رَهی نو

معرفی بهترین صنایع دستی و سوغات شیراز + تصویر

تعداد بازدید: ۹۵۰ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

در سفر به شیراز، پایتخت هنری و فرهنگی ایران، بعد از بازدید از جاذبه‌های تاریخی و بی‌نظیر، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، چشیدن طعم خاص و بی‌نظیر سوغات این شهر و خرید صنایع دستی زیبا و روح نواز آن است. سوغات شیراز، بسیار متنوع بوده و شهرتی جهانی دارد.

در ادامه با محبوب‌ترین سوغات شیراز آشنا می‌شویم و بهترین صنایع دستی شیراز را به شما معرفی می‌کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت که بهترین سوغاتی‌های شیراز را از کجا تهیه کنید. پس با سایت رزرواسیون آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا هرآنچه لازم است در خصوص صنایع دستی و سوغات شیراز بدانید را در یک مقاله بخوانید.

 

معرفی انواع سوغات و صنایع دستی شیراز


لیست بهترین سوغات شیراز


بعد از بازدید از بناهای تاریخی و باغ‌های بهشتی شیراز، توصیه می‌کنیم حتما با سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه این شهر از خودتان پذیرایی کنید. سوغات شیراز بسیار متنوع بوده و همه سلیقه‌ها را راضی نگه می‌دارد. چه به دنبال یک خوراکی خوشمزه برای سوغاتی دادن باشید و چه بخواهید کالایی به یاد ماندنی به عنوان یادگاری از شیراز همراه خودتان ببرید و منزل خود را با آن آراسته کنید، می‌توانید سوغاتی خاص مد نظر خود را در بازارهای شیراز پیدا کنید.

سوغات شیراز نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان شناخته شده و محبوب است. اکنون بیایید به سراغ خوشمزه‌ترین سوغات شیراز که حتما باید در سفر به این شهر آن‌ها را امتحان کنید، برویم.


خوشمزه‌ترین سوغات شیراز

خوشمزگی اکثر سوغات شیراز، ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم این شهر دارد. مردم خونگرم و مهمان‌نواز شیراز از گذشته‌های دور، با ترکیب مواد غذایی در دسترس، خوراکی‌های خوشمزه‌ای تهیه می‌کردند که اکنون ما آن‌ها را به عنوان سوغاتی‌های این شهر می‌شناسیم. اگر بخواهیم خوشمزه‌ترین سوغات شیراز را نام ببریم، می‌توانیم به عرق نسترن، بهار نارنج، آبلیمو و آبغوره، فالوده شیرازی، کلوچه مسقطی، حلوای کاسه، نان یوخه و بادام سوخته اشاره کنیم.

با توجه به این که سوغاتی‌های شیراز تنوع بالایی دارند، انتخاب خوشمزه‌ترین آن‌ها کار سختی است؛ لذا در ادامه با برخی از خوشمزه‌ترین سوغات شیراز که در بین گردشگران ایرانی و خارجی محبوبیت بالایی دارند، آشنا می‌شویم.


نان یوخه

 

نان یوخه سوغات شیراز

 

نان یوخه در واقع نوعی شیرینی است. این شیرینی از لحاظ ظاهری به کاک کرمانشاه شباهت دارد اما طعم آن متفاوت است. نان یوخه همچنین یکی از سوغاتی‌های استان قزوین نیز به حساب می‌آید و در آنجا هم به همین نام شناخته می‌شود. برای طبخ این شیرینی، لایه‌های نازک خمیر را روی هم قرار می‌دهند و معمولا در بین لایه‌ها پودر قند و دارچین می‌ریزند.

در برخی مواقع برای تزئین نان یوخه روی آن خلال بادام، پسته یا پودر نارگیل استفاده می‌کنند. شیرینی‌پزهای خوش ذوق شیراز، این شیرینی را در طعم‌های مختلف زعفرانی، تخم مرغی شکری، خلالی تخم مرغی و گتک تخم مرغی ساده تهیه می‌کنند. اگر به شکر علاقه‌ای ندارید، حتی می‌توانید نان یوخه بدون شکر را انتخاب کنید.


