رَهی نو

فاصله تهران تا خوی

تعداد بازدید: ۳۹۵۴۵ ۳ مرداد ۱۴۰۱

شهرستان خوی، یکی از قدیمی‌ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران، در استان آذربایجان غربی واقع شده و دومین شهر مهم این استان است. این شهر قدمتی 7 هزارساله داشته و با قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، دارای تاریخ و تمدنی پرفراز و نشیب است. نقش تاثیرگذار شهر خوی در جنگ سلجوقیان با امپراتوری روم در ملازگرد، جنگ چالدران میان صفویان و عثمانیان و قرارگیری ارتش شاهزاده عباس‌میرزا در جنگ‌های ایران و روس از جمله آن‌هاست.

 

این شهر همینطور در دوران اشکانی و ساسانی از ارزش نظامی بسزایی برخوردار بود. مقبره پهلوان ایرانی، پوریای ولی و شمس تبریزی، شاعر بزرگ ایرانی نیز در این شهر قرار دارند. پل خاتون، خانه کبیری‌ها و کلیساهای سورپ سرکیس و ماهلازان تعدادی دیگر آثار تاریخی واقع در این شهر هستند. در ادامه از فاصله تهران تا خوی، راه‌های رسیدن به این شهر و جاذبه‌های واقع در مسیر آن صحبت می‌کنیم.

 

فاصله تهران تا خوی از نظر مسافت و زمان

شهر خوی با وسعت 5548 کیلومتر مربع، در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و استان آذربایجان غربی قرار دارد و تنها راه مرزی نزدیک به کشور ترکیه است. این شهر همچنین تنها شهری در ایران است که مسیر ریلی به مقصد کشور ترکیه و شهر وان را دارد. این شهر به دلیل این که در میان کوه‌ها واقع شده، آب‌وهوای آن در تابستان گرم و در زمستان بسیار سرد است.

 

فاصله تهران تا خوی


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی خوی | جاذبه ها و تفریحات خوی با عکس و آدرس


خوی در فاصله 67 کیلومتری از مرز کشور ترکیه، 135 کیلومتری از شهر ارومیه، 165 کیلومتری از شهر تبریز و 790 کیلومتری از پایتخت کشورمان واقع شده است. برای دسترسی به شهر خوی از تهران، راه‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم.

 

فاصله تهران تا خوی چند کیلومتر است؟

از استان تهران به مقصد شهرستان خوی، سه مسیر پیش رو دارید. مسیر اول به طول 790 کیلومتر، از آزادراه قزوین - کرج، آزادراه تبریز - زنجان و بزرگراه مرند – صوفیان - تبریز می‌گذرد، کوتاه‌ترین مسیر از مرکز استان تهران است و مسافت زمانی آن حدود 8 ساعت و 39 دقیقه است.

 

مسیر دوم به طول 1033 کیلومتر، از آزادراه شهید قاسم سلیمانی، جاده کبودر آهنگ – سوباشی و آزادراه بیجار – همدان می‌گذرد و بعد از رد کردن آزادراه زنجان - بیجار، در آزادراه تبریز – زنجان به مسیر اول می‌پیوندد. مسافت زمانی این مسیر حدود 11 ساعت و 50 دقیقه است.

 

مسیر سوم با طول 941 کیلومتر، از آزادراه قزوین - کرج، آزادراه زنجان – تبریز، آزادراه بیجار – زنجان، جاده شاهین‌دژ - تکاب می‌گذرد و بعد از رد کردن شهرستان ارومیه، از کمربندی سلماس به شهر خوی می‌رسد و فاصله زمانی آن نیز حدود 12 ساعت و 17 دقیقه است. البته لازم است بگوییم که این فاصله تقریبا 800 الی 1000 کیلومتری بین استان تهران و شهرستان خوی، نسبت به این که با چه وسیله‌ای و از چه مسیری قصد سفر دارید، می‌تواند متفاوت باشد.

 

روش‌های سفر از تهران تا خوی

برای رسیدن به شهرستان خوی از استان تهران، می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی و یا عمومی مثل اتوبوس، قطار و هواپیما استفاده کنید که در ادامه به بررسی ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم.

