رَهی نو

غذاهای محلی بجنورد

تعداد بازدید: ۴۴۴۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

آنچه موجب تنوع غذایی در خراسان شمالی شده، وجود اقوام مختلف در این استان است. فرهنگ اقوامی نظیر ترکمن، کرد، فارس و... مسبب ایجاد آداب‌ورسوم مختلف و کشف غذاهای لذیذ در این منطقه شده است. این مقاله از سایت رهی نو با هدف آشنایی با غذاهای محلی بجنورد نوشته‌ شده است و اگر می‌خواهید با میزان تنوع غذایی این منطقه بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

خوشمزه ترین غذاهای محلی و سنتی بجنورد

ساطری پلو، انواع آش و تعدادی از غذاهای تیلیتی از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شهر بجنورد محسوب می‌شوند. هم‌چنین در میان این غذاهای خوشمزه می‌توان شاهد شیرینی و دسرهای بسیار منحصربه‌فردی بود. در ادامه این بخش به معرفی مشهورترین غذاهای این خطه می‌پردازیم.

 

آش یارمه

آش یارمه یکی از لذیذترین غذاهای محلی بجنورد است که خوردن آن در فصول سرد سال بسیار رواج دارد. سبزی این آش خوشمزه چریش نام دارد که معمولاً در فصل بهار در دامنه‌های کوه می‌روید. مواد اولیه تهیه پخت این آش محلی، شامل بلغور گندم، سبزی چریش یا اسفناج، حبوبات، دوغ، پیازداغ و... است.

 

غذاهای محلی بجنورد

 

شله ماش بجنوردی

یکی دیگر از غذاهای مغذی و آسان بجنورد که خوردن آن بسیار میان مردم رواج دارد، شله ماش است. ماش، گوشت قورمه شده، پیازداغ و فلفل فراوان معمولاً مواد اولیه این غذا را می‌سازند. زیره مهم‌ترین ادویه شله ماش بجنوردی است که نباید آن را فراموش کرد.

 

قروتو بجنورد

قروتو بجنورد یکی دیگر از غذاهای تیلیلی و خاص منطقه خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان است که نحوه طبخ آن در هر نقطه دارای تفاوت‌های اندکی است. قروت یا آب کشک، بخش مهم این غذا را تشکیل می‌دهد. با گرم شدن قروت یا آب کشک باید به ترتیب به آن گردو، نمک، فلفل و ترکیب سبزی جعفری، ترخون و شیرین‌بیان را افزود. هم‌زمان با غلیظ شدن قروتو زمان سرو غذا فرارسیده است. این غذای محلی کم‌هزینه و مقوی که بسیار در میان مردم بومی بجنورد محبوب است؛ معمولاً با نان محلی بجنوردی نوش جان می‌شود.

 

آش قلیه

آش قلیه یکی دیگر از آش‌های خوشمزه خطه خراسان شمالی است که وابسته به سلیقه خانواده با رب یا کشک طبخ می‌شود. مواد اولیه این آش شامل موادی نظیر گوشت گوسفند، انواع حبوبات، رشته، پیازداغ، نعنا داغ، سبزی آش و... است. این آش لذیذ معمولاً هم‌زمان با آغاز سرما در این شهر طبخ می‌شود. نحوه پخت آن نیز بسیار آسان است و تنها تفاوت این آش با آش رشته، استفاده از دوغ یا رب در طبخ آن است. اگر از طرفداران پروپاقرص آش هستید پیشنهاد می‌کنیم، حتماً یک‌بار آش قلیه را امتحان کنید.

 

نان محلی قطاب

بی‌تردید قطاب بجنورد از جمله لذیذترین قطاب‌های کشور ایران است. جالب است بدانید که این قطاب بدون گردو و تهیه می‌شود و زمین تا آسمان با قطاب معروف یزد تفاوت دارد. مواد میانی این قطاب خوشمزه را عدس، برنج، سبزی چریش، سیب‌زمینی، ادویه و... تشکیل می‌دهد. نحوه پیچیدن آن نیز بسیار جالب است. معمولاً قطاب‌های بجنوردی در تنور یا در روغن بسیار کم آماده می‌شوند. از قطاب بجنوردی می‌توان به‌عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کرد.

 

زیره تو (کاچی بجنوردی)

زیره جوش یا زیره تو درواقع همان کاچی معروف است. آرد برنج، نبات و زیره فراوان مواد اولیه این کاچی لذیذ را تشکیل می‌دهند. معمولاً زیره تو از جمله غذاهای محلی بجنورد برشمرده می‌شود که بسیار مناسب بانوان تازه زایمان کرده و کودکان است. اگر قصد طبخ این کاچی معروف را دارید، زردچوبه را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید از شیره انگور یا خرما به‌جای نبات استفاده کنید.