حلوای کاسه‌ای


حلوای کاسه‌ای به دلیل رنگ خاصی که دارد، شاید یکی از عجیب‌ترین حلواهایی باشد که تاکنون دیده‌اید. این حلوا برخلاف سایر حلواهای رایج در سایر شهرهای ایران، رنگی زعفرانی  دارد و طبق سنت قدیمی در کاسه سرو می‌شود. حلوای کاسه‌ای را حتما باید در شیراز امتحان کنید چراکه در تهیه این حلوا از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود و نمی‌توان آن را به شهرهای دیگر برد. حلوای کاسه‌ای از ترکیب موادی از جمله آرد برنج، آب، گلاب، روغن و شکر تهیه می‌شود. این حلوای خوشمزه در منوی بعضی از رستوران‌های شیراز هم پیدا می‌شود و می‌توانید آن را به عنوان دسر سرو کنید.


کلوچه مسقطی


کلوچه از آرد برنج، شکر، گلاب، تخم مرغ و روغن جامد تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده مسقطی نیز عبارتند از مسقطی، نشاسته، آب، شکر، گلاب، روغن مایع، خلال بادام یا پودر پسته. وقتی که کلوچه و مسقطی در کنار هم قرار می‌گیرند، ترکیبی بی‌نظیر را ایجاد می‌کنند.

گاهی اوقات خانم‌های شیرازی خودشان کلوچه مسقطی را طبخ کرده و با این دو شیرینی خوش‌رنگ، از مهمانان عید پذیرایی می‌کنند. کلوچه مسقطی در سایر شهرهای ایران نیز پیدا می‌شود. به احتمال زیاد کلوچه شیرازی را در شیرینی فروشی‌های شهر خودتان هم دیده باشید؛ اما تفاوت مسقطی شیرازی با مسقطی سایر شهرها، این است که در تهیه آن به نسبت بیشتری از خلال‌های مختلف استفاده می‌شود. در کنار این ترکیب شیرینی خوشمزه توصیه می‌شود یک نوشیدنی خنک و دلچسب میل کنید.


فالوده شیرازی

 

فالوده سوغات شیراز

 

 

فالوده شیرازی بدون شک محبوب‌ترین سوغات شیراز است که سعی کرده همه سلیقه‌ها را راضی نگه دارد. فالوده شیرازی در کنار بستنی سرو می‌شود اما می‌توانید آن را بدون بستنی هم میل کنید. معمولا روی فالوده آبلیمو، به لیمو، عرقیجات گیاهی، گلاب و آب شاتوت می‌ریزند و شما می‌توانید طعم فالوده را بر اساس سلیقه خود سفارش دهید. اگر مایل باشید فالوده را به عنوان سوغاتی به شهر خودتان هم ببرید، می‌توانید نوع خشک آن را تهیه کنید.


رنگینک


رنگینک شیرازی نوعی شیرینی مقوی است که از خرمای سیاه، پودر پسته، شکر، آرد گندم و مغز گردو در آن استفاده می‌شود. رنگینک را می‌توانید در صبحانه به همراه چای یا شیر میل کنید. این شیرینی همچنین یک میان وعده مغذی برای کودکان به حساب می‌آید؛ چراکه مواد مغذی آن باعث تقویت و سلامت استخوان‌ها می‌شود.


بادام سوخته


بادام سوخته در واقع نوعی آبنبات مغزدار است. برای تهیه بادام سوخته، بادام را در شکر غلیظ می‌جوشانند. بادام سوخته را می‌توان هنگام نوشیدن چای، به جای قند استفاده کرد.


آبغوره و آبلیمو

 

آبغوره سوغات شیراز

 

 

همه ما سالاد شیرازی را می‌شناسیم و جای تعجب نیست که آبغوره یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر باشد. علاوه بر آبغوره، از دیگر مرکباتی که در آب و هوای شیراز می‌تواند رشد خوبی داشته باشد، لیمو است. شهرستان جهرم به عنوان مرکز اصلی تولید آبلیموی شیراز شناخته می‌شود و اگر در فصل بهار یا تابستان به شیراز سفر کنید، می‌توانید آبلیموی تازه برای مصرف سالیانه خود را تهیه کنید.