 

مسافت تهران تا خوی با اتوبوس

در بین تمامی وسایل نقلیه عمومی، راحت‌ترین و در دسترس‌ترین آن‌ها اتوبوس است. علاوه بر این که بلیط آن به نسبت دیگر وسایل حمل‌ونقل ازران‌تر است، در هر ساعت از شبانه‌روز نیز به سمت هر شهری که بخواهید، حرکت دارد. همه‌روزه اتوبوس‌هایی از پایانه غرب در تهران به سمت پایانه مسافربری سردار شهید حاج محمد حنیفه در شهر خوی آماده حرکت هستند. مسافت این مسیر 792.4کیلومتر است و در مدت 8 ساعت و 44 دقیقه طی می‌شود.

 

مسافت تهران تا خوی با قطار

مسیر ریلی همیشه طرفداران خود را دارد. مسافرت با قطار، ایمن، راحت و مقرون به صرفه است و همین دلایل باعث‌شده‌اند تا بسیاری از افراد همچنان قطار را به عنوان وسیله نقلیه سفر خود انتخاب کنند. از ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت ایستگاه شهر خوی، مسافت زمانی 9 ساعت و 30 دقیقه‌ای در پیش دارید.

 

مسافت تهران تا خوی با هواپیما

فرودگاه خوی دومین فرودگاه آذربایجان غربی است. پرواز از تهران به سمت شهر خوی و از خوی به تهران، در بعضی روزهای هفته در این فرودگاه انجام می‌شود. محل قرارگیری این فرودگاه، در 25 کیلومتری شهر خوی است و فاصله آن با مرکز شهر با تاکسی، حدود 45 تا 50 دقیقه است. مسیر هوایی تهران به سمت فرودگاه خوی، در حدود 56 دقیقه طی خواهد شد.

مسافت تهران تا خوی

 

مسافت تهران تا خوی با خودروی شخصی

با وجود تمامی وسایل نقلیه عمومی، مسافرت با خودروی شخصی همچنان طرفداران خود را دارد. یکی از دلایل آن، مسیر سفر و دیدن جاذبه‌های واقع در آن است. از استان تهران به سمت شهر خوی، می‌توانید یکی از این سه مسیر را انتخاب کنید: مسیر اول از آزادراه قزوین - کرج، آزادراه تبریز - زنجان و بزرگراه مرند – صوفیان - تبریز به طول 790 کیلومتر، مسیر دوم از آزادراه شهید قاسم سلیمانی، جاده کبودر آهنگ – سوباشی و آزادراه بیجار – همدان به طول 1033 کیلومتر و مسیر سوم از آزادراه قزوین - کرج، آزادراه زنجان – تبریز، آزادراه بیجار – زنجان، جاده شاهین‌دژ - تکاب به طول 941 کیلومتر.

 

جاذبه‌های مسیر تهران خوی

از اولین جاذبه‌هایی که در مسیر خود پیش رو دارید، تپه باستانی ازبکی واقع در نظر آباد البرز است. بعد از آن، شهر قزوین در مسیرتان قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما زمانی را برای دیدن جاذبه‌های آن مانند برج شمس تبریزی،دروازه قدیم تهران، عمارت سردار بزرگ و عمارت چهلستون قزوین اختصاص دهید. بقعه پیر تاکستان، شهر زنجان و اماکن گردشگری آن مانند موزه رختشویخانه و کاروانسرای دخان، بقعه بایزید بسطامی و آشرم چشمه سی از دیگر جاذبه‌های واقع در این مسیر هستند.

 

در این مقاله سعی کردیم تا فاصله تهران تا خوی و راه‌های مختلف رسیدن به آن شهر از تهران را مورد بررسی قرار دهیم، تا اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و پرجاذبه را دارید می توانید برای اقامت خود بهترین هتل های خوی با تخفیف عالی را در رهی نو رزرو کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مستوره ۱۴۰۲/۸/۱۳

خیلی دوست دارم برم ارامگاه شمس تبریزی اگر چه معلوم نیست که حقیقت داشته باشه ولی با این حال اینبار به شهر خوی سفر میکنم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۴

مستوره عزیز امیدواریم این فرصت هرچه زودتر براتون پیش بیاد و به دیدار آرامگاه شمس بزرگ بروید از خدمات رهی نو نیز استفاده نمایید

سعید ۱۴۰۱/۱۰/۶

شهر بی نظیریه

  مدیر سایت۱۴۰۱/۱۰/۱۲

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...