 

زیره جوش

 

اُجِز یا اشکنه آش

اُجز یا اشکنه یکی از غذاهای فوری ایرانی است که با مواد اولیه بسیار کمی طبخ می‌شود. کره، پیاز، سبزی مرزه، تخم‌مرغ و ادویه مواد تشکیل‌دهنده این غذای فوری و آسان است. برای طبخ این غذا باید پیاز را در کره تفت داد و سپس به آن مرزه، کمی آرد و ادویه‌های دلخواه را افزود، با افزودن آب و غلیظ شدن آن زمان اضافه کردن تخم‌مرغ به تعداد افراد خانواده است. اُجِز یا اشکنه آش معمولاً با نان خشک و سبزی‌خوردن سرو می‌شود.

 

آش جوشواره

جوشواره از جمله غذاهای محلی بجنورد است که بسیار مشابه خینکالی گرجستان و راویولی ایتالیا تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا اسفناج، گوشت چرخ‌کرده، عدس و ادویه باید باهم سرخ و ترکیب شوند. مخلوط حاصل، مواد میانی جوشواره را تشکیل می‌دهد. در این مرحله خمیر محلی را پهن کرده و از مواد میانی درون آن قرار می‌دهیم، سپس خمیر را بسته و آن را درون مخلوط آب جوش، نمک و روغن برای یک ساعت می‌پزیم. پس از پخت به آن کشک و پیازداغ اضافه می‌کنیم. قدمت آش جوشواره بسیار بالا است به‌طوری‌که در تاریخ بیهقی از این غذای لذیذ یاد شده است.

 

دنی و دیمه دنی

دنی و دیمه دنی، دو آش معروف بجنوردی است که همچون آش دندونی پخته می‌شود. جالب است بدانید که بجنوردی‌ها از گندم دنی یا کامل در پخت آش دندونی و از گندم دیمه دنی برای طبخ آش امام در روز عاشورا استفاده می‌کنند. برای پخت آش بعد از انتخاب نوع گندم و خیساندن حبوباتی نظیر انواع لوبیا، عدس، نخود و... باید حبوبات را با آب قلم با حرارت ملایم برای مدتی طولانی پخت. زمانی که آش به غلظت حلیم رسید، می‌توان به آن پیازداغ اضافه کرد. نیم ساعت پس از اضافه کردن پیازداغ زمان سرو غذا فرارسیده است.

 

قابلی

قابلی از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار بجنورد نزد گردشگران محسوب می‌شود. این پلوی رنگین از گوشت قلقلی، کشمش، رشته‌پلو، خرما، لوبیا و... تهیه می‌شود. جالب است بدانید که قابلی در هر شهر از خراسان شمالی دارای شیوه و سبک متفاوت پخت است، اگر عاشق غذاهای شیرین هستید و به‌عنوان گردشگر به خراسان شمالی سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً قابلی را امتحان کنید.

 

قابلی

 

ساطری پلو

ساطری پلو نیز از دیگر غذاهای معروف خطه خراسان شمالی است که تقریباً مانند قابلی طبخ می‌شود. مواد اولیه این غذا شامل گوشت چرخ‌کرده، سبزی جعفری، هویج، کشمش، پیاز و... است. این پلوی لذیذ معمولاً با مخلفاتی نظیر دوغ و سبزی‌خوردن سرو می‌شود.

 

کمه جوش

کمه جوش که شباهت بسیاری به کله‌جوش دارد از جمله غذاهای مقوی و لذیذ خراسان است که از ماست کمه تهیه می‌شود. ماست کمه درواقع همان ماست چکیده و غلیظ است. گردو ریز خورد شده، گوجه‌فرنگی، ماست چکیده، تخم‌مرغ، نعنا خشک، پیاز و ادویه مواد اولیه کمه جوش را تشکیل می‌دهند. برای طبخ این غذا باید پس از سرخ کردن پیاز به آن گوجه‌فرنگی را افزود و پس از سرخ شدن گوجه‌فرنگی باید به آن نعناع خشک، ادویه‌ها و گردو را اضافه کرد. کمی بعد ترکیب ماست و تخم‌مرغ هم زده را به گوجه‌فرنگی‌های در حال سرخ شدن اضافه می‌شود. یک ربع بعد، کمه جوش لذیذ شما آماده سرو است. می‌توانید آن را با سبزی‌خوردن نوش جان‌کنید.

 

جمع‌بندی

غذاهای محلی بجنورد علاوه بر نحوه طبخ آسان، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند. چه خوب است که ما در کنار سرو غذاهای پرچرب و پرکالری برای چندبار در هفته از این غذاهای لذیذ استفاده کنیم. بسیار خرسندیم که تا پایان این مقاله از رهی نو با ما همراه بودید، حتماً تجربیات خود را در مورد سرو غذاهای محلی بجنورد و دیگر شهرهای خراسان شمالی با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سوسن سماواتی ۱۴۰۲/۷/۱۶

نان محلی قطاب از جذابترین غذاهای بجنورد هست چون من غذای شیرین دوست دارم. قابلی هم همینطور از غذاهای دوست داشتنی برام هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۱۶

سوسن عزیز از بیان و ابراز نظرتون در سایت رهی نو سپاسگزاریم امیدواریم که سفری به زودی به این شهر داشته و از خدمات رهی نو نیز استفاده نمایید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...