از آنجایی که ما ایرانی‌ها معمولا در کنار غذای خود سالاد سرو می‌کنیم، می‌توانید چند شیشه آبغوره و آبلیمو را به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید یا به دوستانتان هدیه کنید تا نشان دهید که در سفر نیز به یاد آن‌ها بوده‌اید.


عرق نسترن


عرق نسترن یکی از عرقیجات محبوب شیراز است که علاوه بر بوی خوش، خواص درمانی بسیاری دارد. عرق نسترن حاوی ویتامین C است. در طب سنتی از عرق نسترن برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این عرق، سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و همچنین به عنوان یک محرک شادی‌بخش شناخته می‌شود.


عرق بهارنارنج


عرق بهارنارنج در کاهش وزن تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر این می‌توانید از آن برای کمک به درمان سنگ کلیه، بهبود سلامت پوست و مو، تقویت اعصاب و درمان بی‌خوابی استفاده کنید. توصیه می‌شود ترکیب خوش طعم و عطر عرق بهارنارنج با چای را حتما امتحان کنید.


دمنوش و شربت


آب و هوای عالی و خاک حاصل‌خیز شیراز باعث شده است که انواع و اقسام گیاهان خوش طعم و عطر به خوبی و به صورت خودرو در طبیعت این شهر رشد کنند. شیرازی‌های اصیل، از این گیاهان برای تهیه دمنوش و شربت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

اگر در سفر به شیراز هوس کردید این دمنوش و شربت‌ها را امتحان کنید، سری به کافی شاپ هتل چمران شیراز بزنید. دمنوش ثریا، دمنوش فرحزاد و شربت کرشمه از جمله نوشیدنی‌های بی‌نظیری هستند که فقط در منوی کافی شاپ هتل چمران یافت می‌شوند. توصیه می‌کنیم در سفر به شیراز حتما این نوشیدنی‌ها را امتحان کنید.


ماندگارترین سوغات شیراز


تا اینجا با خوشمزه‌ترین سوغات شیراز آشنا شدیم اما سوغات شیراز تنها به خوراکی‌های خوشمزه محدود نمی‌شود. شاید دلتان بخواهد در سفر خود به این شهر تاریخی، سوغاتی‌هایی بخرید که ماندگاری بالایی داشته باشند تا هر زمان که به آن‌ها نگاه می‌کنید، خاطره سفرتان به شیراز زنده شود.

از آنجایی که شهر شیراز در گذشته‌های بسیار دور، پایتخت ایران بوده است، رد پای تمدن کهن ایرانی در اکثر صنایع دستی این شهر دیده می‌شود. بسیاری از این صنایع دستی تاریخچه‌ای چند هزار ساله دارند و نه تنها در ایران بلکه افراد زیادی در کشورهای خارجی طرفدار آن‌ها هستند. شما می‌توانید این سوغاتی‌ها را به دوستان و خانواده یا افرادی که به تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی علاقه دارند، هدیه کنید. در ادامه با برخی از ماندگارترین سوغات شیراز آشنا می‌شویم.


پارچه

 

پارچه سوغات شیراز

 

پارچه‌های شیراز تنوع رنگ و طرح بسیار بالایی دارند. اگر به لباس عشایر استان فارس دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که بسیاری از بانوان لباس‌هایی با رنگ‌های خیره‌کننده به تن دارند و روی برخی از آن‌ها طرح‌های سنتی دیده می‌شود. بهترین پارچه‌های شیراز را می‌توانید از بازارهای سنتی و قدیمی این شهر که از گذشته تاکنون محل فروش کالاهای با اصالت بوده‌اند، تهیه کنید. حتی اگر مایل باشید، می‌توانید سفارش دوخت لباس‌های سنتی شیرازی را به خیاطی‌ها بدهید.


گبه


گبه در اصل نوعی قالیچه یا زیرانداز سنگین وزن است که عشایر لر قشقایی آن را می‌بافند. گبه همچنین با نام خرسک نیز شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری، شباهت گبه به پوست خرس است چراکه پرزهای آن بسیار بلند هستند. بافندگان گبه از پشم طبیعی بز و گوسفند برای تولید این محصول استفاده می‌کنند و معمولا از رنگ‌های طبیعی برای رنگ‌آمیزی پشم‌ها استفاده می‌شود. هنرمندان عشایر طرح گبه‌ها را به صورت ذهنی ترسیم کرده و سپس آن طرح را روی قالی پیاده‌سازی می‌کنند. به همین دلیل است که هیچ دو گبه‌ای کاملا شبیه هم نیستند.


