذرانید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را انتخاب کنید. باتوجه به اینکه در این فصل چشمه‌ها پرآب‌تر و فضا سرسبزتر است، گشت‌وگذار در این منطقه، برایتان دلچسب‌تر خواهد بود. باتوجه به اینکه دره آل مشهد در منطقه کوهستانی قرار گرفته، قطعا در تابستان هوای مطبوعی خواهد داشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در فصل تابستان هم به این منطقه سفر کنید. دره آل مشهد در فصل پاییز هم زیبایی‌های خاص خود را دارد، به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم که  این فصل را هم از دست ندهید و با رفتن به دل طبیعت، روح خود را صیقل ببخشید. 

اقامت در دره آل 

باتوجه به اینکه دره آل و روستای آن، بدور از شهر و امکانات رفاهی مانند اقامتگاه است، باید بدانید که در نزدیکی این منطقه، هیچ هتل و یا محل اسکانی وجود ندارد. البته در این روستا امکان اجاره خانه وجود دارد؛ اما اگر به دنبال یک مکان با امکانات رفاهی مناسب هستید، بهتر است که قبل از شروع سفر خود، یکی از هتل‌های مشهد مانند هتل درویشی مشهد  را از طریق سایت رهی نو رزرو کنید.

جاهای دیدنی اطراف دره آل

 

جاهای دیدنی اطراف دره آل

برای اینکه از سفر به دره آل لذت بیشتری ببرید، لازم است جاهای دیدنی اطراف این منطقه را هم ببینید. با ما همراه باشید تا سفری به این جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیر و کهن داشته باشیم.

آبشارهای بی بدیل دره آل

یکی از جاهای دیدنی دره آل، آبشارهای آن است. در این منطقه پنج آبشار فصلی وجود دارد که در فصل‌های بارانی جریان دارند و در دیگر فصل‌ها خشک هستند. سرچشمه این آبشارها از کوه‌های هزار چشمه است که به این منطقه راهی می‌شود.

هزارتوی زمان در دل دره آل

زمانی که می‌خواهید به سمت دره آل بروید، در مسیر خود و در روستای اندرخ، با غارهایی روبرو می‌شوید. مشاهده غارهایی که قدمت آن به چند قرن می‌رسد و بقایای اسکلت‌های انسان‌های سالیان بسیار دور، حس عجیبی به شما می‌دهد. دهانه این غار، عرضی معادل یک تا سه متر و طولی بیش از 100 متر دارد. در زمان ورود به غار، هزارتوهای زیادی می‌بینید. همینطور در این غار خفاش‌های زیادی زندگی می‌کنند؛ پس از روبرو شدن با این موجودات وحشت نکنید. 
نکته بسیار مهم این است که رفتن به داخل این غارها کار چندان ساده‌ای هم نیست؛ بنابراین باید تجهیزات لازم را باخود به‌ همراه داشته باشید و به پرتگاه‌های خطرناک این غار هم توجه داشته باشید. ورود به این غارها ممکن است خطراتی را برای گردشگران و جانداران زنده این مکان به همراه داشته باشد؛ به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که از رفتن به داخل این غارها خودداری کنید. 

کتیبه خان تاشی ؛ مکانی تاریخی در دل طبیعت

کتیبه خان تاشی سنگ نوشته‌ای است که حدود دو متر طول دارد و در 35 کیلومتری جاده مشهد تا کلات و در نزدیکی دره آل مشهد قرار گرفته است. قدمت این اثر تاریخی به دوره تیموریان و ابتدای دوره صفویان برمی‌گردد. بر روی این کتیبه، پیروزی‌های شیبک خان ازبک به خط ثلث نوشته شده و یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی خراسان محسوب می‌شود.

سد کارده در دل کوهستان

 

سد کارده

سده کارده بین روستای اندرخ و دره آل کلات قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین سدها به‌شمار می‌آید. امکانات تفریحی مناسبی برای گردشگران در این منطقه درنظر گرفته شده است. پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به این مکان از هوا و چشم‌انداز کوهستانی آن لذت سفر را برای خود دوچندان کنید.

قلعه ماد و عماد یا آل و مات

در نزدیکی دره آل مشهد، دو قلعه قدیمی به نام قلعه ماد وعماد که به نام‌های آل و مات هم معروف هستند، وجود دارند. باستان‌شناسان، این قلعه‌ها را به دوره تیموریان نسبت می‌دهند که ارتفاع آنها از سطح دریا به 2،300 متر می‌رسد که به‌جهت ذخیره‌سازی و حفاظت از منطقه بنا شده بودند. با گذشت سالیان طولانی همچنان قسمت‌هایی از قلعه آل و مات مانند برج‌های نگهبانی و حوضچه‌ها باقی مانده‌اند.                                                                               

دره انجیر ؛ طعم شیرین طبیعت

 طبیعت دره آل با دره انجیر و درختان وحشی‌اش گره خورده است.  در زمان سفر به این منطقه می‌توانید علاو‌ه‌بر خوردن انجیرهای خوش طعم و شیرین   لذت برده و از دیدن چشمه نزدیک آن و غاری که بیش از 1000 سال قدمت دارد، دیدن کنید. 

 

تفریحات دره آل

 

دره آل و امکانات گردشگری آن

باتوجه به اینکه دره آل یک منطقه طبیعی است، تفریحات آن نیز شامل کوهنوردی، صخره‌نوردی و غارنوردی خواهد بود. اگر اهل عکاسی هستید، می‌توانید با دوربین خود از مناظر بی‌بدیل و جذاب خود از این منطقه عکس بگیرید.در منطقه دره آل امکانات خاصی برای گردشگران درنظر گرفته نشده و اقامتگاهی نیز برای مسافران وجود ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در هتل هما 1 مشهد  اقامت داشته باشید تا بتوانید با امکاناتی که در این هتل 5 ستاره وجود دارد، سفر را در حق خود تمام کنید.

سخن پایانی

یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان خراسان که در کنار خود جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز دارد، دره آل است. این منطقه با داشتن آب‌وهوای کوهستانی و طبیعت بکر و بی‌نظیر خود، مکان مناسبی برای مسافرت‌های یک روزه محسوب می‌شود. اگر قصد رفتن به این منطقه را دارید، باید بدانید که در نزدیکی آن، هتل و یا اقامتگاهی وجود ندارد. بنابراین بهتر است که از قبل، یکی از هتل‌های مشهد را رزرو کنید تا سفری خوش برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول

دره آل مشهد کجاست؟

این منطقه در شمال شرقی مشهد در جاده تاریخی مشهد به کلات نادری قرار دارد.

دره آل تا مشهد چقدر فاصله دارد؟

دره آل 45 کیلومتر بعد از مشهد قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف دره آل کجاست؟

دره انجیر، آبشارهای فصلی، کتیبه خان تاشی و قلعه آل ومات از جاذبه‌های دیدنی اطراف دره آل هستند.

نزدیکترین مسیر از مشهد به سمت دره آل کدام است؟

برای رفتن به دره آل بهتر است که از مسیر جاده کلات بروید تا یک ساعت بعد به این منطقه برسید.

آیا امکان ماندن در این منطقه به‌صورت تنهایی وجود دارد؟

پیشنهاد می‌کنیم که این سفر را به‌شکل خانوادگی یا دوستانه بروید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...