گلیم


گلیم نوع دیگری از زیرانداز است که توسط هنرمندان گلیم باف شیرازی بافته می‌شود. گلیم‌های شیرازی طرح و نقش‌های مختلفی دارند و در طراحی آن‌ها از عناصر موجود در طبیعت الهام گرفته می‌شود. محبوب‌ترین نوع گلیم شیرازی، گلیم گل برجسته یا گلیم سوزنی است که می‌توانید آن را از بازار‌های قدیمی شیراز تهیه کنید. تاروپود و مواد اولیه تشکیل دهنده گلیم‌ها معمولا از پشم حیوانات اهلی مانند گوسفند و بز تهیه می‌شود. در نمایشگاه‌های فصلی هتل هما شیراز می‌توانید نمونه‌های اصل گلیم و گبه که توسط عشایر تهیه شده‌اند را تهیه کنید.


خاتم کاری

 

خاتم کاری صنایع دستی شیراز

 

شهر شیراز، مبدا و محل پیدایش هنر خاتم کاری ایرانی است. خاتم کاری‌های شیراز روی ظروف و ورق‌هایی از جنس مس و چوب انجام می‌شود. آنچه که باعث شده هنر خاتم کاری شیراز در مقایسه با خاتم کاری سایر شهرها متمایز شود، طرح و نقش آن‌‎هاست. هنرمندان شیرازی طرح‌های ذهنی خود را اجرا می‌کنند که این موضوع باعث شده تا هر طرحی کاملا جدید و منحصر به فرد باشد. این در حالی است که طرح خاتم‌های شهرهای دیگر تا حد زیادی شبیه به هم و تکراری است.


جَوَک کاری


جَوَک کاری شباهت زیادی به خاتم کاری دارد؛ با این تفاوت که جَوَک کاری تنها بر روی چوب انجام می‌شود. این هنر، یکی از هنرهای بر جای مانده از دوران قاجار است. در جوک کاری چوب‌هایی با رنگ‌های متنوع در طرح‌های هندسی مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و طرح و نقش‌هایی شگفت‌انگیز را پدید می‌آورند. نارنجستان قوام یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید اوج هنر و طرح‌های مختلف جَوَک کاری را در آن ببینید.


نقره کاری


ظروف نقره کاری شیراز یکی از گران قیمت‌ترین و باارزش‌ترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید تهیه کنید. عیار نقره شیراز بالاتر از 90 است و به این دلیل ارزش زیادی دارد. درخشش خاص این ظروف چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر قصد دارید یک سوغاتی به‌یاد ماندنی و باارزش به دوست یا خانواده خود هدیه کنید، ظروف و جواهرات نقره کاری، انتخابی بسیار مناسب است. این ظروف هنر، دقت و ظرافت کار هنرمندان شیرازی را به تصویر می‌کشند.


قالی

 

قالی صنایع دستتی شیراز

 

قالی یا فرش یکی از کالاهای خاصی است که نوع ایرانی آن در سراسر جهان شناخته شده است. قالی‌های شیراز از جنس ابریشم، الیاف پشم یا پنبه هستند و از لحاظ نوع گره، شیوه چله‌کشی، تعداد رج و نحوه پودکشی با سایر قالی‌های ایرانی تفاوت دارند. قالی‌های دست‌بافت شیرازی معمولا توسط عشایر یا بانوان خانه‌دار بافته می‌شوند.


جاجیم یا پوشن


جاجیم که در بین بومیان شیراز با نام پوشن شناخته می‌شود، نوعی روانداز دورو است. جاجیم بسیار نازک است و پرز ندارد. معمولا عشایر قشقایی از جاجیم برای محافظت خود از سرما استفاده می‌کنند. امروزه جاجیم بیشتر برای کاربردهای تزئینی استفاده می‌شود. برای مثال می‌توانید روی میز ناهارخوری، کرسی یا تخت خواب خود جاجیم بیندازید و آن را زیباتر کنید.


شیشه‌گری

 

شیشه گری صنایع دستی شیراز

 

پیش‌تر گفتیم که عرقیجات، آبلیمو و آبغوره از جمله مهم‌ترین سوغات شیراز هستند. طبیعتا برای نگهداری این محصولات به شیشه نیاز است. این قضیه باعث شد تا شیرازی‌ها شیشه‌های مورد نیاز را خودشان تولید کنند و در ساخت این محصول خودکفا شوند. کارگاه‌های شیشه‌گری شیراز، امروزه انواع و اقسام شیشه‌های رنگارنگ در اندازه‌های مختلف را تولید می‌کنند.


منبت‌کاری و معرق‌کاری


منبت‌کاری و معرق‌کاری هنرهای آراستن و پیرایش چوب هستند. در منبت کاری، کنده‌کاری بر روی چوب یک تکه انجام می‌شود؛ در حالیکه در معرق کاری، تکه‌های بسیار کوچک چوب در کنار هم قرار داده می‌شوند تا یک اثر ارزشمند خلق شود.


مینا‌کاری


در هنر میناکاری، طراحی بر روی فلزات باارزشی مانند مس، نقره و حتی طلا انجام می‌‌شود. هنرمندان میناکار، رنگ‌ها را با حرارت آتش بر روی ظروف تثبیت می‌کنند. مینا‌کاری یکی از هنرهای قدیمی ایرانی است که چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. کلمه مینا در فارسی، بهشت معنا می‌شود و انتخاب این نام برای چنین هنر جذابی، برازنده آن است. قدمت هنر میناکاری در ایران به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد و امروزه نیز به همان شیوه قدیمی انجام می‌شود.


سفال‌گری

 

سفالگری صنایع دستی شیراز

 

سفال‌گری یکی دیگر از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است. هنرمندان سفالگر شیرازی با مهارت و چیره‌دستی خاص خود به خاک، شکل و جان تازه‌ای می‌دهند. آن‌ها ظروفی زیبا می‌سازند که می‌تواند در زندگی روزمره کاربرد داشته باشد. برای مثال می‌توانید از این هنرمندان لیوان، کوزه و کاسه‌های سفالی به عنوان یادگاری و سوغاتی بخرید.


نمد


نمد نوعی زیرانداز پشمی است که معمولا توسط عشایر تهیه می‌شود. زیرانداز نمدی به عنوان یک کالای تزئینی در خانه‌های امروزی نیز به کار می‌رود. البته می‌توانید سایر محصولات نمدی مانند کفش، جلیقه و کت را نیز تهیه کنید.


ظروف سرامیکی


ظروف سرامیکی از خاک رس ساخته می‌شوند و سپس طرح‌ها و نقش‌های مختلف به صورت لعاب بر روی آن‌ها طراحی می‌شود. زدن لعاب روی ظروف سرامیکی نیازمند دانش خاصی است. هنرمندان شیرازی با دقت و مهارت خاصی این کار را انجام می‌دهند.


کاشی هفت رنگ

 

کاشی کاری صنایع دستی شیراز

 

اگر دوست دارید سوغاتی خاصی از شیراز تهیه کنید، کاشی هفت رنگ می‌تواند یکی از گزینه‌هایتان باشد. شما می‌توانید بخشی از نمای داخلی یا خارجی منزل خود را با کاشی هفت رنگ تزئین کنید.


گیوه


گیوه نوعی کفش تابستانی سبک است. گیوه با دست بافته می‌شود و دوام بالایی دارد. از آنجایی که عشایر شیراز راهپیمایی‌های طولانی در طول روز انجام می‌دهند، معمولا از این نوع کفش استفاده می‌کنند.


بهترین فروشگاه برای خرید سوغات شیراز


اکنون که با انواع سوغات شیراز آشنا هستید، احتمالا کنجکاو هستید که بدانید بهترین بازار و فروشگاه برای خرید سوغات شیراز چه نام دارد؟ پس با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله، چند مورد از بهترین فروشگاه‌های شیراز که در بین گردشگران محبوبیت بالایی دارند را، با هم بررسی کنیم.


بازار وکیل شیراز


بازار وکیل شیراز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خان قرار دارد. این بازار نه تنها محلی برای خرید سوغات شیراز است، بلکه یکی از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری شیراز به حساب می‌آید. از طریق چند ورودی که در خیابان‌های زند، لطفعلی خان زند و طالقانی قرار دارند، می‌توانید به بازار وکیل وارد شوید.

هر آنچه که در این مقاله به عنوان سوغات شیراز نام بردیم، از انواع صنایع دستی گرفته تا خوراکی‌های خوشمزه و عرقیجات را می‌توانید از فروشگاه‌های این بازار خریداری کنید. توصیه می‌شود پس از خرید از بازار وکیل به کافه‌ها و رستوران‌های نزدیک بازار سرای تیمچه گل بروید و یک میان وعده یا غذای خوشمزه میل کنید.

 

بازار وکیل شیراز

 


بازار حاجی شیراز


بازار حاجی شیراز از حدود هزار سال پیش تاکنون مرکز خرید مردم شیراز بوده است. این بازار در خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی واقع شده است. انواع شیرینی‌های خوشمزه، خشکبار، پارچه، لباس و صنایع دستی شیراز را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. کالاهای این بازار قیمت مناسبی دارند و اگر قصد دارید برای تعدادی از دوستانتان سوغاتی بخرید، این بازار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


اردو بازار


اردو بازار یکی از بازارهای عمده‌فروشی شیراز است. این بازار در دوران قاجار ساخته شده و یکی از آثار ملی کشور به حساب می‌آید. از طریق انشعابات اردو بازار می‌توانید به بازار مسگرهای شیراز دسترسی پیدا کنید. انواع و اقسام ظروف مسی دست‌ساز و میناکاری در این بازار پیدا می‌شود.


کلام پایانی


در این مقاله با بهترین سوغات شیراز و صنایع دستی این شهر آشنا شدیم. سفر به شیراز بدون خرید سوغاتی کامل نمی‌شود و باید حتما برای دوستان و آشنایان خود یادگاری‌هایی تهیه کنید. شما با خرید سوغات شیراز نه تنها عشق و محبت خود را به کسانی که دوستشان دارید، نشان می‌دهید، بلکه به توسعه فرهنگ اصیل و کهن ایرانی کمک می‌کنید و یاد و خاطره مسافرتتان را تا مدت‌ها زنده نگه می‌دارید. اگر تاکنون به شیراز سفر کرده‌ و صنایع دستی این شهر را خریده‌اید و یا، سوغات شیراز را به عنوان هدیه دریافت کرده‌اید، خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

 


سوغات شیراز را از کجا بخریم؟


سوغات شیراز را می‌توانید از بازارهای قدیمی و سنتی این شهر مانند بازار وکیل، بازار حاجی شیراز و اردو بازار تهیه کنید.


آیا فالوده شیراز را می‌توان به عنوان سوغات خریداری کرد؟


بله. رشته‌های خشک فالوده را می‌توانید از بازارهای قدیمی شیراز تهیه کنید و به عنوان سوغاتی به شهرتان ببرید.


عرقیات معروف شیراز کدامند؟


عرقیجات معروف شیراز عبارتند از عرق بهارنارنج، عرق نسترن، عرق بیدمشک و گلاب. این عرقیجات را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های شهر پیدا کنید.


شیرینی‌‌های معروف شیراز کدامند؟


بخش عمده‌ای از سوغات شیراز را شیرینی‌جات تشکیل می‌دهد. شیرینی‌های معروف شیراز عبارتند از: مسقطی، یوخه، رنگینک، کلوچه شیراز، بادام سوخته و نان فسا.

 

چگونه می‌توانم از تخفیف‌‌های هتل در شیراز با خبر شوم؟

 

شما می‌توانید با مراجعه به سایت رزرواسیون آنلاین هتل رهی نو و یا تماس با شماره‌های 72993000-021 و 74828-021، از تخفیف‌های هتل در شیراز مطلع شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
تاجی زاده ۱۴۰۲/۷/۱۰

نان یوخه پس مال شیراز هست شیرینی خیلی سبک و خوشمزه ای هست عصرها در منزل با چای میچسبه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۲

تاجی زاده گرامی دوست عزیز خیلی ممنون از ابراز نظر و احساس زیباتون همیشه شاد و سلامت باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...